30v ja treenaaminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuolla ruokamäärällä pitäisi painon vähitellen pudota, kalorilaskuri tarjosi noin 2000 kaloria ja peruskulutus on vähän päälle 2200, ilman salikäyntiä siis. Proteiinia tuossa setissä on noin 160g, eli ihan riittävästi. Kokeile lisätä hieman aerobista, vaikka sen pyöräilyn tai kävelyn muodossa, niin kalorivaje kasvaisi hieman. Parinsadan kalorin laskennallinen vaje muuttuu IMO käytännössä hyvin äkkiä plusmiinusnollaksi ;)

Väittäisin että topikin aloittaja menee liian pienillä kaloreilla, ja näin ollen aineenvaihdunta tökkii eikä rasva pala. Itse aloitin oman diettini liian alhaisilla kaloreilla ja homma ei toiminut. Yksi personal trainer teki meikäläiselle ruokaohjelman ja kaloreita tuli noin 1000 lisää per päivä. Sen jälkeen rasva on alkanut palaa kun aineenvaihdunta alkoi taas toimia. Hän sanoi että kalorit ei missään nimessä saa olla alle PERUSkulutuksen.

Väittäisin että topikin aloittaja menee liian pienillä kaloreilla, ja näin ollen aineenvaihdunta tökkii eikä rasva pala. Itse aloitin oman diettini liian alhaisilla kaloreilla ja homma ei toiminut. Yksi personal trainer teki meikäläiselle ruokaohjelman ja kaloreita tuli noin 1000 lisää per päivä. Sen jälkeen rasva on alkanut palaa kun aineenvaihdunta alkoi taas toimia. Hän sanoi että kalorit ei missään nimessä saa olla alle PERUSkulutuksen.

En oikein usko että kyse mistään säästöliekistä, arvelisin että kalorivajetta ei ole tarpeeksi. Vaikea tosin arvioida, kun tietoina on vain ikä, pituus, paino ja YHDEN päivän ruokailut (joka tahtoo aina olla se ideaalipäivä ;) ). Ei tietoa pitkän aikavälin ruokailuista, mahdollisesta työhön liittyvästä kalorikulutuksesta tms. Salitreeninkin kulutus varmaan vaihtelee aika paljon yksilöiden välillä.

Siinä olen samaa mieltä että mihinkään nälkädieetteihin ei kannata lähteä, mieluummin syö kunnolla ja liikkuu vähän enemmän. Mutta jos haluaa laihduttaa ruokavaliolla, niin melkein pakkohan ne kalorit on pistää alle peruskulutuksen? Itse olen mennyt kohta kolme viikkoa syömällä keskimäärin vähän päälle 3000 kaloria päivässä ja paino on pudonnut 4 kiloa.

Toki jos haluaa vaan läskit JA lihakset pois, niin nälkäkuuri toimii. Oletin että topikin aloittaja treenaa ja haluaisi pitää hiukan lihaksiakin.

Itselläni huomasin suuren eron kaloreiden lisäämisen jälkeen, kun pienemmillä kaloreilla paska ei lentänyt ja paino ei tippunut. Tuota meni pari kuukautta. Nyt homma toimii taas kuin junan vessa. En tiedä sitten tuosta "säästöliekistä". Sanoin vain mitä kilpaileva kehonrakentaja ja koulutettu personal trainer minulle sanoi ruoka/treeniohjelmaa laatiessaan.

Oman kokemukseni perusteella suosittelisin läskinsulatukseen aerobisen treenin lisäämistä, sillä esimerkiksi sykemittarin lukemien perusteella se on noin 1,5-2 kertaa niin kuluttavaa kuin saliharjoittelu (välitön kulutus).
Lisäksi lenkkiä seuraa usein parin tunnin väsymyksen jälkeen vahva ja vireä olo, ja virtaa+asennetta piisaa loppupäiväksi yllättävän hyvin.

Itse pidän leppoisaa hölkkäämistä parhaana kalorinkuluttajana, kun otetaan huomioon muuttujat "mukavuus" ja "tehokkuus". Vertailukohtina käytän aerobisista lajeista pyöräilyä (epätasainen kulutus), kävelyä (usein tylsää) ja äkäisempää juoksua (raakaa touhua), joita kaikkia harrastan jossain määrin. Tietysti sellaisen vähänkään mukavan rutiinin saavuttaminen vaatii jonkun 3-5 kpl 0,5-1 tunnin nihkeämpää lenkkiä alle, jos hölkkäämisestä on täysin päässyt vieraantumaan.

Itse olen 35v, ja kyllästyin taannoin reilun 10 vuoden aikana kerääntyneisiin läskeihin ja ainaisiin "15-vuotiaana juoksin Cooperissa 3300m ja vedin 25 leukaa"-muisteloihin, ja aloin treenata kunnolla (väh. 7h liikuntaa viikossa). Olen käynyt pari vuotta lenkillä 1-2krt viikossa, ja lisäsin tänä vuonna määrän 3-5 lenkkiin, matkat pääasiassa 10-15km. Lopetin vuodenvaihteessa polttamisen ja olen harventanut kaljoittelua. Aloitin salillakäynnin 3-4kk sitten noin 18 vuoden tauon jälkeen, esimerkiksi penkistä lähdin tunnustelemaan liikeratoja ihan 35kg:lla, ja hauskaahan se on vielä ollut, kun voi melkein joka kerta lisätä 5kg tankoon.

Näiden viimeisten kuukausien aikana olen huomannut, että painon pudottaminen on vaikeampi ja epämotivoivampi tavoite kuin hyvän yleiskunnon saavuttaminen. Mittani ovat 180/88 ja paino ei ole tänä vuonna pysyvästi pudonnut, mutta vyötärönympärys on pienentynyt yli 5 cm ja muutenkin on parempi ja vireämpi olo. Pidän kuntoilulle vakavana perusteena terveyttä, mutta se kuulostaa yleensä hieman tylsältä ja turhan kauaskantoiselta (jos on terve), joten mielestäni on hyvä keksiä lisäksi jokin epävakavampi henkilökohtainen motivaattori, esimerkiksi rantakunto tai omien vanhojen ennätysten rikkominen, heh. Tulee touhuun uutta jujua. Oma tavoitteeni loppuvuodelle on sata penkistä (hiljattain mennyt 3x75kg), 25 leukaa (18 mennyt) ja Cooperissa 3200m (2940).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom