Aamulehti: Digiboksi ehkä sosiaalietuudeksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Ja sitten kun opiskelut ovat ohi niin maksetaan niillä sukanvarsirahoilla lainat pois ja ollaan hyvillä mielillä kun ollaan saatu yhteiskunnalta kaikki mahdollinen ilmaiseksi.

Pois sieltä mielikuvitusmaailmasta, ilmaista rahaa ei ole olemassa. Eikä ilmaista koulutusta, eikä mitään muutakaan ilmaista. Kaikki ne rahat on veronmaksajien perseestä revitty.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koko vitun toimeentulotuki saatais lopettaa... Ite oon kerran ollut sellasessa tilanteessa että sitä tukea olisin tarvinut niin eihän ne sitä PRKL myöntänyt.
3kk. tulot 0 euroa ja piti kuitenki vuokra ja muut laskut maksaa, tais olis pitäny....
Sitä jotkut vitun pulsut käy JOKA KUUKAUSI hakemassa sieltä rahat viinaan... ja eiköhän ne sossun tädit tiedä et mihin se raha menee:wall:
 
Opiskelijat saavat koulutuksessa tarpeellisen määrän aivopesua. Syrjäytynyt henkilö joka istuu kotona kaikki päivät tarvitsee myös osansa joten heille kustannetaan lehdet ja televisiot.

Entäs jos opiskelija on syrjäytynyt? Ainakaan korkeakouluopinnot eivät ole yleensä kovinkaan yleissivistäviä.

Minkäs takia nuo lehdet muuten maksetaan? Kirjastothan ovat sitä varten että siellä voi käydä sen päivän lehden lukaisemassa jos haluaa. Paitsi jos valtion tarkoitus on tehdä olot sellaisiksi ettei tarvitse poistua kämpästä mihinkään. :)

WTA sanoi:
Ensin opiskelija nostaa opintotuen sitten opintolainan ja tämän jälkeen kävelee sossuun ja sanoo, ettei ole rahaa ja sossulta pitäisi sitä herua. Tietenkin vielä kun laittaa tuon opintolainan sukanvarteen niin ei välttämättä tarvitse tuhlata kaikkia. Ja sitten kun opiskelut ovat ohi niin maksetaan niillä sukanvarsirahoilla lainat pois ja ollaan hyvillä mielillä kun ollaan saatu yhteiskunnalta kaikki mahdollinen ilmaiseksi.

Mikä sun pointti oli tässä? Ja miten liittyy tuohon mun postiin? Tarkoitin siinä että tuet ovat nimenomaan tukia joilla mahdollistetaan elämisen perustarpeet. Jos sosiaalitukea saaville elämisen perustarpeisiin lasketaan televisio ja lehdet niin miksi ne eivät kuulu myös opiskelijoiden perustarpeisiin? Oma mielipiteeni on että telkut ja lehdet pois tuista.

WTA sanoi:
Ps. itse en nosta edes opintotukea vaikka opiskelija olenkin (lähettivät kelalta päätöksen jossa sanottiin "opintotukenne on lakkautettu oman kirjallisen pyyntönne johdosta" tällaista pyyntöä en ole missään vaiheessa tehnyt, voiko sillä olosuhdemuutosilmoituksella sellaista edes tehdä).

Ehkä kannattaisi ottaa yhteyttä sinne kelaan? Olettaen siis että haluat sitä tukea... :rolleyes:
 
Juu, on aika älytöntä, jos digiboksi lasketaan välttämättömyydeksi. Eräs kaverini on jo vuosia elänyt sossun tuella, ja elää taloudellisesti ihan mukavasti tekemättä mitään, paremmin kuin keskiverto opiskelija. Asuu yksiössä keskustassa, on trendikuntokeskuksen jäsen ja pystyy käymään baareissa suht usein. Sossu maksaa vuokran (n. 400e) ja käteen jää vielä se vähimmäismäärä (oliko se nyt joku 370e). Taitaa olla aika paljon eroja sossun toiminnassa paikkakunnittain. Mielestäni on hyvä, että syrjäytymistä pyritään estämään antamalla "riittävä" toimeentulo, mutta se on syvältä, että opiskelijoille ei heru samaa toimeentuloa valtiolta muuten kuin lainan muodossa.
 
Oma mielipiteeni on että telkut ja lehdet pois tuista.
Peesataan vähän näin omaa mielipidettä vielä täsmentääkseni...

Koska jokaiselle tulisi perustoimeentulo turvata niin rahaa tulisi jakaa nimenomaan niihin perustarpeisiin, ei telkkareihin ja digibokseihin.
 
Juu, on aika älytöntä, jos digiboksi lasketaan välttämättömyydeksi. Eräs kaverini on jo vuosia elänyt sossun tuella, ja elää taloudellisesti ihan mukavasti tekemättä mitään, paremmin kuin keskiverto opiskelija. Asuu yksiössä keskustassa, on trendikuntokeskuksen jäsen ja pystyy käymään baareissa suht usein. Sossu maksaa vuokran (n. 400e) ja käteen jää vielä se vähimmäismäärä (oliko se nyt joku 370e). Taitaa olla aika paljon eroja sossun toiminnassa paikkakunnittain.

Onhan noita eroja, tuttuina on henkilöitä joilla rahat tulee tilille ilman mitään tiliotteita jne (pieni kylä). Muutenkin sivusta seuranneena + juttuja kuulleena olen tullu tulokseen että jos asut pienessä paikassa niin rahan tulo sossusta helppoa. Isommassa paikassa pitää päästä "kanta-asiakkaaksi" ennen kuin sieltä saa saman rahan yhtä helposti.

Niin ja itse aiheeseen, onhan se tietysti reilua että jokaisella pummilla on oma digiboxi ja samaan aikaan opintotuki saa pysyä paikallaan.
 
Mikä sun pointti oli tässä? Ja miten liittyy tuohon mun postiin? Tarkoitin siinä että tuet ovat nimenomaan tukia joilla mahdollistetaan elämisen perustarpeet. Jos sosiaalitukea saaville elämisen perustarpeisiin lasketaan televisio ja lehdet niin miksi ne eivät kuulu myös opiskelijoiden perustarpeisiin? Oma mielipiteeni on että telkut ja lehdet pois tuista.



Ehkä kannattaisi ottaa yhteyttä sinne kelaan? Olettaen siis että haluat sitä tukea... :rolleyes:
Tarkoitin vain, että siinä vaiheessa kun opiskelija on menetellyt tuolla edellä kuvaamallani tavalla niin sitten voi mennä fattaan kinuamaan noita digiboxeja ym.

Ja, ajattelinkin hoitaa tuon kelan homman kuntoon kunhan jaksan. Itse asiassa en tuota tukea tällä hetkellä tarvitse mutta joka tapauksessa ajattelin kiusakseni kaivattaa niillä arkistosta sen mun lomakkeen ja kysyä siltä päätöksen tekijältä, että missä kohdassa minä lakkautan tukeani.
 
Opiskelijoilla tuntuu olevan vaikeuksia päättää, harmittaako heitä digiboksiostosten tukeminen, vaiko se, ettei heidän digiboksiostoksiaan tueta.

Köyhäintalot riittäisivät takamaan, ettei kenenkään tarvitse kuolla nälkään tai kylmään. Kaikki opinto-, työttömyys-, asumis-, yksinhuoltaja- ja muut tuet saisi lakkauttaa jo huomenna. Siten saataisiin Suomeen kunnon köyhälistö tekemään ne paskaduunit, joihin ei nykyään meinaa löytyä ihmisiä edes suurella rahalla.
 
Silloin haetaan Kelalta työttömyystukea. Sossun toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi.

mihin se riittää? ja eiköhän suurin osa hae työkkäriä, loput tulee siitä toimeentulotuesta


edit: ja turha olla "kateellinen" tuilla elelijöille. kyllä se mitä sieltä saa on kaukana hyvästä elintasosta. toiset saa enemmän kuin toiset ja riippuu varmasti puhetaidostakin paljon, jossain vaiheessa se stoppi kuitenkin tulee, eikä sitä rahaa loputtomasti sieltä saa vaikka kuinka osais selitellä.mielellään maksan veroja että on tällainen systeemi mitä nyt on.
 
Samoilla linjoilla neutraalin kanssa. Jos joku vetää sen tukensa kurkusta alas, niin vetäkööt.. ne on sen rahoja. Mutta turha kuvitella että saa sossusta enemmän kun ryyppää. En todellakaan kadehdi tuean varassa eläviä, vaikka heidän ei tarvi tehdäkään mitään.
 
Koulut loppuivat multa kesäkuun alussa.
Työmarkkinatukea olen jo jonkin aikaa saanut ja ensi kuussa asumistukea (ehkä).
Asumistuki 190€
Työmarkkinatuki 470€ - ennakkopidätys 94€ = 376€ (saanko tästä jotain takaisin?)
Tekee 566€ --> Sossuun josta saan sen 94€

Netti (3kk puoleen hintaan) ja auto löytyy joten en voine valittaa elintasostani. Omaisuus kyllä hupenee silmissä kun sitä joutuu myymään tässä välillä.

Tiedän useitakin henkilöitä jotka elelevät sossun luukulta. Mitä pahempi historia niin sitä enemmän sulla taitaa olla mahdollista saada sieltä. Salikortit ja kaikki kustannetaan.
Tammikuussa sossu kyllä suostu maksamaan mun 75€ yllätys sähkölaskun kun vielä opiskelin ja olin rahaton. Silmälasitkin sain uudet kun 5 vuotta vanhoilla naarmusilla en mitään nähnyt. Joten ainakin joissain tapauksissa sossu suostuu opiskelijaa avustamaan.
Taidan saada vihaviestit niskaan kun tällasia paljastan. :D


Köyhäintalot riittäisivät takamaan, ettei kenenkään tarvitse kuolla nälkään tai kylmään. Kaikki opinto-, työttömyys-, asumis-, yksinhuoltaja- ja muut tuet saisi lakkauttaa jo huomenna. Siten saataisiin Suomeen kunnon köyhälistö tekemään ne paskaduunit, joihin ei nykyään meinaa löytyä ihmisiä edes suurella rahalla.
Mahtaiskohan mielipide muuttua jos/kun työpaikka lähtisi alta.
Rikollisuus rehottamaan ja opiskelijoiden määrä tipahtaisi murto-osaan nykyisestä. Kehitysmaata näkyvissä.

Miten niin ei löydy tekemään paskaduuneja?
Joka lapiointi ja risunkanto hommaan tuntuisi löytyvän 4 kertaa enemmän hakijoita kuin paikkoja on. Näin ainakin täälläpäin.
Oli tarkotus kerätä pesämunaa ennen inttiä mutta kun ei niin ei.


Niin ja itse asiaan: Ei tarttis mitään boxeja jaella. Niillä rahoilla voisi vaikka leikata puskia risteyksien näkyvyyttä haittaamasta.
Se alkoholi tosiaan on joillekin tärkeämpää kuin mikään muu silloin kun sitä rahaa on. Sitten kun ei ole rahaa eikä juotavaan niin sitten valitetaan vasta siitä tv:stä ja sen sellasista. Tällaisia on tullut tarpeisiin asti nähtyä ihan samankin katon alla.


Jaksanenko edes lukea mitä tuli juuri kirjotettua. Nukkumaan hus!
 
Ensin opiskelija nostaa opintotuen sitten opintolainan ja tämän jälkeen kävelee sossuun ja sanoo, ettei ole rahaa ja sossulta pitäisi sitä herua. Tietenkin vielä kun laittaa tuon opintolainan sukanvarteen niin ei välttämättä tarvitse tuhlata kaikkia. Ja sitten kun opiskelut ovat ohi niin maksetaan niillä sukanvarsirahoilla lainat pois ja ollaan hyvillä mielillä kun ollaan saatu yhteiskunnalta kaikki mahdollinen ilmaiseksi.

Sossu laskee sen nostetun opintolainan tuloiksi. Aika harvalla opiskelijalla on sossun silmin katsottuna niin paljon pakollisia menoja, että opintoraha, asumislistä ja opintolaina (enimmillään siis 730e/kk) ei riittäisi niihin.

Jos sossu laskee, että kuukausittain tulot ylittävät menot (tai on saman verran) niin ei sieltä mitään saa vaikka tilillä olisi parhaillaan 0 euroa. Jos se olisikin noin helppoa niin Suomessa olisi varmaan useampi miljoona toimeentulotuen saajaa 400 000 sijasta ;)
 
Sossu laskee sen nostetun opintolainan tuloiksi. Aika harvalla opiskelijalla on sossun silmin katsottuna niin paljon pakollisia menoja, että opintoraha, asumislistä ja opintolaina (enimmillään siis 730e/kk) ei riittäisi niihin.

Jos sossu laskee, että kuukausittain tulot ylittävät menot (tai on saman verran) niin ei sieltä mitään saa vaikka tilillä olisi parhaillaan 0 euroa. Jos se olisikin noin helppoa niin Suomessa olisi varmaan useampi miljoona toimeentulotuen saajaa 400 000 sijasta ;)

Ju kyllä minä sen uskon, että opiskelija ei saa mitään ylimääräistä. Saiskohan sitten jos sanoo, että olen juonut kaikki rahani ja nyt sitä vain ei ole. Tuollalailla näyttää toimivan noiden deekujenkin osalla.
 
Itse henkilökohtaisesti en jaksa kovasti kadehtia digiboksietuisuutta.

Sossun rahoilla elää ehkä juu, mutta lähtökohtaisesti en vaihtaisi ilmaiseen rahaan mielenterveyttäni, rupeaisi alkoholistiksi, mustalaiseksi, maahanmuuttajaksi tai x:n lapsen yksinhuoltajaäidiksi. Tarvitsen myös muuta tekemistä kuin television katselua. Mielelläni olen myös terve, koulutettu ja olen tekemättä tiliä tekemisistäni tai tekemättä jättämisistäni millekään viranomaisille. näitä en ilmaiseen digiboksiin ihan heti vaihtaisi.

Suon sen halvan digiboksin kyllä toimeentulotuen saajille ja mieluusti myös vähin rahoin kituuttaville eläkeläisille, sairaaloille yms. hoitolaitoksille. Kurjuuden maksimointi yhteiskunnassa ei ole kenenkään etu. Eri asia sitten se, miten surkeata on, jos televisio on ainoa terapiaväline tai esimerkiksi vanhuksilla seuralainen. Suosittelisin ennemmin vaikka kultakalaa...

On varmasti olemassa sosiaalituen väärinkäyttäjiä, mutta heidän takiaan ei koko hienoa systeemiä saisi ajaa alas tai muuten sabotoida. Tarkempaa kontrollia voisi harjoittaa, jotta todella turhat saajat voitaisiin tiputtaa pois ja rahat jakaa todelliin tarpeisiin.
 
Minkäs takia nuo lehdet muuten maksetaan? Kirjastothan ovat sitä varten että siellä voi käydä sen päivän lehden lukaisemassa jos haluaa. Paitsi jos valtion tarkoitus on tehdä olot sellaisiksi ettei tarvitse poistua kämpästä mihinkään. :)

Syrjäytyneitä ei haluta "ihmisten ilmoille". Poissa silmistä poissa mielestä.
Vai miksi nämä sossun tukea saavat lähes poikkeuksetta asuvat samoilla seuduilla?

Halpa viina turruttaa mielen ja media vie loputkin.
 
Itse henkilökohtaisesti en jaksa kovasti kadehtia digiboksietuisuutta.

Sossun rahoilla elää ehkä juu, mutta lähtökohtaisesti en vaihtaisi ilmaiseen rahaan mielenterveyttäni, rupeaisi alkoholistiksi, mustalaiseksi, maahanmuuttajaksi tai x:n lapsen yksinhuoltajaäidiksi. Tarvitsen myös muuta tekemistä kuin television katselua. Mielelläni olen myös terve, koulutettu ja olen tekemättä tiliä tekemisistäni tai tekemättä jättämisistäni millekään viranomaisille. näitä en ilmaiseen digiboksiin ihan heti vaihtaisi.

Suon sen halvan digiboksin kyllä toimeentulotuen saajille ja mieluusti myös vähin rahoin kituuttaville eläkeläisille, sairaaloille yms. hoitolaitoksille. Kurjuuden maksimointi yhteiskunnassa ei ole kenenkään etu. Eri asia sitten se, miten surkeata on, jos televisio on ainoa terapiaväline tai esimerkiksi vanhuksilla seuralainen. Suosittelisin ennemmin vaikka kultakalaa...

On varmasti olemassa sosiaalituen väärinkäyttäjiä, mutta heidän takiaan ei koko hienoa systeemiä saisi ajaa alas tai muuten sabotoida. Tarkempaa kontrollia voisi harjoittaa, jotta todella turhat saajat voitaisiin tiputtaa pois ja rahat jakaa todelliin tarpeisiin.

Onhan se tietysti näinkin, mutta mihin vedetään raja? Suomessa on myös paljon ihan töissä raatavia pienituloisia joille tuskin jää käteen (kulutettavaksi laskujen jälkeen siis) edes sitä mitä monella sossuelätillä, miksei näille sitten kustanneta sitä boksia myös?

Ja mahtaako tossakaan taas joku muutaman kympin perusmalli kelvata vai pitääkö sitä itseensä sivistään tottakai vähän kalliimmalla boksilla erilaisin hienouksin.
 
Onhan se tietysti näinkin, mutta mihin vedetään raja? Suomessa on myös paljon ihan töissä raatavia pienituloisia joille tuskin jää käteen (kulutettavaksi laskujen jälkeen siis) edes sitä mitä monella sossuelätillä, miksei näille sitten kustanneta sitä boksia myös?

Voisi ratkaista vaikka niin, että kaikki taloudet joissa on maksettu tv-lupa, riippumatta siitä onko maksaja sossu vai ihan itse, niin saisi ilmaiseksi kyseisen boksin halpisversion tarvittaessa. Luulisi tv-lupamaksuista riittävän...:jahas:

Bandiitti henkilökohtaisesti luopuu koko toosasta...
 
Voisi ratkaista vaikka niin, että kaikki taloudet joissa on maksettu tv-lupa, riippumatta siitä onko maksaja sossu vai ihan itse, niin saisi ilmaiseksi kyseisen boksin halpisversion tarvittaessa. Luulisi tv-lupamaksuista riittävän...:jahas:

Bandiitti henkilökohtaisesti luopuu koko toosasta...

Luulis kun kerran se analogisen ja kuulemma kalliin järjestälmän ylläpidosta pitäisi vapautua varoja.
 
Ju kyllä minä sen uskon, että opiskelija ei saa mitään ylimääräistä. Saiskohan sitten jos sanoo, että olen juonut kaikki rahani ja nyt sitä vain ei ole. Tuollalailla näyttää toimivan noiden deekujenkin osalla.

Deekutkin saa joka kuukausi tietyn verran rahaa. Jos he sen juovat niin sossu ei sille voi mitään. Ne ei saa yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan. Eikä yhtään ylimääräistä.

Eikä se homma mene niin, että tilin pitää olla tyhjä, vaan siihen toimeentulotukeen katsotaan tulot (tuloihin lasketaan myös tuet) 3-4kk ennen toimeentulotuen hakemista. Olettakaamme, että herra Deeku asuu kaupungin vuokrayksiössä, joka maksaa 250e/kk. Hän saa työttömyystukea 400e/kk (ei virallinen summa). Asumistuki on 80% vuokrasta eli 200e.

Sossun laskema minimitoimeentulomäärä on tuolla vuokralla on 93% vuokrasta + 370e perusosa. Lisäksi sossu maksaa sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Deekun minimitoimeentulo on siis 600e/kk. Deeku saa Kelalta 400+200e. Deeku ei saa sossusta mitään, koska saa Kelalta sen verran, että sillä elää. Deeku maksaa vuokran 250e, jonka jälkeen jää 350e dokaamiselle. Sillä rahalla saa jo aika monta kaljaa ja nakkipakettia.

Valitettavasti Helsingin kaupungin sivut tökkii, joten vahvistusta en saa tälle, mutta muistelisin, että tv-lupamaksu sisältyy perusosaan.
 
Back
Ylös Bottom