Enkö mä juuri ehdottanut, että yhteiskunta tukisi alan vaihtoa?
En ole sitä mieltä, että pitää väkisin jatkaa palomiehenä. Siksi en näe, että tuo "henki vaarassa jos liian vanhaksi duunissa" on mainitsemani ehdotuksen kumoava peruste. Mä nimenomaan luotan sun ja muiden asiantuntemukseen siinä, että palomies ei tosiaan keskimäärin kestä noin korkeaa ikää duunissa ja siksi ehdotin tuettua alanvaihtoa.
joo, sinänsä kyllä hyvä idea, mutta yksi juttu tossa ottaa vastaan. vaikka tähän ammattiin ei ajautuisikaan ´kutsumusammattina´ (kuten usea ei ajaudukaan), vaan ammattina yleisesti - niin se on vaan siinä mielessä hiton jännä juttu, miten tähän ammattiin kuitenkin syvästi juurtuu. työnkuva, sekä työtehtävät yleisesti, muokkaavat ihmistä tässä ammatissa aika reippaasti - ja sellaisilla tavoilla, mihin muut ammatit eivät pysty. kun tätä tekee, ei muuta enää haluakaan tehdä, eikä muuhun ammattiin halua. pitää tietyllä tavalla myös paikkansa muissakin ammateissa, jota tykkää tehdä, ja joka tuo jollakin tavalla työn tekijälleen tyytyväisyyden tunteen.
no, anyway, koska tätä ammattia haluaa tehdä niin pitkään kuin mahdollista, niin yleisesti ottaen huomaa että ne vaivat alkavat vaivaamaan työtä haittaavasti siinä 50-55 vuoden iässä - joka olisikin se aiempi eläkkeelle pääsyn ikä. kysymys onkin, että tukeeko yhteiskunta enää tuon ikäisen työntekijän uudelleen koulututusta alan vaihdon myötä - ja vaikka tukisikin, kuka työntekijä ottaisi sellaisen ihmisen töihin?
olen myös sitä mieltä, että jos valitsemaansa työtä tekee sen approx. 30-40 vuotta, niin yhteiskunnan ei pitäisi enää vaatia/pakottaa vaihtamaan toiseen työhön.