Aamutreenaus vs päivätreenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hege2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitäs tämä tarkoittaa? En ymmärrä yhtään..:wtf:

Juuri niinkuin teude sanoi, kroppa kyllä "virittää" hermoston sopeutumaan annettuun rytmiin.

Jos tuota hermostohommaa et ymmärtänyt niin tarkoitin että nuo ko. ajat ovat niitä milloin hermosto on kaikkein virkeimmillään, ja pystyt siis toimimaan tehokkaammin.

Tota ku miettii niin onhan se aika pitkälti noin, jos herään esim. klo 7 niin siinä 10-11 aikaan on kaikkein eniten hereillä, ja illalla meen kello 18 reenaamaan niin sielläkin kulkee.

Mut vanha viisaus toimii taas, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon perseessä.

Juuri niinkuin teude sanoi, kroppa kyllä "virittää" hermoston sopeutumaan annettuun rytmiin.

Jos tuota hermostohommaa et ymmärtänyt niin tarkoitin että nuo ko. ajat ovat niitä milloin hermosto on kaikkein virkeimmillään, ja pystyt siis toimimaan tehokkaammin.

Tota ku miettii niin onhan se aika pitkälti noin, jos herään esim. klo 7 niin siinä 10-11 aikaan on kaikkein eniten hereillä, ja illalla meen kello 18 reenaamaan niin sielläkin kulkee.

Mut vanha viisaus toimii taas, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon perseessä.
Komppaan täysin. Jostain muistan lukeneeni että kroppa tosiaan sopeutuu aika nopsaan haluttuun treeniajankohtaan, ja tärkeämpää kuin pohtia milloin olisi optimaalista treenata onkin pyrkiä treenaamaan aika säännönmukaisesti kutakuinkin samaan aikaan.

Tämäki on varmaan vähän mieltymyskysymys. Kuka on aamuvirkku ja kuka iltavirkku. Äkkiseltään vain ajateltuna aamulla pitkän nukutun yön jälkeen energia varastot ei oo huipussaan ku on pitkä aika edellisestä ruuan nauttimisesta. Mutta kuten sanoin, joku tykkää äitistä ja joku tyttärestä

Jotkut puhuvat siitä että aamulla harjoitteleminen (siis kunnon treeni) on jopa 300% tehokkaampaa kuin päivällä (Olen kuullut asiasta, ei ole täysvarmuutta)

Onko tämä niiltä "salin vahvimmilta" kuultua?

Itse harjoittelin vuosikausia 16-20 välillä ja kaikki siitä poikkeava oli "ei niin hyvää". Nyt pari kk aamutreenarina olen huomannut, että sekin maistaa ihan hyvästi. Aluksi oli vähän käyntiinlähtö ongelmia ja kunnollinen puristus tuntui puuttuvan, mutta nyt treenit kulkevat ns. normaalisti (ennätyksiä tehty). Tottumisesta ja totuttautumisesta kiinni sanoisin.

Positiivisina puolina aamutreeneissä:
- ajan säästö (1-2h päivään lisää aikaa vrt. päivätreeneihin)
- hyppylähtö päivälle (energiatasot korkealla ensimmäisestä toimistominuutista lähtien)
- loppupäivä aikaa tehdä mitäikinä kun "velvollisuudet" on jo hoidettu
- salilla rauhallista (mahdollisuus jättiläissarjoihin (min. 3 liikettä putkeen) - eikä shaissenjauhajia paikalla)

Itse treenaan arkena päivällä ja viikonloppuisin aamulla. Jos saisin päättää niin treenaisin kuitenkin aina aamuisin. Tuolloin riittää vaan enemmän energiaa eikä tartte säätää ruokarytmitysten kanssa.

Itse treenaan arkena päivällä ja viikonloppuisin aamulla. Jos saisin päättää niin treenaisin kuitenkin aina aamuisin. Tuolloin riittää vaan enemmän energiaa eikä tartte säätää ruokarytmitysten kanssa.

Samoilla linjoilla menemme näemmä

Arkena töiden jälkeen klo 17 aikaan ja viikonloppuisin klo 10 aikaan. Pitää kyl olla hereillä muutama tunti ennen salille menoa, muuten ei tule mistään mitään.

Faktahan on että aamulla on omat jäykkyydet ja tokkurat päällä, eli ihan sama mikä on mieltymys kullakin mut päivemmällä/illemmalla on useessa tilanteessa energisempi vaihtoehto.

Faktahan on että aamulla on omat jäykkyydet ja tokkurat päällä, eli ihan sama mikä on mieltymys kullakin mut päivemmällä/illemmalla on useessa tilanteessa energisempi vaihtoehto.

Niin no onhan niitä jäykkyyksiä se tunti heräämisestä, mutta jos 2-3 tuntia heräämisestä heittää sen puntin, niin ei pitäis enää juuri suorituskykyyn vaikuttaa. Jos siis on tottunut reenaamaan aamulla. Ja vastaesimerkkinä sanottakoon, että rankan päivän jälkeen saattaa illalla olla niin naatti, että on vaikeuksia lähteä salille. Aamulla kun tekee, niin ei tarvii sitäkään enää miettiä.

Aamutreeniä suosin etenkin näin keväällä, kun joka iikka hakee sitä kaukaista tavoitetta, kesäkondista, niin mahtuu paljon paremmin tekemään aamusella. Ei tarvii tehdä niitä liikkeitä, mitä mahtuu tekemään, vaan saa tehdä ne liikkeet jotka haluaa tehdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pelaan korttia ammatikseni. Jos treenaan aamulla, yleensä keskittyminen pelaamiseen on iltapäivällä huono ja peli on yltiöpäistä. En tiiä saako siitä niin paljon energiaa kroppaan, että sen kanavointi aivotyöskentelyyn ei oo sopivaa. Menee ikäänkuin yli.

Mutta esim vapaapäivänä aamutreeni huippu juttu, aivan eri latinki asioihin ku on kunnon treeni alla.

Tosiaan, ihan rytmistä ja tottumuksista kiinni. Ei se missään yhdessä treenissä itellä ainakaan keho sopeudu yhtäkkiä iltatreenailusta aamuun. Kun työt alkaa ni ei mitään mahdollisuuksia ainakaan aamulla käydä, mut töitten jälkeen on ihan pakko nukkua edes jonkun verran ennen iltatreenejä, muuten päästä kuuluu niks. Ja ihan oikeesti kuuluu. : D

Joskus aamutreenit kouluaikoina oli ihan mahtavaa, ei porukkaa ja aamukaffet alla. Nyt välillä tehään töitä, nukutaan niitten jälkeen tuntinen, ja sitten illalla salille uusin voimin. Ei oikeen kummankaan puolella, mut päivätreenit nyt ainakin on perseestä, kun päikkärien kohdalla, juuri ennen, tai jälkeen on ihan paskaa. Ei siit nukkumisesta voi laistaakaan.

Mut kyl tota iltatreeniki on suositeltavaa jos haluu nukkuu hyvi.

Ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdalla. Iltatreenin jälkeen saan jostain syystä tosi paljo lisävirtaa, joten nukkumaanmenosta ei tahdo tulla yhtään mitään. Mut pakko treenaa illalla, koska ei vaan kykene menee salille joskus klo 5-6 aikoihin ennen duunia! Pitäis joskus kyllä kokeilla sellasta aamutreenikautta, ihan mielenkiinnosta. Eka pitäs vaan sopia duunivuorot uusiks..

Mut kyl tota iltatreeniki on suositeltavaa jos haluu nukkuu hyvi.

Itellä tämä ei kyllä toimi sitten ollenkaan näin. Jos reeni loppuu 20-21 välillä niin ei mitään toivoa koittaa saada unta ennen puolta yötä. Jalkareenin jälkeen nukahtaminen vie vielä kauemmin.

Mulla toimii parhaiten päivä-/iltareeni. Aamutreenissä tahtoo aina olla semmonen vetelä fiilis, eikä tahdo jaksaa, vaikka olisi takana tunnin venyttelyt ja 12h yöunet.

Olen kuullut liikunnan ammattilaisilta, että illalla lihakset ovat valmiimpia, jos noin voi sanoa ja että niistä saisi enemmän irti: esim. jos aamulla menen juoksemaan 30m aikani saattaan olla 4.13 ja illalla 4.08.
Totta kai on nää päiväkohtaset erot:D

viikonloppusin oon käyny 2-3h heräämisen jälkeen ja yleensä reeni sujunu hyvin ja muutenkin lähteny sit päivä hyvin käyntiin. olosuhteiden pakosta intissä taas sen verran mitä siä jaksaa käydä niin illasta

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom