Aerobinen pakollista treenauksen ohella? mielipiteet haitat/hyödyt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rumor
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Moi

Tuli tuossa mieleen.. että onko se jokin aerobinen harrastus kuinka tärkeä ottaa punttauksen rinnalle.. nimittäin istun joka päivä kotona... ja joka kolmas päivä polen pyörällä noin 4km kun käyn kaupassa... tai salilla. Mutta muuten ei todellakaan ole mitään hyötyliikuntaa :rolleyes:

Joten hakeudunko karateen/lenkkeilemään/balettiin tai johonki muuhun harrastukseen punttauksen ohella..? :) Jokin halpavaihtoehto.. lenkkeilyä en suosi kun talvi tulollaan ja se on vittumaista.. jos tiedätte sellasen soppelin Oulussa mitä voisi tehdä niin winq tulemaan :)

Niin eli kuinka tärkeä ottaa aerobista(?)

:offtopic: Nousi paino btw.. viikonloppuna noin 1.5kg-2kg :) heti ku alko syömään.

Varmaan ihan fiksua olisi "bulkilla" tehdä pari aamuaerobistakin. Turha mennä hevostelemaan, tekee vaan sen pari 45 min kävelylenkkiä viikossa. Kunto nousee tai ainakin pysyy kohtuullisena, parikin aamuaerobista hieman hillitsee sitä rasvan tuloa ja mikä onkaan paras tapa aloittaa koulu-/työpäivä, kun käydä aamulla aikaisin hyvän musiikin kera hieman ottamassa raikasta ulkoilmaa! :thumbs:

Reipas kävely pari kertaa viikossa vaikka aamuisin lisää ruokahalua, pitää rasvankerääntymistä kontrollissa ja palauttaa kovista treeneistä.

Uinti on hyvä talvilaji, jos sää on esim. kävelyn kannalta sietämätön. Hiihto olisi ehkä paras aerobisen muoto talvella, mutta eipä taida oikein olla latuja tässä lähistöllä :(

Ei se varmaan pakollista ole, mutta Toolaten listan lisäksi se auttaa pitämään hapenottokykyä korkeammalla ja sitäkautta jaksaa treenata kovempaa. Eli tosi hyödyllistä on ainaki mulle pitää aerobiset mukana. Bulkilla teen 2-3 kertaa viikossa 20 min. treenin perään ja dieetillä sitten lisäksi välipäivinäkin 1-2 kertaa viikossa.

Itse olen ajatellut nyt ennen armeijaan menoa ottaa lenkkeilyn mukaan punttisalin ohelle, mutten oikein tiedä, mihin päiville lenkit olisi hyvä sijoittaa ja mitkä jättää lepopäiviksi. Kertokaas te mielipiteenne:

Ma: välipäivä
Ti: välipäivä
Ke: salipäivä
To: salipäivä
pe: välipäivä
la: salipäivä
su: salipäivä

Siis mihin tuohon sijoittaisitte lenkkeilypäivät (aika rankkoja 7-10km lenkkejä). Tarkoitus olisi nostaa vain kuntoa ettei niin paljoa hajoilisi siellä intissä, millään rasvanpalamisella ei ole väliä kun ei sitä rasvaa näin hoikassa kropassa muutenkaan ole. Tietty siten että se tukisi tuota punttausta mahdollisimman hyvin.

joo... eikä oo suksiakaan! :D ^
noh.. mutta se kävely ellen muuta keksi... :)

Jos päätavoitteena on lihasmassan tai voiman lisääminen, niin pitäisin kumminkin aerooppisen reenin sekä melko kevyenä, että määrältään vähäisenä. Mulla tulee nykyään suunnilleen 1-3 kertaa viikossa kevyt kävely- tai sauvakävelylenkki, kesto 20-40min/kerta ja syke nousee sen verran, että hieman hikoiluttaa ja pikkusen puuskututtaa, eli melko kevyttä on. Salilla sitten otetaan ukosta kaikki irti. :evil:

Fred Hatfield (Dr. Squat) suosittelee voimailijalle muistaakseni max 20min kestoisia kevyehköjä kävelylenkkejä, uintia, pyöräilyä tms. aerooppista pari lenkkiä viikossa, koska se tehostaa mitokondrioiden toimintaa ja siten aineenvaihduntaa. Lieneekö tuossa mitään perää?

iivili sanoi:
Fred Hatfield (Dr. Squat) suosittelee voimailijalle muistaakseni max 20min kestoisia kevyehköjä kävelylenkkejä, uintia, pyöräilyä tms. aerooppista pari lenkkiä viikossa, koska se tehostaa mitokondrioiden toimintaa ja siten aineenvaihduntaa. Lieneekö tuossa mitään perää?

Hehe, no sitten pääsis kyllä aika helpolla :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
rumor sanoi:
Hehe, no sitten pääsis kyllä aika helpolla :david:
Mikäs siinä niin deividiä on?

Sanoin, että jos tärkeintä fyysisen harjoittelun saralla on lihasmassan lisääminen ja/tai voiman lisääminen, niin silloin kestävyyden lisääminen on hyvä pistää tärkeysjärjestyksessä alemmaksi, eli keventää ja vähentää aerooppista reeniä.

Jokaisen on hyvä miettiä, mitä todella haluaa ja reenata sen mukaan. Jos toteaa, että kestävyys on itselleen tärkeintä, niin punttireeniä kannattaa vastaavasti keventää ja vähentää (ja lajinomaistaa), sekä laittaa enemmän aikaa ja voimia esim. fiksusti suunniteltuun juoksuharjoitteluun.

Minä en osannut päättää nuorempana, vaan koetin reenata täysillä esim. karatea ja pelata usein sekä kovaa höntsylätkää ja sählyä kaverien kanssa. Samalla koetin myös tehdä punttireenit tiukasti. Reenejä oli joskus kuutena päivänä putkeen, joista parina päivänä kaksi reeniä per päivä, joka reeni niin lujaa, kuin vaan mitenkään pystyi/jaksoi. Ei mitään järkeä ollut moisessa. Uupumus ja sitä kautta reenien laadun ja kovuuden (kovasta yrityksestä huolimatta) laskeminen oli väistämätöntä.

Timba79 sanoi:
Bulkilla teen 2-3 kertaa viikossa 20 min. treenin perään ja dieetillä sitten lisäksi välipäivinäkin 1-2 kertaa viikossa.

Onko hyviä tuloksia tullut tuolla aerobisen määrällä dieetillä?
Ite oon tehny juuri tuon saman verran, mutta paino on pysynyt paikallaan ja voima lisääntynyt...kai se on jonkunlaista laihtumista sekin :D

itse otin juoksulenkit pari viikkoa sitten käyttöön koska lopetin jalkapallon pelaamisen puolisen vuotta sitten ja armeija lähestyy joten jonkinmoisessa kunnossa haluaisi vielä pysyä.painoa on tullut puolessa vuodessa noin 10kg lisää entisestään ja ette pojat arvaa että painaa tuokin määrä jo jaloissa kun ei ole ottanut yhtään juoksuaskelta sitten futistreenien :D tosin joka lenkillä tuntuu vauhti palautuvan hurjaa vauhtia entiselleen :rock: bulkilla siis mennään ja olen ottanut n.8km juoksulenkit samalle päivälle salitreenien kanssa. treenaan 3-jakoisella ohjelmalla ma ke pe ja iltaisin pari tuntia puntin jälkeen lähden kipittelemään reipastahtista juoksua.tosin keskiviikkoisin jalkapäivän jälkeen tyydyn lähinnä palauttavaan kävelyyn/kävelyvauhtiseen hölkkään ja matka puolet lyhyempi..mahaa kertynyt hieman ja tarkoitus olisikin ottaa keväällä sitten kunnon dieetti ja lisätä pari lenkkiä ohjelmaan..talvella aikomuksena hiihdellä myös.tavoitteena olla timmissä kunnossa ja hyvässä juoksukunnossa armeijaan mennessä.projekti hape kuntoon on käynnistynyt :hyper:

Tuota, tuota, kannattaisiko mun ottaa vielä vaikka 2 kävelylennkiä joillekkin aamuille vaikka tulee päivittäin sen 2 kilometriä pyörällä sinkoiltua ja joka keskiviikko tulee jaettua lehtiä pyörällä ja tuossa nyt tulee sellaista kevyttä liikuntaa noin 3 tuntia. Ja mitään urheilulajia en harrasta. Bulkilla olen, jos nyt tämä johonkin jotain vaikuttaa. Tarkoitus olisi pitää kuntoa yllä ja ehkä polttaa sen verran rasvaa ettei lihaskasvu siitä häiriinny. Onko mahdollista polttaa pientä määrää rasvaa bulkilla (olen pari threadia asiasta lukenut, mutten muista että miten meni) maalais järjellä ajateltuna tuo ei onnistu.

Toivottavasti en sanonut mitään super tyhmää.

pikku kirppu sanoi:
Onko mahdollista polttaa pientä määrää rasvaa bulkilla (olen pari threadia asiasta lukenut, mutten muista että miten meni) maalais järjellä ajateltuna tuo ei onnistu.

On ja niin tapahtuukin. Yleensä kuitenkin bulkki tarkoittaa sitä, että rasvaa kertyy enemmän kuin sitä palaa, eli energiatasapaino on positiivinen. Jos siis tarkoitat, että olet bulkilla ja rasvan määrä kehossasi laskee, niin vastaan, että ei ole mahdollista. Lihas sen sijaan voi kasvaa, vaikka rasvan määrä kehossa laskee, mutta silloin energiatasapaino on negatiivinen, eli et ole "bulkilla". :whip:

Mupa sanoi:
Onko hyviä tuloksia tullut tuolla aerobisen määrällä dieetillä?
Ite oon tehny juuri tuon saman verran, mutta paino on pysynyt paikallaan ja voima lisääntynyt...kai se on jonkunlaista laihtumista sekin :D

On, mutta tottakai se dieetti lähtee ruokavaliosta, rasvanpolttoa vaan avitetaan aerobisella. Ja lisäksi mä tykkään syödä vähän enemmän, joten senkintakia tuota aerobista no tehtävä reiluhko määrä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom