🥣 Suuri puurokeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🥣 Suuri puurokeskustelu 🥣

Meta description: Kaikki puurosta: parhaat reseptit, makuvinkit, ravintoarvot ja pakkislaisten kovat mielipiteet yhdessä ketjussa.

Ohrasuurimoita ja soijarouhetta ja suklaanmakuista heraa oli mulla vesitilkassa yön yli jääkaapissa, nyt heitin ne rahkan päälle ja messiin vielä iso omena pienenä silppuna :haart:

Ei kai ihan puuroa, mut parempaa :hyvä:

Sonnin maitoa.

40g kaurahiutaleista ja vedestä kattilassa puuro,
samalla kiehuessa sekaan
1 rkl vaniljaheraa
1/2 banaani

päälle vielä marjoja ja raejuustoa :3

Desi hiutaleita, 100-150g raejuustoa, 30g pakastemustikoita, 5g soijalesitiiniä, 5g kookosöljyä ja sit päälle vähän mehukeittoa. Toimii! :kuola:

ihan uus feivöritti: iso satsi uunissa haudutettua puuroa ( kauraa, leseistä tai spelttiä), päälle 2 tl lesitiiniä, 150-200g raejuustoa ja marjoja. Taivaallista :kuola: joskus vaihtelun vuoksi sekotan raejuuston tilalle maitorahkan kun olen lämmittänyt puuron, ei sekään pöllömmältä maistu :D

Raejuustoa minä sinne laitan. :kuola:

Onko käytännössä mitään eroa syökö aamulla lautasellisen (noin 40g) Kellogg's Rice Crispies muroja vai puuroa? Crispies: 130kcal, 2g protskua, 0g rasvaa, 29g hiilareita joista 4g sokeria. Kaurahiutaleet: 140kcal, 5,6g protskua, 3g rasvaa, 22g hiilareita joista 0,4g sokeria. Kuituja toki on puurossa enemmän, mutta huomaako viittä grammaa missään on eri asia.

Onko käytännössä mitään eroa syökö aamulla lautasellisen (noin 40g) Kellogg's Rice Crispies muroja vai puuroa? Crispies: 130kcal, 2g protskua, 0g rasvaa, 29g hiilareita joista 4g sokeria. Kaurahiutaleet: 140kcal, 5,6g protskua, 3g rasvaa, 22g hiilareita joista 0,4g sokeria. Kuituja toki on puurossa enemmän, mutta huomaako viittä grammaa missään on eri asia.

Onhan noissa käsittääkseni paljonkin eroa. Hiilareiden laatu eriää ymmärtääkseni aika paljon, nopeat muroissa vs. hitaat puurossa. Lisäksihän tuohon muroannokseen pitää laskea ainakin rontti desi maitoa, ellei ihan välttämättä niitä kuivia papanoita halua mättää.

IMO puuro aamuun ja occasional treattina sit noita muroja.

EDIT: pakkiis kerkesikin jo antaa paremmin havainnollistavan esimerkin.

Jos haluaa olla oikein neuron euron immeinen, niin ostaa nuo hiutaleet ja leseet erikseen, sotkee valmiiksi johonkin törppöön ja pistelee siitä menemään. Itellä menee kaurahiutale+kauralese -komboa halpamerkin tuotteista, on hinta ja beetaglukaanit kohdallaan.

Minä syön kaksi täyttä lautallista joka aamu puuroa sokerin ja voi silmän kanssa. Ripaus maitoa myös jäähdykkeeksi.

Puuron syönti

En löytänyt juttua tästä suomalaisesta herkusta, joten laitan tän nyt tähän. Kuinka moni syö puuroa, ja millaista, osana päivän aterioita? Onko puurosta enemmän haittaa kuin hyötyä? Itse vetelen reilu kymmenen vuoden tauon jälkeen neljänviljan puuroa lautasellisen päivässä voisilmän kanssa.
Jos joku fiksu löytäisi tutkimuksia tästä ja linkittäisi tänne.

Just tuli tänään vastaan niinkin luotettavassa uutisportaalissa kuin iltalehden kotisivuilla seuraavanlainen uutinen:
Harvardin yliopiston tutkimus: Aamupuuro pidentää elinikää

Tossa telegraphin sivuilta, en jaksanut tsekata onko pohja iltalehtden uutisille kun julkaistu jo muutama kk sitten (related articleseissakin jotain tekstin keskellä):
Porridge 'could protect' against cancer and heart disease - Telegraph

Edit:
Tuossa iltalehden käyttämä artikkeli
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/10705769/Porridge-could-protect-against-cancer-and-heart-disease.html

Aamupuuro kuuluu mun päivän avaukseen. Kookos- tai mantelimaitoon tehtynä maapähkinävoilla, marjoilla ja rahkalla tai raejuustolla.

Back
Ylös Bottom