Meta title: 🔥 CAGE FIGHTING MMA SUOMI – kotimaan häkkisodan kuumin areena 🔥

Meta description: Suomen armottomin häkkikehä jossa nälkäiset taistelijat, raaka energia ja puhdas kamppailufiilis kohtaavat.


Se mikä ongelma Cagella on ollut alusta asti verrattuna näihin uusiin promootioihin on somemarkkinoinnin lisäksi mielestäni se, ettei uskallus riitä laittamaan kotimaisia huippuja vastakkain. Cagessa on aina ajateltu, että promootio on astinlauta kotimaisille ottelijoille ulkomaisiin tapahtumiin. Tuodaan siis kotikehän ottelijalle vastustajia ulkomailta. Välillä ihan nimekkäitäkin jannuja, mutta kun ulkomaalaisuus ei pelkästään myy pitäisi saada jotain muuta pöhinää. Kun vastakkain on kaksi kotimaista huippua saadaan oikeaa jännitettä joka saa porukan lehtereille. Kotimaisten promootioiden osalta on aina yleisesti puhuttu, että "mielummin kotimaiset treenaamaan keskenään kun viemään toisiltaan mahdollisuuksia". Tämä on se minkä Ice Cage esim tekee paremmin. Vastakkain asettelu haetaan kotimaisista nimistä ja promootio haluaa promotoida omia tapahtumia eikä niinkään tuupata omia ottelijoita ulkomaille. Varmasti Maxille kelpaa se, että Theo joskus ottelee maailman areenoilla ja voi myydä highlight klippejä UFC:lle ja markkinoida sitten tapahtumiaa ponnahduslautana.
 
Mietinkin, että miten virkamiesmäinen Cage pärjää kun vastaan tuli ensimmäinen oikein todella kova haastaja kotimaassa ja eihän se sitten tainnutkaan pärjätä. Cagen kuvio on pitkään mennyt samaa latua, että otetaan suomalainen vs. joku Silva ja toivotaan, että se kiinnostaa mutta eihän se riitä. Viime aikoina on sentään koetettu kiertää erilaisia areenoita sen iänikuisen kultsan sijaan ja jotain tehdä, mutta taisi olla klassinen liian, vähän liian myöhään -tilanne. Harmi, sillä onhan itse tuotanto ammattimaista.
 
Se mikä ongelma Cagella on ollut alusta asti verrattuna näihin uusiin promootioihin on somemarkkinoinnin lisäksi mielestäni se, ettei uskallus riitä laittamaan kotimaisia huippuja vastakkain. Cagessa on aina ajateltu, että promootio on astinlauta kotimaisille ottelijoille ulkomaisiin tapahtumiin. Tuodaan siis kotikehän ottelijalle vastustajia ulkomailta. Välillä ihan nimekkäitäkin jannuja, mutta kun ulkomaalaisuus ei pelkästään myy pitäisi saada jotain muuta pöhinää. Kun vastakkain on kaksi kotimaista huippua saadaan oikeaa jännitettä joka saa porukan lehtereille. Kotimaisten promootioiden osalta on aina yleisesti puhuttu, että "mielummin kotimaiset treenaamaan keskenään kun viemään toisiltaan mahdollisuuksia". Tämä on se minkä Ice Cage esim tekee paremmin. Vastakkain asettelu haetaan kotimaisista nimistä ja promootio haluaa promotoida omia tapahtumia eikä niinkään tuupata omia ottelijoita ulkomaille. Varmasti Maxille kelpaa se, että Theo joskus ottelee maailman areenoilla ja voi myydä highlight klippejä UFC:lle ja markkinoida sitten tapahtumiaa ponnahduslautana.

FF:ssä oli joskus tosi jännää, kun suomalaiset otteli isoissa organisaatioissa otelleita ulkomaalaisia vastaan ja sai jännätä miten he pärjäävät. Tuo olisi toiminut jos olisi sellaisia nimiä joiden uran etenemistä kohti UFC olisi jännää seurata. Sanni Brännförs taisi olla yksi, mutta muuten noita ei ole. Kortit meni siihen, että suomalaiset journeymanit ottelivat ulkomaisia journeymaneja vastaan korteilla. Ehkä isoin syy on se, että vapaaottelun suosio on Suomessa laskenut ja enää ei ole tarpeeksi uusia potentiaalisia ottelijoita.
 
CAGEn tapahtumia on kyllä ollut pirun mukava katsella kotisohtavalta. Tuotantoasiat ovat todellakin olleet kunnossa.

Matchmakingissa sitten onkin ollut isoja ongelmia viime aikoina. Kyllä mielestäni aiempina vuosina kortit ovat pääasiassa olleet varsin laadukkaita, mutta viime tapahtumissa suunta on ollut radikaalisti alaspäin. Jotenkin en silti osannut aiemmin yhdistää tätä taloudellisiin ongelmiin. Se täytyy kyllä sanoa, että itse tykkkäsin kyllä siitä, kun CAGE toi amatööriotteluita mukaan kortin alkupäähän. Tällä ei toki saisi olla vaikututa ammattilaismatsien laatuun.

Markkinointi on sitten ollut toinen ongelma. Täysin ymmärrettävää, että promootio ei ole halunnut lähteä Ice Cage -linjalle, mutta kyllähän nykyisen todella värittömän ja hajuttoman markkinoinnin ja Hynnisen tyylin väliltä voisi jotain muutakin löytyä.
 
Se mikä ongelma Cagella on ollut alusta asti verrattuna näihin uusiin promootioihin on somemarkkinoinnin lisäksi mielestäni se, ettei uskallus riitä laittamaan kotimaisia huippuja vastakkain.

Rahat ne on mitkä ei riitä. Jos muutama vuosi sitten Cageen olisi haluttu laittaa vaikka Olli Santalahti vs. Aleksi Mäntykivi -matsi, niin se ei olisi ollut halpaa. Ilta olisi tuottanut varmaa tappiota, kun lippuja Kultsalle ei kuitenkaan voinut myydä sen enempää, vaikka siellä olisi otellut Conor.

Eikä Ice Cagekaan ole tällaisia matseja järjestänyt ainakaan vapaaottelussa. Forsberg vs. Maga on varmaan lähinnä ja se oli thainyrkkeilyä. Turkuun on käsittääkseni tulossa toinen tällainen, mutta sitä ei ole vielä julkaistu.

Ongelma on lisäksi se, ettei Suomen kärkiottelijoille ole kovin paljon järkeviä suomalaisia ottelupareja, kun pienen maan taso on niin kapea. Kuka suomalainen voisi realistisesti haastaa vaikka Abban tai Omarin tai Omranin tai Sanin?

Kotimaan matseja saadaan jatkossakin säännöllisesti järjestettyä vain kärjen alapuolen ottelijoiden välille. Huippujen kohtaaminen tulee aina olemaan poikkeustapaus ja harvinaista herkkua.
 
Heitän ennustuksen että tää sirkustouhu ei kanna pitkälle. Nyt hallille tulee pääosin ihmisiä joita itse kamppailu ei kiinnosta pätkääkään ja lajiniilot alkaa haihtua pois. Montako sirkusiltaa tavan jaska jaksaa katsoa? Yhden, kaksi...

Cagen konsepti on ainoa oikeasti kestävä. Se jossa rakennetaan oikeasti urheilullisia matseja upeisiin puitteisiin. Eikä ne Cagen illat parhaimmillaan olleet mitään suomalainen vs silva joka aina häviää vaan aina on saanut jännittää miten kotikehän miehelle käy ja monesti on hävinnyt. Konsepti on edelleen Cagella hyvä ja puitteet musiikkitalossa suorastaan loistavat, ongelma on siinä ettei maan parhaimmisto enää tule Cagen iltoihin vaan suuntaavat näihin showiltoihin koska niissä maksetaan paremmin.

Olen itse siirtynyt katsojana vapariin ammattinyrkkeilystä koska ammattinyrkkeilyillat muuttui kauniisti sanoen mielenkiinnottomiksi. Vaparille on valitettavasti käymässä samoin, joskin eri syistä.
 
Viimeksi muokattu:
Siis hetki. Ice Cage 4:n vapaaottelukortti oli seuraava:

Makwan Amirkhani vs. Joni Salovaara
Theo Kolehmainen vs. Hama Dara
Olli Santalahti vs. Bartosz Kwiatkowski
Kevin Nieminen vs. Joona Hannula

Mikä näistä on se ei-urheilullinen sirkusmatsi ja kamppailufanin näkökulmasta vähemmän kiinnostava kuin Cagen matsit?

Verrokkina Cage 66 ammattilaiskortti oli tällainen:

Niko Aikonen vs. Cristiano Cruz
Eemil Kurhela vs. Márcio Valério
Sani Brännfors vs. Liane Barros
Riku Leinonen vs. Łukasz Szala
Fabian Ufs vs. Luciano Jara

Kuulisin kyllä mielelläni perustelut sille, miksi Cagen kortti on jotenkin parempi ja mielenkiintoisempi? Eeppinen Norja vs. Argentiina -matsi kenties?
 
Mun mielestä Cagen tuote on kyllä kaikin puolin laadukas. Ei siinä mitään. Ja pidän siitä, että Cage on ns vakavasti otettava organisaatio eikä rakennettu somepersoonan ympärille.

Missään tapauksessa Onen ei kannata lähteä juoksemaan Ishowspeedin perässä helsingin keskustassa Kurhelan kanssa haastamassa sitä matsiin tai tehdä my day Riku Leinosen kanssa missä ne käy syömässä 200€ pihvin!!!! ja juomassa PUNAVIINIÄ!!!! Oletko sä Riku alkoholisti?!?! Miksi juot alkoholia?!?!
Onella ja Cagella on oma tyylinsä ja uskon, että sieltä vielä löytyy jotain millä Cage saadaan uuteen kukoistukseen. Ehkä Ice Cagen menestys antaa hieman uskoa siihen että Cagekin voisi tehdä isompaa tulosta.
 
Vielä hieman analyysia Cagen tilanteesta. Vuonna 2024 on ollut 4 tapahtumaa ja liikevaihto 459 k€. Tämä tekee tapahtumaa kohti noin 112 k€.

Jos yleisöä on voinut ottaa keskimäärin 1000 ihmistä ja lipun keskihinta on 60 € niin lippukassa per tapahtuma on 60 k€. Eli vaikka olisi myyty tupa täyteen, kuten kai Aino-areenaa lukuun ottamatta kävi, niin olisi silti otettu lähes 50 % turskaa.

Cagellahan oli aiemmin Viaplay-diili, mutta se ei kai ollut kovinkaan tuottava, kun he siirtyivät omaan PPV-malliin. Tuskin sekään kovin montaa tuhatta striimiä möi ja kulut ovat melkoiset, kun tuotantolaatu on oikeasti hyvä.

Eli tarvitaan vielä aika paljon rahaa sponsoreilta, että yhtälö menee edes nollille. Kun taloustilanne on sellainen, että konkurssien määrässä on ennätys ja ne vielä lisääntyvät, niin ei varmasti ole helppo nakki. Etenkin kun näkyvyys luokkaa 1000 katsojalla ja omalla PPV:llä ei ole sellainen, että siitä kenenkään kannattaisi maksaa kovin suuria summia.


Tuossa se syy on eikä siinä että lehtijutut Stagalasta saisivat yritykset jotenkin karttamaan Cagen sponsorointia. Saati että Cagen sponsorit jotenkin siirtyisivät Ice Cagen ja F2F:n sponsoreiksi. Oliko Ice Cagella edes muita sponsoreita kuin se korufirma, joka vaikutti ihan nappikaupalta?


Suomen sponsorimarkkina kokonaisuudessaan on noin 300 miljoonaa ja siitä kamppailu-urheilun osuus lienee reilusti alle miljoonan, eli joitain promilleja. Ei se mene niin, että jos joku saa sponsorin, se olisi toiselta kamppailutapahtumalta tai -urheilijalta pois.

Cagen ongelma on erittäin raskas kulurakenne verrattuna tapahtumien kokoon ja sitä kautta riippuvuus yhteistyökumppaneista. Ice Cagen ja pääosin muidenkin tapahtumien rahoitus tulee ensisijassa katsojilta. Lasken tähän siis myös lähetysoikeuksien myymisen, koska sekin perustuu isoon katsojamäärään.

Vaikka Cage on vaikeuksissa, ei se suinkaan tarkoita, että kamppailutapahtumat laajemmin olisivat Suomessa vaikeuksissa. Katsotaanpa muita toimijoita:

Hamara: Toiminta ennallaan.
Carelia: Ennallaan, vaikka päällekkäin IC5 kanssa.
Total Fight/LFE: Ennallaan/kasvaa hieman.
Elite Boxing: Ennallaan.
Steelring: Ennallaan.
Seinäjoki Fight Night: Ennallaan.
Spirit Fight: Aloitettu 2025, jatkoa luvassa syksyllä.
Battle of Porvoo: Toiminta käynnistyy uudestaan 2025 vuosien tauon jälkeen.
Oulu Strike Night: Aloitettu 2024, laajentaa 2025.
Crest Fight: Alkaa syksyllä 2025.
Hööki Fight: Alkaa syksyllä 2025.
Killbox: Alkaa syksyllä 2025.

Eli pelkästään tänä vuonna luvassa neljä uutta promootiota ja yksi henkiin herätetty. Tähän sitten tosiaan somepromootiot Ice Cage, F2F ja Didier päälle. Saatoin unohtaakin jonkun.

Ei tämä nyt ihan hirveän huonolta näytä. Pikemmin väittäisin että homma on niin sanotusti infernaalisessa nousussa.
Mikä Cagen kulurakenteessa on eri lailla kuin esim. Ice cagella ts mistä syistä se on raskas?
 
Tuskin Ice Cagen kulurakenne mitenkään hirveästi pienempi on. Ottelijoiden osuus ainakin on selvästi isompi.

Mutta jos lippukassa on kymmenkertainen, niin se muuttaa kulu-tuotto-suhdetta aika paljon. Lisäksi striimin tuotot lienevät olleet Ice Cagessa aika paljon paremmat.

Cagen kulurakenne on siis raskas tapahtuman kokoon nähden.
 
Back
Ylös Bottom