Aamulehti: Digiboksi ehkä sosiaalietuudeksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu

Halo

Moderaattori
Mode
Liittynyt
26.7.2005
Viestejä
1 905
Ikä
38
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Aamulehti+Digiboksi+ehkä+sosiaalietuudeksi/1135220940725

Televisiolupamaksut on kelpuutettu tähänkin asti välttämättömiksi menoiksi toimeentulotuen saajille. Itse televisioihin on annettu rahaa harkinnan mukaan tapauskohtaisesti, ja samanlaiseen käytäntöön saatetaan päätyä digiboksienkin kohdalla.

Välttämättömät menot, laskut, vuokrat ja ruoan ymmärrän, mutta tää menee vähän yli. Tuen saajat vois keskittää energiansa rahan hankkimiseen telkkarin katsomisen sijaan :down:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaahas, kuuluuko telkkariki johonki inhimillisiin perusoikeuksiin..? Ja joillaki ihmisillä ei oo vettä, saati ruokaa. Hohhoijjaa.
 
Kattelin verkkokaupan sivuja ja sieltä löyty digiUSBsovittimia. Kätevä kannettavaan ja voi laittaa vaikka taskuun, jos televisiolupatarkastaja tulee kyläilemään. Hieman offtopic.
 
Onhan Suomessa n. 1000 koditonta.

Kyllä Suomessa kämpän saa jos vaan haluaa. Nää kodittomat on hyvin pitkälti omasta tahdostaan ulkosalla eikä pahemmin ole asuntoa edes etsineet.
Oon joskus kuullut, että sossu maksaa jopa lehtitilaukset. Ei jumalauta, mitä touhua.
 
Vai että televisio on perusoikeus/välttämättömyys. Samaan sarjaan voisi sitten mielestäni laittaa vaatimuksen että jokaisen rahattoman pulsun pitää saada valtion kustantama uusi mersu aina korimallin vaihtuessa ja parit etelänmatkat vuodessa.
 
Kyllä Suomessa kämpän saa jos vaan haluaa. Nää kodittomat on hyvin pitkälti omasta tahdostaan ulkosalla eikä pahemmin ole asuntoa edes etsineet.
Oon joskus kuullut, että sossu maksaa jopa lehtitilaukset. Ei jumalauta, mitä touhua.

Hyvin mahdollista, en ole perehtynyt aiheeseen. Musta näille tuenhakijoille pitäis maksaa just tasan se mitä ne tarvitsee elääkseen, eikä mitään lehtitilauksia tai telkkarinkatsomisia. Motivoisi varmaan enemmän omatoimiseen rahanhankintaan jos ei olisi muuta tekemistä kuin istua kotona syömässä makaronia ja pyörittelemässä peukaloita.
 
Hyvin mahdollista, en ole perehtynyt aiheeseen. Musta näille tuenhakijoille pitäis maksaa just tasan se mitä ne tarvitsee elääkseen, eikä mitään lehtitilauksia tai telkkarinkatsomisia. Motivoisi varmaan enemmän omatoimiseen rahanhankintaan jos ei olisi muuta tekemistä kuin istua kotona syömässä makaronia ja pyörittelemässä peukaloita.

Jep, täysin samaa mieltä. Ihmisestä tulee täysin aivokuollut kun vaan katselee Kaunareita ja pelailee Neliapilaa marketeissa.
 
Hyvin mahdollista, en ole perehtynyt aiheeseen. Musta näille tuenhakijoille pitäis maksaa just tasan se mitä ne tarvitsee elääkseen, eikä mitään lehtitilauksia tai telkkarinkatsomisia. Motivoisi varmaan enemmän omatoimiseen rahanhankintaan jos ei olisi muuta tekemistä kuin istua kotona syömässä makaronia ja pyörittelemässä peukaloita.
Entäs jos ihminen on kykemätön hankkimaan rahaa itse?
 
Jokunen vuosi sitten eräs somalilainen perhe osti Mikkelin Mustasta Pörssistä television, hinta taisi olla silloin 12.000mk, lasku laitettiin sosiaalitoimistolle.
 
Taas oppii uutta, mä kun olen kuvitellut että telkkari lukeutuu semmoiseksi ylellisyydeksi ettei sitä sossun varoilla tueta. Ja opiskelijoille ei voida edes antaa alennusta TV-luvasta.

Ymmärrän kyllä että osalla TV:n tarjonnasta on sivistävä vaikutus (jos semmoisia ohjelmia katsoo) mikä on ihan positiivista ja sitä sietääkin tukea, mutta kun otetaan huomioon kaikki muu p*ska mitä sieltä tulee (taas uusi Big Brother alkamassa jne...), niin parempi vaihtoehto olisi tilata Hesari. Tai digiaikana varmaan olisi mahdollista sellainenkin tekninen ratkaisu että sossun kustantamalla telkkarilla ei voi tehdä mitään muuta kuin katsoa tarkkaan rajattuja YLEn ohjelmia.

EDIT: Pääsi jo ihan unohtumaan että radiotkin on keksitty, ne tarjoaa viihdettä ja uutiset eikä paljoa maksa.
 
No voi jumalauta!! Joskus miettii pakostakin, onko työnteko kovinkaan järkevää. Tässä maassa paskimmassa asemassa ovat osa-aikaduunarit, jotka tienaa juuri sen verran, ettei soppalasta tukia heru.

Kunnon sosiaalipummit saavat kaiken, siis aivan kaiken tarpeellisen soskun luukulta, ja hieman päälle. Vain sairas mielikuvitus on rajana... Ei sillä, että olisin kovinkaan kateellinen ko. elämäntyylille, mutta minua vituttaa se, että minä maksan osittain pummien digiboksit ym. härpäkkeet. Hyvä jos itellä moisiin varaa, vaikka paiskin työtä persenahka verellä. :down:

Mitä kodittomiin tulee, niin heitä on todellakin paljon Suomessa, mutta se on ainakin 90 prosenttisesti heidän oma tietoinen valinta. Vierestä jonkin verran seuranneena tiedän, että puistokemistit haluavat olla taivasalla, ainakin kesällä. Viina on joillekkin tärkeempää kuin koti.
 
Mites olisi vielä kotiteatteri sossun laskuun? Musiikkihan on hyvinkin sivistävää taidetta. :)

Enpä taida näin opiskelijana jatkossakaan maksaa tv-lupaa....
 
Jokunen vuosi sitten eräs somalilainen perhe osti Mikkelin Mustasta Pörssistä television, hinta taisi olla silloin 12.000mk, lasku laitettiin sosiaalitoimistolle.

Aivan varmasti :rolleyes:

a. sossulle ei lähetetä laskuja, sossu antaa maksusitoumuksen

b. sossu on aika tarkka siitä mitä mikäkin heidän rahoittamansa tuote saa maksaa.
 
Jokunen vuosi sitten eräs somalilainen perhe osti Mikkelin Mustasta Pörssistä television, hinta taisi olla silloin 12.000mk, lasku laitettiin sosiaalitoimistolle.

Saahan sen sinne laittaa mutta siitä olen 100% varma ettei sitä ole sossun puolesta maksettu.
 
Hieman :offtopic:

Onko todella mahdollista, että eri kaupunkien sosiaalitoimessa on niin merkittäviä eroja, että pummit muuttaa mielummin tiettyyn kaupunkiin sen antamien sosiaalietuisuuksien vuoksi? Tällaista olen kuullut mm. vankilakundeilta, (lääke)narkeilta sekä muuten vaan työtä vieroksuvien keskuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom