5 vuotta treeniä ja paskat tulokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen painiskellut samanlaisten ongelmien kanssa vielä pidempään. Tuo suunnitelma kahdesta tai kolmesta eri toistoalueesta yhtäaikaa yhkuulostaa erittäin hyvältä. Tämä ns. mikrosyklitys voi olla yksi tärkeimpiä juttuja kokonaisuuden kannalta? Erämetsän kirjasta (suosittelen) sain itse aikanaan sen idean ns. mikrosykleistä, johon myös esim Westside osittain perustuu (maksimivoimapäivä ja nopeuspäivä). Eli voimapäivää ja bodipäivää vuorotellen joka viikko, kuten myös Nortonin PHAT -systeemeissä. Lisäksi kausijaksottelua kannattaa ajatella laajemminkin, Hulkki kirjoitti siitä äskettäin koskien bodausharjoittelua.

Minusta bodipäivinä ei kannata pelätä pitkiä jopa 10-20 sarjoja hyvällä tuntumalla, kyllä nekin kuormittaa kun määrää tulee sopivasti ja kovempaa mekaanista rasitusta taas saa isompien painojen päivinä. Esim. isoista pekseistä tunnettu Serge Nubret kuulema penkkaili 70-100 kilon painoilla, vaikka ykkönen oli 225 kg. Ideaali toistoalue taitaa olla melko yksilöllistä riippuen lihassolujakaumasta ja sen mukaan jos osaisi painottaa tekemistä niin onnistuminen voisi olla parempaa.

Yksi juttu kannattaa huomioida kun hakee ajatuksia siihen itselle sopivaan treeniin: Sellaisten tekemisiä, joilla tietty nosto on luonnostaan helposti kehittyvä ja vahvin, kannattaa katsella/kuunnella tosi kriittisesti sen suhteen. Salin parhaan penkkaajan vinkit voi olla usein ihan soopaa.
Ihan reaalimaailmassakin, jos joku on jossain asiassa todella hyvä, on todella harvinaista että hän osaa myös opettaa sitä tai edes antaa oikeasti hyviä neuvoja saman asian tekemisen suhteen.

Ihan esimerkkinä Pete Rubish, kiinnostavinta omaan treenitavan kehittämisen kannalta on mitä on tehnyt ja tekee nyt penkille, Veto on vain viihdettä.

Olen itse aikalailla samoissa painoissa ja mitoissa kun AP. Reenivuosia on ehkä muutama enemmän, mutta edes jotenkin kutenkin järkevää reenaamista ollut vain 3-4 vuotta. Tiedän että itselläni todennäköisesti tuloksien uupuminen johtuu liian raskaasta treenistä ja 'puutteellisesta' ravinnosta.

Tässä joku aika tullut pyöriteltyä PT/valmentajan hankkimista. Olen tutustunut jto:n valmennuksiin ja uskon että on huippu osaava valmentaja. Kuitenkin n. 1000e/vuosi kustannus itselleni liian iso siivu laittaa harrastukseen.

Onko ihmisillä hyviä ehdotuksia? Itse vaikutan Tampereen alueella.

Jos valmentajan hankkiminen ei ole vaihtoehto, niin kannattaa varmaan lähteä ihan siitä, että yksinkertaistaa tekemistä. Tarkoitan tällä sitä, että lienee melko turhaa hinkata kaikenmaailman erikoistekniikoita / vast. jos sarjapainot esim näissä 3. isossa ei ole kolminumeroisia. Aika monesti lukee myös siitä, miten natuna käydään salilla 6 kertaa viikkoon ja treenit on mallia pitää keräillä itteään pukkarissa aina jälkeenpäin. Suurimmalle osalle ihan liian kovaa reeniä. Monella em. kaltaista settiä harrastavalle, yksinkertainen voimailutyylinen splitti 3-4x viikkoon räjäyttäisi kehityksen. Ja kun sanon yksinkertainen niin se ei ole yhtäkuin helppo. Siitä millainen voimailutyylinen setti olisi hyvä, niin kannattanee kysyä joltain asian paremmin tuntevalta.

Muuta, niinkin päivänselvä asia kuin uni. Moni aina selittää, että pärjää 6-7 tunnilla yössä. 9-10 tuntia olisi parempi. Uni tekee kaiken mitä "lepo" tekee, mutta lepo ei tee mitä uni tekee.

osa tietenkin menee geenien piikkiin, niinku muillakin, mutta kyllähän se oman treenitavan löytäminen voi vielä olla kateissa. tiedänpäs erään hyvinki tutun tyypin, jolla paras kehitys tapahtu 15v punttiuralla vasta kolmena viimeisenä vuonna.

Mikä on oma mielipiteesi testotasojen yms. vaihtelusta ihmisillä ja niiden suhde tuloksiin? En usko, että on täysin sattumaan, että henkilö joka on korvaushoitotasolla ei kehity minkään sortin valmentajallakaan tietyn pisteen yli

miksi jotkut naiset sitten kehittyvät kovinkin vahvoiksi? ei jokaista voimanostossa isompia rautoja liikuttelevaa voida syyttää aineista. kyllä niillä hormonitasoilla merkitystä on ja vaihtelua on paljon, mutta treenit pitää sitten suunnitella kykyjen mukaan. en mä yleensäkään mitään "tiettyjä pisteitä" tai "geneettisiä maksimeja" ajattele.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom