🔥 TAKAREIDET KASVAMAAN! 🔥

Meta title: 🔥 TAKAREIDET KASVAMAAN! 🔥

Meta description: Variaatiot, tekniikkavinkit ja treenimetodit, joilla takareidet saadaan viimein kehittymään.

Sun pituus ja paino? Mikä on voimataso etu- ja takakyykyssä? Meneekö ne ns. voimanoston kisasyvyyteen (reisi lonkan kohdalta alemmas kuin polven kohdalta). Paljonko on tilaa kantapäiden välillä ja meneekö polvet hieman sivulle? Mikä on voimataso normi maastavedossa (hyvä takareisiliike) ja mikä romanialaisessa?

Volyymii voi tehdä myös lyhyellä sarjalla, mutta bodymielessä hieman riippuu, mikä kellekin uppoaa. Ihan hyvin voi tehdä samassa treenissä pari lyhyempää ja pari pidempää sarjaa. Mitään kevyttä pumppailua ei ole tarve tehdä.

Mites sitten näiden koukistusten ja sjmv yms liikkeiden osalta onko parempi tehdä kovaa volyymia vai mieluummin lyhyempää sarjaa?
Esim. Tyyliin jotain 3x15-20 settejä vai raskaita 3x6-8 vai kuinka?
Tällä hetkellä kyykky/etukyykky ollut pääliike jaloille 3x8-10 ja lisäksi tehnyt sitten ojennukset/koukistukset yms toissijaiset liikkeet jossain 12-15 toistoalueella
Tämä mitä sanon, pätee jokaiseen ihmiseen ja jokaiseen lihasryhmään. Ei ole ennalta määrättyä toistoaluetta mikä toimisi automaattisesti joka lihasryhmälle, se pitää itse hakea erikseen joka lihakselle. Mulla esim rinta vastaa parhaiten alle kaseihin isolla kuormalla ja jalat taas yli 10 toistoon ja sarjamäärään. Olkapäät taas vastaa parhaiten tiheään frekvenssiin ja selkä intensiiviseen treeniin, jossa palautukset lyhyet.

Mä oon uskaltautunut GHR:ää tekeen nyt ja se on kyllä varsin hyvä. Kyllähän se silkkaa kauhua alussa on kun tuntuu että repee takareidet kahtia siinä liikkeessä kun vapaasti menee alas.
Mä olin jo ihan unohtanut GHR, se on muuten kova!
Jos selkä ei meinaa kestää niin sjmv yhdellä jalalla, ei tartte latoa niin paljon painoa.
Yhdellä jalalla mä oon tätä tehnytkin, sen selkä kestää

Takakyykky menee tosi vahvasti etureisille.
Hyppy harjoituksilla ja pakarapotkuilla yms hilavitkuttimilla saanut takareidet edes hieman hermottamaan kyykysssäkin mutta ei tunnu liha tarttuvan.
Välillä tulee tehtyä voima toistoalueella mutta yleisimmin 8-10 toistoalueella liikkeet.
Oisko vinkkejä millaista rääkkiä tekisi jotta rupeaa kasvamaan?
Kaikki riippuu siitä, miten harjoittelet, ts. mitä takareiden liikkeitä on mahdollista suorittaa. Jos ei tiedä salin kalustoa, levytanko on ainoa joka on tiettävästi olemassa koska sillä ilmeisesti kyykätään, niin aika rajoittuneesti voi antaa neuvoja. Aloitetaan nyt kuitenkin sillä..Suorin jaloin maastaveto: Sinulla on arvatenkin jonkinlainen teline, laitat sen eteen jokin kestävän korokkeen, 15-20 senttiä, levytangon eteen. Sitten seisot sillä korokkeella, tartut remmien kanssa siihen tankoon, nouset seisomaan. Ote on noin hartioiden leveys, vähän yli. Tästä kumarrut niin, että kumarrus lähtee suoraan lonkkanivelestä, selkä on levynä, polvet ihan aavistuksen koukussa, jottei tule yliojentumista. Laskeudut niin syvään kuin se perse ja ne takareidet sallii, tanko vaikka varpaiden alapuolelle, mutta laskeudut hitaasti, hallitusti ja pysähdyt sinne liikkeen pohjaan-tangon täytyy kuitenkin pysyä ilmassa. Annat venyä muutaman sekunnin, 3-4, sitten pystyyn. Toistat tätä, hidas lasku, venytys, nopea paluu pystyyn luokkaa 20 toistoa, jos tulee yli, niin lisää painoa. Tokaan sarjaan teet väkisin saman määrän samanlaisia toistoja, tarkoittaa että jos pitää lepuuttaa painoa välillä telineessä, niin tee se, mutta jatkat toistot loppuun. Kolmas sarja samoin. Aika pian ymmärrät, miten vähän niitä jalkahauiksia on oikeasti treenattu. Ja sama pätee kaikkiin ko. lihaksen treeniliikkeisiin, joskin noissa istuen poljettavissa laitteissa sen venytyksen maksimointi menee vaikeaksi. :LOL:

Tämä mitä sanon, pätee jokaiseen ihmiseen ja jokaiseen lihasryhmään. Ei ole ennalta määrättyä toistoaluetta mikä toimisi automaattisesti joka lihasryhmälle, se pitää itse hakea erikseen joka lihakselle. Mulla esim rinta vastaa parhaiten alle kaseihin isolla kuormalla ja jalat taas yli 10 toistoon ja sarjamäärään. Olkapäät taas vastaa parhaiten tiheään frekvenssiin ja selkä intensiiviseen treeniin, jossa palautukset lyhyet.
Se ei varmaan olekaan mikään helpoin temppu alkaa järjestelmällisesti testata eri lihasryhmiä eri tavoin riittävän pitkään, ja sovittaa niistä vielä joku järkevä treenijako. Ite kyllä pitkään ihmetelly että suurin osa salillakävijöistä varmaan jatkaa elämänsä loppuun jollain kolmijakoisella, rinta-selkä-jalat-tyylisellä jaolla.

Se ei varmaan olekaan mikään helpoin temppu alkaa järjestelmällisesti testata eri lihasryhmiä eri tavoin riittävän pitkään, ja sovittaa niistä vielä joku järkevä treenijako. Ite kyllä pitkään ihmetelly että suurin osa salillakävijöistä varmaan jatkaa elämänsä loppuun jollain kolmijakoisella, rinta-selkä-jalat-tyylisellä jaolla.
Ei ole, se tekeekin tästä hommasta vaikeeta.

Takareiskoihin kannattaa käyttää useita eri liikkeitä. Muuten niihin voi jäädä todella pahoja voimantuoton puutteita joissain nivelkulmissa, vaikka toisissa tuntuisi löytyvän ruutia kovastikin. Huomasin takareisileikkauksen jälkeen miten valtava työ oli saada hamstringit vahvoiksi esimerkiksi syvissä askelkyykyissä. Sen takia joukkoon kannattaa laittaa niitä ja erilaisia okp-liikkeitä kuten takanojia ja nordic curl.

Siihen on syynsä. Sitä sanotaan palautumiseksi, noin yleisesti, se tarkoittaa, että annetaan lihaksen palautua ensimmäisestä treenistä ennen kuin tarjotaan sille uusi, jotta se kehittyisi eikä kutistuisi. Jos esim. treenaa ensin rinnan ja kädet vaikka maanantaina, niin ne on harjoituksesta arat eli toipumassa vähintään keskiviikkoon asti, eli et pysty tekemään selkä-hartia treeniä kuin vasta to-pe, koska treenisärky pilaa liikeradat, väsyneet ojentajat ja hauiksen ei kestä toistoja jne.

Siksi on hyvä tehdä ne jalat keskellä viikkoa, ei haittaa mitään. Sitten jos ottaa minkä tahansa muun jaon, täytyy tehdä kompromissejä liikevalintojen suhteen, treenin raskauden suhteen jne. jotta voi optimoiden sen palautumisen, ja siinä sitten riittääkin tekemistä. Esim. jos penkkaa täysilä 2 x viikkoon, niin se tulisi nykytiedon mukaan jakaa niin, että ekassa treenissä esim, ylärinta ja sille apuliikkeet viparit jne. vinopenkissä, tokassa treenissä tasapenkki ja sille apuliikkeet niin, ettei yritäkkään rasittaa sitä ylärintaa mitenkään.

Sitten jos ei jaa, niin uusi treeni kesken palautumisen vie sitä tulosta pois, ei tuo sitä lisää. Se on vähän kuin yrittäisit pumpata vuotavaa rengasta, aina sinne jotain jää, mutta aina myös jotain tuleee ulos. Siksi sillä treenijaolla varmistetaan se, että se kehitys joka on vaivalla hankittu, ei vuoda pois...

Ja jos et tunnista sen harjoitussäryn ja treenin yhteyttä, niin sitten kannattaisi pohtia sitä, miksi oikein treenaa millään jaolla? Kun lihasta rasittaa, seuraa tila jota kutsutaan hypertrofiaksi, ts. lihassolut on kuluneet ja keho korjaa niitä vahvemmiksi ja paksummiksi. Sen kuuluu tuntua kehossa lihassärkynä, liikekipunakin, ko. lihasta liikuttaessa. Sen kuuluu olla niin, se ei toki ole mikään tavoite, vaan tapa jolla sinulle kerrotaan, että palautuminen on kesken. Jos sitä tuntuu, hyvä, jos sitä ei tunnu, pitää tietää miksi ei. Eli joko tahallaan tai vahingossa treenaat niin, ettei hypertrofiaa kehity = heikkotehoinen treeni = heikkotasoinen kehitys.

Jos sitä tulee aina aivan vitusti, vaikka treenaa säännöllisesti, niin treenaat liikaa joko määrälisesti, ajallisesti tai liian usein = treenaat lihasta pois kehosta = ei ole hyvä idea, lainkaan. Siksi kannattaisi olla tieto ja kokemus, jolla sovittaa se treenin ja palautumisen määrä omalle keholle ja treenille sopivaksi, jotta saa optimituloksen. Ei treeniä liian usein, ei treenissä liikaa sarjoja, eikä sarjoissa liikaa kuormaa per toisto..

Kaikki riippuu siitä, miten harjoittelet, ts. mitä takareiden liikkeitä on mahdollista suorittaa. Jos ei tiedä salin kalustoa, levytanko on ainoa joka on tiettävästi olemassa koska sillä ilmeisesti kyykätään, niin aika rajoittuneesti voi antaa neuvoja. Aloitetaan nyt kuitenkin sillä..Suorin jaloin maastaveto: Sinulla on arvatenkin jonkinlainen teline, laitat sen eteen jokin kestävän korokkeen, 15-20 senttiä, levytangon eteen. Sitten seisot sillä korokkeella, tartut remmien kanssa siihen tankoon, nouset seisomaan. Ote on noin hartioiden leveys, vähän yli. Tästä kumarrut niin, että kumarrus lähtee suoraan lonkkanivelestä, selkä on levynä, polvet ihan aavistuksen koukussa, jottei tule yliojentumista. Laskeudut niin syvään kuin se perse ja ne takareidet sallii, tanko vaikka varpaiden alapuolelle, mutta laskeudut hitaasti, hallitusti ja pysähdyt sinne liikkeen pohjaan-tangon täytyy kuitenkin pysyä ilmassa. Annat venyä muutaman sekunnin, 3-4, sitten pystyyn. Toistat tätä, hidas lasku, venytys, nopea paluu pystyyn luokkaa 20 toistoa, jos tulee yli, niin lisää painoa. Tokaan sarjaan teet väkisin saman määrän samanlaisia toistoja, tarkoittaa että jos pitää lepuuttaa painoa välillä telineessä, niin tee se, mutta jatkat toistot loppuun. Kolmas sarja samoin. Aika pian ymmärrät, miten vähän niitä jalkahauiksia on oikeasti treenattu. Ja sama pätee kaikkiin ko. lihaksen treeniliikkeisiin, joskin noissa istuen poljettavissa laitteissa sen venytyksen maksimointi menee vaikeaksi. :LOL:
Otin neuvosta vaarin ja nyt kolmatta päivää takareidet jökissä, että eiköhän sinne saada kasvuärsykettä aikaan. Otin myös muihin liikkeisiin tuon stopin venytyksessä ja voi pojat miten erilailla tulee paine ja sellainen hyvä kipu jo sarjoja tehdessä.

Itse sain selkeää kehitystä huonoihin takareisiin kun aloin tekemään GHR:ää. Suorin jaloin mavea en vaan saanut koskaan menemään kunnolla kohteeseen. Perseelle lähinnä.

Mitäs Mike oot mieltä kun teen erikseen taka ja etureidet, mutta samassa treenissä ja nyt ajattelin kokeilla ottaa ne eri päivinä, että riittääkö molemmille 3 liikettä ja 3 sarjaa eli 9 sarjaa per lihas vai tarviiko enempi volyymia lyhyemmällä palautuksella? Etureidet vastaa tosi hyvin treeniin ja nimenomaan parhaiten niillä kovilla 15 toiston sarjoilla. Jotenkin tuntuu että mulla etureidet, rinta ja olat tarvii paljon toistoja ja volyymi suht korkeana ihan max 2min palautuksilla.

Back
Ylös Bottom