5x5 muutama kyssäri

Nyt piiiiitkän paussin jälkeen huomasin kuinka onnettomassa kunnossa oon. Aikoinaan 5x122,5kg nousi penkistä. Hyvä jos nyt saa ees 65kg. Tossa muutaman kerran oon käyny taas jumppaamassa, mutta vähä mutu-periaatteella. Ajattelin yksinkertaistaa reeniä, enkä viitti hieroo yhtä lihasta seittemässä eri vehkeessä kuudella eri tapaa. Tosta 5x5 sydeemistä vaan heräs muutama kyssäri. Kuinka nyt valitaan alkupainot? Jossain sanotaan, että siitä lähetään millä saa vaivoin 5x5 tehtyy joka liikkeessä. Sitten toinen on, että tehdään 1x5 ja siitä 50% on alkupainot. StrongLifts 5x5 for Beginners – KILOGRAM VERSION excel mulla on tossa ladattuna.

Toinen homma on, että vasen polvi on vähän sökö. 15 vuotta sitten todettu rustovauriota. Ei siis kulumaa vaan golfissa rikottu. Ei haittaa elämää mitenkään. Tuntuu ihan normipolvelta ja ei tykkää kyttyrää 15km kävelylenkistäkään, mutta jos alkaa kyykkäämään ja jalkaprässiä tekeen vähänkään isommalla painolla, niin sillon se muistuttaa olemassa olostaan. Polvet ritisee kettumaisesti kyykyyn mennessä. Eli miten mä ton 5x5 kyykyn osuuden hoitaisin? Vaihtaakko se kevyeen jalkaprässiin ja siihen yhdistää lisätreeniks jotakin tms? Tehdä vajaita toistoja kyykyssä ja vaan tyytyä siihen mihin pystyy? 184cm/134kg läskipaska.

Viimeksi muokattu:
Nyt piiiiitkän paussin jälkeen huomasin kuinka onnettomassa kunnossa oon. Aikoinaan 5x122,5kg nousi penkistä. Hyvä jos nyt saa ees 65kg. Tossa muutaman kerran oon käyny taas jumppaamassa, mutta vähä mutu-periaatteella. Ajattelin yksinkertaistaa reeniä, enkä viitti hieroo yhtä lihasta seittemässä eri vehkeessä kuudella eri tapaa. Tosta 5x5 sydeemistä vaan heräs muutama kyssäri. Kuinka nyt valitaan alkupainot? Jossain sanotaan, että siitä lähetään millä saa vaivoin 5x5 tehtyy joka liikkeessä. Sitten toinen on, että tehdään 1x5 ja siitä 50% on alkupainot. StrongLifts 5x5 for Beginners – KILOGRAM VERSION excel mulla on tossa ladattuna.

Toinen homma on, että vasen polvi on vähän sökö. 15 vuotta sitten todettu rustovauriota. Ei siis kulumaa vaan golfissa rikottu. Ei haittaa elämää mitenkään. Tuntuu ihan normipolvelta ja ei tykkää kyttyrää 15km kävelylenkistäkään, mutta jos alkaa kyykkäämään ja jalkaprässiä tekeen vähänkään isommalla painolla, niin sillon se muistuttaa olemassa olostaan. Polvet ritisee kettumaisesti kyykyyn mennessä. Eli miten mä ton 5x5 kyykyn osuuden hoitaisin? Vaihtaakko se kevyeen jalkaprässiin ja siihen yhdistää lisätreeniks jotakin tms? Tehdä vajaita toistoja kyykyssä ja vaan tyytyä siihen mihin pystyy? 184cm/134kg läskipaska.
Eiköhän se ole sama vaan mutuilla, aloita samalla tavalla kuin ekaa kertaa salille mennessä. Jos oon ite ollu kipeänä tai muuten vaan ollut useampi viikko taukoa niin sen kun käy vähän perseilemässä jotain viikon tai kaksi ja palaa sitten rutiiniin kun on valmis. Polveen ei voi sanoa kuin että mene lääkärille ja älä tee mitään mikä sattuu. Jos jalkaprässi tai x korkea boksikyykky ei satu niin tee sitten sitä. Korkealla boksikyykylläkin lantio ja luusto vahvistuu/pysyy kunnossa josta on normaalissa arjessa enemmän hyötyä kuin etureisistä ja syvästä kyykystä. Jos ei yhtään kestä kuormaa niin rupea sitten penkkispesialistiksi 😅

Polvivammasta. Tee kaikkea mikä ei satu. Jaloille löytyy rajattomasti vaihtoehtoja. Pikku rutina kuuluu asiaan eikä rustovauriotkaan haittaa jos ei tule kipuja. Jos etukyykky sattuu kokeile takakyykkyä. Tai zercheriä. Prässiä, askelkyykkyä... Jos et voi reenata isoilla painoilla sitten pidemmillä sarjoilla. Jalat saa niilläkin kasvamaan. Jos mikään puntti ei onnistu kasvattaisin kintut pyöräilyllä. Ei ota polviin ja varmasti tulee isot jalat kun käyttää isoa vastusta. Ja voithan tehdä myös takareisiä isoilla romuilla vaikka polvi on rikki.

Tänään meen hakeen alkuarvoja treenille ja harjotteleen kyykkyjä ja maveja. Mutta lähtisinkö 50% tasosta kuten toi strongliftsin 5x5 oletuksena lähtee?

Tänään meen hakeen alkuarvoja treenille ja harjotteleen kyykkyjä ja maveja. Mutta lähtisinkö 50% tasosta kuten toi strongliftsin 5x5 oletuksena lähtee?
Ei oo kovin oleellista. Käy tekemässä perstuntumalla muutama sarja jonkun verran toistoja ja vaikka sen jälkeen suoraan kotiin, paikat kipeytyy helposti tauon jälkeen niin ei kannata hurjastella jos haluat vielä ylihuomenna sängystä ylös.

Back
Ylös Bottom