10 vai jopa 30 toistoa vatsalihas harjoituksissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dany
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
eli siis! kannattaako tämmöse amatööri kehonrakentajan tai ylipäätänsä kehonrakentajien vatsa lihas treeniä tehdessään tehdä se 30 toistoa per sarja! vai treenataanko vatsoja samalla tavalla kuin hauista, eli 8 - 12 toistoa per sarja isoilla painoilla?

eli siis! kannattaako tämmöse amatööri kehonrakentajan tai ylipäätänsä kehonrakentajien vatsa lihas treeniä tehdessään tehdä se 30 toistoa per sarja! vai treenataanko vatsoja samalla tavalla kuin hauista, eli 8 - 12 toistoa per sarja isoilla painoilla?

Lihashan se on niinku muutki, miksi siis treenata sitä eri tavalla kuin muita?

Lihashan se on niinku muutki, miksi siis treenata sitä eri tavalla kuin muita?

Koska vatsalihaksissa on suhteellisesti enemmän punaisia lihassoluja, minkä takia ne eivät väsy niin nopeasti, ja kasvaakseen ne tarvii pitkiä sarjoja.

Mutta mielummin treenaa niitä 10 toiston sarjoja kuin ei ollenkaan.

Minulla on vatsalihakset kasvaneet ja vahvistuneet parhaiten 8-10 toiston raskailla sarjoilla. Palat näkyy ja tuntuu vaikka fläsää on jonkun verran siinä päällä. Voimapyörä ja rutistukset ylätaljassa on erinomaisia liikkeitä.

Teettekö toistot ihan loppuun saakka että tulee semmonen polte vai jätättekö pari toistoa vajaaksi? Itse kyselen kun halauisin vatsalihaksiin kokoa ja treenaan ne 2krt viikossa

Juu, monet bodarit ovat sitä mieltä että niiden vähisienkin valkoisten lihassolujen treenaaminen lyhyemmillä sarjoilla tuottaa siltikin parempia tuloksia kuin punaisten solujen, vaikka niitä punaisia on suhteellisesti paljon enemmän. IMO minusta tuo johtuu vaan laiskuudesta että tehdään lyhyempiä sarjoja ;) . Toisaalta ihmisissä on eroja, jos tavallisissakin lihaksissa on normaalia enemmän valkoisia lihassasoluja, on niitä myös suhteellisesti vatsoissa. Ja päinvastaoin, siksi en missään nimessä tee alle 20 toiston sarjoja, kun olen geneettisesti enempi kallelani tuohon kestävyyspuoleen.

ite tulee tehtyä 10-15 toistoja aina kolme neljä sarjaa kiekko sylissä, siis vatsarutistuksia, myös penkillä maaten jalkojen nostoja paino säärien päällä.

Sitten niiden päälle voimapyörää 4-5 sarjaa ja välillä staattisia vatsoja.

Hyvin on toiminu, ja tullut näkyviin jo nuo 4 ylintä palikkaa tässä muutaman kuukauden aikana mitä taas harjoitellu :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen parhaimmillani tehnyt 1000 toiston sarjan vatsalihaspuristuksia ja treenaankin lähes aina ilman lisäpainoja ja satojen toistojen sarjoja.
Siitä huolimatta omistan paksut ja vahvat suorat vatsalihakset mitä noista nyt vielä eroittaa, kun dietti on kesken.

Joskus olen kilpaillut salilla kavereiden kanssa jotka tekevät noita lyhyitä sarjoja lisäpainoilla ja teen kyllä 25kg kiekonkin kanssa 5x pitempiä sarjoja kevyesti kuin nuo lyhyden sarjojen treenailijat.

Uskon että vatsalihakset ovat hieman erityypinen lihasryhmä ja kun sanotaan että saadakseen sotilaspenkissä ennätyspitkiä sarjoja vaaditaan hyvä maximivoima, niin vatsalihaksissa asia on myös kääntäen verrannollinen, eli jos treenaa sadoilla ja kenties tuhansilla toistoilla lyhyet sarjat lisäpainoilla ovat helvetin helppoja.

Kerro sinä. Minuakin kiinnostaa.

En hirveästi viitsi mutulla huudella, mutta kun nyt alettiin puhua jo lihassolutyypeistä, niin ajattelin muistuttaa siitä yksinkertaisesta asiasta, että lyhyet/raskaat sarjat (kenties) aktivoivat enemmän lihaksia mukaan liikkeeseen ja hermosto oppii työskentelemään tehokkaammin. Lisäksi keskikropan maksimivoima on hyödyksi muissakin raskaissa liikkeissä. Kysymys koski kehonrakentajien treeniä, mutta itse haluan vatsalihaksista jotain muutakin kuin kosmeettista hyötyä. Treenaan vatsaa pääosin 5-12 toiston sarjoilla ja viitsiessäni lisäksi syviä vatsoja (tosi harvoin kylläkin).

Viitsittekö valaista vähän valkoisista ja punaisista lihassoluista? Onko sama asia kuin nopeat ja hitaat lihassolut? Itse oon tehny n. 30 toistoa kerralla, hyvin erottuu vatsalihakset. Toisaalta olen luonnostani aika hoikka, siihen päälle on vaikea kasata mitään :D

Vatsatreeni itellä on ainakin hiukan vaihteleva, tosin runko on yleensä:

suora lankku 1-2min, kylkilankku 1min per kylki, 50 rutistusta jalat ilmassa, 50 jalkojen nostoa ilman lattiakosketusta ja loppuun "polkupyörää" tai saksia vielä fiiliksen mukaan. Happea hetki ja uusiks. Tämä 3-5krt vko.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom