🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Kiitos ysikymppiselle tosiaankin tästä, mulla heräs sellanen kysymys vielä että onko siis tarkoitus kokoajan olla miinuksilla paitsi tankatessa luonnollisesti mentäis plussalle?

Jep. Tietenkin mikäli yrittää enemmän recompia (kasvattaa lihasta ja vähän poistaa fläsää) tai oikein kunnolla kasvattaa lihasta, niin sitten plussilla koko ajan.

Rasvan polttoon se ei vain ole optimaali. Mieluiten koko ajan miinuksilla, että saa glykogeenivarastot kunnolla tyhjennettyä. Tämä on tavallaan signaali keholle, että 'polta rasvaa. Ja näin ei keräänny fläsää noissa hiilaritankkauksissa, vaan se menee glykogeeni - ja proteiinisynteesiin.

Ja miten palkkari, saako sisältää hiilaria.

Omat ja muiden kokemukset viittaisivat sinne päin, että ainakaan loppuviikosta ei kannata lisäillä yhtään. Alkuviikosta voi, treenien jälkeen hiilarit menevät suoraan glykogeenisynteesiin, eivätkä katkaise rasvanpolttoa. Määrät kuitenkin melko pieninä. Vaikka 0,3-0,7g/kg. Kokeilemallahan se parhaiten selviää.

Kusee vain tuo tankkaus jos liikaa hiilaria ähtää. Ja sitä kauttaa kusee koko systeemi.

Hieman soditaan tarkoitusta vastaan, jos napsitaan hiilareita treenien jälkeen, kun juuri kehon hiilihydraattivarastoja yritetään tyhjennellä.

Itse ajattelin 2-jakoisella ohjelmalla mennä seuraavasti (ajatellaan että 1. päivä on esim. maanantai)

1. päivänä voimatreeniä
2. lepo
3. bodytreeni
4. lepo
5. bodytreeni (illasta tankkailun aloittelu mahdollisesti, luultavasti kuitenkin seuraavana aamuna)
6. lepo (tankkausta)
7. Voimatreeni (tankkaus loppuu treenin jälkeiseen ateriaan joka olisi tarkoitus tehdä aamulla koska edellinen päivä on tankattu)
ja kierto alusta. Näin saatais siis koko keholle tehtyä voimatreenit tankkauksen yhteydessä (vaikkakin tuo 1. treeniin on aikaa jo kulunut päivä, mutta edellisen voimatreenin jälkeen on kuitenkin syöty hiilaria)

Eli tuossakin tehtäisiin perjantaina vain puolet kropasta?

Ja tankkaus olisi tehokkainta aloittaa välittömästi treenin päätyttyä. Treenin jälkeen on n. 30-60 minuuttia kestävä vaihe, jolloin glykogeenisynteesi on kaikista nopeinta.

Tietenkin yö ajaa vähän samaan asiaan. Paremman tuosta voisi saada jos pystyisi vetämään jotain kovemman intensiteetin juttua tuohon lauantaiaamulle ja sitten aloittaa tankkauksen. Ei liian kovaa, että ei tulisi neljää peräkkäistä treenipäivää.

Ja glykogeenivarastojen tyhjentäminen ei oikein onnistu kolmella punttitreenillä, joista yksi on kaiken lisäksi voimatreeni. Ja koko kropalle tulisi yksi vain yksi bodaustreeni.

Eli tankkaus varovaisemmin tai aerobista mukaan.

Toisaalta sulla näyttäisi tuo tankkaus olevan melko lyhyt.

Dan Duchainen alkuperäisessä suunnitelmassahan taisi olla neljä treenipäiväää ja kolme tankkausta.

Lauantaina tulee kaksi viikkoa täyteen ketoilua.
Jospa sitä ottaisi pienen hiilariannoksen sen kunniaksi ;)

Kannattaako hiilareita syödä kuinka paljon?
Suunnitelmissa oli vetää isohko hampurilaisannos sivuherkkuineen ravintolassa... Eiköhän tuollaisesta pari sataa grammaa irtoa?
Vai olisiko suotavaa ottaa vielä enemmän vai vähemmän?

Tarkoituksena oli ottaa alle salitreeni, niin eiköhän tuosta ainakin osa pamahda suoraan palautumiseen?

Loppupäivä ja seuraava viikko sitten taas hiilaritta... :whip:

Koko päivän vaa mätät niitä hiilareita naamaan laskematta ollenkaan, niin ei ala pipo kiristään päätä. Rasvat kannattaa pitää mahd. matalalla. Rehellinen mättö/tankkauspäivä vaan...

Nyt ku ite on ollu 7 viikkoa ketoosilla ja pidän nyt 2 viikkoa väliä ( ei älyttömiä mässäilyjä, mutta hiilarit yli 50 g päivässä ja kalorit yli rajojen, ei paljoa, mutta kuitenkin) niin jos voin vaan omiin kokemuksiin peilata, niin se että väitetään, että kaikki tulee takaisin alle aika yksikön, eli itellä tommonen 10 kg, niin on täyttä PASKAPUHETTA.

Oon vetäny 1 viikon verran ns. paskalla ruokavaliolla ja painoa on tullut takaisin reilu 1 kg.... tähän väliin mahtuu myös 2 dokaus päivää ja kaks hillitöntä krapluamättö päivää ja paino ei nouse... mahtavaaaaa!!

Noh, toinen väliviikko menee Lontoossa oluen ja hyvän seuran parissa, joten voi olla, että 1 viikko tästä eteenpäin ei olla näin ihmeissään, mutta en silti jaksa uskoa, että paino pamahtaa takaisin 109 yli.... no katotaan miten miehen käy :)

7.3 pitäis aloittaa seuraava 6-7 viikon sykli, tarkoitus saada paino alle 95 kg, nyt siis paino noin 100 kg.

Loppuun vielä, että tää Ketoosi on kyl ylivoimisesti parhain ja helpoin tapa polttaa rasvaa ja itellä on osittain sarja tuloksetkin nousseet, ei nyt ruveta kehuskeleen , mutta en oo ikinä ottanu esim.kyykyssä 8 x 160 kg , mutta 2 viikkoa sitten tuli ylös.

Kaikki te siis, jotka mietitte olisko ketoosi dietti se juttu, niin en voi muutakuin suositella :D

( Taitaa kesä painaa mielessä jo, ku näin avaudutaan ;) )

Olen itekkin ketoosin kannattaja ja tälläkin hetkellä mennään, mutta rn ihan noin raflaavasti lähtis kehuun, toisille se sopii, toisille ei. Ja tuosta painon comebackistä niin mistä se paino voisikaan yhtäkkiä tulla. Eise ketoosi niitä läskejä mihkään varastoi ja yhtäkkiä pamauta takasin. 2-3kg voi tulla nesteitä takaspäin, mutta tietäähän sen tyhmäkin että paino ei voi nousta jos ei syö liikaa. Tuohon n. 10kg saat vetää noin 90 000kcal plussaa, joten jos ruokavalio ei koostu rypsiöljystä ja margariinistä, ei se ole mahdollista.

Olen itekkin ketoosin kannattaja ja tälläkin hetkellä mennään, mutta rn ihan noin raflaavasti lähtis kehuun, toisille se sopii, toisille ei. Ja tuosta painon comebackistä niin mistä se paino voisikaan yhtäkkiä tulla. Eise ketoosi niitä läskejä mihkään varastoi ja yhtäkkiä pamauta takasin. 2-3kg voi tulla nesteitä takaspäin, mutta tietäähän sen tyhmäkin että paino ei voi nousta jos ei syö liikaa. Tuohon n. 10kg saat vetää noin 90 000kcal plussaa, joten jos ruokavalio ei koostu rypsiöljystä ja margariinistä, ei se ole mahdollista.

Juu, ymmärrän, mut mua varoiteltiin, että ottais kuulemma rasvan todella nopeasti kiinni, vaikka menis ihan vähän vaan plussan puolelle kalorit. Näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole, ainakaan omalla kohdalla. Ja ohan se totta, että ei kaikille sovi, mutta IMHO helpoin ja paras vaihtoehto niille, jotka punttia nostelevat, itellä on ollu ainaki salilla entistä energisempi olo, mitä pidemmälle ketoosia on vienyt.

Ja mitä tulee tohon 90 000 kcal, niin eihän siihen tarvi ku yhen tälläsen ;) :kuola:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Dan Duchainen alkuperäisessä suunnitelmassahan taisi olla neljä treenipäiväää ja kolme tankkausta.

Ultimate Dieting Hanbookissa (1982) oli 10 päivän kierto, josta 3 tankkausta. Mutta siinä "tärkeimmässä" eli Bodyopuksessa (1994) oli 5 päivää 0-hiilaria, 2 tankkausta (24h/vrk). Ja ketopäivien vähyyden takia hiilarimäärät ja -lähteet on tarkkaan rajattu (ei fruktoosia jne).
Ko. versio omakohtaisesti monesti käytetty ja hyväksi todettu.
Tässä treenit on tankkauksen jälkeen ne "kovat kehotreenit" maanantai-tiistai, ja perjantai-iltana koko kropan tyhjennystreeni, jonka jälkeen suoraan tankkausta su-iltaan saakka.
Ei varmasti tosiaan optimaalinen systeemi treenien vähyyden takia, mutta takuuvarma kun noudattaa tarkasti, eli läski lähtee ja lihas vähintäänkin säilyy. Mutta jos nuo ei-viikkoon sidotut sovellukset ei haittaa, voi tosiaan säätää ja optimoida vielä helposti lisää. Itse tykkään Bodyopuksesta juuri sen takia, että se sopii arkiviikkoon ja on sellainen no-brainer -ratkaisu..muuten aina tykkään säätää ja miettiä, tuossa voi mennä robona ja tuloksena on rasvattomampi keho.

Sen verran näistä jälleen kerran todettava, että CKD on -muodossa tai toisessa - kokeilemisen arvoinen juttu jo pelkästään sen glykogeenisuperkompensaation takia.
Onnistuneen tankkauksen jälkeinen treeni on hyvin lähellä taivasta.

Ysikybänen muuten: ihan tietämättömänä kysyn: onko tuosta intensiteetti ja glykogeenitankkauksen yhteydestä uutta dataa, Duchaine vielä puhui siitä, että etenkin kova eksentrinen rasitus haittaa glykogeenitankkausta ja siksi tyhjenystreeni ei-suurilla painoilla? Vai onko tämä todistettu jo vääräksi?

Tän jälkeenhän on tullut myös Lyle Mcdonaldin Ultimate Diet 2.0, olisko 2003. Siinä on kanssa 7 päivän kierto missä on 2 tyhjennystreeniä alkuviikosta ja loppuviikosta tankkaus ja body/voimatreeniä.

nyt on 5pv oltu ketolla! Olo on erinomainen, paino tippunut noin 1kg verran, pitäisi vaan päästä treenaileen, tällä viikolla uskaltanut kun flunssa ollu aika pahana, että pääsis kunnolla vauhtiin:O Tällä viikolla haen lähinnä tuntumaan että miltä se olo alkaa kuulosteleen=)

Eipä tässä ole sen kummoisempia tunteita, itse en edes huomaa olevani ketolla.. :D Ainoat piirteet mitä huomaan on että nälkä on kadonnut jonnekki, pitää oikein muistuttaa itseä syömään, sekä energinen olo:P mitään "euforisia" oloja ei ole tullut. Ei tullut mitään sekavia oloja tai nälkiintymistä siirtymävaiheessa tai muutakaan sellaista olon muutosta.. :D Noh eipä tässä sen kummempia, katsellaan ensi viikolla uudestsaan kun saan treeninkin mukaan=)

Kyl tekee ketoosi hubaa. Jo viikon ketoilu jälkee on kiristyny nesteläski sen verra et käy mieles aina lopettaminen.
+Joka yö näkee painajaisia että syö hiilareita

Neljäs päivä Easy Diet ketoosidieettiä menossa. Hyvältä tuntuu, vaikka en vielä ketoosissa olekaan... Kovasti tekee mieli jotain kiinteää pureskeltavaa noiden keittojen rinnalle. Ei sillä, ihan ok makuisia nekin on.

21022011462.jpg

Blogissa raportoin tunnelmia lähes päivittäin...

Tän jälkeenhän on tullut myös Lyle Mcdonaldin Ultimate Diet 2.0, olisko 2003. Siinä on kanssa 7 päivän kierto missä on 2 tyhjennystreeniä alkuviikosta ja loppuviikosta tankkaus ja body/voimatreeniä.

Joo Lylen juttuja on tietenkin tullut luettua vuosien varrella oikein- ja väärinpäin. Itse asiassa luin UD2:n ennen Bodyopusta.
Tykkään enemmän Danin simppelimmästä lähestymistavasta. Lyle on vähän tylsä ja ylitekninen jätkä :)
Nyt on pitkästä aikaa CKD taas lähdössä ja vaikka perusjuttu menee aina Bodyopus-kaavan mukaan, niin tarkistelen usein joihinkin juttuihin "2nd opinionia" mm. joistakin Lylen teksteistä ja toki pubmedista jne. jos innostuu.

..UD2:han on Lylenkin kommenttien mukaan teknisempi/paranneltu/muokattu versio Bodyopuksesta. Oli Danin suuri fani aikanaan.

Itsellä olisi tarkoitus vetää tuossa noin kuukauden mittainen ketodieetti. Muutama kysymys kuitenkin askarruttaa mieltä.

Alkuun hiukan yleisinfoa. Eli kalorit olisi ketolla noin 2000kcal luokkaa. Tämä koostuisi 270g proteiinia, 95g rasvaa ja 15g hiilareita. Itellä pituutta n.180cm ja painoa siinä 80kg kieppeillä rasvojen ollessa noin 12%. Ymmärtääkseni nuo proteiinit ja rasvat tulisi jakaa tasaisesti noin kuudelle ateriallle päivän aikana?

Sitten ne muut kysymykset. Eli mistäs porukka ottaa kuidut keto dieetin aikana? Entäs miten vihannesten syönti, kun niissähän pakkaa kuitenkin sitä hiilaria olemaan? Ja sitten vielä yksi tyhmä kysymys liittyen proteiinijauheeseen :) Eli noissa lisäprotskuissa pakkaa olemaan myös tuota hiilaria ja juon yleensä yhden protskudrinkin töissä välipalana. Tulisiko nyt sitten uhrata tuon keton ajaksi rahaa proteiinijauheeseen, joka ei sisällä tuota hiilaria?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Aivan liikaa Proteiinia, jos haluaa opettaa elimistön käyttämään rasvaa. Vanha thread, tiedetään mut pakko oli kirjoittaa kun pisti niin silmään..

Olen neljättä vuorokautta Atkinsinsilla, tavoitteena ketoosi.
Niin täällä Pakkiksella kuin kaikissa kirjoissakin, joita olen aiheesta lukenut, varoitellaan ummetuksesta ja neuvotaan syömään pellavansiemenrouhetta.
Mun ongelma on se, että mä oon menny ihan kuralle :wtf:

Mitä tää nyt oikein on? Voiks se johtuu siitä että olen aiemmin ollut kasvissyöjä ja tosiaan lihansyönti alkoi viime sunnuntaina? Leivonnaisia ja ylipäätään mitään leipätuotteita en ole aiemminkaan juuri syönyt, hyvä jos pari ruisleipäviipaletta kuukaudessa (en oikein tykkää kun tulee viljatuotteista helposti ilmavaivoja). Olen harrastanut myös täydellisiä paastoja Vogelin tapaan, eli 7 vrk paasto litkuilla mutta nyt iän myötä ei sappi tykkää niistä enää.

Juon n. 3 litraa/pv O´Lightia tai FunLightia (juonut jo vuodesta -97 alk.) ja makeutan teet/kahvit sakariinilla (vuodesta 2005 alk.) joten makeutusaineetkaan ei löystymistä selitä.

Muutoin olo on lähes euforinen jo nyt, nälkää en tunne. Salitreeniä en ole tän dieetin vielä kokeillut joten en tiedä vieläkö rauta nousee entiseen malliin, mutta eilen hölkkäsin 4,3 km ja tänään lenkkeilin koiran kanssa n. 6 km.
En usko vielä varsinaisen ketoosin päässeen alkuun, meen ostamaan ne testitikut kohta.

Ja, BtW, Punttimimmit, onko ollu ketooosidieeteillä ongelmia kuukautiskierron säännöllisyyden kanssa? Hiiva tais (..kele..tana) iskee nyt tuon ripulin ansiosta...

Ja jannut, älkää moittiko että "taas joku muija valittaa..."

Fun Light ja muut keinomakeutusaineet on saatanasta !! muuta en sano !!

Tällästä hommaa mulla:

Vuoden alusta paino pudonnut 94,1 -> 86,2. rasvaprosentti 22,3 () -> 18,9 . Pituutta edelleen 183cm.

Tähän ollaan päästy ruokavalion muutoksella: enemmän proteiineja, vähemmän hiilihydraatteja. Lauantaisin saa sitten syödä ja juoda mitä huvittaa. Olen vähän laiska käymään kuntosalilla joten treeni on kotipainotteista: ensimmäinen kuukausi ehkä 2-3krt viikossa kotona, käsipainojen nostelua, punnerruksia ja eri vatsalihasohjelmia. Salibandya pari krt viikossa. Ensi viikolla ajattelin aloittaa 3krt viikossa kahvakuulatreenin + vatsalihasliikkeet päälle.

Painon seurannassa kätevä työkalu on ollut Withings -vaaka, jossa WiFi joka lähettää tiedot nettiprofiiliin jokaisen vaa'lla käynnin jälkeen. Tästä on helppo ja mukava seurata kehitystä. Laite mittaa myös rasvaprosentin, mutta sitä pidän aika suuntaa-antavana...

Tavoite olisi päästä kiloissa sinne 80kg tietämille sekä tietysti tuo rasvaprosentti on edelleen aika järkyttävä. Jos jossain vaiheessa kesää pääsisi alle 12 niin olen tyytyväinen.

Hienoa, että jotkut viittii dieetin etenemisestään kertoakin jotain, ettei mene pelkäksi "lisää sitä rasvaa läski" - kommentteja lukea. :D Ja tästäkin aiheesta kun on näinkin suosittu voisi olla paikallaan joku kunnon selonteko kyseisestä dieetistä ja kaikesta siihen liittyvästä...?

Mut yksi mikä näin aloittelijan silmistä ja vhh:lla ollessa tulee koko aika väistämättä mieleen; jos porukoilla on ylipäätään 3-4 ateriaa päivässä ja em. kaverin aterioiden väli kuusi tuntia, miten ylipäätään muutenkin lihakset säilyy tälläisen dieetin aikana...? :david:

Mieti ihan näin evoluutiperustaisesti.. ei ennen ollut jääkaappeja, josta popsia kokoajan jotain..
Tuo jatkuvasti syöminen aiheuttaa vaan jatkuvan postprandiaalisen tilan(googlettakaa, jos kiinnostaa). elimistö toimii huomattavasi tehokkaammin kun on vaihtelua niin että syödään 2-3 kertaa päivässä ja siinä väleillä sitten poltetaan sitä tallennettua enrgiaa..
Verensokerit heittelee enemmän ihmisillä, jotka syö ns kokoajan kuin niillä jotka vetää ton 2-3 ateriaa per päivä.
ei ihme että lihavuutta on niin paljon kun ollaan jatkuvassa tallettamistilassa. elimistö ei joudu edes oppimaan rasvanpolttoa, kun kokoajan on tarjolla suolenmutkasta.

Mulla on ketoilua takana nyt vaihtelevasti vuosi. Lähtöpaino oli 136 ja alimmillaan syksyllä 101. Nyt paino on 105-109 välillä ja ei meinaa tippua enää millään. Pidin jouluna kahden viikon tauon ja söin ihan normaalisti. Paino oli tuo tauon jälkeen 112. Nyt takana reilun kuukauden ketoosi ja paino ei tipu alle tuon 105:n millään. Miten ihmeessa pystyn vielä tehostamaan painon tippumista vai pitääkö tässä vain odottaa kärsivällisesti. Alkaa suoraan sanottuna vituttamaan, kun ei mitään tapahdu.

Back
Ylös Bottom