SUPERCARB 1kg -40%

Adobe:n RGB väriprofiili kameraan

Liittynyt
3.4.2003
Viestejä
3 997
Huomasin tuossa että jos kamerasta vaihtaa väriprofiilin siitä oletus sRGB:stä toiseen Adobe:n RGB:n niin kannattaa vaihtaa ja pitää se koko editointi vaiheen myös photarissa koska väreistä tulee selvästi paremmat noin tehden. Ei tietysti koske RAW kuvaajia, mutta ehkä photariin kannattaa joka tapauksessa konvertoida se kuva Adobe:n profiiliin editointia varten...

Eli semmonen vinkki :)
 
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
ootko kokeillu tuleeko lopputulokseen miten paljon eroa(jos ollenkaan?) jos käyt koko työnkulun läpi adobeRGB:ssä ja vasta lopuksi konvertoit srgb:hen? kun tuossahan olis siihen työstövaiheeseen käytettävissä suurempi työstövara noille väreille
 
Proliifit ovat pitkälti iso kasa kompromisseja suuntaan jos toiseen. Srgb antaa mielestäni parhaan lopputuloksen ja mikä parasta, varmimman. Kuvaan kolmeen lehteen, joissa kaikissa eri paperi ja taitaa painotalotkin olla eri mestoja, silti saan tyydyttävät värit. Seuraavan Fightportin kansi arveluttaa, samoin Probodyn iso haastis, jossa on revitelty aika paljon väreillä. Katsotaan mitä väriä tulee sitten loppupeleissä.
 
Proliifit ovat pitkälti iso kasa kompromisseja suuntaan jos toiseen. Srgb antaa mielestäni parhaan lopputuloksen ja mikä parasta, varmimman. Kuvaan kolmeen lehteen, joissa kaikissa eri paperi ja taitaa painotalotkin olla eri mestoja, silti saan tyydyttävät värit. Seuraavan Fightportin kansi arveluttaa, samoin Probodyn iso haastis, jossa on revitelty aika paljon väreillä. Katsotaan mitä väriä tulee sitten loppupeleissä.
Täh? Sun pitää muuttaa kuva siihen profiiliin jota painettaessa käytetään. Profiilien tarkoitus on näyttää värit samanlaisena eri laitteiden välillä. sRGB on profiili jota webbiselaimet käyttää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_management
 
Joo no noinhan se on tietysti että se pitää muuttaa siihen tulostusprofiiliin vielä. Vai muuttaako ne siellä lehdessä sitten?

No tossa esimerkkiä:
Kuva otettu kamerassa Adobe RGB, photarissa käsittelyt siinä Adoben RGBssä ja sitten lopuksi konvertoitu sRGB:n
_IGP2712.jpg


Kuva otettu kamerassa sRGB, photarissa käsittelyt siinä sRGBssä koko ajan
IMGP2680.jpg
 
Täh? Sun pitää muuttaa kuva siihen profiiliin jota painettaessa käytetään. Profiilien tarkoitus on näyttää värit samanlaisena eri laitteiden välillä. sRGB on profiili jota webbiselaimet käyttää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_management
Taittaja sitten vaihtaa lopullisen profiilin painoon, minä vedän läpi työnkulun srgb:ssä. Samaa suosittelen kaikille kotikuvaajille. Srgb menee komeasti ja näyttää värit hyvin.
 
Mulla kyllä jäi tuo sRGB pois nyt kokonaan paitsi ainoastaan tänne webbiin tuleville kuville konvertoin siihen. Minusta lopputulos on parempi ainakin jos kuvaa jpg:tä kun käyttää Adoben RGB:tä joka paikassa. Näkeehän sen nyt puusilmäkin...
 
Sulla taitaa olla monitori päin helvettiä, sillä tuossa ylemmässä kuvassa on kyllä sävyt aivan liian kellertävät. Muutenkin srgb kuvassa on sävyjäkin varjossa enemmän.

Saman huomasin minäkin. sRGB-kuva näyttää paljon paremmalta. Ylempi on ihan tukkoinen kellertävyyden lisäksi.
 
Kyllähän Adoben rgb-profiili sisältää ihan selkeästi paremmin väriavaruuden kuin sRGB. Ja kun Adoben profiilista itse vielä muuttaa painoprofiililla cmykiksi, jonka jälkeen vielä mahdolliset loppufiksaukset, niin hyvää tulee :)

adobeRGB+srgb_410nl.jpg
 
Joo no noinhan se on tietysti että se pitää muuttaa siihen tulostusprofiiliin vielä. Vai muuttaako ne siellä lehdessä sitten?

No tossa esimerkkiä:
Kuva otettu kamerassa Adobe RGB, photarissa käsittelyt siinä Adoben RGBssä ja sitten lopuksi konvertoitu sRGB:n
_IGP2712.jpg


Kuva otettu kamerassa sRGB, photarissa käsittelyt siinä sRGBssä koko ajan
IMGP2680.jpg
No tossa ylemmässä kuvassa on ainakin värit ihan tukossa, näyttää ihan siltä ku kuvat olis eri aikaan otettuja.
 
3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
No tossa ylemmässä kuvassa on ainakin värit ihan tukossa, näyttää ihan siltä ku kuvat olis eri aikaan otettuja.

Eri päivinä otettu joo. hah hahaaa mun halpis läppärissä toi ylempi kuva on selkeesti paremman näkönen ja toi alempi ihan haalee paska :hyvä:
 
Kyllähän Adoben rgb-profiili sisältää ihan selkeästi paremmin väriavaruuden kuin sRGB. Ja kun Adoben profiilista itse vielä muuttaa painoprofiililla cmykiksi, jonka jälkeen vielä mahdolliset loppufiksaukset, niin hyvää tulee :)

adobeRGB+srgb_410nl.jpg
Se ei ihan noin simppeliä ole kuin monet luulevat. Adoben rgb on ikäänkuin venytetty, ei siinä ole yhtään enempää värejä. Kantsii netistä lukea tarkemmin vertailuja. Monilla sivuilla selostetaan tuo vähän eri tavoin, mutta siis homma on vähän kuin kaatais saman määrän vettä eri kokoisiin asioihin.
 
Adoben rgb on ikäänkuin venytetty, ei siinä ole yhtään enempää värejä. Kantsii netistä lukea tarkemmin vertailuja. Monilla sivuilla selostetaan tuo vähän eri tavoin, mutta siis homma on vähän kuin kaatais saman määrän vettä eri kokoisiin asioihin.

Laitappa linkkiä johonkin hyvään sivuun/sivuihin.
 
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
http://www.smugmug.com/help/srgb-versus-adobe-rgb-1998

Tuosta vaikka pari.

Kun vielä mietitään moniko paperi lehdissä kykenee parempaan väriskaalaan kuin srgb, niin ollaan melko lähellä sitä, että srgb on kohtalaisen sopiva työnkulkuun.

Niin..väittäsin että noi kaverit ei ymmärrä asiaa vaikka ovat valokuvauksen guruja:eek:. Esim. tottakai Adobe RGB profiilissa oleva kuva näyttää paskalta ohjelmassa joka odotaa saavansa vaan sRGB kuvia. Olennaista on lopuksi konvertoida kuva siihen lopulliseen väriprofiiliin joka tuskin on Adobe RGB. Jätkät sotkee asioita ja pahasti. Myös noi valokuvauksen gurut. Tosiaan sRGB on rajottuneempi väriskaalataan kun Adobe RGB, joka sisältää kaiken mitä sRGB + vielä vähän lisää. On tulosteprofiileja jotka ylittää sRGB:n väriskaalan, mutta onko nimenomaan suomalaisissa lehdissä niin en osaa sanoa kun en lehtiin kuvaa. Tajuun kyllä tän asian vaikken pro olekkaan. Joku painoalan ammattilainen osaa varmaan selittää tän paremmin :)
 
Niin..väittäsin että noi kaverit ei ymmärrä asiaa vaikka ovat valokuvauksen guruja:eek:. Esim. tottakai Adobe RGB profiilissa oleva kuva näyttää paskalta ohjelmassa joka odotaa saavansa vaan sRGB kuvia. Olennaista on lopuksi konvertoida kuva siihen lopulliseen väriprofiiliin joka tuskin on Adobe RGB. Jätkät sotkee asioita ja pahasti. Myös noi valokuvauksen gurut. Tosiaan sRGB on rajottuneempi väriskaalataan kun Adobe RGB, joka sisältää kaiken mitä sRGB + vielä vähän lisää. On tulosteprofiileja jotka ylittää sRGB:n väriskaalan, mutta onko nimenomaan suomalaisissa lehdissä niin en osaa sanoa kun en lehtiin kuvaa. Tajuun kyllä tän asian vaikken pro olekkaan. Joku painoalan ammattilainen osaa varmaan selittää tän paremmin :)

1) Kumpaakin voi käyttää lähdeprofiilina, oleellisempaa on toimia johdonmukaisesti ja käyttää sitä profiilia johon on tottunut ja johon voi luottaa. Jos setup (näyttö, kalibrointi, photoshop) toimii jommalla kummalla hyvin & luotettavasti, miksi muuttaa?

2) Väittäisin, että graafisella puolella käytetään voittopuoleisesti AdobeRGB:tä, jonka laajemman väriavaruuden ansiosta esim. sinisten ja punaisten sävyjen toistoon saadaan lisää potkua. Toki tarvittaessa CMYK-kuvaan potkua lisätään esim. selektiivisellä värikorjailulla tai ihan kanavakohtaisia leveleitä korjaamalla.

3) Oikea lähde- ja kohdeprofiili eivät ole ainoita asioita, jotka pitää huolehtia kuntoon. Renderöinti-indentillä ja mustan kompensoinnilla on (Photoshopia käytettäessä) iso merkitys.

4) Värierottelujen tekemiseen ei tarvita huipputekniikkaa ja viimeisimpiä profiileja tai kalibroituja näyttöjä. Kokenut ammattilainen käsittelee kuvan vaikka mustavalkonäytöllä. Monitorin väritoistoon ei voi koskaan luottaa, mutta Photoshopin Info-paletin numeroihin voi.

5) Kuvaa erotellessa pitää tietää, onko painopaperi glossy, silk, vai uncoated, ja painetaanko se offsetina, heatsetinä vai rotaationa. Painotekniikasta riippuen maksimivärimäärä on joko 350 %, 300 % tai 240 %, ja näillä on perkeleen iso ero. Pisteenkasvu on prosessista riippuen 8 ja 35 % välillä, ja prosessista riippuen sovelletaan joko alivärinpoistoa tai harmaakomponentin korvausta.

6) Kokemus, kokemus, kokemus. Itselläni on enemmän teknistä detaljitietoa kuin vuosien kokemusta, joten omat taitoni kalpenevat vertailussa tyyppeihin jotka ovat duunia tehneet pari vuosikymmentä.

7) Yleensä valokuvaajat eivät tiedä reproamisesta juuri mitään.
 
Niin..väittäsin että noi kaverit ei ymmärrä asiaa vaikka ovat valokuvauksen guruja:eek:. Esim. tottakai Adobe RGB profiilissa oleva kuva näyttää paskalta ohjelmassa joka odotaa saavansa vaan sRGB kuvia. Olennaista on lopuksi konvertoida kuva siihen lopulliseen väriprofiiliin joka tuskin on Adobe RGB. Jätkät sotkee asioita ja pahasti. Myös noi valokuvauksen gurut. Tosiaan sRGB on rajottuneempi väriskaalataan kun Adobe RGB, joka sisältää kaiken mitä sRGB + vielä vähän lisää. On tulosteprofiileja jotka ylittää sRGB:n väriskaalan, mutta onko nimenomaan suomalaisissa lehdissä niin en osaa sanoa kun en lehtiin kuvaa. Tajuun kyllä tän asian vaikken pro olekkaan. Joku painoalan ammattilainen osaa varmaan selittää tän paremmin :)
Siis argb:ssä on samanverran värejä, ei siinä tule yhtään enempää värejä.
 
Siis argb:ssä on samanverran värejä, ei siinä tule yhtään enempää värejä.

No kato nyt vaikka tota Aidan kuvaa ja mieti mitä siinä kuvassa on...kuva selittää sen miksi Adoben värit on kirkkaammat.
 
Back
Ylös Bottom