Ranskalaisin viivoin:Dieetti sujuu tällä hetkellä hyvin ja toimii. Voisiko joku ystävällinen asioista perillä oleva kiteyttää minulle, miten tämä ketoosidieetti itseasiassa toimii. Olen tämän ketjun lukenut ja katsellut noita muitakin, mutta hieman hajallaan on tieto. Eli kun hiilarit vedetään alas, ilmeisesti maksa rupeaa valmistamaan glukoosia kehon rasvasta? Tästä tulee ketoaineita? Mitä ne vaikuttavat tilaan? Tai miksi ruokavaliosta noin suuri osa suositellaan olevaksi rasvaa (70%)? Eli lyhyt selitys uteliaalle, että mitä kehossa tapahtuu, kun siirtyy ns. tavallisesta ruokavaliosta vhh:lle ja alle 20g hiilareita/päivä? Tässä ketjussa näyttäisi useampikin olevan, joka tämän varmasti osaa selittää..
- Hiilihydraattien kalorit on pakko korvata rasvalla, ts rasvan osuuden on oltava riittävän korkea. Jos ne korvataan proteiineilla, keho tuottaa energiaa hajottamalla proteiineja sokereiksi - jolloin keho toimii edelleen sokereilla eikä rasvanpolttokyky kehity. Lisäksi jatkuva proteolyysi kuormittaa kehoa, ja nälän yllättäessä proteiinien hajottamista jatketaan lihaksista purkamalla.
- Osa kehon soluista osaa käyttää rasvoja energiaksi suoraan, osa taas toimii ketoneilla, joita maksa tekee rasvahapoista (eli vastaukseksi ylläolevaan: kehon rasvoista tehdään ketoneja, ei sokereita). Aivotkin voivat toimia jopa 70-80%:sesti ketoneilla. Sydän toimii pelkästään rasvahapoilla eikä kuluta glukoosia lainkaan.
- Ketoosi on pitkiäkin aikoja täysin turvallinen ja terveellinen olotila. Nälkä pysyy hyvin hallinnassa, sillä keho voi ottaa jatkuvasti lisää energiaa läskeistä (sokereiden kanssa tämä ei ole yhtä helppoa). Henki voi haiskahtaa hieman imelälle asetonin (yksi ketoaineista) vuoksi. Ketogeenista ruokavaliota käytetään myös epilepsian hoidossa, ja itse olen huomannut että migreeni on vähentynyt huomattavasti.

. Kokemuksia?