800m juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja roope.b
  • Aloitettu Aloitettu
Useimmat kasin juoksijat juoksevat ekan kierroksen 2-4 sekunttia kovempaa kuin tokan. Esim. eka 53 ja toka 56. Sinun kannattaisi mennä yu seuraan koska toi 2.30 on ihan hyvä tulos jos et ole ollut valmennuksessa. Sm tasolla tolla ei kyllä pärjää. Otetaan esimerkiksi viime kauden p15 sarjan kärki aika Tegegne Kasahun 1.59. Ja p14 sarjan sm voittaja (Miika Eskuri) juoksi jotain 2.05. 20 sekkaa ajastasi pois niin pärjäät jo Pm tasol. Minä ite alotin yu:n viime kesänä mun kasin aika oli silloin jotain 3 min ja 2 000m aika 7.59. 2000m aika parantui 6.56.66 tekniikan korjaamisella ja kovalla harjoittelulla. Ja viime marraskuussa juoksin kasin 2.25. (olen 14, täytän 15 syyskuussa). Kauden tavoitteet ovat korkealla. Kasi alle 2.10 ja 2000m alle 6 min.

Mitä mieltä muuten ootte. Kannattaisko alkaa tekee 100m vetoja kun ei ole kaupungissa ku 110m suora. Vai kannattaisko tehdä maastossa 200-600m vetoja. Nyt teen viikossa 3 kertaa 1 500 vetoja ja 1 kerran 400 ja 800 vetoja. Myös teen yhen 5-20 km lenkin (aerobisen) per viikko.

Tee molempia. 50-100 metrisiä hallissa ja pidempiä ulkona. Ulkona vääntäminen rupee vaan olemaan vaikeeta, jos on liukasta ja paljon pakkasta.

Eikös sulla ole valmentajaa, joka ohjais harjoittelua?

Ainakin tavoitteet on kunnianhimoiset!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tee molempia. 50-100 metrisiä hallissa ja pidempiä ulkona. Ulkona vääntäminen rupee vaan olemaan vaikeeta, jos on liukasta ja paljon pakkasta.

Eikös sulla ole valmentajaa, joka ohjais harjoittelua?

Ainakin tavoitteet on kunnianhimoiset!

Mulla on itse asiassa 2 valmentajaa. He ovat pikajuoksijoita joten harkat on enemmän nopeusharjoittelua. He eivät siis puutu minun kestävyys harjoitteluihini. Kesällä mulla oli toinen valmentaja joka laittoi mut tekemään 20m - 1500 m vetoja (lyhimmät telineistä, nopeus harjoitteluna).
:hyvä: Taidan alkaa tekee noita 50-100m vetoja. Kuinka monta toistoo ja sarjaa kannattaistehä.

Mulla on itse asiassa 2 valmentajaa. He ovat pikajuoksijoita joten harkat on enemmän nopeusharjoittelua. He eivät siis puutu minun kestävyys harjoitteluihini. Kesällä mulla oli toinen valmentaja joka laittoi mut tekemään 20m - 1500 m vetoja (lyhimmät telineistä, nopeus harjoitteluna).
Taidan alkaa tekee noita 50-100m vetoja. Kuinka monta toistoo ja sarjaa kannattaistehä.

No jos sulla on valmentajia, niin eiköhän ne kerro...

Joo, no käväsin tos pari viikkoo sit heittääs kasin ja ajaksi tuli "huimat" 2.20, joka valmentajan mielestä on hyvä tulos näinkin aikaisin talvella, sekä kokematon kun olen kilpaurheilussa vielä niin kaiken kaikkiaan ihan hyvä tulos. Ens kesänä vois piirin tasolla jo vähän pärjätäkkin.

Tällä hetkellä harjoitukset koventumassa, viikko kilometri määrään pientä lisäystä, hiukan enemmän VK painotteisia harjoituksia. Harmi vaan että penikat painaa päälle, mutta eiköhän se siitä.

Taitaa legendaarisia kasin rataharjoituksia olla ainakin:
2 x 4 x 200, - 200 m hölkkapalautus + settien väliin 5 min.
2 x 300 - 1-3 min. palautus
2 x 600 - 5 min. palautus

Siis tehdäänkö nuo kaikki samalla treenikerralla vai tehdäänkö jokainen omallaan?

Eli siis vaikka

ma: 2 x 4 x 200, - 200 m hölkkapalautus + settien väliin 5 min.
ke: 2 x 300 - 1-3 min. palautus
pe: 2 x 600 - 5 min. palautus

Eiköhän noi voi tehä kaikki samalla kerralla. Toisaalta 4x 200m hölkkäpalautuksella kuulostaa kyllä aika kovalta, varmaan riippuu tyypistä miten tekee.

Tuosta mainitusta harjoitusesimerkistä puuttuu ehkä se olennaisin asia, eli tehot.
2 x 4 x 200, - 200 m hölkkapalautus + settien väliin 5 min.
2 x 300 - 1-3 min. palautus
2 x 600 - 5 min. palautus

Kyllä tuon kaiken voi yhdessäkin harjoituksessa tehdä, jos vetovauhti on alle 70 % maksimista, mutta jollain 90 % tehoilla siihen ei missään nimessä pysty. Palautusajoista voisi tosin päätellä, että vauhdit olisivat juuri noita 70 % luokkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom