Juu, tuon suuntaista suunnitelmaa olen tassa kasaillutkin. Ja paino on lahtenyt alaspain tuolta elokuisesta 97,5 ja olikin tanaan jo 92 hujakoilla. Tosiaan nuo yli 5000 harjoittelematta meidan porukassa vetaneet ovatkin selkeasti kevyempia, eli 87 ja 75 kiloisia. Meikalaisessa olisi varmaan varaa tuonne 85 pudottaa ennenkuin alkaa lihaksen kustannuksella liikoja kadota, pituutta kun on 187 senttia.
Puntilal tosiaankin olen nyt aloitellut voimapainotteista harjoittelua ja aerobisen puolella kovempivauhtisia lenkkeja ja vetoja seka loikka ja porrasjuoksuja. Taalla São Paulossa noita yleisia urheilukenttia on aika harvassa (en ole toistaiseksi loytanyt yhtakaan) joten lajiharjoittelun aloittaminen menee ensi vuoden puolelle, kun taas Suomeen palailen.
10-ottelun lajeista ehdottomasti vaikeimmat itselleni ovat (reilun painon, ja olemattoman harjoittelun vuoksi) seivas (220 - 179p) 110m aidat (21,05 - 271p), 400m (64,3 - 279p), 1500m (5:53,17 - 293p).
Muissa lajeissa on jo 400 pistetta ylitetty, ja tosiaan nuo heittolajit ovat aina olleet vahan parempia ja niissa onkin tulokset siella 600 pisteen tienoilla.
Tasta voimme siis paatella etta erityisesti nopeudessa ja ponnistuksessa on parantamisen varaa oikein urakalla, ja nain vanhanakin viela varmasti paasisi selvasti parempiin tuloksiin. Ja tuo seivashyppy nyt on oma lukunsa, kun olen tasan 5 yritysta elamassani tehnyt, eli siihen luultavasti sellainen metrin tulee suht helposti lisaa, jos edes kerran kay harjoittelemassa.
Olisikin mielenkiintoista kuulla, millaisia nopeus, ponnistusvoima, koordinaatio ja (mahdollisimman paljon) lajinomaisia harjoitteita pystyisi tekemaan puntilla ja asfaltilla juoksemalla. Ja tosiaan aikaa on loputtomasti, seuraavan kerran kokeillaan luultavasti ensi vuonna loppukesasta, jossei sitten innostuta halliotteluun.