Oman kokemukseni perusteella suosittelisin läskinsulatukseen aerobisen treenin lisäämistä, sillä esimerkiksi sykemittarin lukemien perusteella se on noin 1,5-2 kertaa niin kuluttavaa kuin saliharjoittelu (välitön kulutus).
Lisäksi lenkkiä seuraa usein parin tunnin väsymyksen jälkeen vahva ja vireä olo, ja virtaa+asennetta piisaa loppupäiväksi yllättävän hyvin.
Itse pidän leppoisaa hölkkäämistä parhaana kalorinkuluttajana, kun otetaan huomioon muuttujat "mukavuus" ja "tehokkuus". Vertailukohtina käytän aerobisista lajeista pyöräilyä (epätasainen kulutus), kävelyä (usein tylsää) ja äkäisempää juoksua (raakaa touhua), joita kaikkia harrastan jossain määrin. Tietysti sellaisen vähänkään mukavan rutiinin saavuttaminen vaatii jonkun 3-5 kpl 0,5-1 tunnin nihkeämpää lenkkiä alle, jos hölkkäämisestä on täysin päässyt vieraantumaan.
Itse olen 35v, ja kyllästyin taannoin reilun 10 vuoden aikana kerääntyneisiin läskeihin ja ainaisiin "15-vuotiaana juoksin Cooperissa 3300m ja vedin 25 leukaa"-muisteloihin, ja aloin treenata kunnolla (väh. 7h liikuntaa viikossa). Olen käynyt pari vuotta lenkillä 1-2krt viikossa, ja lisäsin tänä vuonna määrän 3-5 lenkkiin, matkat pääasiassa 10-15km. Lopetin vuodenvaihteessa polttamisen ja olen harventanut kaljoittelua. Aloitin salillakäynnin 3-4kk sitten noin 18 vuoden tauon jälkeen, esimerkiksi penkistä lähdin tunnustelemaan liikeratoja ihan 35kg:lla, ja hauskaahan se on vielä ollut, kun voi melkein joka kerta lisätä 5kg tankoon.
Näiden viimeisten kuukausien aikana olen huomannut, että painon pudottaminen on vaikeampi ja epämotivoivampi tavoite kuin hyvän yleiskunnon saavuttaminen. Mittani ovat 180/88 ja paino ei ole tänä vuonna pysyvästi pudonnut, mutta vyötärönympärys on pienentynyt yli 5 cm ja muutenkin on parempi ja vireämpi olo. Pidän kuntoilulle vakavana perusteena terveyttä, mutta se kuulostaa yleensä hieman tylsältä ja turhan kauaskantoiselta (jos on terve), joten mielestäni on hyvä keksiä lisäksi jokin epävakavampi henkilökohtainen motivaattori, esimerkiksi rantakunto tai omien vanhojen ennätysten rikkominen, heh. Tulee touhuun uutta jujua. Oma tavoitteeni loppuvuodelle on sata penkistä (hiljattain mennyt 3x75kg), 25 leukaa (18 mennyt) ja Cooperissa 3200m (2940).