Aamulehti: Digiboksi ehkä sosiaalietuudeksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Deekutkin saa joka kuukausi tietyn verran rahaa. Jos he sen juovat niin sossu ei sille voi mitään. Ne ei saa yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan. Eikä yhtään ylimääräistä.

Noin niinkun periaatteessa jokainen asiakas saa saman verran rahaa sossusta.

Oikeasti rahan määrään vaikuttavat myös puhelahjat ja se, millainen täti tai setä sattuu olemaan luukun takana. Pari kaveria ovat lukion jälkeen eläneet sossun rahoilla ja vaikkei niillä rahoilla rikastu, on heidän elämänsä rahallisesti ollut enimmäkseen ihan samanlaista kun minulla, ehkä parempaakin (minä käyn töissä ja opiskelen). Sossu antaa rahaa. Kun vähän kitisee tai saa tädin uskomaan, että rahat ovat nyt loppu. Sillä eihän Suomessa kukaan nälkää saa nähdä. Jos tilillä on rahaa 0e, sinne saa kyllä rahaa, vaikka rahat olisivat oikeasti piironginlaatikossa. Ei niitä kukaan tule tarkastamaan. Siksi monet sossun asiakkaat tyhjentävät tilin samantien kun rahat tulevat.

Ei siis pidä olla naiivi. Systeemiä voi vallan hyvin opetella käyttämään väärin. Uskon ja toivon, että useimmilla ei riitä tähän pokka, mutta poikkeuksiakin on.

Ja aiheeseen palatakseni, TV EI OLE KENENKÄÄN PERUSOIKEUS!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja jos deekupariskunta asuu yhdessä saman katon alla niin saavat sitten molemmat tuon 350 euroa kulutukseen vai? On vitun helppoa olla deeku jos tämä näin on.
 
Noin niinkun periaatteessa jokainen asiakas saa saman verran rahaa sossusta.

Oikeasti rahan määrään vaikuttavat myös puhelahjat ja se, millainen täti tai setä sattuu olemaan luukun takana. Pari kaveria ovat lukion jälkeen eläneet sossun rahoilla ja vaikkei niillä rahoilla rikastu, on heidän elämänsä rahallisesti ollut enimmäkseen ihan samanlaista kun minulla, ehkä parempaakin (minä käyn töissä ja opiskelen).
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa jollain tietyllä ajan hetkellä, mutta sossupummien elintaso tuntuu olevan aika "fiksattu" ja sulla opiskelujen ja työkokemuksen kautta varmaan ainakin heitä huomattavasti parempi mahdollisuus nousujohteisuuteen pidemmällä aikavälillä?

Ei siis pidä olla naiivi. Systeemiä voi vallan hyvin opetella käyttämään väärin. Uskon ja toivon, että useimmilla ei riitä tähän pokka, mutta poikkeuksiakin on.
Juuri näin, tosin kyllä tuon meikäläisen systeemin hyväksikäyttö lain puitteissa aika nopeasti rajat löytää. Sitten kun ryhdytään oikein luovasti systemiä hyödyntämään niin puhutaan eriasteisista petoksista. Esim. tsadissa pyöri joku vuosi sitten joukko maahanmuuttajia joilla oli useampi kuin 1 passi ==> useammat kuin yhdet sosiaaliedut...

Ja aiheeseen palatakseni, TV EI OLE KENENKÄÄN PERUSOIKEUS!
100% samaa mieltä. Ruoka, jonkinlainen majoitus, perusterveydenhuolto jne. on mutta TV, Internet jne. ei tosiaankaaan.
 
Noin niinkun periaatteessa jokainen asiakas saa saman verran rahaa sossusta.

Oikeasti rahan määrään vaikuttavat myös puhelahjat ja se, millainen täti tai setä sattuu olemaan luukun takana. Pari kaveria ovat lukion jälkeen eläneet sossun rahoilla ja vaikkei niillä rahoilla rikastu, on heidän elämänsä rahallisesti ollut enimmäkseen ihan samanlaista kun minulla, ehkä parempaakin (minä käyn töissä ja opiskelen). Sossu antaa rahaa. Kun vähän kitisee tai saa tädin uskomaan, että rahat ovat nyt loppu. Sillä eihän Suomessa kukaan nälkää saa nähdä. Jos tilillä on rahaa 0e, sinne saa kyllä rahaa, vaikka rahat olisivat oikeasti piironginlaatikossa. Ei niitä kukaan tule tarkastamaan. Siksi monet sossun asiakkaat tyhjentävät tilin samantien kun rahat tulevat.

Ei siis pidä olla naiivi. Systeemiä voi vallan hyvin opetella käyttämään väärin. Uskon ja toivon, että useimmilla ei riitä tähän pokka, mutta poikkeuksiakin on.

Ja aiheeseen palatakseni, TV EI OLE KENENKÄÄN PERUSOIKEUS!

Vähemmistönä on ne, jotka saa sossusta mitä lystää.

Olen itse ollut sen verran monen eri sosiaaliviraston asiakkaana, että uskallan sanoa tietäväni mistä puhun. Myöskin tuntemistani ihmisistä, jotka on sossulla käynyt, on ihan pari saanut harkinnanvaraisena ekstratukea.

Tiedän jopa ihmisen, jolla ei ole ollut juurikaan tuloja eikä tililläkään rahaa ja silti on tullut kielteinen vastaus.
 
Ja jos deekupariskunta asuu yhdessä saman katon alla niin saavat sitten molemmat tuon 350 euroa kulutukseen vai? On vitun helppoa olla deeku jos tämä näin on.

Jotakuinkin näin se on. Mutta en sitten tiedä onko se niin kadehdittavaa elämää tuollainen. 350e laskuihin ja elantoon per henkilö ei ole mikään valtava summa rahaa.
 
No paljonpa haittaa jos joku perusdigiboksi, vaikka nyt tuollainen kansalaisboksin tasoinen vempele hankitaan. Kyllähän se aivoja kuolettaa jos ihan neljän seinän sisällä istuu eikä edes telkkari näy. Kuitenkin se että analogiset lähetykset eivät näy on aika radikaali temppu.

Kodittomista sen verran että Suomessa kenenkään ei tarvitse olla asunnoton.
 
joskus olin sossusta "tienaava" enkä tajunnut että sieltä vois saada lupamaksuun pätäkkää, no eivät olisi varmaan antaneet, kun muutenkin kiusasivat vittumaisesti.

kyllä aika hassua on jos saa boksiakin varten.

mulla ei oo nyt digiboxia ja voin sanoa etten kyllä ostakkaa, jos ilmasen saan niin ok.
 
Omana esimerkkinä se, kun hain toimeentulotukea kesäkuun kahdelle ensimmäiselle viikolle, kun kesätyön eka palkka oli vasta silloin tilillä.

Kun soitin sossuun niin ihan eka mulle sanottiin, ettei sieltä tipu mitään, koska kesäkuussa on tuloja. Onneksi tiedän, mihin on oikeus ja sanoin, että se 10 päivää mitä ehdin työtä tehdä siihen palkkaan ei riitä toimeentuloon. Kyselin myös samalla kaikki liitteet mitä piti toimittaa.

Keräilin liitteet ja lähetin hakemuksen. Kesti kaksi viikkoa, kun mulle tuli lisäselvityspyyntö. Ne halusi sellaisia liitteitä, mitä ei missään ollut ilmoitettu tarvittavan.

Piti selvittää palkat koko keväältä, antaa työnantajan yhteystiedot, opintolainan nostot (piti tosiaan toimittaa paperi, jossa näkyi, että syyskuun ja tammikuun nostot oli opintolainaa), kelan opintotukipäätös ja lainantakauspäätös, talonkirjaote, vuokrasopimus, kuitti maksetusta vuokrasta, tiliotteet keväältä.. Olikohan vielä jotain muuta.

Kaikki murhe ja vaiva 300 euron tähden.

Se on ihan okei, että täytyy selvittää nuo asiat, mutta se, että pitää olla samasta asiasta monta eri paperia on jo vähän liikaa.
 
Jotakuinkin näin se on. Mutta en sitten tiedä onko se niin kadehdittavaa elämää tuollainen. 350e laskuihin ja elantoon per henkilö ei ole mikään valtava summa rahaa.

No eipä tohon paljon pakollisia laskuja jää jos asuminen vakuutuksineen jo maksetaan valmiiksi. Muksu vielä tohon päälle ja varmaan jää enemmän hilloa kouraan kun pienituloisella työssäkäyvällä perheellä.
 
Miksi työttömien tai muiden sossu asiakkaitten tulis saada edes ne tv- maksut? Ja vielä digi boksit kaupan päälle. Ite kituutettiin vuosia siinä just köyhyysrajan yläpuolella. Tienattiin kuussa kokonaiset 20 markkaa enemmän kuin virallinen köyhyysraja silloin. Eli ei kelasta tukia eikä sossusta mitään. Jiihaa!!! MOlemmat 8h/pv, 5pv/vk töissä, ja rahat ei riittäny ees ylimääräisiin jugurtteihin, vaan kaikki haalittiin päiväyskoreista puoleenhintaan. Vaatteet kirppiksiltä, samoin kuin kaikki taloustavarat mitä voi. Kyllä sapettaa nähä niitä maksusitoumuksia juopoilla. Saavat uudet talvitakit ja muitakin uusia vaatteita, ruokasitoumuksia kaupoista, ym. Ite en oo vieläkään kyennyt ostamaan upouutta takkia saatikka mitään kunnollisia vaatteita kaupoista oikealla hinnalla. Nyt tilanne parempi kun palkka muuttu 800 euron sijaan 1200euroksi kk:ssa mut katkera oon pummeille jotka työtä tekemättä saa samat mitä me tekemällä töitä.
Ei toimeentulotuki saisi olla sama kuin minimipalkka, mutta minkäs teet?
 
Ei toimeentulotuki saisi olla sama kuin minimipalkka, mutta minkäs teet?

tuo on ihan totta. toimeentulotuki ei mikään hyvä ole joten vaihtoehdoksi jää että matalapalkka alojen palkkoja nostetaan tai annetaan kunnon verohelpotus pieni palkkaisille. saatais ne ns "huonot" työpaikatkin täytettyä kun maksettais inhimillinen korvaus tehdystä työstä. mun mielestä mistään työstä suomessa ei saisi jäädä alle 1000euroa käteen/kk jos sitä tekee 8h päivässä ja 5pv viikossa.
 
tuo on ihan totta. toimeentulotuki ei mikään hyvä ole joten vaihtoehdoksi jää että matalapalkka alojen palkkoja nostetaan tai annetaan kunnon verohelpotus pieni palkkaisille. saatais ne ns "huonot" työpaikatkin täytettyä kun maksettais inhimillinen korvaus tehdystä työstä. mun mielestä mistään työstä suomessa ei saisi jäädä alle 1000euroa käteen/kk jos sitä tekee 8h päivässä ja 5pv viikossa.

Mutta näitä paikkoja on ihan perkeleesti jossa jäädään alle tuon tonnin vaikka tulee 40 tuntia viikossa! Ei se omakaan tosta nyt paljon yli mene, mutta puhutaan sentään satasissa.

Puhumattakaan kun moni JOUTUU tekemään osa-aikatyötä, esim. kaupanalalla on aika tavallista että työtunteja on joku 30 viikossa ja jos ei ole sunnuntaisin duunia, ei ole mitään isopalkkaisia päiviäkään tiedossa.

Kyllä Suomessa "kyykytetään" pienipalkkaista ihan törkeesti. Eikä se ole mikään ammatinvalintakysymys, JONKUN ON NEKIN TYÖT TEHTÄVÄ!
 
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa jollain tietyllä ajan hetkellä, mutta sossupummien elintaso tuntuu olevan aika "fiksattu" ja sulla opiskelujen ja työkokemuksen kautta varmaan ainakin heitä huomattavasti parempi mahdollisuus nousujohteisuuteen pidemmällä aikavälillä?

Täysin totta.

Enkä minä mitenkään "kadehdi" näitä kavereita tai ole edes heille vihainen, kunhan totesin vaan.
 
Vähemmistönä on ne, jotka saa sossusta mitä lystää.

Olen itse ollut sen verran monen eri sosiaaliviraston asiakkaana, että uskallan sanoa tietäväni mistä puhun. Myöskin tuntemistani ihmisistä, jotka on sossulla käynyt, on ihan pari saanut harkinnanvaraisena ekstratukea.

Tiedän jopa ihmisen, jolla ei ole ollut juurikaan tuloja eikä tililläkään rahaa ja silti on tullut kielteinen vastaus.

Niin... Mutta sellaisia ihmisiä kuitenkin on. Sossu on osin harkinnanvarainen paikka ja tosiasia on, että tukeen vaikuttaa se, miten hyvin pystyy perustelemaan mitä tarvitsee.

Enemmistö asiakkaista varmasti tarvitsee joka pennin ihan oikeasti ja nekin, jotka vähän värittävät tarinaansa sitä rahaa varmasti tarvitsevat. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että joku saa sossusta rahaa enemmän kuin joku toinen vaikkei sitä rahaa mitenkään enempää tarvitsisi / ansaitsisi.

Ei siis ole tarkoituksena leimata kaikkia sossun asiakkaita, tiedän kyllä hyvin, millaista on olla esimerkiksi pitkäaikaissairas tai elää pienellä rahalla. Se ei ole herkkua. Sossusta en ole ikinä hakenut mitään, mutta en olisi sieltä kyllä koskaan mitään saanutkaan.
 
Mutta näitä paikkoja on ihan perkeleesti jossa jäädään alle tuon tonnin vaikka tulee 40 tuntia viikossa! Ei se omakaan tosta nyt paljon yli mene, mutta puhutaan sentään satasissa.

Puhumattakaan kun moni JOUTUU tekemään osa-aikatyötä, esim. kaupanalalla on aika tavallista että työtunteja on joku 30 viikossa ja jos ei ole sunnuntaisin duunia, ei ole mitään isopalkkaisia päiviäkään tiedossa.

Kyllä Suomessa "kyykytetään" pienipalkkaista ihan törkeesti. Eikä se ole mikään ammatinvalintakysymys, JONKUN ON NEKIN TYÖT TEHTÄVÄ!

kyllä minä sen tiedän että niitä on, mutta juurihan sanoin että sille asialle tarttis tehdä jotain. joko verotuksen muodossa tai työnantajan puolelta tai yhteis tuumin niin ihmiset ei katkeroitus.
 
kyllä minä sen tiedän että niitä on, mutta juurihan sanoin että sille asialle tarttis tehdä jotain. joko verotuksen muodossa tai työnantajan puolelta tai yhteis tuumin niin ihmiset ei katkeroitus.

En mä tota sulle mitenkään kohdistanutkaan, ihan vain yleisesti huomautin ja todellakin asialle pitäisi jotain tehdä. Kohta täällä on sama homma kun jenkkilässä, matalapalkkaiset saa tehdä kahta duunia samaan aikaan ja silti saa hädin tuskin peruselämiseen tarvittavat rahat kasaan. :hyper:
 
Back
Ylös Bottom