19v mies, 55kg

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Holzic
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Diabeteksen takia ei ehkä ihan hirveitä massoja kannata hommata. Mutta eipä siitä taida ainakaan pariin vuoteen olla pelkoa. Joudut tietty annoksia nostamaan ruokamäärien kasvaessa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Arvioinko jotkut mätöt mitä lyön vuuasta lautaselle kun ruokavaakaa ei ole?
Arvioimalla pääsee aika pitkälle. Helpottaa kun käyttää esimerkkinä jotain kaupas valmisruokia. Joku saarioisen perus valmismakaroonilaatikko, se tiili paina 400grammaa ja tiedät varmaan sen koon. Ei tässä nyt kuitenkaan grammoilla tai edes kymmenillä grammoilla tarvitse pelata.

Jees arvioin nyt tän päivän safkat (ehkä vähän alakanttiin) näytti 2700kcal, pitänee tosiaan kattoo toi 2 viikkoo eteenpäin. Kiinnostaisi tietää enemmän tosta diabeteksesta että miten vaikuttaa treeneihin ja onko se jokin hidaste. Kuullut että jotkut ovat käyttäneet insuliinia tuloksia parantamaan, (siis terveet) onko totta? Kuulostaa hullulta kun normaalin ihmisen keho tuottaa insuliinimäärän jonka tarvitsee, eihän tuosta seuraa kun hengenvaara?

Lihapaketeissa yleensä hyvin paino mukana, sit esim riisipaketeissa löytyy kyljestä paljonko desi ko ainetta painaa. Desit voi sitten mittailla vaikka sheikkerissä. Saa sopivasti sinnepäin arvot

Jos sulla on kerta diabetes, mitä jos juttelisit sun lääkärin kanssa asiasta (että miksi paino ri käyttäydy niinkun odottaisit)?

Arvaa oonko yrittäny, mut aina sama lätinä "jollain vaan on tollanen ruumiinrakenne eikä paino tartu" ym. paskaa, ihan kun lääkäri ois sitä mieltä että ei niitä lihaksia mies tarvitse mihinkään..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ennenkuin taas karkaa aivan käsistä tämä homma niin kertauksena kaikille: sinulla on tyypin 1 diabetes, mikä tarkoittaa siis sitä, että haimasi insuliinia tuottavat solut ovat vaurioituneet eivätkä tuota normaalisti insuliinia. Insuliini on elimistön voimakkain anabolinen="kudosta rakentava" hormoni, jonka tehtävänä on pelkistettynä ruokailun jälkeen ajaa ravinteita (glukoosi, aminohapot jne) soluun ja tasata näinollen ruokailun seurauksena noussut verensokeri normaalitasolle. Sinulla näin ei hoitamattomassa tilanteessa tapahtuisi, vaan verensokerisi jäisi pysyvämmin koholle, koska insuliinia ei tuoteta normaalisti. Siksi pistät itseesi ulkoista insuliinia. Sinua hoitaa lääkäri, joka on määritellyt insuliinihoitosi niin, että verensokerisi pysyy tavoitealueella. En tiedä minkälainen hoitomuoto itselläsi on käytössä, ja mittailetko itse verensokeria kuinka paljon jne. Lääkärin tehtävä on ensisijaisesti pitää sinut terveenä, ei kasvattaa sinulle massiivisia lihaksia.

Sitten ongelmaan: haluat massaa. Niinkuin lähes me kaikki. Tämä tarkoittaa että sinun pitää syödä enemmän kuin kulutat. Tämän arviointi ei tapahdu laskureilla, vaan sillä, että syöt muutaman viikon esim 3000kcal ja katsot nouseeko paino. Jos ei nouse, syöt edelleen liian vähän. Kasvuiässä kulutus on varsinkin urheilijalla kovaa. Diabeetikolla tuo syöminen on vähän kontrolloidumpaa, koska syödyn hiilarin jne määrä vaikuttaa tarvittavaan ulkoisen insuliinin määrään. Siksi sinun tulee KYSYÄ LÄÄKÄRILTÄSI ETTÄ KUN HALUAT KASVATTAA MASSAA JA SYÖDÄ ENEMMÄN NIIN MITEN RUOKAVALIO PITÄISI SUUNNITELLA ESIM 3000kcal DIETTIIN. Et nyt voi luultavasti syödä tonnia lisäkaloreita irtokarkista niinkuin joku muu voisi periaatteessa tehdä. Diabetes voi toki vaikuttaa ihan itse massankasvuun ainakin jos hoitotasapaino on huono, mikä tuskin tässä tulee kyseeseen.

Eli: sano lääkärillesi että haluat kasvattaa massaa ja tiedät siihen keinon olevan suurempi kalorimäärä. Kysy, miten suunnitella ruokavalio ja miten vaikuttaa insuliinihoitoon. Tutustu myös itse tähän jos et ole jo tutustunut Diabetes ja liikunta - hoitoohje tyypin 1 diabeetikolle :: Terveyskirjasto

Arvaa oonko yrittäny, mut aina sama lätinä "jollain vaan on tollanen ruumiinrakenne eikä paino tartu" ym. paskaa, ihan kun lääkäri ois sitä mieltä että ei niitä lihaksia mies tarvitse mihinkään..

Ah, tiedän tunteen. :jahas: Etsi parempi lääkäri.
ps. Siis en epäile lääkärisi ammattitaitoa, mutta mun kokemuksen mukaan jotkut (onneksi harvat) lääkärit ei juuri välitä potilaan kokemuksista jos tämä on labra kokeitten perusteella terve. Joka tapauksessa tsemppiä!

Zone-sarja -42%
Mä sanoisin että valmisruokia ei tule käyttää. Kalorimäärän arvioinnin suhten ne toki ovat käteviä, mutta eipä niiden ravintorikkaus kovin kummoisella tasolla ole.

En mä usko että tuossa kehotettiin syömaan niitä valmisruokia, vaan niiden annoskoon perusteella arvioimaan sen oman annoksen painoa.

Back
Ylös Bottom