10-ottelun oma ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMP75
  • Aloitettu Aloitettu
BiiGii sanoi:
Mikäs sun laji on tällä hetkellä shape?Ja millon me nähdään sut kymmenottelukentillä?:)
Oma laji jääköön mainostamatta, mutta kaikkia yleisurheilun lajeja on tullut treenattua nuorena. Kymmenottelua en vielä pariin vuoteen tee, sen verran on ollut vammoja häiritsemässä harjoittelua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Emppuli sanoi:
Jotenkin pisti silmään noi joidenkin "huonot" 1500 metrin ajat.. :evil: Ei nyt mitenkään muuten mutta itse juoksin tyttöjen yläasteliikunnassa tehdyissä testeissä aina semmosia 6 pintaa raapivia aikoja.. 6.3 min tais olla se paras saavutus.. Ehkä mulla nyt tosin oli hieman vähemmän tätä massaakin liikuteltavana, mutta kuitenkin... :D

Kyllä toi mun aika 7.40 ainakin on häpeällinen! On ollut vähän jalkavaivoja, joten juoksulenkeille en ole päässyt enkä varmaan pääse vastakaan. Viime vuosina on tullut panostettua lähes pelkästään salihommiin ja nyt niitä laskuja maksellaan sitten. Joku aika sitten ostin kuntopyörän ja aerobista liikuntaa olisi tarkoitus lisätä aika reippaasti.

Kyllähän mullakin tosiaan lukioaikoina meni 2000m 8 minuuttiin ja cooperissa muistaakseni 2900, joten 1500 olisi teoriassa varmaan mennyt alle 6 minsan. Silloin oli massaa <65kg ja nyt jotain 85-90kg - tuo on varmaan aika iso tekijä.

Sullahan on kovat 400/1500m tulokset. Meinaan jos päättelen muuten oikein ja lihaakin löytyy? Ainakin heittolajien tulokset viittaisivat siihen suuntaan - vai tekniikallako olet välineitä liikuttanut?

Satasella uskon pääseväni tohon ensi kesänä. Samoin korkeus ja pituus haarukassa. Mutta lähes 30 kiekkoa ja 50 keihästä!! Ei niin ikinä!

Kestävyysurheilua tuli nuorempana harrastettua omaksi iloksi nuorempana. Nyt taas veri vetää juoksemaan. Lihaa ei nyt liikaa löydy 192/95. Hyvä heittokäsi löytyy, sinkkumiehellä jatkuvasti pientä hermotustreeniä;). Keihästä paikaltaan yli 40m ja kuulaa reilu 10m, joten tekniikka vielä hakusessa.

Juoksut tulee vedettyä niin 100 lasissa kun pystyy. Tuskaista eli ei kehtaa kovin usein kokeilla. 400m on muuten kaikista lajeista infernaalisin. Reilu minuutti keuhkorakkulat soiden.

Täydellistä 10-ottelua en näin naisena ole kyllä suorittanut ja tarkat tulokset ja heittovälineiden painot eivät joka lajin kohdalla ole kyllä enää muistissa, mutta tässäpä on se mitä muistan.

100m: 12.95
pituus: 505
kuula: yli 10m (3kg:n kuula)
korkeus: 159
400m: -
110m aj. : ei ole naisten laji, mutta joskus tuli juostua 80m aidat aikaan 13.07
kiekko: yli 30m (kiekon paino 1kg?)
seiväs: 260
keihäs: yli 32,?? (naisten keihäs tai sitten joku vähän kevyempi?)
1500m: -

Minäkin suosittelen 7-ottelua, jos seiväs ei oikein ota onnistuakseen. Seiväs ei ole nimittäin niitä helpoimpia lajeja. Eikä tunnu kovinkaan mukavalta, kun hyppy ei menekään patjalle asti, vaan jää lyhyeksi ja tömähtää kuoppaan. :jahas:

Kolme vuotta sitten oli kesäduunipaikassa modattu kymppiottelu ja jotain tuloksia muistuu mieleen...

100m: 13,7s (hyydyin lopussa) :D
pituus: 560cm
korkeus: 160cm
kuula: 13,50m (naisten kuula)
seiväs: 240cm
400m: 71s

Muita en muista. Edellä mainittuja lajeja harjoiteltiin kerran ennen kisoja urheilukentällä ja sitten olikin jo kisat. Lähinnä seiväs ja aitajuoksu oli harjoittelukerran ohjelmassa. Aika jännä juttu muuten, että yksi vakkari työntekijä (entinen kaukalopallon maajoukkuepelaaja tms.) hyppäsi tona kesänä saman kuin mä, mutta seuraavana kesänä 400cm! Oli hiukan käyny reenaamassa tekniikkaa ja sitten kun sai kunnon seipään alle, niin perkele että oli kuulemma ollu komian näköistä. :thumbs: Mä hyppäsin rautaseipäällä jolla ei varmaan kauheasti enempää olisi päässytkään... :lol2:

Oli hauska kattoa maailmanennätys-tuloksia ja niistä saatavia pisteitä kisan aikana. Oltiin tulostettu ne valmiiksi ja sitten 10-ottelun maailmanennätys-pinnat.

Täytyy mennä koittamaan lajeja taas koska olen kehittynyt aika paljon noista ajoista. Nykyisin menee esim. donkki koripallossa, mikä noihin aikoihin oli pelkkä haave.

Eleonoora sanoi:
Minäkin suosittelen 7-ottelua, jos seiväs ei oikein ota onnistuakseen. Seiväs ei ole nimittäin niitä helpoimpia lajeja. Eikä tunnu kovinkaan mukavalta, kun hyppy ei menekään patjalle asti, vaan jää lyhyeksi ja tömähtää kuoppaan. :jahas:
Mun mielestä taas toi seiväs on koko ottelun suola. Saatiin kaikille tulokset siinäkin lajissa vaikka meillä oli kaikennäköisiä norttia vetäviä ottelijoita. :D
Oli myös ihan mieletön tunnelma ja läpänheitto ton lajin aikana... eli ei muuta kuin harjoittelemaan!

Heh, olis kova sana sellaiset leikkimieliset pakkiksen 10-ottelut...Yläasteella ja lukiossa vedin hupimielessä muutaman ottelun läpi porukalla naisten välineillä ja aina oli tosi hyvät fiilikset "kisan" jälkeen vaikka välillä menikin pahasti käsille ja paikat hajosi...5500 pojoa pitäis mennä tällä hetkellä helpostikin rikki JOS paikat säilyis kisan ehjänä...Mut tää kesä pitää hillitä, issiasvaivan takia pitää vain punttailla ja pelata rantalentistä ja tennistä tää kesä yleisurheilun sijaan :(

tänään oli ekat lajit tosin vain 3 lajia kerettiin vetää. Ens viikolla loput lajit eli tämä ei ole niin virallinen 10-ottelu kun ei pysty koulun liikkatunneilla vetämään kahtena päivänä tota läpi.

100m: 13.6
Pituus: 408cm
Kuula (miesten): 7.77m (vitun kipeä rintalihas joten en työntäny edes, vaan "hyppäsin", ei pystyny saattamaan ollenkaan)

Noh, laitetaan nyt ne jotka on viime kes'n'/talvena tehty (parhaat tulokset):
100m: 13,1s
Pituus: 5,45m
Kuula: 12,1m
Korkeus: -
400m: 61s
110m: -
Kiekko: 36m
Seiväs: -
Keihäs: 42m
1500m: 5min 39s

:whip:

Tänä kesänä on tullut käytyä testaamassa vähän eri lajeja että miten kulkee.

Näin kulki.
100m: 12,9s
Pituus: 556cm
Korkeus: 156cm (tiikerillä, kun en osaa flopilla ollenkaan)
Kuula: Miesten 8,13m ja naisten 11,40m
Keihäs: 36m (800g)

Bonuksena vielä
60m: 7,7s
Kolmiloikka: 12.02m

Joskus pikkupoikana tuli harrastettua yleisurheilua muutaman vuoden mutta sitten se vain jotenkin jäi. Nyt parikymppisenä on taas alkanut kiinnostamaan jonkin verran.

Vähän aihetta liipaten, jos leikkimielinen 10-ottelu kiinnostaa, niin Atleettiklubin jäsenille sellainen ainakin aikaisemmin järjestettiin. Vuosijäsenyys taisi olla pari kymppiä.

10-ottelun treenaaminen, erityisesti puntti

Nostan vanhempaa threadia ylos, kun on myos tuo 10-ottelukarpanen vahan puraissut. Omat ennatykset nyt ovat mita ovat, kun en ole yleisurheilua harrastanut reiluun kymmeneen vuoteen. Muuten on tullut urheiltua kylla saannollisen epasaannollisesti aina. Tana kesana otin sitten osaa kavereiden kesken leikkimieliseen yhden paivan kymppiotteluun, ja turpiinhan sita tuli aika reilusti. Pisteita kerasin 3824 kun nuo paremmat kaverit vetivat yli 5000. Alkoi kuitenkin vanhaa sen verran kiinnostaa, etta tekee mieli ensi kesana pistaa pojille kampoihin, joten kiinnostaisi tietaa, etta millaista treenia pitaisi kehitella ottelua ajatellen. Viime talvena otin oikeastaan ensimmaista kertaa tuntumaa punttitreeneihin, ja enimmakseen voimapainotteisesti treenasin. Kesaisin ajan kohtuu paljon pyoralla (3000-4000km/vuosi) ja nyt viime aikoina olen yrittanyt ottaa juoksuakin ohjelmaan mukaan, mutta tuo reiluhko paino (n. 95) hiukan rajoittaa yleisten nivelkipujen muodossa. Lahinna siis kiinnostaa millaista treenia, erityisesti punttitreenia, kannattaisi lahtea kasaamaan yleisurheilua ajatellen. Varmasti paljon rajahtavyytta ja koordinaatiota tarvitaan, mutta myos nopeutta ja voimaa. En muistaakseni ole juuri aiheeseen liittyvia threadeja nahnyt, vaikka noin vuoden paivat olen aika tiiviisti Pakkista seuraillutkin. Ja tietysti tama nyt on vahan vaara osasto kysymykselle, mutta kun searchi loysi tallaisen ketjun niin ajattelin postata tahan. Toivottavasti bongataan taalta.

Enemman tuosta meidan pikku ottelusta loytyy sivuilta: http://www.uta.fi/~ta77234/10ottelu/ siella siis nuo ennatyksetkin, jotka on saavutettu noin kuukauden harjoittelulla.

Ainiin, sori etta skandit puuttuu, mutta kirjoittelen São Paulossa, Brasiliassa.

Tapanote sanoi:
Lahinna siis kiinnostaa millaista treenia, erityisesti punttitreenia, kannattaisi lahtea kasaamaan yleisurheilua ajatellen. Varmasti paljon rajahtavyytta ja koordinaatiota tarvitaan, mutta myos nopeutta ja voimaa.
Jos haluat kehittyä kunnolla, niin suosittelisin painon reilua tiputtamista ja panostusta koordinaatioon, nopeuteen ja lajitekniikoihin. Niiden rinnalla sitten voimahakuista punttia ja vähän kestävyystreeniäkin. Nopeus tulee rentouden kautta, kun tekniikka on kunnossa ja moottorissa riittävästi kuutioita (=voimaa). Raakaa voimaa vaativia lajeja ei ole kuin muutama, mutta niissäkin voimaa pystyy korvaamaan hyvällä tekniikalla aika pitkälle.

Juu, tuon suuntaista suunnitelmaa olen tassa kasaillutkin. Ja paino on lahtenyt alaspain tuolta elokuisesta 97,5 ja olikin tanaan jo 92 hujakoilla. Tosiaan nuo yli 5000 harjoittelematta meidan porukassa vetaneet ovatkin selkeasti kevyempia, eli 87 ja 75 kiloisia. Meikalaisessa olisi varmaan varaa tuonne 85 pudottaa ennenkuin alkaa lihaksen kustannuksella liikoja kadota, pituutta kun on 187 senttia.

Puntilal tosiaankin olen nyt aloitellut voimapainotteista harjoittelua ja aerobisen puolella kovempivauhtisia lenkkeja ja vetoja seka loikka ja porrasjuoksuja. Taalla São Paulossa noita yleisia urheilukenttia on aika harvassa (en ole toistaiseksi loytanyt yhtakaan) joten lajiharjoittelun aloittaminen menee ensi vuoden puolelle, kun taas Suomeen palailen.

10-ottelun lajeista ehdottomasti vaikeimmat itselleni ovat (reilun painon, ja olemattoman harjoittelun vuoksi) seivas (220 - 179p) 110m aidat (21,05 - 271p), 400m (64,3 - 279p), 1500m (5:53,17 - 293p).
Muissa lajeissa on jo 400 pistetta ylitetty, ja tosiaan nuo heittolajit ovat aina olleet vahan parempia ja niissa onkin tulokset siella 600 pisteen tienoilla.

Tasta voimme siis paatella etta erityisesti nopeudessa ja ponnistuksessa on parantamisen varaa oikein urakalla, ja nain vanhanakin viela varmasti paasisi selvasti parempiin tuloksiin. Ja tuo seivashyppy nyt on oma lukunsa, kun olen tasan 5 yritysta elamassani tehnyt, eli siihen luultavasti sellainen metrin tulee suht helposti lisaa, jos edes kerran kay harjoittelemassa.

Olisikin mielenkiintoista kuulla, millaisia nopeus, ponnistusvoima, koordinaatio ja (mahdollisimman paljon) lajinomaisia harjoitteita pystyisi tekemaan puntilla ja asfaltilla juoksemalla. Ja tosiaan aikaa on loputtomasti, seuraavan kerran kokeillaan luultavasti ensi vuonna loppukesasta, jossei sitten innostuta halliotteluun.

Asfaltilla ei kannata ainakaan tehdä loikkia tms. hyppyjä. Itse tekisin kuntopiiriä, minuuttivetoja, lenkkiä ja voimaa muutamalla perusliikkellä (rinnalleveto, kyykky). Ota vaikka tavoitteeksi tiputtaa paino 85 kiloon ja Suomeen palattuasi ala miettiä lajiharjoittelua. Siinä kannattaa varmasti pyrkiä suuriin toistomääriin pienellä teholla. Nopeutta parantamalla saat helposti pisteitä useammassa lajissa, joten siihen kannattaa keskittyä tekniikoiden lisäksi. Voimatasot pysyvät yllä kohtalaisen pienelläkin harjoittelulla.

Vai on Tapanote Saopaulossa. Itse satun olemaan YU-valmentaja/urheilija ja asustellut myös Sao Paulossa vuoden verran. YU-kenttiä löysin yhden joka oli niin hankalassa paikassa että perheelliseltä olis mennyt ihan liikaa aikaa töiden jälkeen madella ruuhkassa kentälle. Asustelin Morumbissa, Rio Pinheiron varrella Robocob buidingia vastapäätä.
En tiedä missäpäin Saoa asustelet mutta keskuspuistoa kannattaa hyödyntää jos sinne pääsee. Noinkin painava kaveri rikkoo helposti polvensa ja akilleksensa jos juoksee/loikkii paljon asfaltilla. Juoksu, juoksukoordinaatio ja erilaiset drilli harjoitteet on aika hyvä perusta. Sekä pitkät juoksuvedot n 100m, rentoja vetoja. Rauhallisesti liikkeelle loppua kohti kiihdyttäen, keskittyen siihen että juoksu tulee "päkiällä" sekä lantion painopiste korkealla. Juoksun pitää olla rentoa ja helppoa. Punttireeniin mukaan myös teräviä liikkeitä esim, raaka rinnalleveto, tempaus sekä normaalilla että kapealla otteella. Penkille nousuja ilman painoja ja painot niskassa. Jos jostain rekki löytyy (monessa puistossa on) siinä leuanvetoja, kieppejä ja kippejä ym. tarzantoimintaa.
Liikkuvuuteen kannattaa panostaa aika paljon. Helpottaa lajitekniikoiden oppimista sekä vähentää vammautumisriskiä oleellisesti.

Ilman tietoa siitä mitä ja milloin pystyy tekemään, tekisin ainakin itse seuraavasti. 3 juoksutreeniä/viikko, 3 punttitreeniä/viikko, 1 pitkäkestoinen kävely/juoksu lenkki/viikko. Niinä päivinä kun ei pysty/jaksa/huvita. Treeni kylmästi väliin.

Hynkkä sanoi:
Miten olis pakkislaisten 10-ottelukisat? Ei tarvi kellään valehella tänne tuloksia.. ;) Joskus ylä-asteella juoksin 100m 12,9s ja 600g keihäs lensi n. 50m. Muita tuloksia en jaksa enää muistaa, vaikka treenailtiin kaikkia lajeja..

Jahas, onko pakkislaisilla tänä vuonna aikomuksia osallistua otteluihin - virallisiin, tai vähemmän virallisiin? Itse olen jo aloitellut talven punttien jäljiltä eri lajien testailua, ja jossakin vaiheessa olisi tarkoitus otella ihan virallinen kisa, ja sitten syksyllä kavereiden kesken taas yhden päivän leikkimielinen kisa. Tai siis leikkimieli on kaukana, veren maku suussa mennään, mutta epävirallisesti.

Oi,täältähän löytyi ottelutredi:hyper: Oon ihan super ottelija fani!! Sellanen juttu vaan ohimennen, että olis tajuttoman huippua järkkää joku pakkiksen ottelu kesällä.. Miettikää.. kesäinen viikonloppu ja pelkkää yleisurheilua hyvässä seurassa.. Tokihan kaikilla ei ole edellytyksiä selviytyä kaikista lajeista, mutta kaikki sais ainakin kokeilla kaikkia lajeja!! ja pitää ihan helvetin hauskaa ja leikkiä Dan O'Briania! Olisko tällaiseen leikkimieliseen kisa häppeninkiin intoa? Tai ylipäätään mitään järkeviä mahdollisuuksia pitää?

Annie Stark sanoi:
Oi,täältähän löytyi ottelutredi:hyper: Oon ihan super ottelija fani!! Sellanen juttu vaan ohimennen, että olis tajuttoman huippua järkkää joku pakkiksen ottelu kesällä.. Miettikää.. kesäinen viikonloppu ja pelkkää yleisurheilua hyvässä seurassa.. Tokihan kaikilla ei ole edellytyksiä selviytyä kaikista lajeista, mutta kaikki sais ainakin kokeilla kaikkia lajeja!! ja pitää ihan helvetin hauskaa ja leikkiä Dan O'Briania! Olisko tällaiseen leikkimieliseen kisa häppeninkiin intoa? Tai ylipäätään mitään järkeviä mahdollisuuksia pitää?

Mikä ettei tälläistä voisi järjestää. Helpoimmin varmaan onnistuu jossakin vähän pienemmässä kaupungissa, missä kentän voi "varata" ihan koska vaan. Eli ei ole vaaraa, että muita kentäkäyttäjiä on jaloissa =) Näitä paikkoja löytyy vaikka kuinka paljon Suomesta, missä ei kukaan käy, vaikka välineet ja puitteet olisivat erinomaiset.

Tietysti jonkun pitäisi olla puuhamies, mutta varmaan moni lähtisi kokeilemaan, jos joku jaksaisi "järjestää".

JMP75 sanoi:
Kuulan painon kanssa ei tarvi kikkailla, työntää vaan menemään. Vai tarkoititko kiekkoa? Naisten kiekon käyttö johtui siitä , että miesten kiekkoa ei sattunut olemaan saatavilla.

JMP75, eikös kiekon paino ollut 1,75 kg? Se on nuorten miesten kiekko, ei naisten. Naisten kiekko painaa tasan 1 kg. *hiustenhalkoja*

Jos meinaa yleisurheilua varten treenata, ihan oikeita ja hyviä vinkkejä täällä jo tulikin. Mutta minne unohtui rinnalleveto? Lähes tärkein yleisurheilijan punttiliike. Puoli- tai 1/4-kyykyt ovat myös hyviä voimaharjoitteluliikkeitä. Loikat, pyrähdykset, y.m. jo mainittiinkin. Ne kannattaa alleviivata paksusti. Juokseminen on kaikkien urheilulajien äiti, etten sanoisi "matriarkka".

Mie en ite taatusti osallistuisi, koska en kärsi hypätä pituutta, mutta olen 10-ottelufani henkeen ja vereen. Ottelijat ovat yleisurheilijoiden aatelia. Ja 10-ottelumiehillä on ihan :kuola: kroppa. Jospa Jaakko Ojaniemi pärjäisi EM-kisoissa Göteborgissa sitten syssymmällä.

Edit: Mainitsihan täällä jo Punttari riven. Tsori. Nimim. vilkaisija

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom