Noi jotkut koneet nyt vaan sopii IMO paremmin noihin 15 toiston sarjoihin kun jotkut vapailla painoilla tehtävät liikkeet. Voisinhan mä tehdä jotain arskan kutosen tapasta ohjelmaa missä tekisin joka treenipäivä vaikka etukyykyn, maven, penkin, kulmasoudun jne, mutta ei mun alaselkä ainakaan kovin pitkään sellasta kestäisi. Muutenkin pidemmän päälle hermosto on aika kovilla jos hakataan samoja liikkeitä 3x viikkoon.
Onko sulla nyt oikeesti joku ongelma ton mun ohjelman kanssa? Sehän on MUN ohjelma ja oon sen itelleni suunnitellut. OK, tänne kun laitoin sen niin tietenkin voi palautettakin antaa, mutta noi sun jutut tuntuu mun mielestä lähinnä älyttömiltä. :piis:
Ensinnäkin, pyydän anteeksi jos nuo mun kommentit aiheutti mielipahaa sulle. Voin vakuuttaa että ei ollut tarkoitus.
Luulin että haluat nimenomaan kommenttia ja ehkä erilaistakin näkökulmaa tuohon sun ohjelmaan kun sen tänne laitoit. Itse olen tahkonnut aika paljon juuri 1-jakoisilla ohjelmilla niin ajattelin jotain kommenttia laitaa noin omia kokemuksiakin ajatellen.
En mitenkään tarkoittanut että tuo sun ohjelmasi olisi huono, sillä ei tulisi tulosta tai että se ei sopisi sun tavoitteisiin hyvin.
Esitit tuossa väitteen, että olen antanut "lähinnä älyttömiä" kommentteja. Tähän mielelläni kuulisin vastauksen, että mitä ne älyttömät kommentit sitten ovat?
Tällaisia kommentteja annoin aikaisemmin:
Kysyin syytä miksi näet hyväksi tehdä 15 toiston sarjat maanantaina ja pienentää sarjamääriä loppuviikosta. Tätä kysyin siksi koska itse ajattelin että nuo "hapotussarjat" voisivat helpommin viedä treenitehoja lyhyemmistä sarjoista loppuviikolla kuin toisinpäin. En tosin ole itse asiaa noin päin kokeillut joten en voi tietää. Tätä pointtia myös korosti se, että sun ohjelmassa on sarjamäärät samat joka päivällä. Näin ollen siis ajattelin että tuo 15 toiston päivä on suhteessakin aika kova. Näin ollen olisi lähtökohtaisesti ajateltuna ehkä ollut loogisempaa pistää se perjantaille. Tämä siis oli ihan omaa pohdintaa, ei tietenkään tuon ohjelma teilaamista tai mitään absoluuttisten totuuksien heittelyä.
Toinen kommenttini oli että tuossa on mielestäni ehkä liikaa pikkuliikkeita ja taljoilla tehtäviä liikkeitä. Tässä asiassakin korostin sitä että kyseessä oli ihan tuollainen subjektiivinen mielipide, jossa vain kommentoin tuota ohjelmaa yleisellä tasolla.
Kolmas kommenttini oli seuraavanlainen: "valitset huonomman liikkeen vain sen takia että sen on erilainen kuin muina päivinä tehtävät liikkeet? No joo, huumorilla tämä kommentti, mutta onhan tuo vähän ristiriitaista."
Ensinnäkin pahoittelen että tuosta on varmasti tulkittavissa jotain pään aukomista ja vähättelyä, mutta se ei ollut tosiaankaan tarkoitus.
Mutta asiaan....Tässä tullaan aiheeseen josta oli jonkin verran puhetta eräässä toisessa threadissa. Eli tiedän että esim Hulkki painottaa usein että kannattaa valita eri liikkeet, mutta itse olen saanut parhaan kehityksen ikinä missään saliin liittyvässä tekemällä takakyykkyä 3x viikkoon. Itse en havainnut että hermosto olisi mitenkään mennyt tukkoon vaan päinvastoin korppahan varsin mukavasti tottui tuohon kyykkäilyyn kun ärsykettä liikkeen kehittämiseksi tuli kaiken aikaa.
Täytyy muistaa että liikkeitäkin on niin monenlaisia. Tämä liikevaihtelu siis saatetaan joskus mielestäni ymmärtää jopa hiukan väärin. Siis siinä mielessä että treenaajaan kehitys ei ole optimaalista, ei siinä mielessä että esim minä pääsisin pätemään täällä jollekkin.;) Yhdessähän täällä yritetään kehittyä ja annetaan vinkkejä ja rakentavaa kritiikkiä toinen toisillemme.
Mutta asiaan taas kerran....:D.....Otan esimerkiksi rintatreenin koko kropan treenissä:
Vaihtoehto A: ma: vinopenkki, ke: ristikkäistalja, pe: peck deck
Vaihtoehto B: ma: vinopenkki, ke: vinopenkki, pe: vinopenkki
Jos nyt oletetaan että treenaaja on suht alkuvaiheessa ja treenaaja ei kärsi nivelongelmista etc, niin kummalla vaihtoehdolla luulet saavan paremmin tulosta? Kyllä se on lähes varmasti tuo vaihtoehto B. Tästä tullaan sitten siihen pointtiin että tuo vaihtoehto B ei silti välttämättä ole kaikista paras tapa järjestää rintatreeniä 1-jakoisessa. Seuraavassa siis Vaihtoehto C, joka saattaisi olla jopa paras tapa pitällä tähtäimellä:
Vaihtoehto C: ma: penkki, ke: penkki/vinopenkki kp, pe: vinopenkki
Tuosta varmaan ymmärtää mitä hain takaa. Eli se että tekee joka kerta eri liikettä ei ole välttämättä sen optimaalisempaa kuin saman liikkeen hinkkaaminen mikäli liikevalinnat ovat epäoptimaaliset.
Nyt on tullut kirjoitettua jo sen verran pitkä pätkä että lopetan tällä kertaa tähän.
Anteeksi kuitenkin vielä kerran, jos nuo aikaisemmat kirjoitukseni tuntui jotenkin loukkaavilta.
Toi olisi tosiaan mun eka 1-jakonen joten mulla ei muutamaa satunnaista koko kropan treeniä lukuunottamatta ole tosta 1-jakosesta kokemuksia... Oli ehkä vähän turhan kärjistetysti sanottu noi "älyttömät kommentit", mutta tarkotin lähinnä sitä kun et tiennyt mitä tarkotin tolla volyymilla ja intensiteetillä, mutta silti teit omia johtopäätöksiä treenien kovuudesta noilla laskutoimituksilla. Tosiaan vaikka pidän volyymin samana eri treeneissä eli sarjamäärät pysyy vakiona ja vaikka maanantain 15 toiston treeneissä tuleekin enempi toistoja lihaksille, tuntuu esim. tollanen perjantain 5 toiston päivä mulle rankemmalta, koska intensiteetti on kovempi. Nää on tietenkin tosi yksilöllisiä asioita ja mulla tuntuu vaan jotenkin vaikealta käyttää isoja painoja. Mutta eipä tässä vissiin mitään epäselvyyksiä enään ollut eikä mullakaan ollut tarkotus millään tavalla vittuilla tai mitään.