🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Pitäisikö alkoholia varoa kuten hiilihydraatteja ketogeenisellä dietillä, eli katkaiseeko alkoholi ketoosin?

ChatGPT Image Nov 29, 2025 at 06_48_48 PM.webp

Ketoosi ytimekkäästi:
Tila, jossa keho polttaa rasvaa hiilarien sijaan ja tuottaa energiaksi ketoneita.

Miten siihen pääsee?
Hiilarit alas (0–30 g/pv) → maksa alkaa tuottaa ketoneita → keho vaihtaa polttoaineen rasvaan.

Mitä hyötyä?

• Tasainen energia
  • Vähemmän nälkää
  • Tehostunut rasvanpoltto
  • Aivoille selkeä “ketoniboosti”

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Originally posted by mercurian
Pitäisikö alkoholia varoa kuten hiilihydraatteja ketogeenisellä dietillä, eli katkaiseeko alkoholi ketoosin?
Pienet määrät on OK, vaikkakin kaikki alkoholi hidastaa rasvanpolttoa ketodieetillä sillä kun veressä on alkoholia muodostaa maksa siitä ketoneja eikä rasvahapoista, kuten tapahtuisi ilman alkoholia.

Koska alkoholi syventää ketoosia kunnon kännit voivat johtaa hengenvaarallisen tasoiseen ketoasidoosiin. Ja jos alkoholia on tarpeeksi veressä kun ketoasidoosi on vaarallisella tasolla yksi tapa välttää kuolema on iskeä insua kehoon ja ryystää päälle PALJON nopeaa nestemäistä hiilaria.

Ja kattoo mistä sitä alkoholia kiskoo, kun kaikki bisset ja siiderit sisältää kuitenkin jonkin verran hiilareita.

Originally posted by nikke1
Ja kattoo mistä sitä alkoholia kiskoo, kun kaikki bisset ja siiderit sisältää kuitenkin jonkin verran hiilareita.

Raakaa kossua tai vodkaa ;)

Originally posted by mercurian

Tämän lisäksi kannattaa varoa sen efektiä. Alkoholi kolisee todella lujaa ketolla. Osasyy saattaa olla elimistön pienempi vesipitoisuus.

Joka tapauksessa, olen joskus ottanut kaljaa perjantaina ilman että sitä on edeltänyt hh-tankkaus (jonka teen yleensä lauantaisin), ja on saanut pidellä hatusta kiinni kun jopo on lähtenyt käsistä. Krapulakin tuntuisi tulevan helpommalla, tämäkin voi liittyä dehydratioon.

JOS menen alkavan ketodiettini aikana juomaan niin teen sen lauantaina ja syön enennen ensimmäsen kaljan ottamista kaksi korkea kalorista ja korkea hiilarista ateriaa. Su onkin sitten mässäilypäivä, jolloin on hyvää aikaa palautua mahdollisesta krapulasta ja valmistautua maanantain treeneihin.
Ketoosi menee jok.tap. vituilllen pariksi päiväksi juomisen jälkeen, joten ei ole mitään alkaa kitsastelemaan ruuan kanssa, varmasti terveellisempää kunnon aterian jälkeen kuin melkein tyhjään mahaan.

Eli olen kyseisen dietin aloittanut ja nyt mietityttää kun ostin ketostix purnukan ni ohjeissa sanotaan 2 eri testiä toinen on asetetikkahappokoealue joka mitataan 15s kuluttua ja toinen onglukoosikoealue 30s kuluttua, joten kumpi näistä antaa oikeen tuloksen ketodiettiin, vai antaako kumpikaan? Ja toinen kysymys onko keho heti ketolla kun liuska muuttuu vaaleenpunaseksi vai pitääkö se olla punanen?

Originally posted by JaneZki
Eli olen kyseisen dietin aloittanut ja nyt mietityttää kun ostin ketostix purnukan ni ohjeissa sanotaan 2 eri testiä toinen on asetetikkahappokoealue joka mitataan 15s kuluttua ja toinen onglukoosikoealue 30s kuluttua, joten kumpi näistä antaa oikeen tuloksen ketodiettiin, vai antaako kumpikaan? Ja toinen kysymys onko keho heti ketolla kun liuska muuttuu vaaleenpunaseksi vai pitääkö se olla punanen?
Sulla on ketodiastixeja eli yhdistelmätikkuja. Se glukoosimittaus on lähinnä diabeetikoille ja asetaattimittaus taas nimenomaan ketoosin (tarkemmin sanottuna ketonurian) mittausta varten.

Heti kun löytyy pienintäkin tracea ketoneista virtsassa on keho pakostikin ketoosissa, sillä ketonuriaan (ketoneja virtsassa) päästään vasta kun ketonemia (ketoneja veressä) on tarpeeksi syvällä tasolla.

Jees eli heti kun tikku näyttää muutakun negatiivinen ni keho on ketoosissa, jos oikei ymmärsin. Mulla on pari päivää ollu asteikolla matala (1.5), joten on kai rasvaa "tirisemässä" pois...
:D

Jees eli heti kun tikku näyttää muutakun negatiivinen ni keho on ketoosissa, jos oikei ymmärsin. Mulla on pari päivää ollu asteikolla matala (1.5), joten on kai rasvaa "tirisemässä" pois...
Ketoosi itsessään ei vielä takaa rasvan palamista, siihen tarvitaan lisäksi miinuskalorit.

:D

Tikku kertoo, että elimistösi polttaa rasvaa energiakseen. Tikku ei kerro polttaako se rasvaa varastorasvoistasi vai ravinnosta saamaasi. Tämän vuoksi miinuskaloreille meneminen, joka ketolla onnistuu helposti, alkaa tiristellä rasvaa varastoistasi.

Jep, mä oon miinus kaloreil.... onkos sillä tikun värillä mitää välii, et palaako paremmi mitä punasempi on vai onko iha sama onko vaaleenpun. tai tummapun.?

Jep, mä oon miinus kaloreil.... onkos sillä tikun värillä mitää välii, et palaako paremmi mitä punasempi on vai onko iha sama onko vaaleenpun. tai tummapun.?

Ei mun tietääkseni. Jo hentoinen puna kertoo että verestä löytyy ketoaineita, joita normaalisti siinä on vain todella vähän. Eli toisinsanoen kroppasi käy ketoaineilla. Se kuinka tummana väri esiintyy riippuu sitten mm. siitä millainen on nestetasapaino, ja siitäkin oletko urheillut (ketoaineiden kulutus). Ketoosissa noin periaatteessa voi olla vaikka tikku ei sitä ilmoittaisikaan. Ja kuuleman mukaan tikusta voi saada tummanpunaisen lukeman yksinkertaisesti syömällä reippaasti rasvaa kun kevytkin ketoosi on päällä (ketoaineet ovat rasva-aineenvaihdunnan tuotosta ja niiden taso ilmeisesti piikittää tuollaisessa tilanteessa).

Ja niinkuin Hulkki sanoi, sillä onko ketoosi päällä vai ei, ja kuinka syvä se on, ei ole juurikaan vaikutusta siihen kuinka nopeasti rasva katoaa, vaan miinuskalorien määrällä. Lähteenä tässä Lyle McDonald.

Ajattelin tässä kysellä, että mitä kokemuksia on ketodieetin aikana treenamisesta?
Itse kokeilin ko. dieettiä pari viikkoa ja koko ajan oli tosi väsy olo.
Töiden jälkeen ei jaksanut edes treenata. Paino tosin tippui 4kg sinä aikana.

itse olin ketodietillä n.3 viikkoa ja paria heikompaa treeniä (sarja kestävyys hiukan huonompi) lukuunottamatta kokoajan oli suunta ylöspäin (tein massan ja voiman sekoitusta) , painokin tippui n.5kg tuona aikana

aion jatkossakin suosia tuota diettimuotoa sen verran hyvät fiilikset jäi

Originally posted by Rujo
Ajattelin tässä kysellä, että mitä kokemuksia on ketodieetin aikana treenamisesta?
Itse kokeilin ko. dieettiä pari viikkoa ja koko ajan oli tosi väsy olo.
Töiden jälkeen ei jaksanut edes treenata. Paino tosin tippui 4kg sinä aikana.

Itsellä treenit menee erittäinkin mukavasti. Vedin HST:a yläkropalle ja alapäälle raskasta venäläistä kyykkyohjelmaa eikä mitään ongelmia. Hiilarit oli kevyesti alle 100 grammaa päivässä. Kyykkytulos nousi parisenkymmentä kiloa 4 viikossa. :)

Väsymyksestä ketotohtori Atkins on sitä mieltä, että painonpudotustahti on liian kova, jos väsyttää. Ketodieettiin ei kuulu väsymys, vaan ennemminkin pitäisi olla entistä pirteämpi. Hiljennä hieman tahtia lisäämällä hiilareita, niin energiaa pitäisi tuleman. HTH.:)

Ajattelin taas aloittaa Ketogeenisen dieetin tehostettuna ECA:lla niin voinko käydä vetämässä lärvit?Jossain threadissa hulkki taisi mainita ettei ketoosi ja alkoholi ei sovi yhteen?
Onko :kippis1: :urjo: :( vai :piis: :blow:

Alkoholi syventää ketoosia ja tästä voi seurata pahimmillaan hengenvaarallisen syvä ketoasidoosi. Tietysti lasi tai pari viiniä päivässä ei tapa ketoosissakaan, mutta kunnon lärvit voipi sen jo tehdä.

Back
Ylös Bottom