🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Itse olen ollut syklisellä ketolla muutamankin pidemmän ajanjakson -viimeisin jakso kesti n. 1 1/2 vuotta. HH tankkauksen jälkeen tein yleensä pari perusboditreeniä push/pull -jaolla ja viikon loput treenit pääasiassa 1-jakoisella - matalilla toistoilla & lyhyillä tauoilla (musclerounds, 8x3 jne jne..). Tämä toimi hyvin - tankkauksen jälkeen jaksoi hapotella, tyhjeni ja loppuviikon matala toistoiset menivät hyvin & pää terävänä.
Elämäntilanteiden & adaption takia väliin pitää muuttaa juttuja; Nyt ketolta palattua menossa on hh syklitys - 5-6 treeniä viikkoon push/pull jaolla, hiilarit tarpeen (toistoalueet/tekniikat yms.) mukaan - viikkoon mahtuu korkeahiilarisesta tosi mataliin (keto-tyylin) -päiviä..

Joo, mutta Sovijärvi on kaivanut esiin tutkimuksen, joka
a) tukee hänen heppoisia uskomuksiaan (carbohydrate-insulin-model, LOL) ja
b) on saanut ansaitusti kritiikkiä.

Tässä muutaman asiantuntijan pikaisesti Googletetut kommentit tähän tutkimukseen liittyen:

expert reaction to study looking at low carbohydrate diets and weight maintenance | Science Media Centre

Ihan hyvä tutkimus tuo on, verrattuna esimerkiks niihin laajoihin väestötutkimuksiin, missä liha on todettu haitalliseksi. Niissä vasta muuttujia onkin.

^^^^Taas meitä sorsitaan.

Vilkaistaanpa tutkimusta. Ketoilijat söivät hieman enemmän proteiinia ja melkein 200 kaloria vähemmän kuin toinen porukka.
Lopputulos: ketoilijat laihtuivat (heillä oli myös isompi rasvaprosentti aloitettaessa) ja suorituskyvyssä ei merkittävää eroa.

Okei... todella yllättävää.

^^^^Taas meitä sorsitaan.

Vilkaistaanpa tutkimusta. Ketoilijat söivät hieman enemmän proteiinia ja melkein 200 kaloria vähemmän kuin toinen porukka.
Lopputulos: ketoilijat laihtuivat (heillä oli myös isompi rasvaprosentti aloitettaessa) ja suorituskyvyssä ei merkittävää eroa.

Okei... todella yllättävää.

Mut hei,

''Ollaan olevinaan niin evidence-based ja #teamscience, mutta samalla poimitaan tutkimuksista ainoastaan itseä miellyttävät lopputulokset ja sivuutetaan asiat jotka eivät välttämättä tue omaa uskontoa''

:ROFLMAO::LOL:

En voi olla edelleen ihmettelemättä, mikä teiän ektomorfi ja mikasa90 tavoite täällä ravintokeskusteluissa on?

Olen miettinyt samaa. Paljon positiivisempi ja eteenpäinvievämpi tapa olis vastarannankiiskien perustaa oma xxx dieetti threadi ja kirjoitella siellä miksi se xxx on paras tapa syödä. Tuo saman jankkaaminen ja pään säkkiinlaittaminen tässä threadissa ei vie asioita yhtään eteenpäin.

En voi olla edelleen ihmettelemättä, mikä teiän ektomorfi ja mikasa90 tavoite täällä ravintokeskusteluissa on?
Olen miettinyt samaa. Paljon positiivisempi ja eteenpäinvievämpi tapa olis vastarannankiiskien perustaa oma xxx dieetti threadi ja kirjoitella siellä miksi se xxx on paras tapa syödä. Tuo saman jankkaaminen ja pään säkkiinlaittaminen tässä threadissa ei vie asioita yhtään eteenpäin.
Korjata vääriä väittämiä. Niitä meinaa riittää. Niin simppeliä.:heart:

edit. Voidaan kyllä miettiä kumpi osapuoli vetää laput silmillä. Sieltä on tullu kuinka viralliset tahot on korruptoineita joille maksetaa ja sitä kautta ihmiset sairastutetaan. Toisella on hiilarit/glykogeenit piripinnassa ja kuitu+ kasviksetkin on jo huonoa tai ei ainakaan välttämättömiä. Ldl on kuulemma myrkkyä. Oletko todella sitä mieltä että näin vastuuttomiin jopa vaarallisiin väitteitä ei saa korjata? Menkäähän nyt oikeesti itteenne. Täällä käy kokemattomia nuoria tyttöjä ja poikia. Ja te jaatte useita suoranaisia valheita ja ignooraatte käytännössä jokaisen maan viralliset suositukset, ja väitätte tahoja jotka on vastuussa miljoonien ihmisten terveydestä korruptoineiks ja ties mitä. Me laitetaan tutkimuksia joissa otos koko on 500tuhannen ihmisten meta-analyyseja, te vastaatte jollakin max150 hengen KOHORTTItutkimuksella, fysiikanlait ei päde ja ei tunnu toimivan ja vielä kehtaat kysyä ''mikä on motivaatio olla tässä ketjussa''.?:david:

Edit. en nyt varsinaisesti manuxia tai ehkä jopa dona:a tähän kastiin laita..

Viimeksi muokattu:
Korjata vääriä väittämiä. Niitä meinaa riittää. Niin simppeliä.:heart:

edit. Voidaan kyllä miettiä kumpi osapuoli vetää laput silmillä. Sieltä on tullu kuinka viralliset tahot on korruptoineita joille maksetaa ja sitä kautta ihmiset sairastutetaan. Toisella on hiilarit/glykogeenit piripinnassa ja kuitu+ kasviksetkin on jo huonoa tai ei ainakaan välttämättömiä. Ldl on kuulemma myrkkyä. Oletko todella sitä mieltä että näin vastuuttomiin jopa vaarallisiin väitteitä ei saa korjata? Menkäähän nyt oikeesti itteenne. Täällä käy kokemattomia nuoria tyttöjä ja poikia. Ja te jaatte useita suoranaisia valheita ja ignooraatte käytännössä jokaisen maan viralliset suositukset, ja väitätte tahoja jotka on vastuussa miljoonien ihmisten terveydestä korruptoineiks ja ties mitä. Me laitetaan tutkimuksia joissa otos koko on 500tuhannen ihmisten meta-analyyseja, te vastaatte jollakin max150 hengen KOHORTTItutkimuksella, fysiikanlait ei päde ja ei tunnu toimivan ja vielä kehtaat kysyä ''mikä on motivaatio olla tässä ketjussa''.?:david:

Edit. en nyt varsinaisesti manuxia tai ehkä jopa dona:a tähän kastiin laita..

Nyky ravintosuositukset vasta tuhoisia on ollut, jos katsotaan seurauksia. Mitä kävi jenkeissä Ancel Keysin 7 maan tutkimusmanipulaation jälkeen, kun luonnollinen rasva korvattiin sokerilla ja teollisilla öljyillä? Sydänsairaudet räjähti kasvuun.

Nyky ravintosuositukset vasta tuhoisia on ollut, jos katsotaan seurauksia. Mitä kävi jenkeissä Ancel Keysin 7 maan tutkimusmanipulaation jälkeen, kun luonnollinen rasva korvattiin sokerilla ja teollisilla öljyillä? Sydänsairaudet räjähti kasvuun.

Ollaanko niitä noudatettu?

Väitätkö ihan tosissas että tämä ruokavalio on syypää ylipainoon ja lukuisiin sairauksiin?
https://cdn-prod.medicalnewstoday.c...ealthy-foods-laid-out-on-white-background.jpg
popular-healthy-foods-laid-out-on-white-background.jpg

Vai voisko syynä olla tällänen?

https://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/3DAD/production/_104898751_gettyimages-844466808.jpg
_104898751_gettyimages-844466808.jpg

Käskeekö viralliset suositukset syömään ylempää vai alemman kuvankaltaisia ruokia?

edit: vastaa @Lonewolf ja @Dona vaikka tähän?

Jep jep.

Palataanpa taas perusteisiin. Lobbaus vs korruptio. Siinäpä alkuun opiskeltavaa.

Eli siis tää on teiän motivaatio vängätä asiaketjuissa asian vierestä. Ok.

someone-is-wrong-on-internet.png

Ollaanko niitä noudatettu?

Väitätkö ihan tosissas että tämä ruokavalio on syypää ylipainoon ja lukuisiin sairauksiin?
https://cdn-prod.medicalnewstoday.c...ealthy-foods-laid-out-on-white-background.jpg
popular-healthy-foods-laid-out-on-white-background.jpg

Vai voisko syynä olla tällänen?

https://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/3DAD/production/_104898751_gettyimages-844466808.jpg
_104898751_gettyimages-844466808.jpg

Käskeekö viralliset suositukset syömään ylempää vai alemman kuvankaltaisia ruokia?
Molemmat kuvat menee virallisiin makroihin.

Molemmat sisältää jonkinverran hyviä rasvoja, aika paljo kasvisperäisiä (tästä voidaan toki täällä ketoosiketjussa keskustella enemmänki), ja ihan hirveesti hiilaria.

Vielä sillon, ku mie olin nuori, sokeritauti tunnettiin sokeritautina. Ja sen käypähoito vielä seitkytluvulla suomessaki oli sokerinsyönnin rajoittaminen. Sittemmin keksittiin, että rasva on se paha, ku piti teollisuuden lobbaamat sokeriruoat saada paremmin markkinoille. Joten sokeritaudin nimi piti muuttaa diabetekseksi. Jos liika sokeri aiheuttaa ihmiskehossa ongelmia, kumpi on parempi vaihtoehto? Jatkaa sokerikuormitusta ja säädellä lääkkeillä, vai vähentää myrkkykuormaa?

Ja kertaan vielä, lobbaus ei tarkoita lahjontaa/korruptiota.

Molemmat kuvat menee virallisiin makroihin.

Molemmat sisältää jonkinverran hyviä rasvoja, aika paljo kasvisperäisiä (tästä voidaan toki täällä ketoosiketjussa keskustella enemmänki), ja ihan hirveesti hiilaria.

Vielä sillon, ku mie olin nuori, sokeritauti tunnettiin sokeritautina. Ja sen käypähoito vielä seitkytluvulla suomessaki oli sokerinsyönnin rajoittaminen. Sittemmin keksittiin, että rasva on se paha, ku piti teollisuuden lobbaamat sokeriruoat saada paremmin markkinoille. Joten sokeritaudin nimi piti muuttaa diabetekseksi. Jos liika sokeri aiheuttaa ihmiskehossa ongelmia, kumpi on parempi vaihtoehto? Jatkaa sokerikuormitusta ja säädellä lääkkeillä, vai vähentää myrkkykuormaa?

Ja kertaan vielä, lobbaus ei tarkoita lahjontaa/korruptiota.

Meneekö makroihin todella? Mulla on silmälasit ja silti väitän toisin.

page_1.jpg

Turhaa näille räksyttäjille on koittaa näistä asioista kertoa. Itse olen huomannut, että luennoiminen on turhaa. Toisaalta se mikä näyttää toimivan on esimerkki. Moni vierestä seurannut saattaa kysyä itse, kun huomaa, että joku asia toisella toimii. Kun oma mielenkiinto asiaan herää, niin siitä se sitten lähtee.

Jep.

Mehän kyllä voiaan laittaa nää sankarit estolistalle, mutta niien satunnaisten, esim. hakutuloksen perusteella tänne päätyvien parhaaksi ois kyllä, jos modet siivoais täältä tän tyhjänpäiväisen liibalaaban, joka ei vie asiaa yhtään eteenpäin.

Turhaa näille räksyttäjille on koittaa näistä asioista kertoa. Itse olen huomannut, että luennoiminen on turhaa. Toisaalta se mikä näyttää toimivan on esimerkki. Moni vierestä seurannut saattaa kysyä itse, kun huomaa, että joku asia toisella toimii. Kun oma mielenkiinto asiaan herää, niin siitä se sitten lähtee.
Näinhän se on. Ihmetyttää vain, että mikä niien tavoite tällä räksyttämisellä on. Menisivät vaikka salille, jos liikaa vapaa-aikaa on.

Back
Ylös Bottom