Aamianen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaBa88
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä ongelmani on aamiainen. Herään n. klo: 6:45. puen päälleni ja alan tehdä itselleni aamiaista. Teen itselleni täyden lautasellisen mikro-puuroa (kaura; Elovena), syön se pelkän maidon kanssa, ja sitäkin on kohtalaisen vähän vain siksi että se jäähdyttäisi puuroa kiirellisen aamu-aikataulun vuoksi. Puuron jälkeen vedän pari voileipää kinkulla tai mitä leikkelettä nyt jääkaapista sattuu löytämään. Samalla kurkustani valuu alas noin 2,5dl mehua. Joskus vielä lisäksi vedän jogurtin. Ja sitten multitabsin.

Noh kun olen ruokaillut 7 aikaan ja koulu alkaa kasilta ja kouluruokailu on 11.30. Niin noin 10 maissa alkaa aina olemaan nälkä, on aivan kauheaa kun masu kurnii aivan älyttömästi ja alkaa väsyttää ja ei jaksa keskittyä enää opiskeluun. Joka päivä sama juttu.

Enempää aamiaista en jaksa aamuisin kurkustani alkaa vetäämään alas. Nyt siis tähän aamupalaan jotain vinkkiä miten saan siitä niin "tukevan" että jaksan hyvin ruokailuun saakka.

Aamulla kannattaa nauttia enempi proteiineja ja hiilarit aamupainotteisesti kanssa. Kuidut ja proteiini jaksattaa parhaiten, mutta ei millään silti mahdottomia.... Ruokaillahan kannattaa AINA muistaa kolmen tunnin välein!!!
Nopeita ja hyviä aamupala reseptejä löydät mm. täältä sivustoilta. Esimerkiksi purkki rahkaa (n.250g) sinne sekaan maitoa ja oman maun mukaan kaurahiutaleita tms. hiutaleita/leseitä. Banaani on hyvä hiilarin lähde joten banskua oman maun mukaan sekaan myös. Makeuta makeutusaineella. Ota kouluun mukaan proteiinipitoinen välipala esim. proteiini juoma tai ruisleipää ja väliin raejuustoa (myös hyvä aamupala!:)
Jos aamulla vaikee syödä ota protskujuoma ja hiilarit hedelmistä/ruisleivästä.
Mun lemppari aamupala on tällainen: Purkki rahkaa, muutama gramma pellavansiemenöljyä (en aina laita), n. 1 dl rasvatonta maitoa ja hermesetasta n. 2-3 grammaa sekotetaan keskenään. n.240g banaania sauvasekottimella soseeksi ja kippaan rahkan päälle. Hyvää on takuulla! Vaihtoehtosesti teen puuron, makeutan hermesetaksella ja saatan ottaa vähän maitoa kyytipojaksi. Puuro aamiaisella teen proteiinijuoman.

protskujuoma kouluun mukaan. Tai proteiinipatukoita. Prodepatukoita kannattaa tehdä ittekin. Tuon aamiaisen imeytymisnopeutta vois hidastaa rasvalla, mutta enpä aamupalalla nini paljoa rasvaa ottaisi..

EDIT Oon yhtä hidas kuin autoni.

Joo, otat vaika rahkapurkin aamuksi messiin. Homma pelaa! Laitat päälle vaikka mehukeittoa tai funlightia tai vaikkapa tabascoa. Siihen lisäksi sitten leipää, jos vielä nälättää.

Painit saman ongelman kanssa kun minä. Ensinnäkin on tärkeää että iltapala on kunnolla. Muista syödä tukevasti sitä iltapalaa niin aamulla ei sitten ole niin kaamea se ruoan tarve. Näinollen koko aamupala ei kulu siihen yöllisen vajeen tasaamiseen vaan siitä riittää pitkälle päivän varrelle ravintoa. Itse vetelen iltapalaks aina semmosen 500g purkin milbona rahkaa illalla. Siitä saa protskua semmosen 60g niin sillä pärjäilee aamuun sopivasti. Sotken siihen vielä reilun ruokalusikallisen rypsiöljyä niin se imeytyminenkin vielä hidastuu. Aamulla sitten taas proskupitoista safkaa naamaan. Ihan hyvä aamupala on semmonen rahkakombo mihin tulee toi 500g purkki milbonaa sekä mysliä funlightia ja vielä vähän kostukkeeksi maitoa kun toi mysli tuntuu imevän nestettä. Toisena vaihtoehtona teen sellasen että otan rahkaa jonkun 300g ja sitten siihen pari desiä jugurttia. Jos on tosi kiire tai muu vastaava syy niin sillon vedän vaan ihan paljasta jugurttia semmosen 5-7dl. Se tosin ei tunnu riittävän. Hyvä aamupala on myös kun otat purkin tonnikalaa ja siihen sekaan sotket noin 200g raejuustoa ja lämmität sen mikrossa vähän (ainakin itse tykkään enemmän lämmitetystä kun kylmästä). Noilla eväillä mä ainakin pärjään loistavasti siihen kouluruokailuun asti. Luokkatoverit alkaa aina viimestään kymmeneltä itkemään että on kova nälkä niin mulle tulee aina mieleen että ettekö te jätkät syö aamupalaa. Omien kokemuksien perusteella tuo tukeva iltapala on erittäin tärkeää tämän aamupalan onnistumisen kannalta. Luulisin että näillä vinkeillä alat pärjäilemään. Niin ja sekin vielä että se aamulla syöminen vaatii harjottelua. Ennen itsellä tuotti vaikeuksia jo parin leipäpalan syöminen mutta nykyään parista leivästä tulee vaan äkäseks. :)

EDIT: Vielä tuota Miken viestiä kommentoisin siten että tosi hyvä vinkki. Tee aamulla semmonen eväsleipä jonka voit vedellä tuohon aikaan vaikka. Kannattaa aina tarjousmyynnistä esim. ostaa niitä vanhaks meneviä kalkkunaleikkeitä kun ne on melkein ilmasia sillon. Pistä sitten pakkaseen ne niin säilyyvät. Niitä raaskit sinne eväsleivän väliin pistää isommankin satsin joten saat protskua kivasti siihen leipään. Sillä saat hyvin tasattua verensokeria.

Jos on vaikeuksia saada ruokaa uppoamaan niin ei kannata keittää kaurahiutaleita puuroksi. Helpoiten ne kaurat saa alas esim proteiinijuoman seassa, sauvasekoittimella vaan sekaisin.

ZweCCo sanoi:
Ensinnäkin on tärkeää että iltapala on kunnolla. Muista syödä tukevasti sitä iltapalaa niin aamulla ei sitten ole niin kaamea se ruoan tarve.

Minulla tuokaan ei toimi, aamulla on aina kauhea nälkä, vaikka olisi syönyt kokonaisen sian ennen nukkumaan menoa. :)

Kyllä kieltämättä minullakin joskus. Jos iltapalan sijoittaa mahdollisimman lähelle nukkumaanmenoa ja silleen että ennen iltapalaakaan ei ole nälkä niin kyllä mä ainakin aamuun pärjään loistavasti. Tähänkin pätee se sama asia mikä kaikkeen muuhunkin että yksilöitähän me ollaan. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:worship:

Kiitos mainioista vinkeistänne, tänäpän aamulla vetäsin puoleen litraan jogurttia mysliä ja hieman maito sekaan (kulunut 2,5h ja ei vielä yhtään nälkä). Rahkaa ei ikävä kyllä kaapista vielä löytynyt, mutta huomenna löytyy. Sitten huomiseks reissari myös mukaan kouluun. Voin kertoa käytännöstä vielä lisää about viikon päästä. :)

Back
Ylös Bottom