7kk tauko salilta, miten pääsen takasin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slow
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tosiaan 7kk ollu salilta totaali taukoa lihaskierron vuoksi. Tänään pääsin vihdoin alottamaan treenit, olin onnellinen ku salille pääsin, mutta kun karu totuus tuli esiin et melkein puolet on voimista kadonnut taivaan tuuliin niin alko suoraan sanottuna v*'''taaa. Nyt haluaisin saada joltai kokeneilta neuvoja et kuinka kauan suunnilleen menee siihen et voimat tulee takasi ? Ja millä perjaatteella sitä kannattais treenata tää "alku", Pitkiä sarjoja vai maksimeilla lyhyitä ? Kiitos vastauksista näin etukäteen!:kippis1:

No ihan normaalisti alat nyt käymään siellä salilla, vähän kevyemmin tosin voisit parit ekat viikot tehä... ja se että miten nopeesti tulee takasi riippuu ihan siitä sun tasostas...

Itselläni oli taukoa muutama kuukausi ja motivaatio vähän hukassa. Aloitin nyt uudelleen yksinkertaisella kaksijakoisella ohjelmalla. 1. Kyykky, penkki, mave 2. Kyykky pystypunnerrus, kulmasoutu. Olen tehnyt jokaista liikettä 5x5-systeemillä. Vaikuttaa, että voimataso palautuu nopeasti ja treenaaminen on mielekästä. Aikaisemmin kaikkiin hilavitkuttimiin tuhrautu treeniaika ja treenamiseen käytettävä energia haihtui ikäänkuin ilmaan. Nyt treeni kestää 30-40 min ja jokaiseen liikkeeseen ehtii/jaksaa keskittyä täysillä. Välillä, jos siltä tuntuu voi sitten tehä esim. ojentajia, hauiksia tms.

Itse ihan aloittelija olen, mutta oma motivaatio löytyi tällaisella treeniohjelman muutoksella. Edit: Niin sinulla ei ilmeisesti ollut motivaatio-ongelmaa, mutta uskoisin, että isoihin liikkeisiin keskittyneellä yksinkertaisella ohjelmalla voimatasotkin palautuu nopeiten.

Ei se niin tarkkaa ole. Pääasia on että treenaat niin, että se on itsestäsi mukavaa. Kun on mukavaa, tulee käytyä salila ja tulosta tulee väistämättä.

Jos itsellä olisi ollut yli puolen vuoden tauko, niin tekisin todennäköisesti näin:

7 kk vaikuttaa varmaan jo vähän nivelten ja jänteiden kestävyyteen. Lähtöpainot 65-70% paikkeilta, ei mitään hirveää volyymiä, tunnustellaan miten paikat reagoi ja siitä sitten kasvatetaan kuormitusta ylöspäin. Jos tuntuu liian kevyeltä, niin siihen rinnalle voisi repäistä keskikropan intensiivikauden. Keskikehossa ei ole koskaan liikaa voimaa.

Motivaation vuoksi kannattaa pitää kirjaa tuloksista, koska ne kasvavat todennäköisesti hyvin nopeasti.

Nyt voisi olla myös hyvä kokeilla jotain ihan uutta. Uusia liikkeitä voisi olla hyvä harjoitella: ne veisivät ajatukset pois siitä fiiliksestä, että nyt tehdään samoja vanhoja liikkeitä mutta lelupainoin.

Jepjep... itsellä myös puolen vuoden tauko takana. Aloitin tällä viikolla kevyen aerobisen ja sunnuntaina otan taas hieman punttia... Jumppaa aluksi, ettei paikat räjähdä, mutta kyllä se siitä aikasta äkkiä lähtee taas nousuun (ei ole eka kerta)... tällä kertaa pitäs vaan saada pysyvää hommaa tästä... ei jaksa soutaa & huopaa meinikiä enää..

IAloitin nyt uudelleen yksinkertaisella kaksijakoisella ohjelmalla. 1. Kyykky, penkki, mave 2. Kyykky pystypunnerrus, kulmasoutu.

Pienenä sivuhuomautuksena, että käytät 1-jakoista ohjelmaa, koska teet koko kropan kerralla joka reenissä.

e: tai 3/4 kropasta kerralla

Eli tosiaan 7kk ollu salilta totaali taukoa lihaskierron vuoksi. Tänään pääsin vihdoin alottamaan treenit, olin onnellinen ku salille pääsin, mutta kun karu totuus tuli esiin et melkein puolet on voimista kadonnut taivaan tuuliin niin alko suoraan sanottuna v*'''taaa. Nyt haluaisin saada joltai kokeneilta neuvoja et kuinka kauan suunnilleen menee siihen et voimat tulee takasi ? Ja millä perjaatteella sitä kannattais treenata tää "alku", Pitkiä sarjoja vai maksimeilla lyhyitä ? Kiitos vastauksista näin etukäteen!:kippis1:

Itellä oli noin vuoden tauko sinä aikana painoa tiputettiin 40 kiloa, ja voit uskoa kun ekan kerran salille menin niin rupes miettimään et löytyykö motivaatiota enää, kun joutus kuitenkin niin pienillä painoilla vääntämään. No nyt on marraskuusta lähtien tullut taas käytyä säännöllisesti ja täytyy sanoa et kyllä kannatti, tulokset on samat ja elopainoakin on 30 kiloa vähemmän kun aikasemmin :) Eli mulla meni 7 kk saada ne takasin, tosin en tiedä millä tasolla sun tulokset oli, mutta mulla kyllä vaikuttaa myöskin toi että painoa on niin paljon vähemmän kun ennen.

Back
Ylös Bottom