55kg tanko mahan päälle - vuoden kädettäjä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trident
  • Aloitettu Aloitettu
Voi itku kun pitää aina sählätä niin maan perusteellisesti.

Olin tekemässä ranskalaista punnerrusta, tanko lepäsi reisien päällä ja valmistauduin sarjaan. No sit lähin nojaa taaksepäin ja heilauttaa mutkatankoa punnerrusasentoon ylös - ja perk**e en jotenkin keskittynyt tarpeeksi ja tanko putosi lähes suorilta mahan päälle! Kirpasi ihan mukavasti.
Koska ihmisiä oli vieressä, totesin vain että "Perkele!" ja uusi nosto nopeasti ja sarja pakettiin.

No nyt on sitten maha tuosta navan kohalta aika kipeä, kun painaa sormilla niin vatsalihakset on varsin arat. Ehdin kyllä ottaa vastaan vatsalihaksilla.
Onks tässä nyt sitten mitään riskiä, vai absorboiko vatsalihakset ja läskit suurimman iskun? Mitään verenpurkaumaa kohdalla ei näy. Luultavasti murehdin turhasta, mutta yleensä olen erittäin varovainen treeneissä.:rolleyes:

Ja niin, milloin luovutatte mulle Vuoden Pakkiskädettäjä 2006 palkinnon eli kokovartalosuojapuvun? :D

Johnny sanoi:

Olin tekemässä ranskalaista punnerrusta, tanko lepäsi reisien päällä ja valmistauduin sarjaan. No sit lähin nojaa taaksepäin ja heilauttaa mutkatankoa punnerrusasentoon ylös - ja perk**e en jotenkin keskittynyt tarpeeksi ja tanko putosi lähes suorilta mahan päälle! Kirpasi ihan mukavasti.
Koska ihmisiä oli vieressä, totesin vain että "Perkele!" ja uusi nosto nopeasti ja sarja pakettiin.

No nyt on sitten maha tuosta navan kohalta aika kipeä, kun painaa sormilla niin vatsalihakset on varsin arat. Ehdin kyllä ottaa vastaan vatsalihaksilla.
Onks tässä nyt sitten mitään riskiä, vai absorboiko vatsalihakset ja läskit suurimman iskun? Mitään verenpurkaumaa kohdalla ei näy. Luultavasti murehdin turhasta, mutta yleensä olen erittäin varovainen treeneissä.:rolleyes:

Ja niin, milloin luovutatte mulle Vuoden Pakkiskädettäjä 2006 palkinnon eli kokovartalosuojapuvun? :D

Joo, tuskin tuossa pahasti mitään meni rikki. Olin joskus todistamassa yhden tälläkin palstalla vaikuttavan hepun kylkiluiden kestotestiä, kun kaveri tiputti kapeassa penkissä tangon rinnalle. En muista paljonko siinä rautaa oli, mutta luokkaa 80-90 kg. Jostain syystä kyseinen henkilö siirtyi apinaotteesta normaaliin peukalot tangon alla otteeseen... :D

Juu on näitä pahoja tilanteita, jotku oli tekemässä penkkiä ja tangossa 70kg, toinen varmistamassa eikä ihan hereillä niin tää joka oli nostamassa laski tangon telineeltä ohi ja suoraan hampaille. Etuhampaat poikki.

Hyi, täälläkin päin eräs kaappi tekee penkkiä aina apinaotteella. :S Ja raudat eivät ole mtn pieniä, 120-150kg:n välillä taitavat liikkua, joten jos tuollainen läsähtäisi rinnalle, niin ei kait siinä säikähdyksellä selviäis... :(

Johnny sanoi:

Et oo ainut, joka on onnistunu tangon tiputtamaan rinnalle. Joskus junnuna tiputin penkissä ~90kg rinnalle n. noston puolivälistä. Ranne petti ja varmistaja ei ollut ihan hereillä. Tanko oli täynnä pikku hiluja, jotka sitten tippuivat lattialle vuorotellen tangon molemmista päistä. Lukkojahan ei penkissä käytetä. Ei siinä mitään vakavampaa sattunu. Nostotekniikka muuttui hieman, sen jälkeen ei oo painoja otettu ranteiden päälle.:)

Ja viime kesänä tippui käsipainopenkissä 50kg:n käsipaino rinnalle parinkymmenen sentin korkeudelta. Varmistaja oli taas muissa maailmoissa. Mustelmalla selvittiin siitäkin.

Painojen tiputtamisen mestari on kuitenkin entinen reenikaveri, jonka kanssa aikanaan saliharrastus alotettiin. Kaveri nakkasi käsipainot sarjan jälkeen hieman huolimattomasti telineeseen sillä seurauksella, että toinen paino pomppasi telineestä takaisin. Ja suoraan kaverin varpaille. Isovarvas murtui.

Slarto sanoi:
Hyi, täälläkin päin eräs kaappi tekee penkkiä aina apinaotteella. :S Ja raudat eivät ole mtn pieniä, 120-150kg:n välillä taitavat liikkua, joten jos tuollainen läsähtäisi rinnalle, niin ei kait siinä säikähdyksellä selviäis... :(
Säikähdyksellä on selvinnyt kaveri, kun 250 kg putosi rinnalle. Tosin miehen elopainokin taisi olla 150 kg. En muista kuka tai missä. Video pyöri joskus täällä.

110 putosi rinnalle viime kesänä, ja rintalastahan se siitä päätti vähän ottaa osumaa. Eipä tuo ole täysin parantunut vieläkään.

Larzan sanoi:
Joo, tuskin tuossa pahasti mitään meni rikki. Olin joskus todistamassa yhden tälläkin palstalla vaikuttavan hepun kylkiluiden kestotestiä, kun kaveri tiputti kapeassa penkissä tangon rinnalle. En muista paljonko siinä rautaa oli, mutta luokkaa 80-90 kg. Jostain syystä kyseinen henkilö siirtyi apinaotteesta normaaliin peukalot tangon alla otteeseen... :D

Eihän tuosta tullu edes kunnon mustelmaa. Ei tuollasista pienistä kannata huolestua. :D Nii ja apinaotteeseen siirrytty takasi...

Jace sanoi:
Eihän tuosta tullu edes kunnon mustelmaa. Ei tuollasista pienistä kannata huolestua. :D Nii ja apinaotteeseen siirrytty takasi...

Heh, sä tunnustit... :D

Joo, apinaottella täälläkin otetaan. Läski onneksi vaimentaa iskua, jos paino putoo... ;)

Alkuperäselle kysyjälle, tuskin on menny mitään sisältä rikki tai tod.näk. olisit tähän mennessä sen huomannut... Vatsalihaksessa on varmaan ruhjetta, mutta sehän ei menoa haittaa.

Mixu sanoi:
Säikähdyksellä on selvinnyt kaveri, kun 250 kg putosi rinnalle. Tosin miehen elopainokin taisi olla 150 kg. En muista kuka tai missä. Video pyöri joskus täällä.

Eikös se ollu Ryhävalas ite, eli Gene Rychlak? (edit: Painot ei tosin täsmää). Kuvassa vasemmalla:
http://www.rychlakpowersystems.com/photogal/pict0010.jpg
pict0010.jpg
:offtopic:

Btw: Slarto, hyvä user title. :)

Larzan sanoi:
Joo, apinaottella täälläkin otetaan. Läski onneksi vaimentaa iskua, jos paino putoo... ;)

Kapea pena apinaotteella on kyllä kova sana ojentajille, mutta tarkkana saa olla erityisesti painojen palauttamisessa telineeseen: punnuksia reilusti, asento erikoinen, vääntö kova ja naama alla. Varmistaja suositeltava. Kerran on mennyt ohi raudoista ja vaikka kaikkeni annoin, naamalletulon esti valpas sivullinen.

Teoriassahan tossa voi kyllä sisäelimet tykätä huonoa esim. jonkinsortin repeämän muodossa kun ei oo rintakehä suojaamassa.

kaveri teki kp penkkiä reeninloppuun ja painot oli 2x16kg enkä siinä ollut kovin tarkkana, mutta yks kaks ihan kesken sarjan pudotti päähänsä, toisen painon sain kiinni mutta toinen kolahti, onneksi olivat kumiset ja pyöristetyt, kun salilta löytyy teräväreunaiset teräksisetkin. vähän kaveri säikähti että mitäs pääsi tapahtumaan.

apinaotteella itse hinkkaan ja näitä kauhujuttuja kun on kuullut ja lukenut niin on turvaraudat ollut käytössä jo kauan ja pienestä painosta asti!!

ja ilman lukkoja kannattaa penkata jos joskus tulisi tilanne että se jää rinnalle eikä pois pääsee niin voi keikutella ne painot pois (ainakin noobiena kevyillä painoilla tämä onnistuin), näin on käynyt mulla aloitellessani, jolloin olin kyllä aika huolimaton enkä pahemmin riskejäkään tiennyt.
nimim. 75kg rinnalla vinopenkissä, ylös ei mene, yksin salilla, orpo olo...

Pikkuhiljaa alkaa mielenrauha palautuu, vatsalihakset on aika kipeet osumakohdasta kyllä, mutta tuskin sen syvemmällä mitään on. En ole esim. kussut verta. :D Varsinaista vatsatreeniä... :rolleyes:

Mutta tälläsistä aina oppii. Pitää vaan muistaa keskittyä täysillä sillon ku liikettä tekee. Jos tuntuu, että mieli harhailee, ni pitää hetken pidemmän tauon, että on kunnolla mukana ja sitten taas täysillä sarrrrrrrjaa. :curs:

Ei tuo ole vielä pahakaan, kotikonnuilla aikanaan yksi kaveri otti apinaotteella penkkiä satasella ja noin 5-10cm rinnasta se tanko tipahti käsiltä rinnalle ja siitä pompusta kaveri otti "kopin" ja pukkas sen vielä ylös:rock:

Apinaotteella ei muuten punnerra enää...

Reenaamisen alkuaikoina kaveri koppasi 35kg:n käsipainot telineestä huolimattomasti. Kp:t kolahtivat voimalla yhteen, liiskaten kaverin toisen kiveksen väliinsä. Näytti TODELLA tekevän kipeää.

Matille vain terkkuja! :thumbs:

Mulla kerran repes vatsalihas ja sinne lihakseen tuli joku verenvuoto ja lääkäri anto antibioottia ja sano että se kyllä itekseen paranee.Jääkiekkomaila osui siis vatsaani.

suddendeath sanoi:
Reenaamisen alkuaikoina kaveri koppasi 35kg:n käsipainot telineestä huolimattomasti. Kp:t kolahtivat voimalla yhteen, liiskaten kaverin toisen kiveksen väliinsä. Näytti TODELLA tekevän kipeää.

Matille vain terkkuja! :thumbs:

Ai perkele tuo saattoi sattua mukavan kipeää, ja jäi varmaan pysyviä vammoja.

Back
Ylös Bottom