Voi vitun perkele, pitkään kirjotin juttua leffasta ja tää vitun IE ryssi sen :curs: mutta pakko heittää uusiksi.
Eli nyt on tääkin leffa nähty. Ja sehän oli...
... aivan helvetin hyvä! Mahtava olo, kun jatko-osaa on venattu daysin lopusta lähtien, ja se vielä täyttää odotukset. Yleensähän jatko-osat tosiaan imee äässiä pillillä, mutta tää kyllä rokkas. Mistä erityisesti pidin leffassa:
1) Trailerin perusteella pelkäsin, että nyt on touhu mennyt ns liian jenkiksi, näytti jotenkin ylikaupalliselta. Mutta sitä itse jenkkitouhua vaan onkin juonessa juuri sopivasti. Ideanahan on, että USA tuttuun maailmanpelastaja-tyyliinsä lähettää jotain Naton erikoisjoukkoja auttamaan Britannian uudelleenasuttamisessa. Lopputuloksena on ihan toimiva sekoitus brittiä ja jenkkiä.
2) Mun mielestä on tosi siistiä, että 28 daysin parhaat elementit eli uskomaton ahdistus, pakokauhu, epätoivo, paniikki, omaan napaan tuijottaminen yms on saatu säilymään yhtä hyvänä ellei parempanakin jatko-osassa. Oikeen heikkoa tekee. Plussaa myös tutuista musiikeista mitä ykkösessäkin oli, ahdistaa vaan entistä enemmän.
3) Siistejä kohtauksia. Vaihtelua sellaseen juokse ja ammu-touhuun mitä ehkä hiukan odotin näkeväni, sitähän on saatu katsella tuutin täydeltä näissä Day/Dawn/Morning/Hangover of the Deadeissa ihan riittämiin. Ekassa elokuvassahan se yksi jätkä selittää siitä, miten istui jossain kioskin päällä turvassa kun virus alkoi levitä runsaassa väkijoukossa jossain metroasemalla. Mietinkin aina, että se olisi siisti nähdä leffassa. Turhia paljastelematta... mun odotus palkittiin jatko-osassa. ;)
4) Verta ei säästellä. Tätäkin ehdin jo etukäteen arkailla, josko ikärajaa laskettaisiin reippaasti suurempien lipputulojen toivossa. Turhaa pelkoa tämäkin, raakuudessa mennään edeltäjääkin pahemmalle tasolle.
5) Ylipäänsä elokuva on USKOLLINEN 28 daysille, lopputuloksesta näkee ettei olla lähdetty tekemään sequelia aivan valuutat silmissä.
Jos tykkäsi 28 days laterista, tykkää melko todennäköisesti myös 28 weeks laterista. Leffa oli pitkälti just sitä mitä halusinkin nähdä. Edelleen korostan, että on niin hienoa huomata, kun se pelätty jatko-osan kirous ei pädekään tällä kertaa. IMDB:ssä Days on saanut arvosanaksi 7.4 ja Weeks 7.5, kai tää uudempi on sitten just sen piirun verran parempi
editti: Niin joo, 28 weeks later myös loppuu aika avoimesti jatko-osalle, ja oikeastaan täysin vastakohtaisesti kuin ensimmäinen osa. Mun puolesta leffasarja saisikin loppua tähän, mutta jos Boylella riittää innostusta (toisin sanoen pitää näppinsä pelissä ja säilyttää saman tunnelman) ja mahdollisesta kolmannesta osasta vain tulisi hyvä, niin kyllä mulle kelpaa.