1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

Kyykyssä lasketaan niin alas kuin mahdollista, sellanen perseposket lattiaan on jo ihan ok mataluus.

No eihän tää varmaan ollut ihan vakavissaan kirjoitettu, mutta sehän tietysti riippuu kyykkytyylistä, mihin asti kannattaa laskea. Takakyykkytyyli, jota tämän ohjelman tekijä opettaa, löytyy Starting Strength -kirjasta.

Ja taas yks kysymys. Pitääkö maastavedossa olla kädet niin kuin jalkojen välissä että jalat on leveesti vai että jalat on kapeesti ja kädet jalkoje ulkopuolel?

Väitätkö siis vetäväsi riipuksista rinnalle isompia painoja kuin maasta, WTF:wtf:? Aika "jännä" tekniikka täytyy olla, että tuo olisi mahdollista...
Ehei väärin tajusitte. Siis jos vedän suoraan maasta rinnalle, niin saan vähemmän painoa nostettua kuin jos vetäisin käsiltä rinnalle (eihän siinä ole kuin ehkä 5-7.5kg, mutta silti treeni on tehokkaampaa?). Sehän nyt on luonnollista, koska voimaa täytyy käyttää melkein puolet vähemmän? Eli EN TIETENKÄÄN tarkoittanut, että mavetan vähemmän kuin rivetän ^^

Siis jos vedän suoraan maasta rinnalle, niin saan vähemmän painoa nostettua kuin jos vetäisin käsiltä rinnalle (eihän siinä ole kuin ehkä 5-7.5kg, mutta silti treeni on tehokkaampaa?). Sehän nyt on luonnollista, koska voimaa täytyy käyttää melkein puolet vähemmän?

No juuri tuota tarkoitin ja se on kaikkea muuta kuin luonnollista. Maasta asti rivettämällä saat ladata tangon kunnolla ylös jalkojen ja selän koko voimalla, riipusta vetämällä liikerata tangon vauhtiin saamiseksi on pieni ja sen mukaisesti nousee varmasti vähemmän painojakin.

Sama vielä videolinkkien kanssa: Riipusta vetäminen on paljon tehottomampaa kuin lattiasta rivettäminen.

Mulla itselläni on tekniikka jostain itkettävän ja naurettavan rajamailta eikä kunnon reisipompusta ole tietoakaan, mutta silti riipusta tulee reippaasti vähemmän kuin maasta. Jos sulla menee mielestäsi toisin päin, niin tsekkaa oikeasti tekniikka läpi, ei sen pitäisi olla mahdollista. Tai sitten arastelet vetää lattialta kunnolla ja täysillä?

Ehei väärin tajusitte. Siis jos vedän suoraan maasta rinnalle, niin saan vähemmän painoa nostettua kuin jos vetäisin käsiltä rinnalle (eihän siinä ole kuin ehkä 5-7.5kg, mutta silti treeni on tehokkaampaa?). Sehän nyt on luonnollista, koska voimaa täytyy käyttää melkein puolet vähemmän? Eli EN TIETENKÄÄN tarkoittanut, että mavetan vähemmän kuin rivetän ^^

Niin, mä meinasin sillä mun mave-esimerkillä vaan sitä, että kun on tekniikka hakusessa niin voi tuntua helpommalta joku tyyli minkä ei oikeasti pitäisi sitä olla. Vähän sama kuin suorin jaloin maastaveto on maven variaatio, niin rinnalleveto riipunnasta on normiriven variaatio. Treeni on tehokkaampaa kun teet liikkeen käyttäen koko liikerataa.

Jooh voi olla, en ole vielä riipusta kokeillutkaan vaan aina vedin ihan maasta asti. Mutta siis veikkailin (ainakin vaikuttais et ois helpompi =)), eikä näköjään ole. Elikkä kiitoksia jälleen kerran neuvoista, en sitten mene edes kokeilemaan pelkästään riipusta, maasta asti vaan perinteisesti ^^

Mitenkäs tämän jälkeen millaiseen ohjelmaan kannattaa siirtyä kun on tätä vetänyt 3kk? Siis jos päätavoitteena on voima ja lihasmassan kasvattaminen. Itse en niinkään tykkää kolmi- ja nelijakoisista.:rock:

Onko tässä mitään järkeä? 4 kertaa viikossa samat liikkeet.

4 x 10 penkki tai 4 x 10 vinopenkki
4 x 8 pystypunnerrus käsipainoilla
2 x 10 hauiskääntö tangolla
3 x 20 vatsat
2 x 10 ojentajat taljassa
3 x 10 mave

Nyt kuukauden treenannut näin ja en ole hirveästi ottanut asioista selkoa mm. liikkeistä jne. Olen siis aloittelija ja yrittänyt pitää homman mahdollisimman simppelinä ja sellaisena tahtoisin treenini myös pitää, mutta tosiaan kun pitkästä aikaa lukenut hieman pakkotoistoa ja muiden harjoitusohjelmia, niin eihän tässä omassa ole mitään järkeä, eihän?

Muuten kyllä oma ohjelma tuntuu hyvälle ja hieman tuloksiakin saanut, mutta taitaa olla liian yksipuolista treeniä?

Onko tässä mitään järkeä? 4 kertaa viikossa samat liikkeet.

4 x 10 penkki tai 4 x 10 vinopenkki
4 x 8 pystypunnerrus käsipainoilla
2 x 10 hauiskääntö tangolla
3 x 20 vatsat
2 x 10 ojentajat taljassa
3 x 10 mave

Nyt kuukauden treenannut näin ja en ole hirveästi ottanut asioista selkoa mm. liikkeistä jne. Olen siis aloittelija ja yrittänyt pitää homman mahdollisimman simppelinä ja sellaisena tahtoisin treenini myös pitää, mutta tosiaan kun pitkästä aikaa lukenut hieman pakkotoistoa ja muiden harjoitusohjelmia, niin eihän tässä omassa ole mitään järkeä, eihän?

Muuten kyllä oma ohjelma tuntuu hyvälle ja hieman tuloksiakin saanut, mutta taitaa olla liian yksipuolista treeniä?

Jalat puuttuu kokonaan treenistä? Yläselälle ei ole mitään kunnon liikettä. En itse luottaisi siihen että mave kehittää latseja. Rintaa ja olkapäitä on suhteessa liikaa ja varsinkin ojentajia, 8 epäsuoraa sarjaa ja lisäksi 2 suoraa.

Ja 4 kertaa viikossa kuullostaa muutenkin aika paljolta.

Jalat puuttuu kokonaan treenistä? Yläselälle ei ole mitään kunnon liikettä. En itse luottaisi siihen että mave kehittää latseja. Rintaa ja olkapäitä on suhteessa liikaa ja varsinkin ojentajia, 8 epäsuoraa sarjaa ja lisäksi 2 suoraa.

Ja 4 kertaa viikossa kuullostaa muutenkin aika paljolta.

Mitä tarkoittaa noi epäsuorat ja suorat sarjat?

Okei, eli jalkoihin ja yläselälle joitain liikkeitä. En kyllä haluaisi vähentää tuota rinnan tai olkapäiden treeniä, koska sinne pitäisi kehitystä saada. Nyt ongelmaksi tulee että liikkeitä tulee liikaa jos lisätään tähän vielä selälle ja jaloille erilliset liikkeet. Kuitenkin haluaisin tehdä aina samat sarjat joka kerta kun salilla olen, mikä ei nyt sitten näemmä onnistukkaan, eli jotain täytyy karsia toisille päiville. Mutta voiko rinnan ja olkapään treenata joka kerta ja karsia vatsoista, ojentajista ja hauiksista liikkeitä jaloille ja selälle vuorokerroin?

Ja 4 kertaa viikossa salille menen, mieluusti menisin joka päivä mutta se on jo liikaa.

Tämmönen on myös ihan pätevä, Massaa! Voimaa! kirjasta suoraan.

Kolmesti viikossa:

Jalkakyykky 3x5-20
Penkkipunnerrus 3x5-20
Leuanveto (vastaote) 3x5-20
Pystypunnerrus 3x5-20
Maastaveto 1x5-20

Maastaveto vain joka toinen kerta, millon voi tiputtaa yhden kyykkysarjan pois. Toistot joka toinen kerta 5-10 ja joka toinen sitten 10-20. Palautukset keskimäärin 1-3 minuuttia.

Mitä tarkoittaa noi epäsuorat ja suorat sarjat?

Okei, eli jalkoihin ja yläselälle joitain liikkeitä. En kyllä haluaisi vähentää tuota rinnan tai olkapäiden treeniä, koska sinne pitäisi kehitystä saada. Nyt ongelmaksi tulee että liikkeitä tulee liikaa jos lisätään tähän vielä selälle ja jaloille erilliset liikkeet. Kuitenkin haluaisin tehdä aina samat sarjat joka kerta kun salilla olen, mikä ei nyt sitten näemmä onnistukkaan, eli jotain täytyy karsia toisille päiville. Mutta voiko rinnan ja olkapään treenata joka kerta ja karsia vatsoista, ojentajista ja hauiksista liikkeitä jaloille ja selälle vuorokerroin?

Ja 4 kertaa viikossa salille menen, mieluusti menisin joka päivä mutta se on jo liikaa.

Epäsuorat tarkoittaa sitä esimerkiksi että kun teet penkkipunnerrusta niin treenaat siinä pääasiassa rintaa, mutta myös ojentajia ja etuolkapäitä. Suorat tarkoittaa taas että jos teet vaikka ranskalaistapunnerusta treenaat pelkästään ojentajia.

Jos 4 kertaa viikossa käyt niin ehkä suosittelisin 2 jakoista miellummin.

Eli treenaat vaikka yhtenä päivänä etureidet, vatsat, rinnan, olkapäät ja ojentajat
ja toisena päivänä takareidet, selän ja hauikset. kolmantena päivänä ykköspäivän lihakset ja neljäntenä kakkospäivän lihakset. Tämä jako toimi ainakin itsellä ihan mallikkaasti silloin ku riitti vielä motivaatio.

Ihan pakko kysyä rinnallevedosta.

Keväällä tuntu menevän ihan ok, mutta nyt ei sitte nii millään. loppuu usko, räjähtävyys, voima, kaikki. Oon selannu kaikkea mahollista, jotta tekniikka menis kohilleen: nettiä, ostamiani Rippetoen kirjoja, jne. Oon ymmärtäny (varmaankin väärin), että käsien tehtävä tässä liikkeessä on (nolla) olla vain narut, joiden varassa tanko riippuu. Jotenkin on alkanut tuntumaan, kun liikkeen nimikin on veto, että sen reisipompun jälkeen pitäis vähän vetästä käsilläkin.

Lähinnä tuon aikasemmin mainitsemani uskon loppumisen oon huomannu siinä ettei jotenki uskalla tehä sitä shruggia vaan tekee hauiksen myötäotteella siinä lopussa. On muuten perkeleen vaikia (mutta hyvä) liike. Ois niin saatanan mukava jos ois joku siinä vieressä vittuilemassa (sanomassa) että mitä tekee väärin ja osais palautteen mukaan reagoida sitten. Ollaan kyllä jännän äärellä tässä.kivasti sitten.

Back
Ylös Bottom