8 päivän kierto

Jos reenaa lihasryhmän 8 päivän välein niin mitkä on tulokset ja hyödyt & haitat tämmösestä?

Mulla on 4 osaan jaettu treeni ohjelma ja haluaisin pitää välipäivän joka toinen päivä että palautuu kunnolla, onks järkee?

Kynäniska80 sanoi:
Jos reenaa lihasryhmän 8 päivän välein niin mitkä on tulokset ja hyödyt & haitat tämmösestä?

Mulla on 4 osaan jaettu treeni ohjelma ja haluaisin pitää välipäivän joka toinen päivä että palautuu kunnolla, onks järkee?

Itse treenaan samalla tyylillä. Toimii ainakin meikäläisellä hyvin, ehtii palautua loistavasti ja kunhan jako on kunnossa (samalle lihakselle epäsuora- ja suora rasitus eri treeneissä kierron aikana), niin en ainakaan itse mitään haittaa keksi. Tietysti aloittelijalle ei välttämättä mikään paras mahdollinen ratkasu.

8 päivän kierrossa 4-jakoisella on erittäin paljon järkeä. Kun treenasin 4-jakoisella, treenasin AINA 8-päiväisellä kierrolla. Salilla ei tarvi asua, kovan treenin jälkeen tietää aina, että seuraavana päivän saa huilia, eikä myöskään ole naimisissa viikonpäivien kanssa, kun 7-päiväinen viikko rullaa kivasti 8 päivän kierron lomassa.

Tää oli mun kierto:

Päivä 1, MA: jalat
Päivä 2, TI: lepo
Päivä 3, KE: olkapäät, ojentajat
Päivä 4, TO: lepo
Päivä 5, PE: selkä, vatsat
Päivä 6, LA: lepo
Päivä 7, SU: rinta, hauis
Päivä 8, MA: lepo

Nykyään muuten sama perusidea, mutta jalat on jaettu kahdelle päivälle ja lepopäiviä tulee vähemmän. Kierto silti 8 päivää.

1. etureidet, pohkeet
2. lepo
3. olkapäät, ojentajat
4. selkä, vatsat
5. lepo
6. takareidet, pohkeet
7. rinta, hauis
8. lepo

Kiitoksia, nyt voi hyvällä omalla tunnolla reenata niin ettei tarvii 7 päivään ahtaa pakolla tota :)

Mulla jako on mennyt seuraavasti:

1.hauis, rinta, kyynärvarsi

2.jalkapäivä

3.selkä/kylkipäivä

4.ojentajat ja olkapäät

Onks järjestys hyvä ton suoran/epäsuoran rasituksen kannalta?

Kynäniska80 sanoi:
Kiitoksia, nyt voi hyvällä omalla tunnolla reenata niin ettei tarvii 7 päivään ahtaa pakolla tota :)

Mulla jako on mennyt seuraavasti:

1.hauis, rinta, kyynärvarsi

2.jalkapäivä

3.selkä/kylkipäivä

4.ojentajat ja olkapäät

Onks järjestys hyvä ton suoran/epäsuoran rasituksen kannalta?

Mä vaihtaisin 3:n ja 4:n päikseen. Koska ojenta/olkapää treenin jälkeen mulla jäis rintojen treenaus puolitiehen (ojentajat ja etuolkapäät jökissä).

4-jakosella tein itsekin 8 päivän kierrolla, eli 1 on ja 1 off ja todella hyvä oli tehdä niin. 5-jakonen oli saman kun Tomilla (suoraan kopsattu :D ) ja tein sitä 2 on ja 1 off systeemillä. Joskus väliin pari lepopäivää jos siltä tuntui.

Nyt menossa 2-jakonen ja taas teen 1 on ja 1 off.

Terve!

Itselläni tuollainen kahdeksan päivän kierto toimii erittäin hyvin. 7 päivän kierrolla isot lihasryhmät eivät minun kohdallani palaudu riittävän hyvin! Tietenkin olemme yksilöitä jokainen ja mikä toisella toimii, ei välttämättä toisella toimi juuri parhaimmalla tavalla. Olen kuitenkin varma, että tuo kahdeksan päivän kierto, on hyvä homma. Kannattaa muutenkin kuunnella omaa kroppaa, eli jos et ole palautunut kunnolla, pidä ylimääräinen lepopäivä.
Yhdyn tuohon neuvoon selkä ja ojentaja-olkapää -treenin paikkojen vaihtamisesta. Uskaltaisin väittää, että saat paremmin irti rintatreenistä, jos ojentajat ja etuolkapäät kunnolla palautuneet! Tosin jos tuo mielestäsi toimii hyvin, niin mikäs siinä!

Timba79 sanoi:
4-jakosella tein itsekin 8 päivän kierrolla, eli 1 on ja 1 off ja todella hyvä oli tehdä niin. 5-jakonen oli saman kun Tomilla
Saitko jalkaosastolla edistystä? Itselleni on auttanut tuo jalkojen kahdelle päivälle jakaminen helvetisti.

detox666 sanoi:
Mä vaihtaisin 3:n ja 4:n päikseen. Koska ojenta/olkapää treenin jälkeen mulla jäis rintojen treenaus puolitiehen (ojentajat ja etuolkapäät jökissä).
Joo, parempi niin; tosin mulla tahtoo välillä selän lihasarkuus haitata rintatreeniä mutta kaikkeahan ei voi saada :)

BTW: jos treenaa ko. jaolla mutta ei käy salilla kuin 3xvko niin kannattaisiko suosiolla vaihtaa ohjelma kolmijakoiseksi? Nyt tulee kierto pitenee päivällä l. 9 päiväiseksi. Vai onko tuolla merkitystä?

mutta eikös lihas palaudu treenin jälkeen noin 3pv , eli jos tekee jonkun ryhmän lihasta 8 päivän välein ni se on 4 päivää täysin palautuneena ja tyhjän panttina kun vois sitä taas jo treenaa ?

punttiskulle sanoi:
mutta eikös lihas palaudu treenin jälkeen noin 3pv , eli jos tekee jonkun ryhmän lihasta 8 päivän välein ni se on 4 päivää täysin palautuneena ja tyhjän panttina kun vois sitä taas jo treenaa ?

Kovan treenin jälkeen menee varmasti kauemmin kuin 3 pv tohon palautumiseen. Isojen lihasryhmien osalta omien kokemusten mukaan 6-8 pv. Lihaksista voi tuo treenin aiheuttama kipu kadota 3:ssa päivässä, mutta täydellinen palautuminen vie pidempään.

Tomi sanoi:
Saitko jalkaosastolla edistystä? Itselleni on auttanut tuo jalkojen kahdelle päivälle jakaminen helvetisti.

Todellakin sain! Varsinkin takareidet tahtoi jäädä vähälle treenille kun oli vain yksi jalkapäivä, ei vaan jaksanut kiinnostaa vetää niitä enää täysillä etureisien jälkeen. Ja nyt 2-jakosessakin on etu- ja takareidet eri päivillä ja toimii hyvin. Jossakin vaiheessa palaan taas tutun 5-jakosen pariin. 4-jakosella tuskin tulee enää tehtyä.

Itse treenaan parhaillaan joka toinen päivä, eli 8 päivän kierrolla ja tuntuu toimivan hyvin ja jako on se perinteinen: rinta-hauis, selkä, olkapäät-ojentajat, jalat.

Olen aikaisemmin treenannut myös samaisella nelijakoisella ohjelmalla, mutta kolme kertaa viikossa, eli kierto meni:
ma: rinta-hauis
ke: selkä
pe: olkapäät-ojentajat
ma: jalat
ke: rinta-hauis
jne...

Myös tällä ohjelmalla tuli kehitystä ihan mukavasti ja ehti hyvin palautumaan kovastakin treenistä, joten mielestäni myöskin tällainen jako on ihan toimiva.

Back
Ylös Bottom