Arvo Paperi sanoi:
Tuossa lonkan koukistaja:
http://www.exrx.net/Muscles/Iliopsoas.html
Se menee sisäelinten alta, eli sitä on aika vaikea hieroa muuten kuin reidenpuoleisesta päästä.
Klikkaa em. sivulta "See hip flexor inflexibility." Siellä on linkit myös venytyksiin.
Kiitoksia paljon, loistava sivu! Olen exrx:ssä paljonkin tutkiskellut sivuja, mutta koskaan en ole tuollaiselle sivulle eksynyt.
Tuossa 'Hip Flexor Inflexibility' -kohdassa kuitenkin puhutaan, että kyseisen lihaksen jäykkyys aiheuttaa alaselän hyperextensiota (miten se sitten suomennetaakin - ylisuoristus???). Minulla ongelma vaikuttaa olevan ennemminkin päinvastainen eli kyykyn ala-asennossa selkä saattaisi pyöristyä.
Sen sijaan 'Gluteus Maximus Inflexibility' -kohdassa sanotaan: "After complete flexion of the hip, the lumbar spine will flex if movement is continued." Tuo tuntuisi osuvan aika lailla oikea analyysi. Lisäksi kohdassa mainitaan, että jäykkä takamus vaikuttaa negatiivisesti nimenomaan kyykkyyn. Myös
tällä sivulla on maininta, että kyykyn ala-asentoon vaikuttaa nimenomaan lantion jäykkyys.
Jos tuolta sivustosta yleisesti ottaen poimii syyt kyykyn sujumattomuuteen, tulee seuraavanlainen lista:
1.
Vatsalihasten heikkous
- Kuten Ludvig myös sanoi, voi olla minulla ongelma.
2.
Takareisien heikkous
- En usko, että on ongelma (maastavedossa kuitenkin voi edes jotain painoja käyttää ongelmitta).
3.
Alaselän lihasten heikkous
- Tuskin (sama syy kuin edellä)
4.
Perslihaksen huono venyvyys
- Hyvin todennäköinen syyllinen
5.
Lantion koukistajan jäykkyys
- Mahdollinen, ja Iliopsoas on mitä todennäköisimmin syyllinen kipuun nivusissa (kiitos Arvo Paperille vinkistä!)
6.
Nilkkojen jäykkyys
- En usko, että tämä on ongelmana, koska saan pidettyä painon koko ajan koko jalan alueella (ei mene päkiöille).
Ajattelin ottaa samantien seuraavat toimenpiteet käyttöön:
1. Venytyksiä seuraavasti
-
Perslihasten venytys
-
Nivusten venytys
-
Iliopsoaksen venytys
- Lisään myös kaiken varalta
pohkeitten venyttelyä.
2. Vatsalihasten ja lantionseudun lihasten vahvistusta seuraavilla liikkeillä:
- Voimapyörää
- Perusvatsalihasliikettä
Jos jollakulla on kommentteja edelliseen toimenpidelistaan, niin mieluusti kuulisin niitä! Raportoin kyykky-projektin edistymisestä, kunhan on jotain raportoitavaa.
Kiitos vielä kerran kaikille jo tässä vaiheessa! Sain hurjasti uutta potkua kyykyn parantamisyrityksiin! :thumbs: