6-12 kk lapsen ruokailut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Muahaha:lol2:
Meil on likat, varsinki tää nuorempi, syöny kans iha huolella.
Elli oli jossai vaiheessa kasvukäyrällään +35, pelkällä äidinmaidolla. Nii-in, mä olin lehmä, josta tuli kermaa:D .
Ei ne nytkään mitää riukuja oo, mut varsin sopusuhtasia nuoria naisenalkuja. Lapsella toi syöminen on niin luonnollista, sitä ravintoo menee sen verran ku on tarvetta. Jos vaan kaikki on ok.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muahaha:lol2:
Meil on likat, varsinki tää nuorempi, syöny kans iha huolella.
Elli oli jossai vaiheessa kasvukäyrällään +35, pelkällä äidinmaidolla. Nii-in, mä olin lehmä, josta tuli kermaa:D .
Ei ne nytkään mitää riukuja oo, mut varsin sopusuhtasia nuoria naisenalkuja. Lapsella toi syöminen on niin luonnollista, sitä ravintoo menee sen verran ku on tarvetta. Jos vaan kaikki on ok.

wtf? Kevyttä michelinukkoa oli teidän talossa sitten. No meilläkin riittäs tota maitoa kyllä vähintään parin muksun tarpeiksi, onneksi tuo keskussairaala ostaa sitä.

wtf? Kevyttä michelinukkoa oli teidän talossa sitten. No meilläkin riittäs tota maitoa kyllä vähintään parin muksun tarpeiksi, onneksi tuo keskussairaala ostaa sitä.

Mä oon sitä sanonu etten muutamaan vuoteen oikei jumpannu, mut olihan se noitten könttien passaaminenki ihan jees hommaa:haart:

E. on tossa kuvassa n. 3kk ja suunta oli tietty ylöspäin, siis painossa...Mimmi periny mamman geenit:lol2:

Liitteet

• etana.jpg
    etana.jpg
    114,4 KB · Katsottu: 307
Todella hieno juttu, että sattui tällainen ketju tulemaan vastaan, onkin ollut tarkoitus asiasta ottaa selvää. Timballe hyvästä avauksesta: :thumbs: Tokihan tämän ketjun voi siirtää yleisen keskustelun puolelle, jos se täällä jotakuta häiritsee

Ja Metal Heart voi mennä vaikka vessaan lukemaan Nakke Nakuttajaa, jos ei kerran ketju kiinnosta.
center.gif
angry.gif
center.gif

Jep, eli meillä on reilu 5 kk ikäinen mönkijä. Mitat 5 kk neuvolassa 70cm ja 8,8kg, kunnon jässikkä tulee. :haart: Tähän mennessä on syöty lähes pelkästään äidinmaitoa, viime aikoina on kokeiltu kerran päivässä jotain porkkanaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, jne. Syöminen on melkoista tusaamista vielä, ehkä 10% suuhun laitetusta ruoasta päätyy vatsaan, loput leviää tasaisesti ympäristöön. Mutta kohtapuoliinhan sitä pitäisi alkaa antamaan ihan kunnolla ruokaa ja pitäisi keksiä mitä sille syöttäisi.

Itseäni ei neuvolan ohjeet kovin suuresti vakuuta, vaikea sanoa onko niiden suositukset järkeviä vai ei. Neuvolantäti ei taida tietää ruoasta juuri sen enempää kuin keskiverto terveydenhoitaja. Ja neuvolasta saatiin ruokaohjeeksi Nestlen opus, varmasti todella puolueetonta tietoa. :rolleyes: Perunaahan neuvolan mukaan pitäisi alkaa tunkemaan suuhun samantien, vaikka joissain maissa perunaa ei suositella alle yksivuotiaille. Eikä se muutenkaan mitään minusta tunnu kovin fiksulta ravinnolta lapselle. Pelkkää tärkkelystä naamaan, kun kaveri on tottunut saaman 50% energiastaan rasvasta. :jahas: Ylipäätänsä tuntuisi aika oudolta yhtäkkiä muuttaa ruokavalio hyvin rasvaisesta äidinmaidosta tuolle puuro, peruna, kasvisose, hedelmäsose -linjalle, luulisi ettei se ravintoaineiden tarve ihan noin yhtäkkiä muutu niin paljoa.

Mitenkähän nuo neuvolan proteiinisuositukset, onko niissä mitään perää? Eli että lapselle ei saa antaa kuin ihan pikkiriikkisen proteiinia, kun munuaiset ei vielä osaa käsitellä ja blaablaa. Onko tuo totta, vai vaan samaa "liika proteiini räjäyttää sun maksan ja munuaiset" -soopaa, mitä aikuisillekin syötetään? Ja entäs sitten se suola, kun sitä ei saisi antaa lapselle yhtään? Toisaalta jossain sanottiin tuon suolarajoituksen johtuvan siitä, että näin lapsi oppii pienestä pitäen syömään vähäsuolaista. Eli onko tuokin nyt ihan huuhaata? Epäilen, että pojalla ei kaksivuotiaana ole verenpainetautia, vaikka suolaa vähän söisikin... :jahas:

Meilläkin emäntä on noita vihannessoseita pakastanut jääpalamuottiin, varsin kätevästi saa ainakin noita pieniä makuannoksia tehtyä. Mutta kyllähän sitä ihan käytännön syistä varmaan tule noita valmiitakin ruokia aika paljon käytettyä. Mitäs purkkiruokia olette omille lapsillenne syöttäneet? Noissa hedelmäsoseissakin näyttää aika monissa olevan kaikenmoista riisitärkkelystä ja muuta turhaa seassa. Kummitytölle on syötetty Hipp-merkkisiä purkkiruokia, jotka on ilmeisesti luomua, eikä sisällä turhia lisättyjä tärkkelyksiä ja muita. Taitaa meilläkin kallistua nuo purkkiruoat sinne suuntaan, kun ei ne ole edes kovin paljoa kalliimpia kuin piltit, bonat ja muut.

Oletteko muuten pistäneet pakastimeen kotimaisia vihanneksia, meillä on muutama kilo parsakaalia ja kukkakaalia pienissä annospusseissa pakastimessa. Kevyt ryöppäys ja pakkaseen ja sitten niitä on helppo sieltä ottaa ruokiin. Tähän aikaan vuodesta noita saa kotimaisenakin varsin halvalla. :)

No, tuli vähän sekavia irtoajatuksia, mutta ei tähän aikaan yöstä voi muuta odottaakaan... :zzzz:

Voi lollo. Soita sinne neuvolaan, siis oikeesti. Siellä on kasvukäyrät ja kaikki, ja eiköhän tää threadi oikeesti kuulu johonki yleiselle varsinkin kun modet on yleensä ottaen niin vitun tarkkoja kaikesta täällä niin varmaan ymmärrät ettei ravinto forumilla tarkoiteta ihan kaikkee ravintoasiaa, eipä täällä mummojenkaan ravinnoista näy threadeja.

Ja mitä pikkuseen tulee niin anna syödä vaan niin paljon kun syö ja sitten pikkuhiljaat rupeet opettaa sille treeniliikkeitä ym, siitä jälkipolvi potristuu.

voi jeesus mitä ääliöitä tähän ketjuun on kirjotellu:david: mun veljenpoika söi tuon ikäisenä lihaperuna sosetta yms itsetehtyä eikä mitään kaupan shittiä.

Eiköhän 6-12kk ole vielä aika aloittelija eli eikös tämä kuuluis aloittelijoiden ketjuun? :hyper:

:offtopic: Btw sen threadin voi vaikka hypätä yli joka ei kiinnosta tai ärsyttää. Ei ole pakko silti avata ketjua ja alkaa vittuilla. Kyllä tänne aina yksi lapsenruokathreadi mahtuu sekaan. :thumbs:

Aamen. :thumbs:

E:
mira82 sanoi:
Voi lollo. Soita sinne neuvolaan, siis oikeesti. Siellä on kasvukäyrät ja kaikki, ja eiköhän tää threadi oikeesti kuulu johonki yleiselle varsinkin kun modet on yleensä ottaen niin vitun tarkkoja kaikesta täällä niin varmaan ymmärrät ettei ravinto forumilla tarkoiteta ihan kaikkee ravintoasiaa, eipä täällä mummojenkaan ravinnoista näy threadeja.

Voitko perustella tuon? Jos osion otsikkona on Ravinto, niin miksei siellä saisi keskustella vaikkapa mummojen ravinnosta?

Kisskissiä lainatakseni kyllä tänne mahtuu aina yksi threadi, oli kysymyksessä sitten vauva tai vaari. Tämä tuskin vaarantaa pakkotoiston imagoa kehonrakennusfoorumina. Minusta on luonnollista, että palstan kasvaessa myös aihepiirit laajenevat. Voisin kuvitella, että on ihan mielenkiintoista bodarin näkökulmasta tarkkailla sen oman vauvan ruokailua, ja käsittääkseni tällä palstalla on aika paljon vanhempia, jotka voivat asian tiimoilta antaa vinkkejä ja jakaa kokemuksia. Mitä väärää tässä on? Avartakaa nyt hyvänenaika näkemystänne, ei kaikki bodarit oo kellarissa treenaavia jurottavia sinkkuja. Täällä on perheellisiä myös.

Ihmeellistä sakkia. Omaa proteiini-rasva-hiilari -annosta jaksetaan kyllä viilata ja punnita vaikka aamusta iltaan ja rahkan koostumuksestakin vääntää monta sivua. Itketään kun ollaan viikko flunssassa ja apua kun penkkitulos tippuu ja perse alkaa roikkua ja voinko mä nyt syödä mitään..? Mitä sitä turhaan enää jälkikasvun ravintoa miettii, sen kun mättää jotain sen suuhun ettei huuda.

Mitäpä jos ne makutottumukset, vastustuskyky, roikkuperse ja penkkitulokset pohjaakin enemmän tai vähemmän jo sinne lapsuuden safkoihin?

Toivon mukaan nämä henkisesti teinit valittajat joutuvat laajentamaan (kaikella tavalla, ei vain tämän ketjun aiheen suhteen) elämänsä perspektiiviä ennen kuin itse kävelevät käärö sylissä.

Kyllä se uusavuttomuus kukoistaa kuulkaa ihan muissa ketjuissa..

P:S. Mullakaan ei muuten ole lapsia, edes suunnitteilla.

Voi lollo. Soita sinne neuvolaan, siis oikeesti. Siellä on kasvukäyrät ja kaikki,

Uskosi suomalaiseen terveydenhoitoon on suorastaan liikuttavaa.

On outoa, miten ihmiset omien vaivojen kyseessä ollessa jaksavat kyseenalaistaan lääkäreiden ym. diagnoosit, KTL:n ravitsemussuositukset jne, mutta sitten kun tulee kyse lapsista, pitäisi uskoa sokeasti mitä neuvolan täti sanoo -vaikka juuri tässä asiassa pitäisi hankkia mielestäni mahdollisimman paljon tietoa ja käyttää omaa älliä. Siitä ei ole montaa kymmentä vuotta kun neuvottiin syöttämään lapsia neljän tunnin välein ja jos lapsi huusi nälkäänsä, sille annettiin sokerivettä.

Helppo rytmittää ruokailut, toinen syöttää lapsen samalla kun toinen
tekee vanhempien ruuan. Näin ei tule vääntöä kumpi syöttää. Helpompi syödä itse kun lapsi on tyytyväinen.

Itse uskon neuvoloihin, vaikka en ihan aina olllut samaa mieltä niiden kanssa.
Sitä kautta on käynyt miljoonia lapsia (tästä ei faktaa) . Lehdissä on ollut nuorten ongelmista. Pojat ylipainoisia ja tytöt masentuneita. Kouluterveyshoitaja kokeilee kerran vuodessa onko kivekset, mittaa ja punnitsee. Vanhemmat mukaan sinnekin, niinkuin neuvoloihin. Neuvolassa näkee ne käyrät, tulokset. Jos ei syö kunnolla, tai syö liikaa. Salillekin semmoiset käppyrät.

Lapsen ruuan kanssa kannattaa kaikkea kokeilla. Luomu juttu liittyy arvoihin, en itse ole sitä omaksunut. Tekee itse, mutta kokeilee kaupan shittejäkin.

Suodatin päälle. Maailmassa on muutama miljardi kasvattajaa. Tekee mitä tekee, osan mielestä se on väärin, he tekevät toisella tavalla.

Ja mitä pikkuseen tulee niin anna syödä vaan niin paljon kun syö ja sitten pikkuhiljaat rupeet opettaa sille treeniliikkeitä ym, siitä jälkipolvi potristuu.

Käy nyt hakemassa Mira vaikka jotain rauhoittavia. Ei ole ihan ensimmäinen ketju missä tota sun järjetön paskanjauhantaa saa lukea. Ja ihan ekana mene ja lue tosta foorumin etusivulta mitä tän ravintopuolen alla lukee! No mä voin copypastella sua auttaa vähäsen: "Ruokavaliot, rasvanpoltto, lisäravinteet, yleinen ravintokeskustelu. Tossa on vähä sinua avittaakseni boldattuna toi viimeinen kohta. Mikä tässä ei mene moderoinnin ja palstan sääntöjen kannalta oikein? Selitä tuo mulle niin mä vaikka deletoin tämän ketjun. :david:

MC Aropupu, en viitsinyt quotata koko tekstiäsi niin vastailen tässä näin suurinpiirtein omia mielipiteitäni.

Itsekin kiinnostaa kovasti tietää jotain faktaa tohon proteiinipuoleen, suurinpiirtein pelotellaan että ne munuaiset poksahtaa jos vähänkin enemmän lihaa syö päivässä. Ei varmasti tällainen taapero sitä protua kovin paljon tarvitse, mutta onko se oikeasti noin tarkkaan.

Suolaa me ei olla syötetty, eikä sokeria. Menee esim. kaurapuuro ihan sinänään alas ja kaikki muukin. Mä enemmän pidän tossa tota makutottumushommaan tärkeenä kuin sitä että joku pieni määrä suolaa jotain vahinkoa tekis. Parempi kun tottuu heti pienenä syömään kaikkea vähemmänkin makeeta ja maustettua.

Ja meillä on syötetty noita merkkejä vähän laidasta laitaan. Hyvät tarjoukset hyödynnetty ja katsottu että siinä purkissa on muutakin kun jotain perunatärkkelystä tai muuta turhaa. Nyt aletaan enemmän tekeen itse noita mössöjä kun kaikki tuntuu uppoavan ja mitään allergiajuttuja ei ole tullut vastaan.

Ja Metal Heart voi mennä vaikka vessaan lukemaan Nakke Nakuttajaa, jos ei kerran ketju kiinnosta.
center.gif
angry.gif
center.gif

Kiitos samoin. Kyllähän tätä ketjua on moni muukin moittinu, mut minkä takia kaikki vittuilee vain minulle vastaan. Yhdestä poikkiteloisesta viestistä nyt sain vittumaisen miehen maineen ja naulan päähän. Ei saatana. Kyllä varmaan tarttee tästä lähtien liittyä myötäilijöitten alati laajenevaan ryhmään.

Mussuttakaa rauhassa vauvaruokailuista. Kyllä se alkaa muutaman vuoden päästä tympiä teitäkin, ku lapset kasvaa.

Jaa, vieläkös se Nakke Nakuttaja ilmestyy? Ei meille tule ku Aku Ankka.

Uskosi suomalaiseen terveydenhoitoon on suorastaan liikuttavaa.

On outoa, miten ihmiset omien vaivojen kyseessä ollessa jaksavat kyseenalaistaan lääkäreiden ym. diagnoosit, KTL:n ravitsemussuositukset jne, mutta sitten kun tulee kyse lapsista, pitäisi uskoa sokeasti mitä neuvolan täti sanoo -vaikka juuri tässä asiassa pitäisi hankkia mielestäni mahdollisimman paljon tietoa ja käyttää omaa älliä. Siitä ei ole montaa kymmentä vuotta kun neuvottiin syöttämään lapsia neljän tunnin välein ja jos lapsi huusi nälkäänsä, sille annettiin sokerivettä.
Erittäin sama. Ei ne neuvolan tädit ainakaan odottavien äitien ravinnosta mitään tiedä, joten en kyllä usko, että heillä olisi sen parempaa tietoa vauvojenkaan ruoasta. Ne ohjeet mitä antavat, ovat suoraan heidän saamistaan ohjeista. Ja ne ohjeet taas ovat varmaan yhtä järkeviä kuin kaikki aikuisillekin tarkoitetut ohjeet.

En tiedä mikä olisi parempi paikka kysellä lapsen ravintojutuista kuin tämä palsta. Täältä kuitenkin löytyy varsin suuri joukko tuoreita vanhempia, jotka ovat kiinnostuneet ravintoasioista ja niistä jotain ymmärtävät. Jonkun vauvalehden palstalta nyt on ihan turha mennä kyselemään, kun ei ne sohvalla makaavat sipsisilppurit kuitenkaan ymmärrä mitään asiasta, kunhan toistelee omia ja tuttujen uskomuksia asiasta. Syöttää lapselle pelkkää perunaa kun se on niin terveellistä ja juottaa rasvatonta maitoa, ettei mene suonet tukkoon. :david:

Tuota melko vähän proteiinia sisältävää ruokavaliota perustellaan lapsille usein sillä, että äidinmaidossa on proteiinia melko vähän, vähemmän kuin lehmänmaidossa. Se on kyllä ihan totta. Mutta jostain syystä sama logiikka ei sitten kelpaakaan rasvan kohdalla. Vaikka äidinmaidon energiasta 50% tulee rasvasta, niin silti lapselle pitäisi sitten alkaa juottamaan rasvatonta lehmänmaitoa. Juuri nämä tällaiset saavat epäilemään neuvolan suositusten järkevyyttä.

Kiitos samoin. Kyllähän tätä ketjua on moni muukin moittinu, mut minkä takia kaikki vittuilee vain minulle vastaan.
Jaa, johtuiskohan ihan vaan sun tähän ketjuun kirjoittamista viesteistä? En ainakaan usko, että tässä olisi mitään suurempaa salaliittoa takana sinua vastaan. Ehkä kannattaa vähän miettiä niitä omia viestejä ja asennetta, niin voi tämäkin arvoitus selvitä. :thumbs:

Voin minä noille muillekin päänaukojille avautua, jos sulle tulee siitä parempi mieli. Haluaisitko? En vaan eilen illalla jaksanut niin tarkkaan lukea kaikkia viestejä, muutama saattoi jäädä vaille ansaitsemaansa huomiota.

Yhdestä poikkiteloisesta viestistä nyt sain vittumaisen miehen maineen ja naulan päähän. Ei saatana. Kyllä varmaan tarttee tästä lähtien liittyä myötäilijöitten alati laajenevaan ryhmään.
Myötäilijöiden ohella toinen varsin suosittu ja muodikas ihmisryhmä ovat ne, jotka eivät kirjoita päänaukomisia ketjuihin, jotka kiinnostavat muita, mutta eivät heitä itseään. Käsittääkseni tuohon kerhoon ei tarvitse erikseen hakea ja liittymismaksukin on nolla euroa. Varsin mukavaa porukkaa siellä tuntuu olevan, käy tsekkaamassa jos kiinnostaa. :)

Mussuttakaa rauhassa vauvaruokailuista. Kyllä se alkaa muutaman vuoden päästä tympiä teitäkin, ku lapset kasvaa.
Vähän paha tietysti mennä ennaltakäsin sanomaan, mutta luulisin kyllä, että minua jaksa kiinnostaa lapseni ruokavalio ja terveys vielä muutaman vuoen kuluttuakin. :haart:

Jaa, vieläkös se Nakke Nakuttaja ilmestyy? Ei meille tule ku Aku Ankka.
No kai nyt jokaisella on vanhoja Nakkeja tallessa? Vai mitä sää oikein vessassa luet? :confused:

Tuota melko vähän proteiinia sisältävää ruokavaliota perustellaan lapsille usein sillä, että äidinmaidossa on proteiinia melko vähän, vähemmän kuin lehmänmaidossa. Se on kyllä ihan totta. Mutta jostain syystä sama logiikka ei sitten kelpaakaan rasvan kohdalla. Vaikka äidinmaidon energiasta 50% tulee rasvasta, niin silti lapselle pitäisi sitten alkaa juottamaan rasvatonta lehmänmaitoa. Juuri nämä tällaiset saavat epäilemään neuvolan suositusten järkevyyttä.

Samaan kiinnitin itsekin huomiota, eli menee ristiin aika huolella. Toisaalta taas sitä lehmänmaitoa suositellaan antamaan vasta vuoden ikäisenä ja silloin saa käsittääkseni alkaa muutenkin syömään samaa ruokaa perheen kanssa. Muunmuassa raejuusto ja maitorahka mainittiin jossain oppaassa. Että lieneekö ne pienen taaperon sisäelimet sitten tohon ikään jo valmistautuneet ottamaan vastaan sitä proteiiniakin reilummin?

Ei näitä asioita missään selitetä, annettaan vain ohjeita ja suosituksia eikä mitään perusteita. Tottakai asioihin vähän paneutunut osaa jotain kysyäkkin ja kyseenalaistaakin tarvittaessa.

No kai nyt jokaisella on vanhoja Nakkeja tallessa? Vai mitä sää oikein vessassa luet? :confused:

No, jotta saataisiin rauha maan päälle, vastaan vielä tähän. Eli, meillä ei ole Nakkeja tallella, ei ole mulla niitä ollut koskaan, ku en ole Nakesta tykänny.
Vessassa luen Kalle Päätaloa. Mulla on Iijoki-sarja kesken, neljä kirjaa luettu, kymmeniä lukematta, eli vessalukemista niissä riittää vielä vuosiksi eteenpäin.

Ja kyllähän minuakin omien lasteni ruokailut kiinnostaa. Tottakai. Mutta en minä niistä viitsi kirjoitella tai vaihtaa mielipiteitä muitten kanssa. Ovathan nuo ihan normaalikokoisia ja painoisia kuitenkin. Jokainen tyylillään.

Kaikilla tässä foorumissa menee joskus hermot, mulla se nyt sattu olemaan tämä kyseinen tredi, joka kilautti yli. Enhän minä mitään pahaa tarkoittanut.

:piis:

Metal Heart ja Mira,

älkää ainakaan omia lapsia hankkiko, jos lapsen ruokailu ei ole keskustelun arvoinen asia, mutta Metal Heartin viestihistorian mukaisesti keskustelun arvoista on mm:
-joku fanaattinen hevibändifanitus 33-v. jannulla x1000 topiccia
-liigapörssi
-elohiiri silmässä
-warettaminen

Nuo ne kuule vasta ovatkin asioita, joista kannattaa bodyforumilla kirjoitella!

Eix noil oo omat sivustot? Vai onx tääl jotku elohiiri-keskustelualueetki? Onx ne vaan vipeille kun mul ei näy?

Mun mielestä tässä on mennyt hieman puurot ja vellit sekaisin. Toki on niin, että tällaisia asioita kannattaisi kysellä vauva.fi:stä, mutta veikkaisin silti että tässä on kyse joistain muusta. Ja se jokin muu on se, että täällä on jotkut joskus vihjailleet ko. moderaattorin postailevan hieman...'liikaa'. Kieltämättä itsellänkin on ollut monta kertaa sama fiilis. Kyllähän tämä kaveri postaa paljon asiaakin, mutta erittäin usein asiaa ei tunnu olevan. 13000 postia on muuten aika paljon...

Tämä ei ollut siis v*ttuilua, joten toivottavasti kukaan ei loukkaannu tästä. Peace.

Mun mielestä tässä on mennyt hieman puurot ja vellit sekaisin. Toki on niin, että tällaisia asioita kannattaisi kysellä vauva.fi:stä, mutta veikkaisin silti että tässä on kyse joistain muusta. Ja se jokin muu on se, että täällä on jotkut joskus vihjailleet ko. moderaattorin postailevan hieman...'liikaa'. Kieltämättä itsellänkin on ollut monta kertaa sama fiilis. Kyllähän tämä kaveri postaa paljon asiaakin, mutta erittäin usein asiaa ei tunnu olevan. 13000 postia on muuten aika paljon...

Tämä ei ollut siis v*ttuilua, joten toivottavasti kukaan ei loukkaannu tästä. Peace.

Voi olla että näin on, mutta eiköhän sama päde sitten kaikkiin jotka postaa tietyn määrän postauksia päivässä. Kokonaispostien määrään tietty vaikuttaa palstahistoria, eli 2005 reggautuneella on tusin samaa postausten määrää mitä esim. mulla joka on reggautunut 2003, ymmärretty?

Ja aina jos postaa paljon, mahtuu joukkoon myös paskaakin paljon. Sama se kun palstan viestimäärä kasvaa niin paskan määrä kasvaa.

Mutta loppupelistä mua ei vois vähempää kiinnostaa jos joku ei mun postauksia jaksa lukea tai että postaan liikaa. Pistäkööt ignoreen niin eipä edes näy koko postaukset.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom