17-vuotiaana lihakset paremmin näkyviin dieettaamalla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen 17-vuotias ja ongelmanani on rasvan kerääntyminen "jenkkakahvoihin" :nolo: Olen käynyt salilla vuoden plus pari kuukautta 2-4 kertaa viikossa ja kavereilta ja sukulaisilta tullut välillä yllättävänkin positiivista kommenttia lihasten kasvusta, mutta vaikka vatsalihakseni näkyvätkin hieman, nuo jenkkakahvat häiritsee. Olen syönyt tähän mennessä lähinnä perus kotiruokaa plus palkkarit salin jälkeen. Kalorit joka päivä muutama sataa plussalla. Mittani tällä hetkellä 170cm 70kg. Olen kuullut ihmisten jauhavan 18-20 vuoden iässä tapahtuvasta hormonien tuotannon noususta, joka vaikuttaisi lihas/läski suhteeseen positiivisesti salilla käyvillä. Kysymys siis kuuluukin; kannattaako vielä 17-vuotiaana ruveta miettimään miinuskaloreilla vetämistä, vai odottaa sitä hormonien tuotannon nousua jenkkakahvojen ylpeänä omistajana pari vuotta?

Tuli vähän sekava posti, mutta sen siitä saa kun ei jäsentele tekstiä ennen kirjoittamista :rolleyes:

Melko paha sanoa ilman että näkee mistä on kyse. Sanot että sinulla on 'jenkkakahvat' mutta vatsalihakset silti näkyvät hieman. Tuossa tapauksessa on vaikea kuvitella rasvaa olevan liikaa. Mielestäni kiristellä kannattaa aina, kun rasvaa näyttää olevan liikaa, eikä sitten kun sitä on kolmatta kymmentä kiloa.

Päkistä näkyy muutama ylin lihas, eli siis aika vähän. Pointti oli että kehoni on sen muotoinen, että rasvaa varastoituu jenkkakahvoihin, odotanko pari vuotta ennenkuin alan kikkailemaan miinuskaloreilla vai alanko nyt hiomaan ruokavaliota?

Itse olen samanikäinen, hieman suurempi ja kauemmin harrastanut. Tarkoitus oli mennä melkein kesään asti plussalla, mutta nyt sain sopivan kolon pieneen kiristelyyn. Tosin olen melko stressittömänä pitänyt, mitään täydellistä ruokavaliota en siis ole laatinut. Omalla kohdalla vähemmän syöminen vain on helpompaa, tosin proteiinintarpeesta olen huolehtinut ja suurinpiiretin-kaloreita olen laskenut.

Itse olen samanikäinen, hieman suurempi ja kauemmin harrastanut. Tarkoitus oli mennä melkein kesään asti plussalla, mutta nyt sain sopivan kolon pieneen kiristelyyn. Tosin olen melko stressittömänä pitänyt, mitään täydellistä ruokavaliota en siis ole laatinut. Omalla kohdalla vähemmän syöminen vain on helpompaa, tosin proteiinintarpeesta olen huolehtinut ja suurinpiiretin-kaloreita olen laskenut.
Joo tommosta mäki mietin. Myönnettäköön että tällähetkellä ruokavaliossani on jonkin verran turhia karkkeja ja limuja, jotka vois suht helposti karsia pois.

Kysytääs tässä raossa: Olen nyt muutaman kuukauden salilla käynyt, ja painoa on tulllut ehkä kilo-pari lisää (En ole vaakaa seuraillu, salilla se on paska ja kotona jossain komeron perukoilla). Paino/pituus-suhteet ovat jotakuinkin 174/63, ja erityisesti mahan kohdalla tuntuu että siinä on vähän liikaa mistä ottaa kiinni. Aloitanko pikkuisen dieettauksen lähiaikoina vai vedänkö bulkilla vielä pitempään?

Kysytääs tässä raossa: Olen nyt muutaman kuukauden salilla käynyt, ja painoa on tulllut ehkä kilo-pari lisää (En ole vaakaa seuraillu, salilla se on paska ja kotona jossain komeron perukoilla). Paino/pituus-suhteet ovat jotakuinkin 174/63, ja erityisesti mahan kohdalla tuntuu että siinä on vähän liikaa mistä ottaa kiinni. Aloitanko pikkuisen dieettauksen lähiaikoina vai vedänkö bulkilla vielä pitempään?

Mitä? aloitat dietin noilla mitoilla ? Jos et nyt kuitenkaan. Ei mitään järkeä. Vedät bulkilla aika kauan vielä ennen kuin rupeat diettailemaan. Sitte ku paino on siellä 80-90kg niin voit ajatella diettiä. Tai tietenkin js haluat päkkisi näkymään niin vedä diettiä milloin haluat mutta silloin sillä ei ole mitään tekemistä lihaskasvun kanssa.

Ei todellakaan kannata alottaa dietti noilla mitoilla (ottakaa ennemmin painoa lisää). Saatte läskiä pois, kun ette syö kaikke moskaa (limsat, karkit, kebabit yms.) Juoksu ja uinti ottaa hyvin vatsoihin :rock: Itellä on noussut paino n.65kg-->n.70kg parissa kuukaudessa ja vatsalihakset "näkyy" yhtä hyvin kuin ennenkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja mikäköhän järki on vetää se dieetti sitten putkeen, kun voisi myös tarvittaessa syklitellä lyhyemmillä dieetti jaksoilla?

Ei tosiaan kannata, painat 70 kg ja sun pitäs dietata läskiä pois ja jälelle pitäs vielä jäädä sitä lihastakin? Lopputulokseen tuskin hirveesti lihasta mahtuu, jos mittaa 170

Mun mielestä mielumminkin kasvatat lisää sitä lihasta, jolloin sun rasva % pienenee, ja näytät lihaksikkaammalta. Eli plussalla vaan, diettaat sitten kun sitä lihasta, ja todennäkösesti myös läskiä on enemmän. Ja tällä en todellakaan tarkota sitä, että pitäs vetää 30kg läskiä, jota sitten sulatella.

Joo ei tossa vaiheessa vielä järkeä ruveta diettaamaan. Ilmeisesti vähän henkilöstä kiinni mihin toi rasva alkaa kasautua. Bulkkaat vaan ittes tasasesti pyöreemmäks ja mietit sitä diettailua joskus myöhemmin :D

Aivan hyvin voi olla sellainen keskivartalolihava, vaikka jonkun 10 senttiä pidemmän kaverin on vaikea sitä hahmottaa. En nyt lähde perus-reenarin tapausta tarkemmin arvioimaan, kun en tarkkaan tiedä tilannetta.

Perus-reenarille: jos aiot odotella sitä murrosiän ''hormoniboostia'', niin toivottavasti olet aikaa varannut, koska sellaista, joka suoraan näkyisi peilissä ''kiinteytymisellä'', tuskin tulee.

Parempi dieetata, jos ne läskit siinä häiritsee, kun harvalla on tästä lajista leipä kiinni ja lihaksia ehdit kasvatella pitkään. Tai mikäs siinä, jos viihtyy ihrakasan alla. Valintojen maailma.

No ei kai hirveesti kannata ruveta miinustelemaan vielä, mutta ne karkit ja limut kannattaa jättää jo pois.

Ensin niitä tekee mieli, mutta kun tottuu ehrmannin happamaan makuun, jo muutama karkki tuntuu liian makealta. Näin itellä.

Itekki oon 17 mitat 172cm/79kg, ja treeniä takana kohta puoltoista vuotta. Oon ajatellu tässä lähiaikoina alottaa dietin ja jonkun 6-8kg pudotella. Aika kevyillä minuuksilla ois tarkotus mennä, että vähän lihasta jäiskin. Onko teistä miten järkevää? Ei kai sitä rasvaa ihan tuhottomastikkaan kannata eka hankkia. Lihasta on tullu ihan hyvin, kireys ei kuitenkaan mitään huippua. Rasvaprosentista ei tietoa mutta esim. selkälihakset erottuvat ihan hyvin. Vatsapalikoista taas ei mitään toivoa.

On hyvin yleistä että ihmisillä, ja varsinkin miehillä ne liikakilot näkyvät keskivartalossa, mutta IMO ei kannata turhaan räpeltää diettauksen kanssa liian aikaisin jos ei omat tavoitteet sitä vaadi. Jos tavoitteesi on olla iso ja vahva, niin itse en todellakaan diettailisi aina kun vähän ylimääräistä näkyy. Omat mitat on tällä hetkellä 176/82 ja en kyllä edes harkitse diettaamista. Ei sillä, jokainen tietysti elää oman kehonsa kanssa ja jos ylimääräisestä haluaa eroon niin mikäs siinä sitten! Pointti vain oli se, jotta jos kuitenkin moni diettaamisesta kyselevä nuori jannu haluaa vain lihaksia näkyviin, on se diettauksessa kuitenkin suuri riski että myös lihaa katoaa. Itsehän elän omissa unelmissani jossa olen ikuisesti plussalla ja joskus lihakseni ovat niin suuret että mikään kehon ravamäärä ei niitä piilota!! :D Jokainen siis tekee omat ratkaisunsa.

Mä ehdotan et alat vetää enemmän ruokaa vaan. Samalla keskityt hivenenen enemmän treeniin. Ja jätät karkit vähemmälle ja limut vaikka light limuihin. Siinä kaikki.

Olis kiva saada kesään mennessä päkkiä vähän näkyviin niin pitääkö mun vaan tehdä vatsoja enemmän (nyt teen 3xviikossa 4x25 istumaannousua + jalkojen nostoa vaakatason alapuolelta ylös)? Sen verran noista herkuista et karkkia en syö ja ainut makea mikä kurkusta menee alas on limsa ja energiajuomat, n.1-3 0.5l pulloa viikossa, yleensä light. Ja roskaruokaa syön noin kerran kuukaudessa. Eli mikä neuvoksi?

Tässä vielä kuva että tiedätte mitä lähden parantamaan. klikatkaa kuva suuremmaksi.

Tee lyhyempiä sarjoja noissa istumaannousuissa, tyylin vaikka 8-12 lisäpainoilla. Sen verran lisäksi näyttää omaan silmään rasvaa olevan että dietille vaan. =)

Back
Ylös Bottom