3kk:n "aloittelun" jälkeen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen nyt n.3kk käynyt salilla. Mitään aikaisempaa kokemusta ei ole. 22v. 184cm 86kg.

Olen aina ollut ennen tosi laiha, lihasmassaa ja voimaa tosi vähän. Viimeisen 3 vuoden aikana on varsinkin keskivartaloon tullut liian paljon kiloja ja senttejä, joka voikin aiheuttaa terveyshaittoja jos ei tavat ala muuttumaan. 3 vuotta sitten intissä 76kg oli 3kk sitten jo 89kg.

Aluksi rupesin käymään salilla 3 krt/viikko, nyt viime aikoina 1-2. Aluksi vedin n. 15min juoksun ja sitten n.45min salilla, jossa olen lähinnä tehnyt samat liikkeet aina treenaten -hauis, ojentajat, rinta, vatsat, olka, selkä 3x12 sarjoilla, sopivan tuntuisilla painoilla. En oikeastaan ole edes älyttömästi kiinnittänyt huomiota siihen mitä teen, vaan tein sitä sen hyvän fiiliksen takia mikä siellä käyminen tuotti. Nyt tämän 3kk:n "reenaamisen" jälkeen on ainakin hieman housut tuntuneet löysemmiltä ja n.2-3kg on tippunutkin. Lisäksi on (ainakin näennäisesti) jonkin verran ylävartalon lihakset ja kädet kasvaneet. Ruokavaliosta sen verran, että olen melkeinpä koko tämän ajan syönyt ihan normaalisti. Kuitenkin niin, että pizzat, karkit ja limsat olen yrittänyt jättää vähemmälle.

Nyt ihan viime päivinä olen alkanut vasta miettimään asioita, koska se "alkuhuuma" tuntuu olevan nyt ohi ja samaa huippufiilistä ei enää saa salilta. Paljo olen lukenut tätä foorumia ja en oikein tiedä kuulunko edes tänne. Itsellä ei ole tavoitteena saada mitään yli-bodattua vartaloa, älyttömästi lisää massaa jne. vaan lähinnä se, että saisi hyvän balanssin lihaskunnon ja peruskunnon välille. Paino itsessään ei ole minulle päähuolenaihe, vaan se missä se paino on eli vyötäröllä. Ideaalisin tilanne voisi olla vaikka sitten se, että tuon 86kg:n ylimääräinen läskin saisi muutettua lihakseksi kehossa.

Haluaisinkin kysyä, että mikä olisi paras tapa lähestyä tätä tilannetta. Rasvan polton kannalta pääasia on se, että saa tuon keskivartalon lihavuuden kuriin ja lihaskunnon kannalta se, että saisin sellaset ihan perus hyväkuntoiset lihakset vartaloon. Siinä nyt sitä lihasmassaa tulee varmasti, koska alkutilanne on suht. heikko. Monesti täälä on sanottu siitä, ettei lihasmassaa saa lisää samalla, kun haluaa rasvaa pois (vaikka omasta mielestäni näin on käynyt ainakin jonkin verran), niin kumpaan sitä kannattaa nyt ensin keskittyä?

Kuten jo sanoit että haluat tiputtaa painoa, joten aloitat siitä. (Jos lähdet massaa kasvattamaan samantien on edessä vielä pidempi painon tiputus)
Samalla käyt puntilla käyttäen vaikka Arnoldin G6:sta tai Staring Strenght:iä.

Mitä on sun normaali syöminen? Moni luulee syövänsä terveellisesti ja tarpeeksi paljon tai tarpeeksi vähän, mutta kun asiaa rupeaa tarkemmin katsomaan, niin huomaa että metsään on menty.

Yks asia mikä tossa pisti silmään on se, että et treenaa ollenkaan jalkoja. Miksi? Juokseminen ei oo riittävää treeniä jaloille ja alitreenatut jalat näyttää typeriltä treenatun yläkropan kanssa yhdistettynä.

Jos haluat keskivartalon lihavuuden kuriin, niin se onnistuu syömällä vähemmän ku kulutat. Paikallinen rasvanpoltto ei käytännössä ole mahdollista, joten läski lähtee myös muualta.

Toi, että sun mielestä lihasta on tullut samalla kun rasvaa on lähtenyt, saattaa johtua siitä, että kun rasvaa on lähtenyt niin lihakset erottuvat paremmin. Yhtäaikaa noita ei kuitenkaan voi toteuttaa kuin ehkä aloittelija, joten kannattaa keskittyä jompaan kumpaan. Ehkä kuitenkin sun tilanteessa lähtisin eka pudottamaan painoa.

Kuten jo sanoit että haluat tiputtaa painoa, joten aloitat siitä. (Jos lähdet massaa kasvattamaan samantien on edessä vielä pidempi painon tiputus)
Samalla käyt puntilla käyttäen vaikka Arnoldin G6:sta tai Staring Strenght:iä.

Sitä on mulle sanottu, että molemmat on suotavaa käydä läpi ensimmäisen vuoden aikana.

Mitä on sun normaali syöminen? Moni luulee syövänsä terveellisesti ja tarpeeksi paljon tai tarpeeksi vähän, mutta kun asiaa rupeaa tarkemmin katsomaan, niin huomaa että metsään on menty.

Yks asia mikä tossa pisti silmään on se, että et treenaa ollenkaan jalkoja. Miksi? Juokseminen ei oo riittävää treeniä jaloille ja alitreenatut jalat näyttää typeriltä treenatun yläkropan kanssa yhdistettynä.

Jos haluat keskivartalon lihavuuden kuriin, niin se onnistuu syömällä vähemmän ku kulutat. Paikallinen rasvanpoltto ei käytännössä ole mahdollista, joten läski lähtee myös muualta.

Toi, että sun mielestä lihasta on tullut samalla kun rasvaa on lähtenyt, saattaa johtua siitä, että kun rasvaa on lähtenyt niin lihakset erottuvat paremmin. Yhtäaikaa noita ei kuitenkaan voi toteuttaa kuin ehkä aloittelija, joten kannattaa keskittyä jompaan kumpaan. Ehkä kuitenkin sun tilanteessa lähtisin eka pudottamaan painoa.

Joo, eli normaalilla tässä yhteydessä tarkoitan omaa normaalia ruokailutottumusta, joka on varmasti puutteellinen monella tapaa. Tarkoituksena olisi, että perehtyisin siihen nyt kunnolla myös. En ole vielä kuitenkaan niin pitkälle päässyt, että olisi mitään ruokavaliota vielä tehtynä.

Jaloista sen verran, että kokeilin kyykkyjä jossain vaiheessa, mutta jalat menivät aina niin jumiin että se sitten jäi. Eli tässäkin nousee esille se, etten oikeastaan kiinnittänyt huomiota liikkeisiin. Pitää lähteä uudestaan kokeilemaan varmaankin pienemmillä painoilla.

Tohon viimeiseen kappaleeseen sen verran, että olen tosiaankin aloittelija. Tai olin silloin 3kk sitten. Miten sen nyt ottaa voiko tuota ajanjaksoa oikeasti kutsua aloitteluksi, kun en ollu perehtynyt treenaamiseen riittävästi.

Ilmeisesti tässä tilanteessa on paras lähteä siitä liikeelle, että ensin pudotetaan painoa pois, samalla käyttäen esim. tuota Arnoldin ohjelmaa. eli aloittaa kaikki ihan alusta. Pitää vielä kattoa tuo ruokavalio erikseen. Tuntuu, että aina kun lukee jostakin jotain infoa, niin lisää kysymyksiä vaan herää. Tuola 'Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!' -ketjussa oli hyvän tuntuinen peruspaketti mistä lähteä liikeelle. Itseä eniten huolestuttaa se, että riittääkö itsekuri tuohon dieettiin lähtöön. Tietenkin täysillä nyt yritetään.

Niiden jalkojen kuuluukin alussa mennä jumiin kun ei oo tottunu semmoseen treeniin. Muistan kun ite alottelin ekaa kertaa kyykkyä, ihan pelkällä tangolla alotin ja tuntu että seuraavina päivinä ei pystyny kävellä. Ihan alottelija oon vieläkin mutta kyykky-treeniä jatkanu ja jokunen aika sitten meni 5x125kg. Nyt painot taas tippunu kun ollu taukoa mutta jalkoja ei kannata jättää pois treenistä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom