Aerobiseen palautusjuoma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H.C
  • Aloitettu Aloitettu

H.C

Mietin tässä, kun käyn esim. uimassa tai lenkillä niin minkälainen palautusjuoman tulisi olla.

Käytössäni on perus puntinnostajan palautusjuomaa, mutta kun asiaa rupesin miettimään, niin aerobisesta palautuminen ja kehittyminen ei kai silti vaadi niin paljoa proteiiniä vaan on enemmän hiilareita?

Entä kreatiini? Onko siitä hyötyä kun palautuu esim. lenkkeilyn tuottamasta rasituksesta?

Minkälaisen palautusjuoman tarvitsen?
Onko kellään omia kokemuksia moisesta?

En ainakaan FAQ:sta löytänyt mitään asiaa tarpeeksi läheltä liippaavaa, mutta olenkin puusilmä ja todellinen :david: , eli toivottavasti tästä ei ole vastikään keskusteltu...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistan joskus lukeneeni, että joku Suomen isoista pojista (olikohan Mentula, Kokkonen tms.) kirjoittaneen, että aerobisen jälkeen voi ottaa saman palautusjuoman kuin puntin jälkeen. Itse olen kyllä pohtinut vähän tuota samaa, että tarviiko sillon proteiinia niin paljoa. Eli hyvä kysymys, mikä kiinnostaa kyllä minuakin. Lisäksi yksi aerobic-ohjaaja sanoi että hän vetää palautusjuoman vasta n. 30 min aerobisen liikunnan jälkeen. Näin kuulemma rasvanpoltto jatkuu pitempään. Onko kellään tuohon mitään kommentoitavaa?

No tarviiko loppujen lopuksi aerobisen jälkeen mitään palautusjuomaa?
Jos ajatellaan että sillä aerobisella on lähinnä kait tarkoitus polttaa rasvaa niin silloin se rasvanpoltto katkeaa jos tempasee palautusjuoman naamaan heti aerobisen jälkeen. Kuten jo monesti mainittu ainakin aamuaerobisen jälkeen olisi hyvä olla noin tunti syömättä. Itse odotan sen aamuaerobisen jälkeen sen tunnin ja sitten ruokaa ja samalla hieman proteiinia jossa hydrolysoitua mukana. Itse suoritan aerobisen joko aamulla tyhjään vatsaan tai sitten illalla siten että enää lltapala jäljellä. Iltapala sisältää vain vitamiinit ja proteiinia.

Joku kei sanoi, että tunti olis hyvä olla ilman syömisiä aerobisen jälkeen. Ja varsinaista palautusjuomaa ei munkaan mielestä tarvitse aerobisen jälkeen.

Niin eli jos sitä nyt aamulla käy kävelemässä ennen duunia ni kävelyn jälkeen vaan suihkuun, kamat niskaan ja sen jälkeen aamupala naamaan. Säästetään ne palautusjuomat sitten salille.

japa sanoi:
No tarviiko loppujen lopuksi aerobisen jälkeen mitään palautusjuomaa?
Jos ajatellaan että sillä aerobisella on lähinnä kait tarkoitus polttaa rasvaa niin silloin se rasvanpoltto katkeaa jos tempasee palautusjuoman naamaan heti aerobisen jälkeen.

Tai sitten kehittää aerobisia ominaisuuksia, jotta esim. palautuisi sarjoista paremmin. ;)

Ja itse rasitukseen ja palautumiseen. Aerobinen rasitus on stressi elimistölle niin kuin muukin rasitus: Eli energiaa palaa, varastot vähenevät, nestettä poistuu jne. Palautusjuomaan tässäkin toiminee yleiset ohjeet. Hiilaripohjainen jossa mukana proteiinia (4:1). Tämä tulisi nauttia mahd. nopeasti rasituksen jälkeen viimeistään kuitenkin kahden tunnin kuluessa, jolloin varmistetaan insuliinin mahdollisimman suuri kohotus. Insuliini on merkittävässä osassa glykogeenin kulkeutumisessa lihakseen. 4:1 on optimaalinen suhde hiilarien imeytymisen suhteen. Liian iso prot määrä (kuten rasvakin) hidastavat imeytymistä ja näin jopa hukataan suurin insuliini pitoisuus ja palautuminen viivästyy, jopa 30-50%.
(R4-Optimal muscle recovery)

P.S. Jos aerobisella tarkoitetaan 15-20 min aamuhölköttelyä, niin unohtakaa koko juttu palautumisesta...

fysio sanoi:
Tai sitten kehittää aerobisia ominaisuuksia, jotta esim. palautuisi sarjoista paremmin. ;)

Ja itse rasitukseen ja palautumiseen. Aerobinen rasitus on stressi elimistölle niin kuin muukin rasitus: Eli energiaa palaa, varastot vähenevät, nestettä poistuu jne. Palautusjuomaan tässäkin toiminee yleiset ohjeet. Hiilaripohjainen jossa mukana proteiinia (4:1). Tämä tulisi nauttia mahd. nopeasti rasituksen jälkeen viimeistään kuitenkin kahden tunnin kuluessa, jolloin varmistetaan insuliinin mahdollisimman suuri kohotus. Insuliini on merkittävässä osassa glykogeenin kulkeutumisessa lihakseen. 4:1 on optimaalinen suhde hiilarien imeytymisen suhteen. Liian iso prot määrä (kuten rasvakin) hidastavat imeytymistä ja näin jopa hukataan suurin insuliini pitoisuus ja palautuminen viivästyy, jopa 30-50%.
(R4-Optimal muscle recovery)

P.S. Jos aerobisella tarkoitetaan 15-20 min aamuhölköttelyä, niin unohtakaa koko juttu palautumisesta...

Erittäin hyvä ja tyhjentävä vastaus, kiitos!

Nyt vaan sekottelemaan palautusjuomaa noiden tietojen pohjalta. :kippis1:

No minä taas olen siinä uskossa, että rasvaa polttavan aerobisen jälkeen ei tartte sitä palautusjuomaa ottaa, eri juttu on jos se aerobinen suoritus on todella kova. Mutta onhan se proteiinin saanti tärkeää myös näinä välipäivinä jolloin aerobista usein tehdään ja jos ei protskua muuten saa tarpeeks niin sitten tulee itsekin otettua sitä protskua jauhoista vähän ikäänkuin palautusjuomana, mutta sen tunnin yritän pitää väliä kuitenkin aerobisen ja seuraavan aterian jälkeen, oli se ateria sitten mitä tahansa.

Itse reenaan monta aerobista reeniä viikossa ja kyllä jo tunnin kova harjoitus kuluttaa energiaa sen verran paljon, että en ymmärrä miksi ei palautusjuomaa voisi ottaa? Kyllähän siinä lihasvaurioita syntyy siinä missä salillakin ja ilman palautusjuomaa elimistö käsittääkseni käyttää olemassa olevia lihaksia näiden vaurioiden korjaamiseen, joten palautusjuoman ottaminen on mielestäni perusteltua.

Gazza:

No jos tarkotuksena on vain rasvanpoltto ja mennään vähän pienemmällä sykkeellä niin silloin ei mielestäni palautusjuoma ole niin perusteltu vaan hyvä ateriakin asian ajaa komeasti. Mutta jos taas ei olla dietillä ja haetaan aerobista kuntoa niin silloin kyllä itsekin ottasin sen palautusjuoman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom