40-kymppisenä kuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juri
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos täällä muita reilu nelikymppisiä, jotka on vasta vanhemmalla iällä alottaneet salilla käynnin?
Mihin ongelmiin ootte törmänny? Vai ootteko ollenkaan?

"40-kymppisenä"... No, 400-vuotiaana sydänkohtausriski on jonkunmoinen. Ai että mua jaksaa kielipoliisina aina vaan ärsyttää toi "neljäkymmentäkymppisenä"-muoto. No joo, myönnetään, ei tää viesti tuonu tälle topicille mitään lisäarvoo...

Juri: -Enpi ole itse tuota ikäluokkaa, mutta jokunen yli 40v on ohjattu saliharjoittelun pariin, eikä ole vastaan tullut mitään sen kummempia ongelmia. Hyvin on kehitys alkanut ja jatkunut, kun maltilla on etiäpäin menty.

Pikemminkin positiivisia puolia on tullut esille. Se painojen ahnehtiminen tekniikan kustannuksella ja turha stressaaminen epäolennaisuuksista ei ole läheskää yhtä yleistä vahempana aloittaneilla kuin nuorilla urhoilla. Ja lihashuoltoonkin tunnutaan vanhemmalla iällä panostettavan ihan alusta asti, varsinkin kun sen merkityksistä on hieman turistu.

Ja eikös 40v ole vielä nuori mies? On nuita vielä huomattavasti iäkkäämpiäkin kolistelun aloittavia, eikä ongelmia ole ollut heidänkään aloittamisessa ja käymisessä. Tieten palautuminen alkaa olemaan ja himpun verta hitaampaa, mutta toisaalta maltilla kun mennään, niin ei joka treeniä ole tarvekkaan ottaa ns. satalasissa.

Eli salille vaan ja rautaa tankoon, kyllä se kroppa siihen tottuu kun se totutetaan.

edit. tää varmaan kuuluis tuonne treeni/aloittelija puolelle ravintopuolen sijaan...

Lueskelin tossa jokin aika sitten mielenkiintoisen artikkelin jossa väitettiin +40 vuotiaiden hyötyvän mm. lisäproteiinista, kreatiinista ja glutamiinista paljon nuorempia punttis -harrastajia enemmän. En toki sano tätä siksi että aloittelijan pitäisi heti juosta jauhokauppaan, mutta tiedoksi vain. En nyt muista artikkelin kirjoittajaa, kuitenkin näitä luotettavia ravintopuolen guruja. Oliskohan ollut Will Brink?

Meikäläinen on saavuttanut jo puolenvälin matkalla 5-kymppiseksi ;)
Aloitin uudelleen salilla käynnin vähän sen jälkeen kun tuli 40 täyteen.
Ensin treenasin 1-jakoisella kun muut harrastukset ja oheishäsä rajotti aikaa.
Nyt olen treenannut syksystä alkaen 2-jakoisella.
1-jakoisella kaikki sujui mukavasti, pohjaa rakentelin ja treenasin 3 kertaa viikossa.
2-jakoista aloin tekemään 2on1off jaksotuksella mutta huomasin nopeasti ettei vanha kroppa toivu ja siiryin pian 1on1off jaksotukseen. Taas on energiaa joka treeniin ja tulosta tulee mukavasti.
Venyttelyyn kannattaa myös kiinnittää huomiota, minulla ainakin auttaa kummasti kun joka ilta venyttelee kropan läpi.
Nykyinen treeni eroaa nuorena treenaamisesta niin nyt teen enemmän perusasioita kun nuorena saattoi pyöriä jonkun pikkuasian parissa pitkät ajat.

Itse aloitin vähän totisemman raudan kolistelun 34-vuotiaana (ei pitkä matka 40:een:D), ainoat ongelmat on olleet melko hidas palautuminen ja kropan jäykistyminen kovaa treeniä seuraavana päivänä. Mutta johtunee siitä, etten ole oikein tohkeissani venyttelystä..:rolleyes:

Nykyinen treeni eroaa nuorena treenaamisesta niin nyt teen enemmän perusasioita kun nuorena saattoi pyöriä jonkun pikkuasian parissa pitkät ajat.

Tuo ei varmasti ole yhtään huono juttu. Itsellä on kohta kuukausi treeniä takana ja ongelmaksi alkaa muodostua se, että tuo oma 1-jakoinen ohjelma alkaa paisumaan kuin pullataikina kun aina huomaa jotain puutteita. :rolleyes: Lopputuloksena se, että äsken oli pakko lopettaa ohjelma ensimmäistä kertaa kesken kun taju meinasi lähteä ja aamupuurot tulla ulos väärää reittiä.

Mä olen kanssa huomannut että venyttely on kyllä tosi tärkeää ja alku lämmittely ja loppujäähdyttely, vaan kun siihen muka tuntuu menevän aikaa. Aloitin viime kesänä ikää 33v.
huomasin todella nopeasti että venyttely on lähinnä pakko ja vaimon kanssahan se on kivaa =)
yksi hyvä vinkki jos kiinnostaa halvalla opetella isoja liikkeitä niin ottaa yhteyttä lähimpään voimanosto seuraan, itseä harmitti personal treinereiden kalleus. ja soittelin pari soittoa olisiko kolme niin sitten tärppäs sitä paitsi noilla oldschool saleilla on hyvä meininki.
mä kokeilin kanssa tota kreaa siitä kyllä tuntuu olevan hyötyä ihme kyllä, mutta jotenkin siitä tuli sellainen kumma pöhö. mutta nyt kaikki ylimääräinen pois ja ainoastaan palkkaria 1:1 maltoa ja heraa. sitten kalaöljyt vitamiinit. pitää saada kunnon tuntuma omaan kroppaan ja omaan fysiologiaan, välillä olemme kuin kaksi sokeaa jotka keskustelevat pimeydessä määritellen värejä, siis minä ja kroppa.

Back
Ylös Bottom