13-vuotias futari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pltsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Suosittelen erittäin lämpimästi että treenaat jalkojasi ja vahvistat polviasi, sillä kun
itse harrastin jalkapalloa. Pelasin 10vuotta, ja lopetin n. 3kk sitten. Polvet reistailee vielläkin vähän kun teen salilla prässiä.
Eli futiksessa menee polvet todella herkästi huonoon
kuntoon vaikke ne eivät hittiä ottaisikaan.

Eli treenaa jalkojas erityisen paljon ei siinä futiksessa erityisemmin muita lihaksia
niin paljoa tarvi tai vatsalihakset olis hyvä olla kanssa ihan ok kunnossa ja niithän
treenaattekin varmaan harkoissa.

Tsemiä treeneihin:thumbs:
Itse pelannut futista 10 vuotta, parisen vuotta sitten lopettanut, eli aloittanut 5v ja jatkanut aina 15v asti. Ei kyllä polvissa mitään huomaa, kuitenkin olin skidinä tuhti poika. Tuhti ja tuhti, aika laaja käsite. Itse sanoisin, että turhaan sitä alkaa paikkoja rikkomaan vielä 13-vuotiaana missää ihmeellisissä jalkaliikkeissä. Keskittyy siihen syömiseen ja pelaamiseen niin kyllä kuntoa tulee ja lihakset kehittyy (ei nyt välttämättä massan kannalta, mutta se voima piilee varmasti mukana). Ja avainsanahan on monipuolisuus. Tekee kaikkea erilaista niin kyllä sitä varmasti joka osa-alue kehittyy.

Moi. Oon 13 vuotta. Mitat on 170 cm ja 50kg. Haluaisin saada vähän lihasta joka puolelle kotikonstein kun en salille pääse. Mul on himas vaan kolmen kilon käsipainot. Mul on kolme kertaa viikos harkat. ti taitotreeni, la taitotreeni ja su lenkkeily ja kuntopiiri. Ja vähän on mulla tätä rasvaa täs nii neki pitäis diettaa pois jos sais teilt vähä neuvoi.

Ei ton ikäsen futarin tarvi, eikä kannatakkaan käydä salilla. Siis ellei oikein tosissaan aio bodausta ruveta harrastamaan. Sun ikäsen futarin kannattaa keskittyä lähinnä pallonhallintaan, sekä muuhun tekniikkaan. Lihakset voi hankkia sitten myöhemmässä vaiheessa, toisin kuin pallonhallinnan. Tekniikan oppiminen tulee iän karttuessa koko ajan vaikeammaksi! Lihaksiakin tulee treenata, mutta ei punttien kanssa.
Voit tehdä esimerkiksi joka toinen päivä vatsoja, selkiä, kyykkyjä, punnerruksia yms. Vatsalihaksia kannattaa treenata monilla eri liikkeillä, ei pelkästään niitä perus liikkeitä. Vatsa- ja selkä lihakset täytyy olla hyvässä kunnossa ennen kuin rupeaa käymään salilla, muuten voi tulla helposti loukkaantumisia. Luultavasti rupeatte joukkueenne kanssa käymään salilla n. 14-15 vuotiaana.
Noista mitoistasi päättelin, että sinulla on murrosikä käynnissä ja olet juuri kasvanut paljon pituutta. Luultavasti tunnet itsesi vähän "hinteläksi", sillä lihasmassa tulee vasta jäljessä kun pituuskasvu on hidastunut.

p.s. Tämä oli siis jalkapallon kannalta, jos aiot keskittyä kehonrakennukseen, niin en ole oikea henkilö antamaan vinkkejä.

Meillä alkoi nyt vähän aika sitte semmonen "tehotreeni" eli meil on viis kertaa viikos harkat ja mul ei jalat kerkee palautuu treenien jälkeen seuraavan päivän treeneihin. Joten suosittelisitteko mulle jotai palautusjuomaa tai jotai muuta?

Muista venytellä! Lisäksi joku kylmägeeli, tai kylmäpussi voi olla hyvä hankkia. Tuntuu uskomattoman rentouttavalta pistää raskaiden treenien jälkeen kylmägeeliä, tai pussi väsyneisiin ja kolottaviin lihaksiin. Muista myös nukkua, syödä ja juoda hyvin!

Ei ton ikäsen futarin tarvi, eikä kannatakkaan käydä salilla. Siis ellei oikein tosissaan aio bodausta ruveta harrastamaan. Sun ikäsen futarin kannattaa keskittyä lähinnä pallonhallintaan, sekä muuhun tekniikkaan. Lihakset voi hankkia sitten myöhemmässä vaiheessa, toisin kuin pallonhallinnan. Tekniikan oppiminen tulee iän karttuessa koko ajan vaikeammaksi! Lihaksiakin tulee treenata, mutta ei punttien kanssa.
Voit tehdä esimerkiksi joka toinen päivä vatsoja, selkiä, kyykkyjä, punnerruksia yms. Vatsalihaksia kannattaa treenata monilla eri liikkeillä, ei pelkästään niitä perus liikkeitä. Vatsa- ja selkä lihakset täytyy olla hyvässä kunnossa ennen kuin rupeaa käymään salilla, muuten voi tulla helposti loukkaantumisia. Luultavasti rupeatte joukkueenne kanssa käymään salilla n. 14-15 vuotiaana.
Noista mitoistasi päättelin, että sinulla on murrosikä käynnissä ja olet juuri kasvanut paljon pituutta. Luultavasti tunnet itsesi vähän "hinteläksi", sillä lihasmassa tulee vasta jäljessä kun pituuskasvu on hidastunut.

p.s. Tämä oli siis jalkapallon kannalta, jos aiot keskittyä kehonrakennukseen, niin en ole oikea henkilö antamaan vinkkejä.

Syväkyykkyjä tehdessä pitää muistaa, että polvet eivät saa taipua 90 asteen kulmaa alemmaksi, muuten polvet menee lopulta paskaks. Jänne hypyt ovat myös hyviä, sillä saat niistä räjähtävää voimaa(muista kuitenkin oikea tekniikka polvien takia). Eli muista oikea tekniikka!:thumbs:

Kaikki valmentajani ovat sitä sanoneet. Lisäksi eräs ex futari, joka on nykyään lääkäri. Että väittäisin että yleinen käsitys on kyllä eri mieltä sinun kanssasi. Ei minulla siitä sen kummempia faktoja ole, mutta oman käsitykseni mukaan polvet ylirasittuvat.

Kaikki valmentajani ovat sitä sanoneet. Lisäksi eräs ex futari, joka on nykyään lääkäri. Että väittäisin että yleinen käsitys on kyllä eri mieltä sinun kanssasi. Ei minulla siitä sen kummempia faktoja ole, mutta oman käsitykseni mukaan polvet ylirasittuvat.
No vaikka sen nyt sanos Jeesus ni kyllähän sä ite tunnet sen et ku pysähdyt kesken kyykyn isot raudas seläs,ni sehän tuntuu ikävälle polvis ja kun meet pohjaan ni ei.....

Olisin voinu kyllä heittää vielä tuohon edelliseen viestiini sellaisen faktan, että polvinivel on suojatuimmassa asennossa joko täysin suorana tai täysin koukussa. Juuri tuossa ysikympin kulmassa polveen kohdistuu suurin paine, jos siinä vaiheessa aletaan alaspäin suuntautuvaa liikettä pysäyttämään ja suuntaamaan takaisin ylöspäin. Lisäpainoilla kyykätessä tämä kaikki tietenkin korostuu. Niinpä suosittellaan tekemään kyykyt niin syvältä kuin luonnollinen liikerata antaa myöten.

Korjataan vielä sen verran että yleiset luulot taitaa tosiaan olla sen ysikympin kyykyn puolesta, mutta todellisuus on eri.

http://www.t-nation.com/article/bodybuilding/leg_training_myths_exposed&cr=

edit. Tietenkin oikeat polvivaivat saattavat estää syvään kyykkäämisen, mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä tyyli on lähtökohdiltaan terveellisempää. Puolikyykyssä voi käyttää isompia painoja kuin syvältä kyykätessä, joka sekin edesauttaa loukkaantumisriskiä. Omalla kohdallani kaikki kyykkyyn liittyvät kivut hävisivät kun opettelin oikean kyykyn ja lopetin vajaan.

Tästähän oli joku aika sitten tutkimus esillä jossakin täällä että syväkyykky olisi polville terveempi mitä vajaa, mutta älkää nyt taas sortuko luottamaan sokeasti johonkin uuteen tutkimukseen. Onhan se nyt aikalailla selvää että sillon kun mennään alas niin sattuu aika saatanasti jos polvet vaivaa. Omakohtaista kokemusta löytyy enemmän kuin tarpeeksi. En nyt yleistä omaa tilaani kaikkia koskevaksi, mutta minulla asia on ollut näin.

Kun olen katsonut kaupunkimme yleisurheilijoiden treenejä he eivät ikinä mene kyykyissään pohjaan asti, vaan jättävät kyykyn selvästi vajaaksi. Ja heidän valmentajallaan on kymmenien vuosien kokemus näistä treeneistä, että luulisin että hän tietäisi asioista. Ja syvästi uskon että yleisurheilijoiden kuntosaliharjoittelu ei juuri eroa futarien vastaavasta.

edit. siinähän se tutkimus tulikin. kiitos marde. Pysyn silti kannassani.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei syväkyykky polvia rasita, mutta esim. ite en mene täysin syvälle, koska selkä pyöristyy aika pahasti ihan pohjissa. Kannattaa ennemmin tarkistaa, ettei selkä pääse pyöreeksi, kun huolehtia polvista.

Voi olla et mainittiin jo edellisissä postauksissa, mutta kuten Hulkki videollaan sanoi, niin jalkoja ei ihan suoraksi kannata kyykyssä laittaa vaan jättää ylä-asennossa ihan pienen kulman (n. 1 aste) jalkoihin.

Mulla alkaa treeneistä "kesäloma" viikon pääst ja aattelin et nostan kuntoo syksyn pelejä varte. Kunto on tällä hetkellä aika huono (cooperissa vaan 2200) eli miten kannattaisi lähteä lenkille tai jotain vastaavaa?

Suositut

Back
Ylös Bottom