🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Mulla on ouran sormus, joka mittaa jatkuvaa sykettä ja hrv:ta nukkuessa. Pop vehje unen optimointiin.

Itse vahvasti harkitsin tuota mutta sitten rupesin miettimään että meneekö liian suorittamiseksi elämä. Vituttaa aamulla jos suorituskyky on kännykässä joku 60%. Entä sitten kun sun uni on päin persettä vaikka voit hyvin ja kaikkesi olet jo tehnyt parantaaksesi untasi, mutta oura sanoo esim sen : 60%.

Haluanko aamulla kuulla kun kaikkeni yritin että "perkele näin huonosti nukuin, nythän oon sit pakosta väsynyt" ja sit oon ihan mindfuck että joo nyt oon sitten väsynyt ja sinähän olet kun luulet niin :david:

Eli jätän ostamatta..

Oma kokemus on se että joitakin viikkoja pystyy olemaan ruokavaliosta johtuvalla ketoosilla. Toisaalta minkään treenin kannalta ei ole pystynyt pitämään hiilihydraatteja kuukausikaupalla kovin matalalla tasolla. Buff Dudes muistaakseni tuli siihen tulokseen että kuukauden jälkeen voimatasot laskee.

Itse vahvasti harkitsin tuota mutta sitten rupesin miettimään että meneekö liian suorittamiseksi elämä. Vituttaa aamulla jos suorituskyky on kännykässä joku 60%. Entä sitten kun sun uni on päin persettä vaikka voit hyvin ja kaikkesi olet jo tehnyt parantaaksesi untasi, mutta oura sanoo esim sen : 60%. Haluanko aamulla kuulla kun kaikkeni yritin että "perkele näin huonosti nukuin, nythän oon sit pakosta väsynyt" ja sit oon ihan mindfuck että joo nyt oon sitten väsynyt ja sinähän olet kun luulet niin. Eli jätän ostamatta..

Ymmärrän hyvin tuon. Toinen hyvä syy jättää ostamatta on, että kaikki isot asiat voi korjata ilman mittariakin. Mä oon silti tykännyt ja ostaisin uusiksi.

Mitä olen muuttanut ouran takia:
Unihygienia, aina samat optimoidut toimenpiteet ennen nukkumaanmenoa. Ei ruutuaikaa ja sinisen valon filtteröinti vaikuttaa älyttömän paljon syväuneen ja nukahtamisnopeuteen mulla. Iso sapuska lähellä nukkumaanmenoa on todella huono asia mulle. Se nostaa sykkeen kattoon yön ajaksi. 4h syömättä ennen nukumaanmenoa on mulle optimi.

Toinen asia on leposyke ja hrv. Noiden seuraaminen ja käyttäminen treenien optimointiin on pop.

Imeskeltävät sinkkitabletit vaikuttaa mulla syväänuneen isosti. Täysi yllätys tämä. Toistuu mittauksissa, jos jättää tabut pois tai lisää takaisin. Magnesiumilla, l-theaniinilla ja monella muulla aineella ei ollut mitattavaa vaikutusta uneen.

Eka kuukautena ouran kanssa syväuni per yö oli 20 minuutin pinnassa. Unihygienian korjaaminen nosti syvänunen 40 minuutin pintaan. Sinkkitabujen jälkeen syväuni on ollut 60 minuuttia per yö keskimäärin.

Oura ei anna absoluuttisen oikeita numeroita unenlaadun osalta. Mutta sen antama trendi on kohdallaan. Mun unenlaatu on optimoitunut viimoisen 9kk aikana massiivisesti paremmaksi kuin ennen. Unenmäärä on pysynyt about samassa.

Hrv korreloi mulla tosi hyvin stressin ja palautumisen kanssa. Ouran ansiosta on ollut motivaatiota työstää hrv:ta ylöspäin ja se on kantanut tulosta. Sopivan kovat treenit, palautuminen ja hengitys+meditaatioharjoitukset on parantaneet oloa ja mittadataa.

Nyt kun osaa kuunnella kroppaa niin oura on aika tarpeeton poislukien uusien vitamiinien tms. testaaminen.

Viimeksi muokattu:
Oma kokemus on se että joitakin viikkoja pystyy olemaan ruokavaliosta johtuvalla ketoosilla. Toisaalta minkään treenin kannalta ei ole pystynyt pitämään hiilihydraatteja kuukausikaupalla kovin matalalla tasolla. Buff Dudes muistaakseni tuli siihen tulokseen että kuukauden jälkeen voimatasot laskee.
Ite oon suunnitellut että vetäis näitä ketoja kuukauden pätkissä, väliin viikko tai pari hiilareilla ja sitten alusta. Mutta katotaan nyt päivä kerrallaan.
Carb Nite myös kiinnostaisi, eli siinä syödään cheattihiilaria treenin päälle, muuten keto/low carbia.

Imeskeltävät sinkkitabletit vaikuttaa mulla syväänuneen isosti. Täysi yllätys tämä. Toistuu mittauksissa, jos jättää tabut pois tai lisää takaisin. Magnesiumilla, l-theaniinilla ja monella muulla aineella ei ollut mitattavaa vaikutusta uneen.
Mielenkiinnosta, mitä sinkkitabletteja käytät?

Mitä olen muuttanut ouran takia:
Unihygienia, aina samat optimoidut toimenpiteet ennen nukkumaanmenoa. Ei ruutuaikaa ja sinisen valon filtteröinti vaikuttaa...

Juu toki. Mutta eihän oura noita kikkoja sinulle kertonut? Ei sitä että käytä sinkkiä jne. Pointti siis jos sulla on käytössä kaikki nuo niin miten hifistelijäksi muutut lopulta? En siis ole ouraa vastaan missään nimessä, niin paljon hyvää kuullut. Mutta itsehän sinä lopulta kuitenkin teet ne muutokset joiden seuraamuksia vain seuraat ouran kautta. Itselle se riittää kyllä taitaa, että aamulla huomaa heräävänsä pirteenä tai sitten että muistaa jotta pyörimiseksi sängyssä meni. Ei siihen tarttee enään ouraa sanomaan, että: "Nukuit paskasti, ota iisisti!".

Mielenkiinnosta, mitä sinkkitabletteja käytät?

Imeskeltävä zinc lozenge tabu missä on zinc acetate 18.75mg. Nieltävissä zma tabuissa oleva sinkki(aspartate&monomethionine) mitä söin aikaisemmin ei väräyttänyt mittaria mihinkään suuntaan.

--------------

Ei toi oura ole mulle jumala. Yritin kirjoittaa, että se oli hyvä motivaattori, kun numeroista näki, että asiat etenee ennen kuin etenemisen huomasi olotilassa. Nyt kun osaa paremmin kuunnella kehoa ja unihygienia on kunnossa niin oura on aika tarpeeton. Ellei sit yritä mitata vaikka lisäravinteiden/vitamiinien vaikutusta. Toi sinkki olisi mulla jäänyt löytymättä ilman ouraa.

Jos olisin huippu-urheilija niin hrv ja leposyke olisi supertärkeitä työkaluja. Konttorirotalle, joka hupiurheilee ja yrittää hallita työstressiä, nuo numerot on lähinnä kiinnostavia kuriositeettejä.

Kolmas viikko ketoa kohta takana ja nyt alkaa tökkiä. Tuntuu että jalat on tehty sementistä eikä meinaa jaksaa mitään. Unet on myös selvästi kärsineet, herää pari tuntia aiemmin kuin tarviisi ja muutenkin katkonaista. Miten tästä eteenpäin?

Kaliumia ja suolaa molempia riittävästi. Lisäsin ehkä kalaa ja muita mereneläviä. Venäläiset suolakurkut myös hyviä ketolla.

Kolmas viikko ketoa kohta takana ja nyt alkaa tökkiä...

Itsellä oli vastaavaa kans että alun jälkeen tuli paskavaihe ja kaikki oli raskasta sekä heikotusta. Käytin näitä niin muutaman päivän päästä alkoi helpottamaan: KALEORID DEPOTTABLETTI 750MG | Yliopiston Apteekki

Samoin kun siirryin carnivorelle täysin niin sama tuli jolloin otin aluksi muutamia päiviä noita tabuja ja auttoi. Sitähän en sitten tiedä oliko OIKEASTI niiden takia vai sattumaa. 1 tabletin otin siis aamuisin. Tuossa on kunnon määrät kaliumia toisin kuin jossain muissa tuotteissa joita joutuisi työkseen vetämään mieli saada sama määrä..

Kai se pitää vielä viikko kärvistellä, alkuperäinen suunnitelma oli noudattaa tiukkaa ketoa 4 viikkoa hiilarit alle 30g/vrk. Lisätään niitä vaikka 50g tasolle tän jälkeen, enemmän kasviksia ainakin. Mahdollisesti muutakin hiilaria tai tankkauksia treenin päälle. Pitää tutkia ja kokeilla.

Onko kukaan kokeillut steak and eggs, tai carb nite solution- tyyppisiä diettejä? Kumpikin menee käytännössä suht niukilla kaloreilla nollahiilareilla normipäivät, carb nite myöskin skippaa leangainsimaisesti aamupalat, ja 4-5 päivän välein on cheatti. Carb nitellä cheatti alkaa illalla treenin jälkeen ja suositellaan tehtäväksi nopeilla hiilareilla roskaruuasta. Eli nämä on jotain cycle dietin ja syklisen keton välimaastoa. Vaikuttaa vähän liian hauskalta ollakseen toimiva malli :)

Vaikuttaa vähän liian hauskalta ollakseen toimiva malli :)

En tiedä tuommoisesta tyylistä itse, mutta yleensä tuo sen dieetin toimivuuden kertookin jo aika hyvin. Myöskin se, että jos dieettajaa alkaa etsimään netistä sellaisia ihme dieettejä joihin roskaruoka kuuluu osana niin kertoo siitä, että kärsii dieetillä liian paljon ja koittaa vain etsiä kaikenlaista ratkaisua/hyväksyntää vetää sitä roskaa. Joillakin se varmasti saattaa toimia ainakin jonkun aikaa, että on lupa sitten vetää sitä roskaruokaa kerran viikossa. Mutta jos dieetillä olo on yhtä tuskaa koko ajan, että pitäisi miettiä milloin pääsee syömään roskaa niin jotain on varmasti pielessä. Jotkut kuten itsekin ennen "keto-carnivorea" harrastin samaa, mutta sillä erotuksella, että en todellakaan vetänyt "roskaruokapäivänä" mitä sattuu, vaan ihan riisiä, bataattia, kaurapuuroa ja jotain hedelmiä.

Oikeastaan ehkä ainut millä dieetillä voi koittaa pelata/helpottaa sitä lievää kärsimystä niin on aterioiden suunnittelu ajallisesti ja toki siihen kuuluvat ruoka-aineet järkevästi. Mutta itse nään vaan roskaruoan kokonaisuuden pilaavana, varsinkin jos se vedetään YLI eikä puhuta parista ateriasta. Niitäkin on jotka eivät saa nukuttua kun eivät malta odottaa että aamulla pääsevät heti vetämään koko kellon ympäri kaikkea mahdollista. En oo ikinä kuullut että kukaan olisi saanut hyvää oloa itselleen lopulta niilläkään ratkaisuilla..

Sori meni ehkä aavistuksen off topic :cautious:

Ennemmin käyttäisin termiä earnt meal(ansaittu ateria) ja niitä hyväksi tunnettuja ruoka-aineita enemmän.

Jos tarvii pääkoppaa hoitaa roskalla niin turha sen kanssa on itseänsä huijata. Nimimerkillä joskus vaan on saatava pitsaa vaikka ei se missään universumissa ole terveysruoka. Ei elämästä selviä hengissä ja ei koko matkaa kannata elää kurjuudessa. Eilinen kana+kasvikset oli melko dieettisapuskaa, mutta ihan sootanan hyvää. Ei terveelliseksi väitettyjen safkojen tarvi olla pahanmakuisia. Kotona voi myös duunata "roskaruokaa", jonka ravintoarvot ja maku on kohdallaan enemmän kuin vaikka mäkkärin burgereissa ja ranskiksissa.

On keto ruuatkin, ynnä monet muut body/terveysruuatkin hyviä. Esim äsken söin parapähkinöitä ja oli todella herkkua. Kuten myös vaikka rasvainen kala ja useimmat kasvikset. En silti pistä pahakseni jos saisi silloin tällöin syödä vaikka karkkia jos se vieläpä edesauttaisi kunnon kiristymistä. Tai tulis edes pumppi.

Jos haluaa sapuskoida hiilareita niin keto on väärä dieetti. Kyllä hiilaripohjaisillakin laihtuu, kunhan pitää kalorivajetta yllä. Asioita sotkemalla ei tule paras lopputulos.

Täällä alkamassa ensimmäinen Ketodietti ja mietin hieman aamupalaa. Miltä kuullostaa aamupalana Maitorahka mustikoilla, pari kananmunaa ja pähkinöitä? Olen aamuisin äärimmäisen huono syöjä ja laiska, joten aamupalan pitäisi olla helppo, yksinkertainen ja nopea.

Back
Ylös Bottom