2 x autonkäynnistys + vikakoodin luku, hinta 120 euroa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slash
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Katsastuksessa tehtävä OBD-luenta ei ole sama kuin vikakoodien haku. Katsastuksessa luetaan Readliness koodi, ei mitään muuta, vikakoodien luku on aivan eri asia.

Kyse olikin työvaiheista/ajasta. Työmäärältään nuo eivät oleellisesti poikkea toisistaan. Ei tuo mikään 2h operaatio ole, vaikka tässä tapauksessa sellaista on väitetty.

Katsastusta myöskään ei voi verrata vianhakuun autoliikkeessä, nuo ovat loppupeleissä melkolailla eri asioita.

No ei, koska autoliikkeessä tehty "vianhaku" oli yhtä kuin vikakoodien luku + auton käynnistys x2. Katsastuskonttorilla sentään testaillaan vähän jotain muutakin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kunnon ryöstöä! Ja se että mitään käytännössä ei olla edes tehty = ongelma ei ole poistunut.

Tuli vain mieleen että onko se tehnyt tuota kenties kun auto on ollut roikan päässä ? Meillä Audi teki aikoinaan tuota että starttas ja kävin muutaman sekunnin jonka jälkeen sammui eikä kirveelläkään enää käyntiin. Ongelmana oli rikkinäinen nokka-akselin asento tunnistin.

Mielipiteeni merkkihuolloista on muutenkin että ne on täyttä kusetusta AINA! Jumalauta että voi muka maksaa jonkin yksinkertaisenki jutun tekeminen! Mulla on palanut järki muutenkin koko autojen rassaamiseen niin oon alkanut viemään amikseen autopuolelle huoltoon :D Viimeisin korjaus: ABS valo paloi -> rikkinäinen anturi -> sen vaihto, mittariston valot osaksi pimenneet -> 8 polttimoa vaihdettiin, vasen etuajovalon vaihto ja pakoputken korjaus = 30e työ ja osat 1.5e niistä 8 mittariston polttimosta eli 31,5e :D Niin ja auto on aina pestynä odottanut hakijaansa, eikä työn jäljessä ole ollut mitään moitittavaa :) Nyt taas maanantaina vien Audin ylätukivarsien vaihtoon + etuvilkut ja hinta tod.näk ~20e :D
 
Kaikenlaista kommettia löytyy, mutta:

a) tekisitkö itse nuo samat ilmaiseksi jos yritystä pitäisi pyörittää?
b) vianhaku maksaa vaikka aina vikaa ei edes löydy, mutta ammattimies löytää sen suurella todennäköisdellä paljon nopeammin kuin amatööri.

Tehkää itse, jos osaatte :D

Kommentoin vielä tuohon kusetukseen, koska suurimmalla osalla on aika suppea näkemys autohuollosta. Kuvitellaan että siellä on se amiksen käynyt huoltomies joka tienaa 10e/h ja sitten ihmetellään 100e tuntiveloituksia. Kokonaisuudessa on juurikin merkkihuollon vaatimat koulutuspäivät, merkkihuollon laitteet joita muilla ei ole, viimeisin tietotaito, lasipalatsit... kaikki nuo maksavat, ja ne on kustannettava huoltohinnoista. Kun viet auton perus Autoasi huoltoon, siellä on yleislaitteita jotka eivät sovi kaikkiin asioihin, merkkikohtaista koulutusta ei ole, tilat on huomattavasti puutteellisemmat, kaikki nuo edellämainitut vaikuttavat veloitukseen. Jos tuonne yleispajalle vie uuden Audi A8:n niin sormi nousee vikkelään pystyyn, kun edes polttimoa ei voi vaihtaa ilman merkkikohtaista testeriä (kärjistetty esimerkki). Ainoaksi vaihtoehdoksi jää merkkikorjaamo jossa on tarvittavat laitteet, jotka kustantavat hunajaa kyseiselle korjaamolle. Pelkästään valmistajan määrittelemät merkkikorjaamon edustuksen vaatimat laitteet voivat kustantaa satoja tuhansia euroja. Näitä kustannuksia ei peitetä 50e tuntiveloituksilla.

Jokainen joka vie autonsa merkkikorjaamolle, voi ennen mitään toimenpidettä kysyä mitä kyseinen operaatio maksaa ja sen perusteella tehdä päätöksen, luovuttaako auto korjaamolle vai ei. Hintatason ei pitäisi olla kenellekään yllätys...
 
Kaikenlaista kommettia löytyy, mutta:

a) tekisitkö itse nuo samat ilmaiseksi jos yritystä pitäisi pyörittää?

Tietyissä tapauksissa kyllä. Näin yleisesti tehdäänkin. Merkkihuoltamoista en tiedä, mutta omalla alalla tehdään vähän väliä "persnettoa" tietyissä tapauksissa. Se on firman etu, että asiakas on tyytyväinen. Se poikii huomattavasti todennäköisemmin läskiä leivälle, kuin se, että kusetetaan joku muutama satanen asiakkaalta ja se homma jää sitten siihen. Edellinen on käsittääkseni ihan tavallista asiakassuhteiden hoitoa.

b) vianhaku maksaa vaikka aina vikaa ei edes löydy, mutta ammattimies löytää sen suurella todennäköisdellä paljon nopeammin kuin amatööri.

Tehkää itse, jos osaatte :D

Jos nyt puhutaan vianetsinnästä, jossa vikaa ei löydy on aika korkealentoista puhua ammattilaisen ammattitaidosta ja laskuttaa vielä siitä.

Kommentoin vielä tuohon kusetukseen, koska suurimmalla osalla on aika suppea näkemys autohuollosta. Kuvitellaan että siellä on se amiksen käynyt huoltomies joka tienaa 10e/h ja sitten ihmetellään 100e tuntiveloituksia. Kokonaisuudessa on juurikin merkkihuollon vaatimat koulutuspäivät, merkkihuollon laitteet joita muilla ei ole, viimeisin tietotaito, lasipalatsit... kaikki nuo maksavat, ja ne on kustannettava huoltohinnoista. Kun viet auton perus Autoasi huoltoon, siellä on yleislaitteita jotka eivät sovi kaikkiin asioihin, merkkikohtaista koulutusta ei ole, tilat on huomattavasti puutteellisemmat, kaikki nuo edellämainitut vaikuttavat veloitukseen. Jos tuonne yleispajalle vie uuden Audi A8:n niin sormi nousee vikkelään pystyyn, kun edes polttimoa ei voi vaihtaa ilman merkkikohtaista testeriä (kärjistetty esimerkki). Ainoaksi vaihtoehdoksi jää merkkikorjaamo jossa on tarvittavat laitteet, jotka kustantavat hunajaa kyseiselle korjaamolle. Pelkästään valmistajan määrittelemät merkkikorjaamon edustuksen vaatimat laitteet voivat kustantaa satoja tuhansia euroja. Näitä kustannuksia ei peitetä 50e tuntiveloituksilla.

Jokainen joka vie autonsa merkkikorjaamolle, voi ennen mitään toimenpidettä kysyä mitä kyseinen operaatio maksaa ja sen perusteella tehdä päätöksen, luovuttaako auto korjaamolle vai ei. Hintatason ei pitäisi olla kenellekään yllätys...

Tässä ollaan kutakuinkin samaa mieltä. Toisaalta, kyllä merkkihuollon pitäisi varoittaa ja näyttää sitä liitintä todeten, että tämän kiinnittäminen maksaa sitten +100€. Tällä siitä mutinasta olisi päässyt. Asiakas olisi voinut päättää sitten mitä tehdä.

Tuossa puhuttiin alussa 250€ todellisesta hinnasta joka sitten reilusti laskettiin 120€ :lol2:. Mulla Volvon perushuolto maksoi viimeksi merkkihuollossa 300 pintaan. Ei jumalauta, mitä ne siellä sitten on oikein tehnyt. Laittanut pihat kiinni kattoneet mitä autolle kuuluu, ajaneet kierroksen ja palauttaneet sen mulle? Bilian huollot nyt ei käsittääkseni sieltä halvimmasta päästä ole, mutta kyllä mä olen kokenut, että olen jotain vastinetta saanut sille 300€:lle. Tässä on kyllä vastine jäänyt saamatta, lasku ei.

E: lisätään nyt, että kun minä laitan asiakkaalle laskun perään niin mulla on oikeasti oltava tietty näyttö mitä oikeasti on tehty. Meidän asiakkaille ei kelpaa se, että kattelin sitä siinä parisen tuntia ja kaivoin nenää. Olkaa hyvä tässä muhkea lasku.
 
jjj84: jos mä saisin 10€/tunti asentajia duuniin niin saattaisi heille löytyä duunipaikkoja oitis jos vaan muut meriitit on ok. Eräskin viimeksi pyysi reilut 2300€/kk. Joten tuossa sun esimerkissä on tuo tuntipalkka pielessä.

Se vaan tuo auto on sellainen pyhä lehmä kaikille että se pitää olla mutta mitään ei saisi maksaa sen korjaus. Kun se useimille tuntuu oudolta laittaa autoon 100€ kun sitä uutta osaa ei näy vaikkakin se auto sitten toimii. Mutta jos laittaa 100€ baarireissuun niin se tuntuu paljon paremmalta kuin toimiva auto.
 
Onko tähän tullu jotain selvyyttä jo? Haluaisin mielenkiinnosta kuulla, että mitenkä kävin ton kanssa. Kannattaa tosiaan mennä johonkin pikkukorjaamoon auton kanssa, jos haluaa pihistellä. Tai ainakin kysyä aina hinta-arviota.

Itte ajelen mieluummin sen verran vanhemmalla autolla, et saa kaiken korjattua itte. Uudessa autossa jos tommonen perushuolto maksaa sen 300e, niin se kattaa varmaan öljyjen ja muutaman suodattimen vaihdon. Jotain pintapuolista ihmettelyä ja kattelua. Aikaa tohon voi mennä se 20min - 45min. Vielä jos sattuu tulemaan jotain jarruremonttia tai jakohihnan vaihtoa tohon, ni hinta kipuaakin osien kanssa jo lähemmäs 1000e. Tulee aika hyvin säästöä, kun noi tekee kaikki itte. Tietty joutuu sit vähän tinkimään uuden auton mukavuuksista ja ominaisuuksista. Jokainen valitsee itte, mimmosella autolla ajelee ja on varmaan valmis sen mukaan maksamaan huolloista.
 
tuttu vaihtoi just d4d corollaan vesipumpun hintaa tuli toyota huollossa vain 700€ pumppu maksaa sen pari sataa työ n.500€??? pitää vissiin purkaa puoli keulaa että pääsee pumppuun käsiksi korjaus ajaksi laskettu melkein koko päivä. tuntuu kalliilta mutta kun laskee tuntiveloituksia niin eipä olekaan aivan tajuton hinta. tosin 500€ sisältää vielä nesteet ja ohjaustehostimen/laturin/ilmastoinnin hihnat konehan on ketjulla. eli n420€ työt /6h tuntiveloitukseksi tulee n70€, eli nykyisten tuntiveloitusten mukainen.
 
Zone-sarja -42%
Pakko kyl viel laittaa, et jos on varaa ostaa joku uus ja kallis auto niin on kyl varmaan varaakin maksaa noista ylihintaisista huolloista. Mulla ei oo varaa kumpaankaan, joten pitää tyytyä tommoseen 90-luvun tuotokseen.
 
Pakko kyl viel laittaa, et jos on varaa ostaa joku uus ja kallis auto niin on kyl varmaan varaakin maksaa noista ylihintaisista huolloista. Mulla ei oo varaa kumpaankaan, joten pitää tyytyä tommoseen 90-luvun tuotokseen.
Ei varmasti ole kyse siitä etteikö jollain olisi varaa maksaa vaan siitä onko autoliikkeeltä kohtuullista veloittaa tuollaisia summia "tehdystä" työstä. Auton vikahan ei luultavasti korjaantunut ja pian saa taas olla viemässä autoa huoltoon...

Sulla taitaa olla aika kovat ennakkoluulot uusista autoista. Miksei uuteen autoon pystyisi tekemään itse mitään? Vikakoodinlukijalla(40€) katsoo mikä on vikana, jos on sähkövika ja tilaa osan netistä. Mekaaniset viat voi korjata ja todeta samallalailla kuin vanhemmissakin autoissa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toi mun viiminen viesti ei varsinaisesti koskenu ketjun alotusviestin ongelmaa, vaan yleisestiikkin auton korjaamoon viemistä.

Ja toki voi ittekkin noi vikakoodit lukea. Aika usein noista vikakoodesta vaan ei suoraan näe, että mikä osa pitää vaihtaa. Tietenkin jos noista merkkikohtasista vikakoodeista on perillä, niin osaa varmaan pienen tutkimisen jälkeen sanoo, et missä vika. Ja tietty voi aina seurailla auton eri antureitten arvoja. Jos noista jotain ymmärtää, niin varmaan pystyykin itte korjailemaan ja säästämään pitkän pennin korjauskuluissa.
 
Ei liity aloittajan postiin mutta, kävin just vaihdattaan mun dodge ramiin öljyt ja suodattimen merkkhuollossa (USA:ssa)
maksoi n.34 dollaria. Mä en tajua millä nää tulee toimeen...
 
Ei liity aloittajan postiin mutta, kävin just vaihdattaan mun dodge ramiin öljyt ja suodattimen merkkhuollossa (USA:ssa)
maksoi n.34 dollaria. Mä en tajua millä nää tulee toimeen...

Niillä on hieman enempi sitä öljyntuotantoa kuin meillä Suomessa. Joten jos melkein takapihalla on öljylähde niin on se öljy hieman halvempaakin.
 
Paikallinen Bosch-huolto se vasta nolo onkin. Kotiin tuli suuret mainokset siitä miten siellä on kaikki tietokoneet ja mankelit mitä modernit autot vaatii. Vietiin muijan Pösö sinne kun EGR venttiili oli mennyt. Kysyin, että onnistuuko vaihto. Totta kai onnistuu. Muija hakee auton iltapäivällä ja saa 80e laskun, mutta osaa ei ole vaihdettu. "Ei me tiedetä miten siihen pääsee käsiks..." oli syy. Vaimo maksoi kuitenkin laskun, joten eipä siitä päässyt meikäläinen valittamaan. Jos mulla olisi autopaja, niin pyytäisin anteeksi ja ruoskisin itseäni munsasillaan kävelykadulla tuollaisesta toiminnasta. Miksei voi sanoa, ettei vaan yksinkertaisesti osaa??
 
Niillä on hieman enempi sitä öljyntuotantoa kuin meillä Suomessa. Joten jos melkein takapihalla on öljylähde niin on se öljy hieman halvempaakin.

Toki, mutta jos öljyä menee 7 litraa+suodatin sekä asentajalta kuitenkin kuluu kaikkiaan vähintään 0,5 tuntia hommaan niin ei siinä nyt
isoja rahoja tehdä.

Palvelu on sitäpaitsi aivan loistavaa, ainakin meidän kylällä pidetään asiakas tyytyväisenä.
 
Ja toki voi ittekkin noi vikakoodit lukea. Aika usein noista vikakoodesta vaan ei suoraan näe, että mikä osa pitää vaihtaa. Tietenkin jos noista merkkikohtasista vikakoodeista on perillä, niin osaa varmaan pienen tutkimisen jälkeen sanoo, et missä vika. Ja tietty voi aina seurailla auton eri antureitten arvoja. Jos noista jotain ymmärtää, niin varmaan pystyykin itte korjailemaan ja säästämään pitkän pennin korjauskuluissa.
Eipä se tartte kuin vähän googlettamista niin usein selviää missä on vika. Lähes aina joku keskustelufoorumeilla osaa sanoa mikä voisi olla vikana. Mutta tosiaan eipä itselläkään ole kovin hyvä kuva merkkikorjaamoista.
 
Eipä se tartte kuin vähän googlettamista niin usein selviää missä on vika. Lähes aina joku keskustelufoorumeilla osaa sanoa mikä voisi olla vikana. Mutta tosiaan eipä itselläkään ole kovin hyvä kuva merkkikorjaamoista.

Juu kannattaa suoli24:lta tulostaa printtejä ja viedä huoltoäijälle! Ei se sen vaikeampaa oo.
 
On internetissä muitakin paikkoja kuin suomi24... Kyllä sieltä ihan oikeasti löytää oikeaa tietoa jos osaa etsiä.
 
Ei kai tuossa netin käytössä ole mitään ongelmaa. Tsekkaahan jengi ennen lääkäriäkin, että mitkä lääkkeet pitää saada ja mikä tauti on kyseessä.

Se mikä huoltamoissa pitäisi saada muutettua, on se älytön vimma vaihtaa kokonaisia moduleita ja suuria osakokonaisuuksia. Just esim. aiemmin mainitun EGR venttiilin kanssa koitin sanoa huoltamolle, että tsekatkaa onko se nokinen tai muuten jumissa ja putsataan se. Mutta huoltoukko sanoi heti tiskillä, että joo me vaihdetaan se osa ensimmäisenä. Sama (netin mukaan) DSG laatikoiden kanssa. Joku letku voi olla huonosti kiinni, mutta silti vaan koko laatikko vaihtoon ja asiakas maksaa. Sitten saa internetistä katsoa kuvat, kun joku tarvasjokelainen ukko on linkkarin ja appelsiinin kanssa korjannut saman vian 10min pimeässä traktoritallissa. Rahaa meni 2,99€.

Ei silti, kyllähän joskus on toisinpäinkin. Kerran vaihdettiin puslat ex-Volvooni yhdellä Fixus-korjaamolla. Maksoi parisataa (puslat toin itse) ja autoa hakiessa tiskillä kaveri valitti, että 6 tuntia meni vetonivelen irroittamiseen. Aiemmi huoltopaikka oli ystävällisesti liimannut sen paikalleen. Mutta veloitti sen mitä oli sovittu alunperin.
 
Nonih, päivitystä tilanteeseen:

Kävin hakemassa auton liikkeestä ja sielä selvisi seuraavaa. Huoltoneuvoja kertoi, että auton katsomiseen oli käytetty yhteensä 2h 8min. Ensimmäisenä päivänä oli luettu vikakoodi ja ajettu 30km (!!) testiajo... vikaa ei löytynyt. Seuraavana päivänä oli tehty sama homma. Tämä koeajon pituus vähän ihmetytti ja tästä tiedusteltaessa huoltoneuvoja ilmoitti, että koeajettiin, jotta vikakoodeja ei ilmesty. Noh, koeajon vielä kuitenkin ymmärsin, mutta...

Puhelimessa oli sovittu, että huoltoneuvoja itse menee kokeilemaan (veloituksetta), että käynnistyykö auto, EI MUUTA. No Laakkonen oli päättänyt tehdä kaikki testit uudestaan. Kysyin, miksi testit on tehty uudestaan, kun mitään vikaa ei löytynyt ja puhelimessa sovittiin vaan, että autoa koitetaan käynnistää (veloituksetta). Huoltoneuvoja oli hetken hiljaa ja sanoi, että testit uusittiin, jotta voidaan varmistua siitä, että onko vikakoodeja ilmestynyt. Olen aika amatööri autojen kanssa, mutta pitääkö nyt tässä alkaa pelkäämään, että vikakoodeja vaan ilmestyy tyhjästä?

Tiedän että merkkihuollot maksavat, joten olin valmis maksamaan ensimmäiset toimenpiteet (tietysti niistäkin tinkasin), mutta toisen päivän omavaltaisia toimenpiteitä en niellyt. Huoltoneuvoja oli sitä mieltä, että olen saanut nyt tässä hyvän diilin. Itse katsoin, että tässä on tehty tuplatyö vaan laskutuksen toivossa. En siis suostunut maksamaan toisen päivän toimenpiteitä.

30min. väänsin asiasta ja päädyimme tulokseen 90euroa, ei halpa, mutta ei myöskään 120e (puhumattakaan 250e). Tämä sen takia, että huoltoneuvoja myönsi ilmaisseensa asiansa puhelimessä epäselvästi, koskien seuraavan päivän toimenpiteiden maksullisuutta. Perkele, äijä sano, että käy käynnistämässä ilmaiseksi, mikä vois olla selvempää!! Hinta siis oli liian kova kuiteskin, no ei voi mitään enää.

Hauskana pointtina vielä saatelapussa (laskussa) oli kohta missä luki, että autossa saattaa olla vikaa. Merkintä oli myös siitä, että johtuen asiakkaan halusta minimoida kusannukset, ei tarkempiin toimenpiteisiin ryhdytä. Jos nuo tehdyt toimenpiteet kustantaa jo ovh 250e, niin paljonko noi "tarkemmat" toimenpiteet maksaa??

Kiitos Laakkonen asiakaspalvelusta, mutta minun lompsa ei teidän palvelua kestä, joten jos vika uusiutuu, auton hinataan korjaamoon luokkaa autofit yms...

ps. pakko vielä lisätä, että ko huoltoneuvoja oli asiallinen jamppa, joten ihan kaikki ei sentään ollut persiillään.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom