2-jakoinen vs 1-jakoinen minun kohdallani??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen lukenut tätä foorumia jo pitkään ja laadin muutaman threadin perusteella tällaisen treeniohjelman:

Yläkroppa
Penkki
Vipunosto
Pystypunnerrus kp
Ylätalja
Ojentajat ylätaljalla
Hauikset kp

Alakroppa
Kyykky
Jalkaprässi
Etureidet
Takareidet
Alaselkä
Vatsat, myös kääntäen

Sarjat 3x10, kuukauden parin välein vaihdetaan toistojen määrää.

Noita siis tekisin vuorotellen 3-4 kertaa viikossa.

Kysymykseni siis kuuluu: jos ja kun hyvä ystäväni tekee noin 5 kertaa viikossa salilla vain yläkroppaa, kehittyykö hänen yläkroppansa nopeammin kuin minun?

Näin maalaisjärjellä ajatellen kyllä, mutta monissa tämän keskustelupalstan ketjuissa on painotettu palautumisen tärkeyttä ynnä muuta. Siis onko palautuminen niin tärkeää että minä voisin kehittyä lähes samaa tahtia yläkropassa kuin tuo kyseinen kaverini?

Kiitos jo etukäteen!:worship:

noh riippuu miten ystäväsi sitä yläkroppaa treenaa jakaako sen osiin vain joa kerta läpi.Jos joka kerta läpi kehittyminen tyssää jossain vaiheessa varsinkin jos treenaa kovaa,koska ei ole aikaa palautumiselle ja toiseksi ei kannata välittää kaverisi (ylä)kropan kehittymisestä koska vain sen treenaaminen on jo itsessäään typerää ja luultavasti sinä kehityt nopeammin kun kyykkäät ja teet perusmassa liikkeitä kuten mave kyykky jne...

ja treenaa 2-jakoisella 4krt viikossa vuoropäivinä

ja älä tee omaa ohjelmaa jos olet aloittelija ota joku valmis ohjelma :)

ja nyt reenaa !

Eli olen lukenut tätä foorumia jo pitkään ja laadin muutaman threadin perusteella tällaisen treeniohjelman:

Yläkroppa
Penkki
Vipunosto
Pystypunnerrus kp
Ylätalja
Ojentajat ylätaljalla
Hauikset kp

Alakroppa
Kyykky
Jalkaprässi
Etureidet
Takareidet
Alaselkä
Vatsat, myös kääntäen

Sarjat 3x10, kuukauden parin välein vaihdetaan toistojen määrää.

Noita siis tekisin vuorotellen 3-4 kertaa viikossa.

Kysymykseni siis kuuluu: jos ja kun hyvä ystäväni tekee noin 5 kertaa viikossa salilla vain yläkroppaa, kehittyykö hänen yläkroppansa nopeammin kuin minun?
Näin maalaisjärjellä ajatellen kyllä, mutta monissa tämän keskustelupalstan ketjuissa on painotettu palautumisen tärkeyttä ynnä muuta. Siis onko palautuminen niin tärkeää että minä voisin kehittyä lähes samaa tahtia yläkropassa kuin tuo kyseinen kaverini?

No tuota nyt on mahdotonta sanoa koska kehittyminen on yksilöllistä. Mutta mitä omasta nuoruudestani muistan näitä tyyppejä jotka veti saman treenin 5kertaa viikossa niin kyllähän he hyvin jonkunaikaa sillä kehittyivät. Vähän vaikea sanoa kun sinäänsä en itsekään sen järkevämmin juuri treenannut. Mutta ehdottamasti kannattaa valita tuo 3-4kertaa viikossa.

En tee 4 kertaa viikossa, koska sitten joutuisi käymään aina joskus kahtena peräkkäisenä päivänä. 3-4 kertaa tarkoittaa siis, että joka toinen viikko 3 kertaa ja joka toinen 4 kertaa.

Niin ja toi kaveri tekee about neljää liikettä: hauista, niskoja, vinopenkkiä ja vatsoja. Kuulostaa tyhmältä, mutta sillä on kokosekseen kyllä pirun isot kädet ja rintalihakset!

[..]

ja nyt reenaa !
Juu illalla menossa (:

Niin ja oon käyny nytte 2-3kk salilla ja ennen sitä tein pari kuukautta himassa punnerruksia, leukoja, ynnä muuta.

Ensinnäkin kannattaa unohtaa kaverit heti alkuun, siis SALI hommissa, ainut kaveri johon itseään kannattaa verrata löytyy aamuisin peilistä. Itse uskoisin että muutaman viikon aikavälillä kaverisi saa parempia tuloksia, mutta jo 6kk jälkeen olet huomattavasti edellä (olettaen että ruoka ja lepo mietitty kuntoo). Surukseni joudun itsekkin joskus aikoinaan oleenni RHP :david: hetken aikaa, ja tulokset olivat sen mukaisia. :( No jos silloin olisi ollut pakkotoisto olisi asiat ehkä olleet toisin.

Luottoa vaan itseesi ja ohjelmaan. Sain kanssa sen käsityksen että olet kohtuu alkaja, joten on ehkä hyvä ottaa tuolta jokin valmis 2-jakoinen ohjelma. Foorumilta löytyy hyviä perusrunkoja joita voi sitten treenin edetessä muokata itselleen sopivammaksi. Ja ei 2-jakoisessa haittaa vaikka tulee kaksi perättäistä treenipäivää, itse treenan esim. MA,KE,PE & SU. Sunnuntaina yritän yleensä käydä jo aamusta ja maanantaina vähän illemmasta. Monet treenaa 2-jakoisella myös esim. MA,TI TO,PE. Peräkkäisinä päivinä tulevat treenit menevät kuitenkin eri lihasryhmille.

Fökin lukihäiriö iskee välillä.. :D

juu ei tosissaa kannata ite väsää tulee luultavasti aika epäsopu suhtainen ohjelma ja jos saan ni suosittelisin vielä jotai 1-jakoista ohjelmaa jossa perusliikkeitä vaan niillä parhaat tulokset ja tekniikat kuntoon :)

Juu toi ohjelma on melkee suoraa Timbe79 topicista, vähän muokattu. Onko toi teidän mielestä hyvä?

Esim tossa alaselkä tarkottaa tätä. Ja reidet tehdään niille tarkoitetuissa koneissa istualteen.

Niin ja kysyin jo yheltä kokeneelta jannulta kanssa tosta ohjelmasta ja se kehui ohjelmaa ihan hyväksi.

Yläkroppapäivältä vipunostot pois ja tilalle joku yläselän liike, esimerkiksi kulmasoutu tai alatalja. Selkä on niin iso lihasryhmä että kannattaa tehdä tuommonen vaihdos. Muuten ihan OK.

marde84 eikö ylätalja treenaa just yläselkää? Ja toi vipunosto on sen verran helppo liike, että taidan antaa sen olla, kuitenkin siisti saada isot olkapäät.

Niin ja unohdin mainita, että tavoitteeni on nimenomaan lihasten kasvatus, eli ei niinkään esim penkki punnerus tuloksen parantaminen. (:

marde84 eikö ylätalja treenaa just yläselkää? Ja toi vipunosto on sen verran helppo liike, että taidan antaa sen olla, kuitenkin siisti saada isot olkapäät.

Treenaa joo, mutta tekisin yläselälle yhden ylhäältä tulevan vedon joka kasvattaa paremmin leveyttä (ylätalja, leuat...) ja toisen vedon joka tulee alhaalta/edestä (kulmasoutu, alatalja...)

Selkä on niin monesta lihaksesta koostuva kokonaisuus että pari liikettä kannattaa sille uhrata 2-jakoisessa. Voit pitää ne viparitki jos haluat, mutta melkein painottaisin nekin takaolkapäille enempi.

edit. Sano sille kaverilles että se tulee saamaan ruman ja epätasapainoisen fysiikan ja todennäköisesti olkapääongelmia tai jotain muuta kivaa jos se jatkaa tuolla linjalla. Ihan karmeaa säätöä tuommonen kun sitä näkee jonkun tekevän. Jotkut ei vaan ole vissiin kiinnostuneita kehittymisestä, samapa tuo:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
marde84 oolrait, eli alatalja tai kulmasoutu lisäksi.

Näillä mennään, eiköhän tällä ala pikkuhiljaa puntit levenemään.

Kiitti kaikille!

En jaksa uutta ketjua avata, niin kysytään nyt täällä. Olen käyttänyt jonkin aikaa elaston 2-jakoista (sitä ennen FAQista 3-jakoista, Starting Strengthiä ja G6:sta), joka toimii kuin unelma. Jalat on kasvaneet hyvin, omaan makuun ehkä vähän liikaakin: ovat omasta mielestäni jonnin verran yläkroppaa edellä.
Pari päivää sitten tehty lenkki kuitenkin osoitti, ettei aerobinen kuntoni ei olekaan samalla tasolla kuin viime kesänä kymmenen kiloa kevyempänä. Siispä, aloitan juoksun harjoittelun taas, ja jätän alakropan treenauksen pariksi kuukaudeksi. Tästä tulee joku taas varmaan motkottamaan, mutta tällä hetkellä olen alakroppaan tyytyväinen. Yläkropalla ajattelin seuraavaa treeniä pari kolme kertaa viikossa 1. ja 2. treeniä vuorotellen:

1.
Penkkipunnerrus tanko 5x5
Leuanveto 3x5
Kulmasoutu kp 3x5
Pystypunnerrus 4x5
Ranskalainen 3x5
Hauiskääntö 3x5
Vatsat

2.
Vinopenkki kp 5x10
Ylätalja 3x10
Alatalja 3x10
Pystysoutu 3x10
Takaolkapääsoutu 3x10
Ojentajapunnerrus 3x10
Hauiskääntö kp 3x10
Vatsat

Mitä mieltä?

En jaksa uutta ketjua avata, niin kysytään nyt täällä. Olen käyttänyt jonkin aikaa elaston 2-jakoista (sitä ennen FAQista 3-jakoista, Starting Strengthiä ja G6:sta), joka toimii kuin unelma. Jalat on kasvaneet hyvin, omaan makuun ehkä vähän liikaakin: ovat omasta mielestäni jonnin verran yläkroppaa edellä.
Pari päivää sitten tehty lenkki kuitenkin osoitti, ettei aerobinen kuntoni ei olekaan samalla tasolla kuin viime kesänä kymmenen kiloa kevyempänä. Siispä, aloitan juoksun harjoittelun taas, ja jätän alakropan treenauksen pariksi kuukaudeksi. Tästä tulee joku taas varmaan motkottamaan, mutta tällä hetkellä olen alakroppaan tyytyväinen. Yläkropalla ajattelin seuraavaa treeniä pari kolme kertaa viikossa 1. ja 2. treeniä vuorotellen:

1.
Penkkipunnerrus tanko 5x5
Leuanveto 3x5
Kulmasoutu kp 3x5
Pystypunnerrus 4x5
Ranskalainen 3x5
Hauiskääntö 3x5
Vatsat

2.
Vinopenkki kp 5x10
Ylätalja 3x10
Alatalja 3x10
Pystysoutu 3x10
Takaolkapääsoutu 3x10
Ojentajapunnerrus 3x10
Hauiskääntö kp 3x10
Vatsat

Mitä mieltä?

En sano mitään muuta kuin että vatsat samalla tavalla kuin muutkin lihat :curs:

En sano mitään muuta kuin että vatsat samalla tavalla kuin muutkin lihat :curs:

Kyllä siinä mielessä samalla tavalla, kuin muutkin lihakset, mutta ne pitää taas suhteuttaa näihin muihin lihaksiin. Ei kaikkia lihaksia treenata TÄYSIN samalla tavalla ja sarjamäärätkin voi olla erilaisia.

Tee nyt ees jotain ylläpitävää sille alakerralle. Vaikkapas voimareeniä.

Onko sinulla tai jollakulla muuta esimerkkiä, miten integroin tuon jalkojen voimatreenin viikko-ohjelmaani. Tarkoituksenani oli siis käydä salilla ma-ke-pe, ja lenkille ti-to-la (2 peruslenkkiä ~30-45 min. + 1 intervalli).

Kyykkyä tai/ja maastavetoa vaikka nopeussarjoja esim. 5-8*3 aina joka toisen treenin alkuun. Ei oo hirveen rankkaa ja toimii jopa lämmittelynä muita sarjoja varten ;) Nopeutta kun saat, niin on sitten mukavempi taas aloittaa oikeaa jalkareeniä, kun siltä tuntuu.

Back
Ylös Bottom