Aamupala autossa!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juupa91
  • Aloitettu Aloitettu
Sain töitä kauempaa, ajansäästön vuoksi olen miettinyt että aamulla söisin aamupalan autossa.

Tammikuussa aloitan vielä massakauden, big but boringin. BBB toimi minulla viimeksi hyvin: jos aamulla en saanut tarpeeksi ravintoa, alkoi aika nopeasti heikottamaan.. aloitin tässä vaiheessa kahden aamupalan syönnin.

Tuolla oli smuuthiesta mielenkiintoinen thread, toinen ajatus olisi ruisleipä: iso sellainen varmasti veisi nälkää (kun lastaa vielä proteinilla). Suositteletteko jotakin massanlisääjiä tähän?
Ajattelin että autossa vetäisi ekat aamupalat ja töissä viimeistään kahvitauolla toiset (puuroa ainakin).

Iltapäivästä ja illasta normaalisti ruuat ja lisäksi puuroa/riisiä/protskua.
Ajatteita kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mieluummin vaikka protskujauhetta ja oliiviöljyä, kuin "massanlisäjää" jos haluaa että nälkä pysyy kurissa. Tai juuri kaurajauhoa/marjoja/protskua/öljyä smoothiessa.

Maltopohjaiset massanlisääjät voi heittää verensokerit helposti ylös, minkä jälkeen tulevat myös nopeaa alas, mikä voi väsyttää ja heikottaa. Lisäksi ne hujahtaa nopeaa ruoansulatuskanavan läpi, jolloin nälkä voi tulla nopeaa uudestaan.

Ruisleipä ei myöskään ole huono ajatus.

Itse kyllä ennemmin vetäisin jonkinlaisen smoothien autossa kuin alkaisin leipää murusteleen penkeille ja rattia töhjäämään maapähkinävoilla.
Kaurahiutaleita, proteiinijauhetta ja marjoja vaan pirtelöksi niin helppo vetää ajaessa naamaan. Jos maistuu niin voi laittaa öljyä sekaan tai ottaa pähkinäpussi autoon rasvan lähteeksi.

Edellisenä iltana tehosekottimella silputaan sekaisin pikakaurahiutaleet, protskujauhot, pakastemarjat ja viherjauheet. Yöksi jääkaappiin tekeytymään ja aamulla ei ole kuin ottaa mukaan. Jos kaloreita halutaan lisää, voi veden sijasta käyttää vaikka appelsiini- tai omenatuoremehua.

Miten pitkä se työmatka on? Jos nyt ei ihan montaa tuntia, eikö olisi helpompi ryystää se smoothie naamaan kotona ennen lähtöä, aikaa kuluu n. 1 minuutti. Pystyisi sitten auton ratissa keskittymään ajamiseen. Sitten työpaikalla leipää tms.

Miten pitkä se työmatka on? Jos nyt ei ihan montaa tuntia, eikö olisi helpompi ryystää se smoothie naamaan kotona ennen lähtöä, aikaa kuluu n. 1 minuutti. Pystyisi sitten auton ratissa keskittymään ajamiseen. Sitten työpaikalla leipää tms.

En oo op, mutta ei mulla ainakaan onnistu. Jos lähden aamuvuoroon niin herään 05 ja auto starttaa viimeistään 05.40. Kykenen just ja just keittämään kahvin ja surauttamaan smuutien, mutta niiden alas saamiseen menee ekat 40-50 km. Ei onnistu minuutissa, ei millään. Tosin oon pikkuhiljaa luopunut aamupalasta ja siirtynyt pelkkään kahviin. Töissä ehtii syödä jos ehtii. Ei aina.

Kiitos paljon runsaista vastauksista.
Ruisleipää ja smuuthieta testaan tässä lähiaikoina, ensi kuussa alkaa tuo työmatka. Se on 60km suuntaansa. Alku on nelikaistaista, jossa ehkä kehtaisi säätää leivänkin kanssa :-).
Smuuthieta on tullut emännän kanssa tehtyä parikin kertaa, joten siltä puolen ei kauheasti uutta auringon alla. Kaurahiutaleita tulee laitettua, pitää tuota jauhoja ja öljyä kokeilla nyt massakaudelle.

Katselin kaupallisia massanlisääjiä, ja tuntui tosiaankin olevan maltoa ja jopa maissitärkkelystä osassa.. ehkä pitäydyn ennemmin kaurassa.

kello soimaan puolta tuntia aikasemmin niin kerkiää syödä hyvän aamupalan ja juomaan kahvit. sekä käydä paskalla! oon ajanu töihin viimeset 6 vuotta 70km sivu, eikä kertaakaa oo tarvinnu leipiä autos syödä

kello soimaan puolta tuntia aikasemmin niin kerkiää syödä hyvän aamupalan ja juomaan kahvit. sekä käydä paskalla! oon ajanu töihin viimeset 6 vuotta 70km sivu, eikä kertaakaa oo tarvinnu leipiä autos syödä

Ajattelin että saisi nukkua puoli tuntia pidempään, muutenhan tämä olisi OK.
Tuppaa olemaan tapana, että kun odotan puuron jäähtymistä aamuisin, niin jumitun sohvalle koomaamaan uutisia pitkäksi aikaa eikä meinaa päästä ylös.. sen takia äkkiä herättyä autoon ratkaisu varmaan toimisi minulla. Valmis smoothie/leipä huiviin keittiössä tai autossa.

Eikö juuri tuo smoothie ole paras vaihtoehto, jos autossa sen vedät. Siihen saa käytännössä juuri sellaiset kalorit ja makrot kuin haluaa. Tietysti myös leivät, kananmunat yms. kiinteät on helppo autossa vetää. Tekee vaan illalal valmiiksi jääkaappiin ja kahvit keittimeen, niin n. 15 min ja selviää jo lähtemään.

Sitten kannattaa myös miettiä tarvitseeko sitä aamupalaa ollenkaan syödä. Ehkä päivän turhin ateria, mikäli ensimmäiset 10 tuntia menee töissä ja työmatkoissa.

Mulla on 100 km sivu ja nimenomaan oikein mielelläni syön autossa, kuuntelen podcasteja ja teen muuta sellaista, miten sen ajan voi käyttää hyödykseen, koska siellä autossa tulee istuttua aika paljon. Eikä mikään mahti maailmassa saa mua heräämään aiemmin aamupalan takia. Ehkä kahvin ryystäminen autossa voi olla riskitekijä jossain ruuhka-Suomessa ruuhka-aikaan, mutta mun työmatka on maantietä, jossa vastaan tulee keskimäärin viis autoa, yks hirvi ja pari rusakkoa. No okei, hirviä harvemmin.

noh, kaikkeen tottuu. myös siihen aikasin heräämiseen ja syömiseen tai syömättömyyteen. hetken aikaa kuljin kans 100km pääs, ja heräämiset oli 04:00 ja silti ehdin kotona syömään. siihenki tottu viikos. mutta eikai siinä, jokanen syö sielä missä huvittaa ja nukkuu missä huvittaa mun puolesta. mutta ite en kyllä työmatkalla pystyisi keskittyä syömiseen justiin noiden tielle juoksevien eläimien takia, suurinpiirtein kerran tai kaks viikos on joko peura tai hirvi keskellä tietä niin siinä saattais mennä kananmuna väärään kurkkuun ku lyöt liinat kiinni :LOL:

Sitten kannattaa myös miettiä tarvitseeko sitä aamupalaa ollenkaan syödä. Ehkä päivän turhin ateria, mikäli ensimmäiset 10 tuntia menee töissä ja työmatkoissa.

Tää oli hyvä pointti: muutamat kerrat en oo syöny "ekaa aamupalaa", vaan vasta aamukahvilla töissä. Jaksaminen ollut hyvin sama yhdellä aamupalalla, kuin kahdella.. varmasti ihmiskohtainenkin asia.
Voisi olla että tekee smuuthiet ja vetelee aamukahvilla töissä vasta. Pitää kuulostella ja tsekata olo tammikuussa.

Ja mitä hyötykäyttöön tulee niin oon aatellu itekki noita podcasteja ja kielilevyjä yms :oujee: ainakin alussa kun jaksaa säätää.. turha aika hyödyksi!

Illalla aromipesään jotain mättöä muhimaan ja aamulla sidot sen apukuskin paikalle lastenistuimeen, ja ei muuta kuin lusikoimaan. Pesän kannen päälle kun laittaa lippalakin, niin sehän näyttää ulospäin ihan läskiltä mustalta vauvalta!

heräämiset oli 04:00 ja silti ehdin kotona syömään. siihenki tottu viikos.

Itse olen herännyt 04:40 viimeset kymmenen vuotta lähes joka arkipäivä, eikä tottumisesta tietoakaan. Joka aamu väsyttää saatanasti. Niin tapauskohtaisia nämä jutut.

Itellä meni edelliset 2,5v sama smoothie aamupalaksi joka ikinen duuniaamu, nyt kesälomien jälkeen olen syönyt leipää missä on kinkkua, juustoa ja paistettua kananmunaa välissä, kylkiäisenä banaania tms.

Itse olen herännyt 04:40 viimeset kymmenen vuotta lähes joka arkipäivä, eikä tottumisesta tietoakaan. Joka aamu väsyttää saatanasti. Niin tapauskohtaisia nämä jutut.

Itellä meni edelliset 2,5v sama smoothie aamupalaksi joka ikinen duuniaamu, nyt kesälomien jälkeen olen syönyt leipää missä on kinkkua, juustoa ja paistettua kananmunaa välissä, kylkiäisenä banaania tms.
Mulla on ollut erilaisia työpaikkoja joihin on tarvinnut herätä kaikkea neljän ja kahdeksan väliltä ja voin sanoa, että ei se ole kellonajasta kiinni. Aina kun joutuu heräämään herätyskelloon, niin vituttaa ja väsyttää. Aina yhtä perseestä, oli kello sitten mitä tahansa. Kaikkia ei ole luotu elämään aamuvirkkujen kellon mukaan, tai kellon mukaan ylipäätään.

Suositut

Back
Ylös Bottom