Niin..väittäsin että noi kaverit ei ymmärrä asiaa vaikka ovat
valokuvauksen guruja
. Esim. tottakai Adobe RGB profiilissa oleva kuva näyttää paskalta ohjelmassa joka odotaa saavansa vaan sRGB kuvia. Olennaista on lopuksi konvertoida kuva siihen lopulliseen väriprofiiliin joka tuskin on Adobe RGB. Jätkät sotkee asioita ja pahasti. Myös noi valokuvauksen gurut. Tosiaan sRGB on rajottuneempi väriskaalataan kun Adobe RGB, joka sisältää kaiken mitä sRGB + vielä vähän lisää. On tulosteprofiileja jotka ylittää sRGB:n väriskaalan, mutta onko nimenomaan suomalaisissa lehdissä niin en osaa sanoa kun en lehtiin kuvaa. Tajuun kyllä tän asian vaikken pro olekkaan. Joku painoalan ammattilainen osaa varmaan selittää tän paremmin
1) Kumpaakin voi käyttää lähdeprofiilina, oleellisempaa on toimia johdonmukaisesti ja käyttää sitä profiilia johon on tottunut ja johon voi luottaa. Jos setup (näyttö, kalibrointi, photoshop) toimii jommalla kummalla hyvin & luotettavasti, miksi muuttaa?
2) Väittäisin, että graafisella puolella käytetään voittopuoleisesti AdobeRGB:tä, jonka laajemman väriavaruuden ansiosta esim. sinisten ja punaisten sävyjen toistoon saadaan lisää potkua. Toki tarvittaessa CMYK-kuvaan potkua lisätään esim. selektiivisellä värikorjailulla tai ihan kanavakohtaisia leveleitä korjaamalla.
3) Oikea lähde- ja kohdeprofiili eivät ole ainoita asioita, jotka pitää huolehtia kuntoon. Renderöinti-indentillä ja mustan kompensoinnilla on (Photoshopia käytettäessä) iso merkitys.
4) Värierottelujen tekemiseen ei tarvita huipputekniikkaa ja viimeisimpiä profiileja tai kalibroituja näyttöjä. Kokenut ammattilainen käsittelee kuvan vaikka mustavalkonäytöllä. Monitorin väritoistoon ei voi koskaan luottaa, mutta Photoshopin Info-paletin numeroihin voi.
5) Kuvaa erotellessa pitää tietää, onko painopaperi glossy, silk, vai uncoated, ja painetaanko se offsetina, heatsetinä vai rotaationa. Painotekniikasta riippuen maksimivärimäärä on joko 350 %, 300 % tai 240 %, ja näillä on perkeleen iso ero. Pisteenkasvu on prosessista riippuen 8 ja 35 % välillä, ja prosessista riippuen sovelletaan joko alivärinpoistoa tai harmaakomponentin korvausta.
6) Kokemus, kokemus, kokemus. Itselläni on enemmän teknistä detaljitietoa kuin vuosien kokemusta, joten omat taitoni kalpenevat vertailussa tyyppeihin jotka ovat duunia tehneet pari vuosikymmentä.
7) Yleensä valokuvaajat eivät tiedä reproamisesta juuri mitään.