1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

Uskaltasko sulta SivariKing kysyä tarkentavaa näkökulmaa, mikä joidenkin mielestä tökkii Rippetoen tekniikkaopetuksessa ja erityisesti nyt tuon raa'an rinnallevedon kohdalla kun jengi siitä niin tulistuu? Vaikuttaa kuitenkin sen verta tolkun mieheltä että osaa paremmin/yksilöidymmin perustella kantansa kuin nämä asiantuntijat täällä.

Uskaltasko sulta SivariKing kysyä tarkentavaa näkökulmaa, mikä joidenkin mielestä tökkii Rippetoen tekniikkaopetuksessa ja erityisesti nyt tuon raa'an rinnallevedon kohdalla kun jengi siitä niin tulistuu? Vaikuttaa kuitenkin sen verta tolkun mieheltä että osaa paremmin/yksilöidymmin perustella kantansa kuin nämä asiantuntijat täällä.

Ongelma taitaa olla siinä, että se Rippetoe tiivistää koko homman "just jump with the barbell in your hands". Olympialaisukoilla siinä tapahtuu vaikka mitä muutakin.

Ongelma taitaa olla siinä, että se Rippetoe tiivistää koko homman "just jump with the barbell in your hands". Olympialaisukoilla siinä tapahtuu vaikka mitä muutakin.

Näin se taitaa pitkälti olla. Yksi suuri ongelma rinnallevedossa näiden 1-jakoisten ohjelmien suhteen on se, että kun tehdään käytännössä pelkkiä raskaita perusliikkeitä joka treenissä, niin fokus ei ainakaan itsellä enää riitä siinä vaiheessa, kun kyykkäämisen ja punnertamisen jälkeen aletaan vetää rinnalle. Periaatteessa mavessa on sama ongelma, kun se tehdään vikana liikkeenä, mutta itsellä oli maven suhteen jo pohjat olemassa + tekniikka tarpeeksi hyvässä kuosissa, jotta väsymyksestä huolimatta pystyin pitämään treenit nousujohteisina. Ja onhan mave tietty muutenkin suhteessa teknisesti helppo liike. Voi tietty olla, että jos riveä olisi joskus aikaisemmin treenannut enemmän, jotta pohjat olisivat jo olleet + tekniikka selkärangassa, niin ei olisi ollut ongelmia tehdä treenin loppuun.

Kokeilemalla selviää!

Itsellä muksut aina mukana niin treenit on pakko pitää kompaktin tiiviinä. Eipä tuo nyt itsellenikään mikään ehdoton juttu tuo rive, lisäpainoleuanvedot ja käsipainokulmasoudut on itselleni varsin mielekkäitä. Olisin vaan ollut kiinnostunut kuulemaan valistuneita näkemyksiä aiheesta.

Ylivoimaisesti paras kompakti infopaketti mitä on koskaan tullut vastaan:

Part 2 ja part 3 löytynee sieltä perästä.
Ei mitään ylimäärästä broscienceä vaan selkeästi breikatut perusteet. Raakavetoonhan tuo tietenkin pätee täysin, ei vaan kyykistele lopussa.

Mun ohjelma on tällainen:

-maanantaina lepo

-tiistain treeni:
kyykky 4x10
penkki 3x8-10
pystypunnerrus 3x8-10
kulmasoutu tangolla 3x8-10
ojentavajeto taljassa 3x10
hauis 3x10

-keskiviikkona juoksulenkki: pk+vetoja, kesto noin 40min

-torstaina juoksulenkki: vk, kesto noin 40min

-perjantain treeni:
mave 3x10
etunojapunnerrus 3x8-10
pystypunnerrus 3x8-10
ylätalja/alatalja 3x8-10
viparit sivulle 3x8-10
ranskalainen punnerrus 3x10

-lauantain kevyt treeni (pienemmät painot/kehon oma paino):
kyykky/prässi 4x10
takareisilaite/lonkan ojennus taljassa 3x10
takaolkapäät 3x8-10
viparit eteen 3x8-10
hauis 3x8-10
etureisilaite 3x8-10

-sunnuntaina juoksulenkki: pitkä, kesto noin 90-120min

Mielipiteitä? Onko ihan huono? :D

Jotain samanmuotoista itsellenikin tekemässä. Sellainen vaan tuli itsellä mieleen, että eikö tuo tiistain ojentajaveto taljassa ja perjantain ranskalainen punnerrus ole turhia, kun kuitenkin ojentajat tekee duunia jo penkissä ja pystypunnerruksessa? Tai siis omasta mielestä turhan paljon huomiota yhdelle (pienelle) lihasryhmälle yksijaksoisessa ohjelmassa...

Itsellä tosiaan tavoitteena pitää treeni simppelinä ja lyhytkestoisena, siispä pääpaino moninivelliikkeissä.

Jonkin verran juoksutaustaa itsellä, ja mulle ei kyllä sopis tehdä lauantaina yhtään mitään jalkaliikettä, jos sunnuntaina aikoisin tehdä pitkän lenkin. Sykkeet nousee heti 5-10% korkeammalle, vaikka juoksutahti pysyisi samana. Jos puolimaraton on tavoitteena, niin oletko ottanut jo 120min pk-lenkkejä? Paljonko on ollut matka tuossa ajassa? Onko 120min juoksu tuntunut sujuvalta, vai onko ollut takkuista?

Jotain samanmuotoista itsellenikin tekemässä. Sellainen vaan tuli itsellä mieleen, että eikö tuo tiistain ojentajaveto taljassa ja perjantain ranskalainen punnerrus ole turhia, kun kuitenkin ojentajat tekee duunia jo penkissä ja pystypunnerruksessa? Tai siis omasta mielestä turhan paljon huomiota yhdelle (pienelle) lihasryhmälle yksijaksoisessa ohjelmassa...

Itsellä tosiaan tavoitteena pitää treeni simppelinä ja lyhytkestoisena, siispä pääpaino moninivelliikkeissä.

Jonkin verran juoksutaustaa itsellä, ja mulle ei kyllä sopis tehdä lauantaina yhtään mitään jalkaliikettä, jos sunnuntaina aikoisin tehdä pitkän lenkin. Sykkeet nousee heti 5-10% korkeammalle, vaikka juoksutahti pysyisi samana. Jos puolimaraton on tavoitteena, niin oletko ottanut jo 120min pk-lenkkejä? Paljonko on ollut matka tuossa ajassa? Onko 120min juoksu tuntunut sujuvalta, vai onko ollut takkuista?

Niin.. olisko siinä liikaa ojentajille.. ojentajat on kuitenki palautunu hyvin ennen seuraavaa treeniä mut ehdottaisitko jotain ransk. punnerruksen tai ojentajavedon tilalle? molempia ei viitti jättää kuitenkaa pois.
yksinkertaisuuden takia mullaki on vaan 1-jakoinen vaikka sanotaanki et se ei oo paras mahdollinen mut itellä toimii.

Toi lauantain treeni on mulla jo muuttunut tuosta sen verran etten tee jalkoja yhtään koska se toiaankin vie tehot sunnuntain pitkiksestä!
Mulla tosiaan olis tavotteena loppukesästä (syyskuu tais olla) juosta se puolimara mut mun polven kans ollut ongelmaa ja oon pystynyt juosta vaan korkeintaan 10km nyt pitkän aikaa :( nyt polvi kuitenki vähä parempi niin tarkoitus olis pidentää lenkkiä. Mut viimeks kun juoksin 20km niin aika oli muistaakseni 2h 35min että aika paljon on vielä tekemistä! Mut silloin juoksu kulki kyllä hyvin. Kuinka ite treenaat juoksua?

Pakko kysyä, paljon olivat sarjapainot ohjelman lopussa muissa liikkeissä? Kuitenkin jos olet vuoden tätä ohjelmaa pystynyt tekemään, niin kehitystä varmaan tuli ovista ja ikkunoista.. Itse tein TM:ää pari vuotta sitten, ja 14 viikkoa oli ihan max, mitä ohjelmaa pystyi tekemään. Kyykyn viikkovolyymi + sarjapainot, ja päälle vielä mave, kävivät palautumisen kannalta ylivoimaisen raskaaksi. Hupaisaa, itsellä oli ohjelman loppupuolella kyykyssä sarjapainot 165kgx5, mave 215kgx3 ja sitten rive, ta daa, 75kgx3x5. Eli rive oli ihan kuraa verrattuna muihin liikkeisiin, vaikka raivokkaasti sitä yritinkin opetella. Onhan se vaikeaa yrittää kylmiltään opetella noin teknisesti vaativaa liikettä, kun ohjelmassa on muutenkin palautumisen kannalta tiukkaa.

Aivan loistavia ohjelmia ovat silti sekä SS, että TM. Se että rive ei itseltä sujunut, ei kerro ohjelmien yleisestä toimivuudesta vielä mitään. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos ei ole aikaisemmin tämän tyyppisellä ohjelmalla treenannut, MrJantsa!

No ensiksi, minulla on treenivuosia +25v ja ikääkin niin että viideskymppi on hyvän matkaa menossa. Ne "helpot" tulosparannukset ovat tulleet jo markka-aikaan. Texas metodia en nähnyt mitenkään järkeväksi sen alkuperäisessä muodossaan joten jaoin sen 6vk pätkiin. Eli käytännössä vain kuudennella viikolla tuli yrityksiä parantaa edellisen 6vk jakson parhaimpia tuloksia. Minulla tuo ei sitten toiminut penkissä juuri ollenkaan. Military pressistä en saanut mitään hyvää penkkiin. Kyykyssä sarjapainot oli lopussa 5x5x177.5 ja 5x197.5. Vedossa 5x205. Kuten sanottua, minulla on vuosia menneisyydessä jolloin en maastavetoa tehnyt ollenkaan vaan pelkästään rinnallevetoa. Siksi tuo tulos erottuu noista muista. Ennätyksiä tuli useita, mutta minulle se on (näillä treenivuosilla ja iällä) jo itsessään iso asia vaikka parannus olisi pienikin.
Rinnalleveto ei voi olla kovin kummoinen juuri kenelläkään, jos ei ole selkeää hajua mikä on kakkosveto.

Anna se ojentajataljassa ja ranskalainen olla vaan jos oot jaksanut tehdä.
Yksinkertaisin ois tehdä se 1jako isojen liikkeiden ympäri penkki, pystypun, kyykky, mave, ylätalja, vatsat ei muuta.
Mut halusit lihasta, yksinkertainen ja toimiva on se 3jakoinen minkä sul johonkin kirjoitin.
Jaksat silti juosta, koska se 1jakoinen kun teet ni et yksinkertaisesti palaudu hyvin, jos sen 3krt viikossa läpi teet.
Mutta sul on se ohjemlma nyt ni tee sitä 1-3kk ja vaihda sen jälkeen se vaikka sihen 3jakoiseen.

Niin.. olisko siinä liikaa ojentajille.. ojentajat on kuitenki palautunu hyvin ennen seuraavaa treeniä mut ehdottaisitko jotain ransk. punnerruksen tai ojentajavedon tilalle? molempia ei viitti jättää kuitenkaa pois.
yksinkertaisuuden takia mullaki on vaan 1-jakoinen vaikka sanotaanki et se ei oo paras mahdollinen mut itellä toimii.

Toi lauantain treeni on mulla jo muuttunut tuosta sen verran etten tee jalkoja yhtään koska se toiaankin vie tehot sunnuntain pitkiksestä!
Mulla tosiaan olis tavotteena loppukesästä (syyskuu tais olla) juosta se puolimara mut mun polven kans ollut ongelmaa ja oon pystynyt juosta vaan korkeintaan 10km nyt pitkän aikaa :( nyt polvi kuitenki vähä parempi niin tarkoitus olis pidentää lenkkiä. Mut viimeks kun juoksin 20km niin aika oli muistaakseni 2h 35min että aika paljon on vielä tekemistä! Mut silloin juoksu kulki kyllä hyvin. Kuinka ite treenaat juoksua?

Kun juoksuintoa oli, niin pyrin tekeen näiden pk-/vk-jakojen mukaista, mutta todellisuudessa mulla oli vaan vk-lenkkejä. Toiset inasen korkeemmilla sykkeillä kun toiset, mutta koskaan en varmaan tosissaan ollut pk-sykealueella. Kyllä se silläkin toimi, ja jossain vaiheessa siihen käänsin tietoisestikin. Ajatus oli, että pääasia kun vaan saa sitä jatkuvuutta, eli perseen ylös ja lenkille. Eka puolikkaani oli alle 2h ja viime kesän 33km oli 3h 25min. Molemmissa tosin zippasin loppua kohden, joten liian lujaa tuli mentyä. Mun mielestä iso juttu on, että ylipäänsä kykenet juokseen 20km. Ainakaan mulle se ei koskaan ollut mikään itsestään selvyys, oli vauhti mikä tahansa.

Mä siis jättäisin ite kokonaan ojentajat pois, koska penkin jälkeen tehtävässä pystypunnerruksessa huomaan jo että ojentajat alkaa nuupahtaan loppua kohden. Ehkä teen enemmän ojentajilla noi punnerrukset, tai sitten et vaan tee niitä tarpeeksi lujaa ;) Mutta jos jaksat tehdä, niin turha niitä poiskaan on ottaa, kuten jussiw5 sanoi. Mulla tosiaan pääpaino noissa isoissa liikkeissä ja pyrin ne tekeen kovaa.

Anna se ojentajataljassa ja ranskalainen olla vaan jos oot jaksanut tehdä.
Yksinkertaisin ois tehdä se 1jako isojen liikkeiden ympäri penkki, pystypun, kyykky, mave, ylätalja, vatsat ei muuta.
Mut halusit lihasta, yksinkertainen ja toimiva on se 3jakoinen minkä sul johonkin kirjoitin.
Jaksat silti juosta, koska se 1jakoinen kun teet ni et yksinkertaisesti palaudu hyvin, jos sen 3krt viikossa läpi teet.
Mutta sul on se ohjemlma nyt ni tee sitä 1-3kk ja vaihda sen jälkeen se vaikka sihen 3jakoiseen.

Samaa mieltä tosta isojen liikkeiden fokusoinnista. Toki jos on jotain tarkempia/spesifimpiä tavoitteita, niin sitten hifistelyt mukaan. Itse oon korvannut ylätaljankin leuanvedolla ajatellen, että se olis jotenkin kokonaisvaltaisempi liike kropalle. Pääasia kai tässä on, että tekee sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä. Jos ei siis mitään tarkempia tavoitteita ole.

Kun juoksuintoa oli, niin pyrin tekeen näiden pk-/vk-jakojen mukaista, mutta todellisuudessa mulla oli vaan vk-lenkkejä.
mäkin pyrin pk/vk-jaotteluun mut herkästi menee kaikki lenkit vk:n puolelle. Sunnuntain pitkikses aion keskittyä nyt siihen et vauhti on niin hidas et pysyn pk-alueella. sul oli hyvä aika puolikkaalla vaikka treenit vk-alueella onkin.

ja niistä ojentajista, niin ainakin niissä saa lisäillä painoja tasaseen tahtiin vaikka teenki usein ojentajat.. ehkä seuraavas ohjelmas johon vaihdan about 4vkon päästä, vois miettiä tarviiko ojentajat niin paljo huomioo. Mut musta se on kuitenki suht iso lihas, isompi ku hauis (mutu-tuntuma).

Tottakai leuanveto, mut nyt oli nainen kysyjänä ni harva nainen pystyy leukoja vetämään, jollei avustettua laitetta ole.
juu en ihan kokonaista leukaa pysty vetään. mun logiikalla ajateltuna jos ylätaljas pystyy tekeen isoilla painoilla (omalla painollaan?), sit pystyis leuanvetoonkin.

Ei tule ojentajia liikaa, jos teet kerran viikossa taljassa ja kerran ranskalaisen. Tuollasta epäsuoraa rasitusta ei kannata miettiä ku eihän silloin vois tehdä mitään ku kaikessa tulee epäsuoraa johonkin...
Naisten yleensäkin kannattaa ennemmin veivata muutama ylimääräinen ojentaja ennemmin kuin hauis, koska hoikkienkin naisten allit on ne mitkä helpolla tulee ja vahvat ojentajat tähän auttavat ;)

Naisten yleensäkin kannattaa ennemmin veivata muutama ylimääräinen ojentaja ennemmin kuin hauis, koska hoikkienkin naisten allit on ne mitkä helpolla tulee ja vahvat ojentajat tähän auttavat ;)
haha, jotenki näin mäki oon sen ajatellut :D itse asias mä teen ojentajat 3krt viikos ku teen la vielä dippipunnerruksia jos jaksan..

No ensiksi, minulla on treenivuosia +25v ja ikääkin niin että viideskymppi on hyvän matkaa menossa. Ne "helpot" tulosparannukset ovat tulleet jo markka-aikaan. Texas metodia en nähnyt mitenkään järkeväksi sen alkuperäisessä muodossaan joten jaoin sen 6vk pätkiin. Eli käytännössä vain kuudennella viikolla tuli yrityksiä parantaa edellisen 6vk jakson parhaimpia tuloksia. Minulla tuo ei sitten toiminut penkissä juuri ollenkaan. Military pressistä en saanut mitään hyvää penkkiin. Kyykyssä sarjapainot oli lopussa 5x5x177.5 ja 5x197.5. Vedossa 5x205. Kuten sanottua, minulla on vuosia menneisyydessä jolloin en maastavetoa tehnyt ollenkaan vaan pelkästään rinnallevetoa. Siksi tuo tulos erottuu noista muista. Ennätyksiä tuli useita, mutta minulle se on (näillä treenivuosilla ja iällä) jo itsessään iso asia vaikka parannus olisi pienikin.
Rinnalleveto ei voi olla kovin kummoinen juuri kenelläkään, jos ei ole selkeää hajua mikä on kakkosveto.

Okei, eli sulla oli "hyvät" pohjat olemassa valmiiksi. Paljon kunnioitusta, että jaksaa treenata 25+v, itse oon käynyt about 10v salilla, ja alkaa tuntua, että kehitys on aika kiven alla nykyään.. Mutta se on pelkkä haaste.. Jännää, että penkki ei kulkenut, itsellä ihan samat kokemukset TM:stä, kyyky, mave ja leuat paranivat, penkki ja pystäri ei. Mutta penkki on toisaalta itsellä aina ollut heikko, ihan sama, miten sitä on treenannut. Mä luulen, että rivessä on osittain sama ongelma kuin penkissä: pitkät kädet. Oikeasti joka rive treenissä pelotti, että kohtaa taas sattuu ranteeseen ja kyynärpäähän, kun käsiä ei ehdi kääntää tangon alle tarpeeksi nopeasti, ja paino tulee liian eteen suhteessa kroppaan.

Kakkosvetoa yritin treenata roikusta, mutta siinä toi ongelma käsien ja ranteiden kanssa korostui entisestään. Etukyykyssä sama juttu, bodaus-otteella, kädet ristissä, nousee melkein samat raudat, kuin takakyykyssä. Sit taas rive-otteella jo 60kg aiheuttaa älyttömän vihlonnan ranteisiin. Joo, yritin venytellä ranteita, ja päivästä riippuen se auttoi vähän, mutta ei pitkällä aikavälillä.

haha, jotenki näin mäki oon sen ajatellut :D itse asias mä teen ojentajat 3krt viikos ku teen la vielä dippipunnerruksia jos jaksan..
Mikä on dippipunnerruksia?
Dipit tuo kyl voimaa ja sitä kautta sull myös lihas kasvua. Htppää dippi telineeseen ja tee aluksi vaikka puolikkaita ni uskomattoman nopeasti siinä voima kehittyy ja saat tehtyä täydellä liikeradalla. Tai jos dippilaite salillasi ni tee siinä. Sen dipin voit tehdä vaikka joka toinen viikko vuorotellen ranskalaisen kanssa ;)

Mikä on dippipunnerruksia?
Dipit tuo kyl voimaa ja sitä kautta sull myös lihas kasvua. Htppää dippi telineeseen ja tee aluksi vaikka puolikkaita ni uskomattoman nopeasti siinä voima kehittyy ja saat tehtyä täydellä liikeradalla. Tai jos dippilaite salillasi ni tee siinä. Sen dipin voit tehdä vaikka joka toinen viikko vuorotellen ranskalaisen kanssa ;)

mä teen dipit ihan vaan penkissä mut aattelin koittaa sitä telinettä joku päivä, se olis varmasti raskaapi :)

mä teen dipit ihan vaan penkissä mut aattelin koittaa sitä telinettä joku päivä, se olis varmasti raskaapi :)

Koita seuraavaks! Jos et saa alhaalta asti tee puolikkaita, mut pidä kroppa aika pystyssä, älä käänny eteen päin ja kyynärpäät kylissä kii ettei ne leviä sivuille.

Oon tehnyt nyt jonkin aikaa tätä ohjelmaa. Tilanne on sellainen, että 2,5kg nostot pystärissä ja penkissä alkaa olla liikaa. Mikä olisi paras keino pitää tulokset kasvussa? Sarjojen pidentäminen 6:een toistoon? Yksi ylimääräinen sarja?

Back
Ylös Bottom