SUPERCARB 1kg -40%

Aamusalikokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopsy80
  • Aloitettu Aloitettu
aamusalit on jotenki helpompia näin valoisan aikaan - muistan joskus muutama vuosi sitten treenanneeni talvella aamuisin kuuden pintaan, ja se herääminen oli yhtä tuskaa... :wtf: Nykyisin tosin päivärytmi sanelee treenausajankohdan niin, että käyn joko aamupäivällä n 10-12 maissa tai sitten iltapäivästä 14-16 aikaan. Nuo tuntuu ainakin meidän salilla olevan sopivan hiljaiset ajat, joten saa yleensä aina tehtyä just ne mitkä pitääkin kun ei tartte jonotella prässiin jne :)

Veikkaan, että sitten joskus työelämään palattuani (nyt opiskelen) on aamutreenit varmaan ihan must, koska aiemmin töissä ollessani muistan kyllä, ettei työpäivän päätteeksi ollut mehuja enää treenaamiseen. Ja muutenkin, kun treenin hoitaa heti aamusta pois päiväjärjestyksestä, niin se ei sit enää pitkin päivää naputa takaraivossa, että pitäis mennä ja jaksankohan mä ja jääköhän se taas väliin tänään...

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Itse treenaan käytännössä aina aamuisin. En yksinkertaisesti jaksa enää töiden jälkeen, kun on ihan lobotomia-vetämätön olo - sitä se henkisesti raskas toimistotyö tekee... Treenaan siis yleensä klo 5:00 alkaen ja ennen salia vetäisen vähän proteiinia + banaanin. Treenin jälkeen sitten syön töihin päästyäni (n. 1 - 1,5 h palautumisjuoman jälkeen) kaurapuuroa + raejuustoa marjoilla tai mehukeitossa turvotettuja kaurahiutaleita rahkan kera. Viikonloppuisin sitten treenaan samoin eväin vähän myöhemmin, eli aloittelen siinä klo 7 - 8 välillä.

Minulle ainakin tämä aamusali sopii todella hyvin, sillä todellakin aamulla on energiatasot paljon korkeammat kuin iltapäivästä/illasta. Mutta olen huomannut, että treenijuomalla on paljon vaikutusta jaksamiseen aamuvarhaisella (en tiedä, onko plasebo-vaikutusta vai mitä, kun jotkut sanovat, ettei sillä ennen treeniä syödyllä aamupalallakaan ole vaikutusta kun ei ehdi imeytyä...?). Salilla on kyllä melko rauhallista tuohon aikaan aamusta. En pidä lainkaan siitä klo 18 ryysiksestä ja myöhään illalla ei voi edes viikonloppuna treenata kun sitten ei nuku puoleen yöhön...

Nyt pitäisi opetella aikaiseen saliaamuun, eli ennen töihin menoa 6-7 välillä. Olen tähän asti tykännyt käydä salilla 8-10 väliin, jos on sattuu olemaan vapaapäivä. Mutta nykyisin teen pelkkää aamuvuoroa töissä, jolloin menen kahdeksaan töihin, joten salille menoakin on aikaistettava.. Töiden jälkeen klo 16 on ihan turha toivo lähteä treenaamaan kun ei vaan jaksa!
Siispä, mitä syödä ennen treeniä ja treenin jälkeen? Täällä on ollutkin hyviä vinkkejä, täytyy vain kokeilla ja löytää itselle sopiva rytmi. Taidan ensi viikolla kokeilla ennen salia protskujuomaa ja treenin jälkeen normi aamupala... katsotaan miten muijan käy..

Mulla samantyyliset aikataulut eli 5.30 herään ja syön puuroa marjojen ja maidon/mehukeiton kera (ei mitään isoa mättöannosta). 6.15 salille, jossa tunnin treeni. Salin jälkeen syön yleensä rahkaa ja marjoja tai teen niistä smoothien ja juon aamukahvit ja sitten kasiksi töihin. Käyn aamusalilla kerran tai kaksi viikossa, mikään lemppariajankohta tuo noin aikainen aamu ei oo treenata vaikka aamuihmisiä olenkin, mutta työpäivinä pääsen töistä vasta klo 20, eikä musta oo siihen aikaan enää muuta kun kaatumaan kotisohvalle telkkarin viereen. :-) Mutta kyllä se siitä sitten, vaikka herääminen hatuttaakin, ja joskus väsyttää niin, että vasta salilla liikkeitä tehdessä viimeiset unihiekat tippuu silmistä ja maailma alkaa näyttää normaalilta, niin salin jälkeen olen täynnä virtaa ja olo on mahtava!

Mä suorastaan vannoin ennen iltasalin nimeen, eikä aamulla kiinnostanut olla sinne ensimmäisenä menossa. Toki sekainen ja myöhäinen unirytmikin on osallinen asiaan (menen nukkumaan 12-04, herään klo 08 viemään koiraa ulkosalle ja sitten vielä 2-3 tunniksi torkkumaan).

Nyt kuitenkin viimeisen parin viikon aikana oon ollu ihan häkeltynyt siitä, että kuinka hyvältä aamusali (10-13) voikaan tuntua ja kuinka paljon siitä saa energiaa päivään. Samalla tavalla tulee treenattua oli kellonaika sitten mikä hyvänsä, ja iltasalin (20-24) jälkeen on aina se suihku ja 101% valmis unille, joten tuntuu vähän hassulta kun aamun huhkimisen jälkeen jaksaa paljon paremmin kuin ilman saleiluja. Lisäksi ainakin tänään riitti käsitreenissä niin paljon puhtia, että liikkeisiin sai lätkiä jo oikeasti painoa - liekkö mun aamupuurossa ollut jotain duracell-leseitä - ja vielä kaiken huippuna kävin eilen sekä aamulla että illalla reenaamassa ihan tosissani :puntti:

Parina päivänä mennyt ilman ihmeellisempiä aamupaloja (vaikkakin tulee tällä hetkellä syötyä Water Loss -kapseleita = kofeiinia) ja hyvin jaksaa silti, kunhan muistaa syödä muuten tarpeeksi. Niin, ja salilla menee se tunti yleensä.

Kolmivuorotyöläisenä aamusaleista on tullu mun lemppari!! ennen iltavuoroa ehtii rauhassa syödä aamupalan, mennä salille ja siitä töihin suoraan ruokailun kautta! ihan mahtia! :) Olen huomannut, että aamuvuoron jälkeen salilla en ole niin energinen kuin aamusalilla!

quick-morning-workout-morning.jpg

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom