800kcal / vrk - riittääkö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tmr
  • Aloitettu Aloitettu

tmr

Ikä
51
Tervehdys palstan lukijoille!

Otsikko on tälle foorumille kirjoitettuna varsin provosoiva, mutta reilu puoli vuotta juttuja sivusta seuranneena haluan tuoda esille omia vuosien varrella kertyneitä kokemuksia painonhallintaan liittyvistä asioista. Osittain jutut tulevat sivuamaan mm. TheSamin aloittamaa threadia, jossa keskusteltiin hyvin matalakalorisesta laihduttamisesta, ja toisaalta laihdutuksen onnistumista.

Kun joku kysyy palstalla laihdutusvinkkejä, yleinen kommentti on ’syö vähintään 2000kcal’… se vaan ei toimi kaikilla. Ei vaikka kuinka sitä toivoisi.

Asiaan, eli itse olen reilu kolmekymppinen äijän jötikkä joka on nelivuotiaasta asti ollut lihava. Lekurin kuukausittaisessa syynissä kävin painoni vuoksi kuusitoistavuotiaaksi asti ja välillä olin sairaalassakin osastolla tarkkailtavana, mutta heikoin tuloksin.

Jokunen vuosi sitten painoin runsaat 170kg ja pituutta varressani on 178cm. Tässä yhteydessä useat lukijoista varmaan ihmettelevät miten paljon ihmisen pitää oikein syödä, jotta saa itsensä tuollaiseen kuntoon. Joku kirjoitti tuossa edellä mainitussa viestiketjussa, että 62kg painavana saa syödä 3000kcal ja paino pysyy samoissa lukemissa. Huh huh, olisipa tilanne tuo itselläkin…

Noista huippulukemista tiputtelin ’98 jokusen kymmenen kiloa ja jouluna ’02 napsahti. Lähtöarvona 144kg ja siitä erittäin matalakalorisella dieetillä paino vuodessa 50kg alemmas. Typeryyttäni otin vähäiset kalorit (600-800kcal päivässä) pääasiassa hiilareista ja läskien alla piileksineet lihaksetkin lähtivät kävelemään.

Viime vuoden keväällä siirryin vähähiilariselle ruokavaliolle ja pudotin painon 83 kiloon, jossa pysyteltiin vuoden loppuun asti.

Kuluvan vuoden tammikuussa alkoi saliharrastus aivan nollilta ja kalorit nostin ruokapäiväkirjan mukaan vähän alle kahden tuhannen. Mukaan tuli hiilarit salipäivinä, mutta vain vähäisessä määrin, ja proteiinia latasin reilut 200g päivässä. Tuloksena paino ennen juhannusta 96kg. Lihasta on tullut selkeästi lisää, mutta läskiä on reilusti. Ja todellakin, energiaa keskimäärin vain 1600-1900kcal päivästä riippuen ja päälle sekä sulkapalloa että salia pari kertaa viikossa. Yleisen käsityksen mukaan tuolla kait pitäisi laihtua.

Viimeinen kolmen viikon tarkkailujakso ennen juhannusta näyttää energiansaantini olleen keskimäärin 1620kcal päivässä ja tuolla aikavälillä paino nousi kaksi kiloa. Karua mutta totta. Salin puolelta mainittakoon, että hyvin muuten huomaa kuinka lihasmuisti toimii: 170kg liikuttelu paikasta toiseen on vaatinut voimia ja aina olen ollut kuitenkin menossa ilman mitään ongelmia – alakerrasta löytyy selkeästi enemmän voimaa kuin yläkropasta, mm. reiden ojennuksessa ja koukistuksessa menee jokunen kympin sarja reilulla sadalla kilolla aika mukavasti ja hack squat:ssa puskee hyvinkin sarjoja ’markkaviidelläkymmenellä’.

Terveydelliset syyt eivät minua ajaneet laihduttamaan, vaan eniten tökki vaatteiden hankinta, joka ei ollut aikoinaan mikään triviaali temppu. Kolesteroli, verenpaine, sokeri ym. ovat aina olleet mallillaan.

Takaisin asiaan, eli loman alkaessa juhannusviikolla alkoi kevyesti kyrsimään ainainen vehtaaminen läskien kanssa ja oli pakko lyödä kunnon kuuri päälle: keskiarvona nyt neljältä viikolta knafti 800kcal vuorokautta kohti ja hiilarit lisäksi hyvin alhaalla, protskua 100g päivässä ja runsaasti fyysistä työtä pihatöissä, eli todellinen loma ;) Paino ei romahtanut mitenkään dramaattisesti, vaan on tippunut tasaisesti 1,5kg viikossa, nyt vaaka siis huinii 89kg korvilla ja hommaa on tarkoitus jatkaa samalla tyylillä koska vaikuttaa toimivan hyvin eikä nälkä vaivaa yhtään kun ei koneeseen mätä ’hyylareita’. Fläsän määrä on selvästi vähäisempi kuin vuosi sitten painaessani kuusi kiloa vähemmän.

Sitten hieman pohdiskelua: tässsä vuosien saatossa on joutunut opettelemaan oman kropan kieltä, joka ei tunnu toimivan minkään normien mukaan. Jos kalorit viuhuvat tuolla 1500 paikkeilla, on tuloksena lisää läskiä tai hyvässä tapauksessa pysytään tasapainossa. Jotta syntyy tuloksia, pitää energiansaanti painaa todella alas, mutta toisaalta silloin tapahtuu ja vielä melkoisen nopeaan tahtiin, aivan kuin kulutus olisi normaali. Outoa, mutta näin se vaan on – tuossa välissä on kumma ’harmaa alue’, eli tilanne on joko on/off. Onkohan kukaan muu huomannut vastaavaa ilmiötä?

Tarinaa on pitkälti ja toivoisin että se saa huomaamaan miten eri tavoin ihmisten aineenvaihdunta ja koko kroppa reagoivat ruokaan. Kateellisena voin vain katsoa ystäviä jotka mättävät käytännössä kaiken eteen osuvan ja pysyvät vuodesta toiseen hoikkina.

Vitamiinit ym. tulee muistaa, itse kiskon päivittäin beroccaa, sinkkiä ja gramman c-vitamiinia, eikä viimeiseen vuoteen ole ollut edes flunssaa. Terveellisyydestä voin todeta, että mm. II-tyypin diabetestä hoidellaan ylipainoisilla ihmisillä vähähiilarisella 600kcal ruokavaliolla!

Säästöliekille joutuminen on myös mielenkiintoinen käsite – kyllä se paino putoaa, kunhan kokonaisenergiansaanti on tarpeeksi alhaalla. Toisten ihmisten, kuten minun, on vain pakko uskoa, että oma perusaineenvaihdunta on niin olematon, tai itse asiassa niin tehokas hyödyntämään kaiken energian, että perinteisten kulutuslaskurien tulokset joutuu käytännössä puolittamaan.

Asiat eivät siis ole niin mustavalkoisia kuin jotkut kuvittelevat ja toisten laihis on meikäläiselle rankka bulkki ;) Nyt vaan rasvoja pois ja salille, ja runsaasta ylipainosta kärsiville suosittelisin hieman rankempaa kick-offia, jolloin tuloksia syntyy ja motivaatio pysyy korkealla! Jos pudotus tökkii, niin eipä parin viikon kokeilu ketään tapa.

:piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle herää tässä kysymys, että kuinka paljon olet panostanut siihen aerobisen..siis juuri rasvanpolttoon tähtäävään aerobiseen ja kaikkeen muuhunkin rasitukseen, sekä juuri näiden oikeaan suoritustapaan. Ajan siis takaa, että mitäs jos kuitenkin on niin, että se sun päivittäinen kulutus on hyvin vähäistä juuri sen takia, että et osaa liikkumalla stimuloida aineenvaihduntaa. Ja selväähän on, että lisäksi on jotain muutakin häikkää, koska paino on noissa lukemissa käynyt.
Ja kyllä se keho todellakin menee säästöliekille. Itsellä on kokemusta kyllä siitä.
En jaksa nyt sen enempää asiasta kirjoittaa, mutta söin aivan järjettömän vähän ja liikuin paljon ja silti rasvat pysyi aivan samoissa lukemissa, lopulta aloin mässäämään ja kas kummaa rasva alkoi tirisemään. Tämä ennen kuin mulla oli mitään aavistusta bodysafkoista tms. en edes treenannut tuolloin..

Olen suurilta osin ajatustesi kanssa samaa mieltä.KUKAAN ei voi kertoa sinulle kuinka paljon kcal sinun pitäisi syödä; jokainen on yksilö. Joitakin lainalaisuuksia toki on joista voi lähteä liikkeelle etsimään sitä omaa tasoa. Ei kannata mennä silmät sidoittuina jonkun kirjoituksen mukaan syömään 3000 kcal ed "kun kerran isotkin pojat". Maltillisesti liikkeelle ja kuunnelkaa kehoanne.

Huhhuh, ensinnäkin täytyy nostaa hattua noin merkittävistä elintapamuutoksista ja itsekurista :worship: , rohkaisee itseäkin tuollaisen tekstin lukeminen vaikka paininkin vain enää muutamien rasvakilojen kanssa.

Lähinnä ihmettelen tuota loppuvaihetta jossa harrastit ~runsaasti fyysistä liikuntaa ja söit 800kcal päivässä, kuinka sait elimistösi moiseen tottumaan :eek: . Itselläni kalorit hieman alle 2000/pvä ja jos yritän hiemankin enemmän liikkua nyt dieetin aikana, iskee _jatkuva_ nälkä jos en syö tarpeeksi ja lopulta ajaudun ylikuntoon kun kroppa ei vaan saa tarpeeksi(?) ravintoa. En myöskään ymmärrä miten rasvaa on onnistunut kertymään ~1800kcal ruokavaliolla salikautenasi :rolleyes: . Olisiko elimistösi todellakin ollut vain armottomalla säästöliekillä ja ottanut kaikesta syömästäsi kaiken mahdollisen, kulutuksen ollessa minimillään fyysisessäkin rääkissä. Uskomattomalta kuullostaa. Itse pidän mässypäiviä ym moisen estämiseksi. Nyt 3kk ollut dieetillä ja kuulemma pitäisi jo n. 10 päivän taukokin pitää dieetistä, mutta tuskin onnistuisin kuitenkaan siinä nyt kun saanut kerrankin itsekurin ja motivaation laihduttamiseen.

Mutta hienoa että olet löytänyt oman ratkaisusi ja se toimii :thumbs: , itseänikin käy kateeksi ihmiset jotka syövät ja pysyvät hoikkina vuodesta toiseen, joskus tuntuu että vilkaisukin karkkikauppaan tuo 200g ihraa vyötärölle samoin tein :D .

800 kcal VLCD:tä ei terveen aikuisen miehen eikä naisen pidä käyttää. Postin aloittajalla on ilmiselvästi aineenvaihdunnallisia häiriöitä, sillä todella harva terve 178-senttinen mies saa painoaan 170 kiloon, vaikka kuinka yrittäisi.

Huh. Aika tarina. Eikö sulla ole nälkä? Aikamoista kituutusta tuntuis olevan noilla kaloreilla. Siinä itsekuri, minkä itselleni toivoisin.

Tomi sanoi:
800 kcal VLCD:tä ei terveen aikuisen miehen eikä naisen pidä käyttää. Postin aloittajalla on ilmiselvästi aineenvaihdunnallisia häiriöitä, sillä todella harva terve 178-senttinen mies saa painoaan 170 kiloon, vaikka kuinka yrittäisi.

Tuohon lisäten vielä, että osatekijänä ko. henkilön aineenvaihdutaan vaikuttaa kasvuiässä ollut merkittävä lihavuus, joka on lisännyt rasvasolujen määrää, kun taas kasvuiän jälkeen lihotessa rasvasolut eivät enää lisäänny, vain rasvan määrä soluissa. Sama tietty vaikeuttaa kaikkia jo nuoruudessa ylipainoisia ihmisiä laihduttamaan sekä ylläpitämään alhaista rasvaprosenttia. Näin asia ainakin on minulle selitetty :david: .

Se syö vähemmän kaloreita kuin mä. Mut ei mee "ihan" överiksi mulla kuitenkaan... :david:

tmr sanoi:
Takaisin asiaan, eli loman alkaessa juhannusviikolla alkoi kevyesti kyrsimään ainainen vehtaaminen läskien kanssa ja oli pakko lyödä kunnon kuuri päälle: keskiarvona nyt neljältä viikolta knafti 800kcal vuorokautta kohti ja hiilarit lisäksi hyvin alhaalla, protskua 100g päivässä ja runsaasti fyysistä työtä pihatöissä, eli todellinen loma ;) Paino ei romahtanut mitenkään dramaattisesti, vaan on tippunut tasaisesti 1,5kg viikossa...
Tostahan voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että normaalikulutus on siinä 2000-2300Kcal päivässä (arvion yläpäässä suurinosa lähteneestä painosta olisi rasvaa). 1,5 * 7000 Kcal = 10500, eli tästä saadaan päivä kohden 1500Kcal siihen kun lasketaan päälle tuo 800Kcal niin tuloksena on tuo 2300Kcal. Toisaalta nämä laskut nyt paljoa auta kun kokemus on todistanut, että jo 1600 Kcal nostaa painoa. Taitaa kyllä kroppa todellakin olla sekaisin. Eikö lääkärit ole muka pystyneet antamaan mitään järkevää selitystä tälle asialle?

Dumppa sanoi:
Lähinnä ihmettelen tuota loppuvaihetta jossa harrastit ~runsaasti fyysistä liikuntaa ja söit 800kcal päivässä, kuinka sait elimistösi moiseen tottumaan :eek:

No aika vähäisillä hiilareilla tässä on elelty lähemmäs puolitoista vuotta, joten kait koneesta on vähitellen kehittynyt 'rasvapolttoinen' :) Ihan oikeasti siis, ilman hiilareita älyttömän alhaiseltakin kuulostava kalorimäärä riittää pitämään nälän loitolla kun veren insuliinitaso pysyy suht vakiona. Tulee muistaa se, että tän kropan viestejä on tullut kuunneltua melkoisissa vasta-aalloissa pitemmän aikaa ja tarvittaessa heitetään tuulensuojaan lisää tavaraa tiukemmallakin kuurilla kun siltä tuntuu.

Onneksi olkoon elämänmuutoksesta, ja toivon että monet muutkin samassa tilanteessa olevat (siis käsittämättömässä ylipainossa) tekisivät asialle jotain, eivätkä vaan jäisi sohvan pohjalle murjottamaan sitä kun eivät laihdu.

Käsittääkseni foorumilla ei olla koskaan puhuttu kiinteistä kalorimääristä, vaan on puhuttu alle kulutuksen syömisestä, sekä oman perusaineenvaihdunnan kuluttaman energiamäärän löytämisestä. Ainoa kiinteä kalorimäärä taitaa olla se 500kcal alle kulutuksen päivässä.

Itse syön tällä hetkellä 3700-4500 kcal päivässä joten tuo 800kcal hirvittää hieman. Mulla paino pysyy ~vakiona kun syön sellaiset 700kcal päivässä enemmän kuin mitä käyttämälläni kalorilaskurilla saan päivittäiseksi kulutuksekseni.

Yhtä#Hauista sanoi:
Käyhän kilpirauhastesteissä. Vajaatoiminnasta kärsivä voi olla aikamoinen norsu vaikka söis kun pikkulintu. :(
Vähän kuulostaisi kilpirauhasten vajaatoiminnalta. Siihenkin löytyy lääkitys.

Dumppa sanoi:
Tuohon lisäten vielä, että osatekijänä ko. henkilön aineenvaihdutaan vaikuttaa kasvuiässä ollut merkittävä lihavuus, joka on lisännyt rasvasolujen määrää, kun taas kasvuiän jälkeen lihotessa rasvasolut eivät enää lisäänny, vain rasvan määrä soluissa. Sama tietty vaikeuttaa kaikkia jo nuoruudessa ylipainoisia ihmisiä laihduttamaan sekä ylläpitämään alhaista rasvaprosenttia.

Näin olen minäkin asian ymmärtänyt.

Yhdyn myös kuoroon ja toivon, että ketjun aloittajaa saa kroppansa taas toimimaan normaalisti - lääkärikäynti ei tosiaankaan olisi mitenkään overkilliä tässä tilanteessa - koska tuo 1600-ja risat kaloria on aika vähän jopa pienikokoiselle naiselle, saati sitten keskikokoiselle miehelle. Lisäksi kannattaa miettiä myös elämää dieetin jälkeen: oletko tosiaan valmis kituuttamaan koko loppuelämäsi noin pienillä kaloreilla? Aika harva nimittäin on, ja tästä johtuukin mm. monen Painonvartijoissa laihduttaneen tai muuten vain kituuttaneen jatkuva jojottelu.

Tomi sanoi:

Niinpä, mutta mitään ei ole löydetty ja ei sitä huvikseen alhaisilla kaloreilla elele. Hmm, pitäisikö todeta, että kyseessä lienee kuitenkin ominaisuus, eikä vika, koska homma on suunnilleen aina ollut näin ;)

toolate sanoi:
Tostahan voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että normaalikulutus on siinä 2000-2300Kcal päivässä (arvion yläpäässä suurinosa lähteneestä painosta olisi rasvaa). 1,5 * 7000 Kcal = 10500, eli tästä saadaan päivä kohden 1500Kcal siihen kun lasketaan päälle tuo 800Kcal niin tuloksena on tuo 2300Kcal. Toisaalta nämä laskut nyt paljoa auta kun kokemus on todistanut, että jo 1600 Kcal nostaa painoa. Taitaa kyllä kroppa todellakin olla sekaisin. Eikö lääkärit ole muka pystyneet antamaan mitään järkevää selitystä tälle asialle?

Aivan, tuo itseäkin alkoi hämäämään: vasta kun kalorit puristetaan todella alas, alkaa tapahtumaan. Laskusi on sama mitä itse pähkäilin, eikä kovin järkeen käypä, mutta silti käytännössä se missä mennään. Sitä ei kukaan tiedä miksi homma ei pelitä ~1500kcal syömisillä...

Dumppa sanoi:
Tuohon lisäten vielä, että osatekijänä ko. henkilön aineenvaihdutaan vaikuttaa kasvuiässä ollut merkittävä lihavuus, joka on lisännyt rasvasolujen määrää, kun taas kasvuiän jälkeen lihotessa rasvasolut eivät enää lisäänny, vain rasvan määrä soluissa. Sama tietty vaikeuttaa kaikkia jo nuoruudessa ylipainoisia ihmisiä laihduttamaan sekä ylläpitämään alhaista rasvaprosenttia. Näin asia ainakin on minulle selitetty :david: .

Toisenlaista tietoa.

Yhtä#Hauista sanoi:
Käyhän kilpirauhastesteissä. Vajaatoiminnasta kärsivä voi olla aikamoinen norsu vaikka söis kun pikkulintu. :(

Hyvä huomio, eilen oli sama mielessä - testattu varmaan joskus viisitoistakesäisenä viimeksi.

Pekkaniska sanoi:
Onneksi olkoon elämänmuutoksesta, ja toivon että monet muutkin samassa tilanteessa olevat (siis käsittämättömässä ylipainossa) tekisivät asialle jotain, eivätkä vaan jäisi sohvan pohjalle murjottamaan sitä kun eivät laihdu.

Käsittääkseni foorumilla ei olla koskaan puhuttu kiinteistä kalorimääristä, vaan on puhuttu alle kulutuksen syömisestä, sekä oman perusaineenvaihdunnan kuluttaman energiamäärän löytämisestä. Ainoa kiinteä kalorimäärä taitaa olla se 500kcal alle kulutuksen päivässä.

Kiitos! Tuo -500kcal on varmaan erittäin hyvä arvo, mikäli painoa ei ole hirmuisesti liikaa. Omat aiemmat yritykset kaatuivat aina siihen, että tuloksia ei tullut tarpeeksi nopeasti ja uskon myös monen muun tympääntyvän liian hitaaseen tahtiin.

Omalla kohdalla kun eivät mitkään normaalit kaavat tunnu toimivan ja palstoja lueskellessa moni tuntuu tuskailevan samojen asioiden kanssa, niin ajattelin kertoa oman tilanteeni ja sen, että joskus on tiukkaa, mutta ei homma ole silti täysin pystyssä ja tuloksia voi tehdä.

Hemmetin hieno juttu, jos kaveri joka on dieetillä ja syö 1500kcal, eikä mitään tapahdu, nostaa kaloreita vielä viidellä sadalla, ja alkaa laihtumaan (kuten välillä vastauksissa kehoitetaan testaamaan)! Minulla vaan ei toimi...

tmr sanoi:
Hyvä huomio, eilen oli sama mielessä - testattu varmaan joskus viisitoistakesäisenä viimeksi.
Ohoh :eek: aika outoa jos sitä ei ole myöhemmin tutkittu.
Todellakin kannattaa käydä.
Ja jäi tossa sanomatta että todella mahtavasti olet painoasi tiputtanut. Ja kovat tsempit jatkoonkin :thumbs: Ja toivotaan että tuo 800kcal toimii, vaikka se kuullostaa todella hurjalta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom