🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

Meta description: Tehokkaimmat harjoitteet, tekniikat ja rutiinit, joilla pohkeet kasvavat ja räjähtävät eloon.

QUOTE]Tulehduskipulääkkeet vähentävät tulehdusreaktion aiheuttamaa turvotusta.[/QUOTE]

...vaikuttamalla tulehdusvälittäjäaineiden muodostumiseen...

No en voi onneksi väittää pohjetta koskaan reväyttäneeni, takareiden sen sijaan kyllä. Levosta ei edes neuvoteltu, kun ei sängystä meinannut ylös päästä. Pariin kuukauteen en kyseistä takareittä juurikaan treenannut. Tulehduskipulääkkeitä en kuitenkaan käyttänyt (sillä pitäähän sitä tietää missä mennään). Lääkärisetä lupasi neuloa tädin kasaan, jos ei tilanne paremmaksi ala muuttua, mutta hyvin on reilun vuoden parantelu tehonnut. Pitää vain muistaa lisätä tehoa rauhallisesti. Fysioterapiaksi sain n. pari viikkoa hajoamisen jälkeen ultraäänihoitoa, aika unettavaa muuten, ja ehkä siihen pitäisi uskoa enemmän. Se tosin piristi kun koipi hoidon päätteeksi vielä sähköistettiinkin, kaikkea sitä pitääkin kokea. Varovaista venyttelyäkin suositeltiin, joskin venyttelemällähän sen reiden hajotinkin.

Kyseessä on todennäköisemmin venähdys kuin revähdys. Vain tutkimalla vammaa voi selvittää kumpi on kyseessä, mutta suurin osa urheiluvammoista on kyllä venähdyksiä.
Ensiapuna kkk-hoito: kylmä, kohoasento, kompressio. Kaikkien kolmen kohdan tarkoitus on vähentää turvotusta estämällä verentungos vamma-alueelle. Turvotus on kehon suojamekanismi joka estää lisävammojen syntymistä, mutta paranemista se ei edesauta. Kylmähoidon tehtävänä on lisäksi rauhoittaa vamma-alueen hermonpäitä ja vähentää kivuntunnetta.
Kylmähoitoa kannattaa jatkaa seuraavien päivien aikana turvotuksen helpottamiseen. Alussa EI kannata turvautua lämpöhoitoon. Vammautunut lihas Lämpöhoito tulisi aloittaa tietojeni mukaan kolmen päivän kuluttua vamman saamisesta, jotkut tahot saattavat hyvinkin suositella kahta päivää. Tulehduskipulääkkeitä ja -voiteita kannattaa käyttää, kipua ei kannata kuitenkaan peittää ja pahentaa vammaa liikkumalla tunnottoman vammautuneen lihaksen kanssa. Noiden ensimmäisten kylmähoitopäivien ajan lihas tulisi pitää lepotilassa.
Kolmen päivän jälkeen aloitetaan sitten kylmä-kuuma-hoito. Vammautunutta kohtaa painetaan ensin kylmällä kuten ennenkin, tämän jälkeen aluetta käsitellään miedolla lämmöllä verenkierron parantamiseksi. Itse olen käyttänyt kylmähoitona jääpussia ja lämpöhoitona lämmintä suihkua. Lämpöhoidon aloittamisen jälkeen vammautunutta lihasta kannattaa alkaa venyttelemään päivittäin kevyesti, varsinaista kipua ei pitäisi tuntua, ainoastaan venytyksen tunnetta. Pohkeen ollessa kyseessä lyhyt rauhallinen kävelylenkki sopii rasitukseksi, vamman laadusta riippuen kannattaa aloittaa vain 10 minuutin pituisella totuttelulla.
Lääkärin pakeille kannattaa hakeutua mikäli ihon alla on voimakkaita verenpurkaumia (vamma-alue yhtä suurta mustelmaa), turvotus ei ole merkittävästi laskenut 3 päivän aikana hoidosta huolimatta, tai mikäli jalalla ei pysty kävelemään.

pystyykö tuon liikkeen tekeen esim tanko niskantakana(kuin kyykyssä) ja sit nousee varpailleen jos ei prassiä käytettävissä. entä mitä muita hyviä liikkeitä pohkeille ois?

kaenkky sanoi:
pystyykö tuon liikkeen tekeen esim tanko niskantakana(kuin kyykyssä) ja sit nousee varpailleen jos ei prassiä käytettävissä.
Pystyy. Teen pohkeet aina smithissä about 10 cm korkea kalikka päkiöiden alla, että saa venytystä myös ala-asennossa. Eli tanko niskan takana voi tehdä ihan hyvin. Jos salilta löytyy vekottimia pohkeiden tekoon (istuen tms.) niin niitä myös kehiin.

Jkk sanoi:
Pystyy. Teen pohkeet aina smithissä about 10 cm korkea kalikka päkiöiden alla, että saa venytystä myös ala-asennossa. Eli tanko niskan takana voi tehdä ihan hyvin. Jos salilta löytyy vekottimia pohkeiden tekoon (istuen tms.) niin niitä myös kehiin.

Smith käy enemmän kuin hyvin tähän istuen tekemiseen. Istut vaan penkin päällä ja se sama lankku päkiöiden alle. Tanko tulee sitten toki polville. Ja laittaa siihen väliin jonkun pehmusteen ja vaikkapa 10 kg painolevyn, niin ei tankokaan paina polviin yhtään. Näin minä olen sen jo tehnyt pitkään kun ei istuttavaa härveliä salilla ole.

Teen nyt pohkeita tällä tavalla: käsipäivänä teen lopuksi pohjeliikkeen ilmanpainoja yhdelläjalalalla seisten ja jalkapäivänä teen tuon saman pohjeliikkeen sekä pohjeliikkeen pärässisä..eli voisitteko kenties keksiä mulle jonkun "kovan" pohjetreenin?

No ainakin tee pohkeita myös istuen. Pohkeessahan on 2 eri lihasta ja toinen niistä rasittuu vaan sillon ku polvet on koukussa. Kyllä mun mielestä kovaksi pohjetreeniksi riittää joku 3x seisten ja 3x istuen kunhan noi sarjat tekee helvetin kovaa ja täydellä liikeradalla. Mutta jos sulla on viikon kierto niin kyllä pohkeita voi vetää kahdesti kierrossa esim. just tolleen toinen kerta kevyesti.

Joo minunkin mielestä tuo kaksi liikettä ja molemmissa 3 sarjaa riittää varsin hyvin pohkeille. Ei sen enempää kannata edes tehdä.

olisko tää hyvä: käsipäivänä pohkeetprässissä ja pohjeliike istuen ja jalkapäivänä pohjeliikeseisten ja pohjeliike uhdellä jalalla?

Seisoma-asennosta tehtävät pohjeliikkeet vaikuttaa siihen "syventävään lihakseen", eikä "leventävään".
Se on kyllä juuri toisin päin. Polven ollessa suorana liike kohdistuu gastrocnemiukseen, eli siihen "leventävään".

Edit. sori, olin sittenkin väärässä :(

Desert sanoi:
Se on kyllä juuri toisin päin. Polven ollessa suorana liike kohdistuu gastrocnemiukseen, eli siihen "leventävään".

Edit. sori, olin sittenkin väärässä :(

Et kyllä ollut aivan väärässä. Gastrocnemius tekee pohkeen yläosaan sen "timantin". Soleus ulottuu alemmas ja leventää pohjetta koko matkalta. Polvi koukussa tehtävä pohjeliike ottaa etupäässä soleukseen, polvi suorana molempiin.

Ja mikä vika isoissa pohkeissa on? Ihmisen coolein lihasryhmä.

Kolme vuotta treeniä tuli juuri täyteen, mutta edelleenkään en saa kyykkyä sujumaan alkuunkaan. Pari kertaa vuodessa olen aloittanut kyykkytreenit tauon jälkeen asenteella "Nyt ...kele panen sen vihdoinkin sujumaan!", mutta joka kerta viimeistään muutaman kuukauden epätoivoisen ähellyksen jälkeen tulee luovutettua ja siirryttyä takaisin jalka- ja hackprässiin. Kun ei suju niin ei suju! Penkki- ja maastavetotulokset etenevät kuitenkin tyydyttävällä vauhdilla, mutta kyykky se vain tökkii.

Selailin pakkotoiston postauksia, mutta en saanut kuin yksittäisiä irtonaisia viitteitä ongelmieni syistä. Nyt olisi taas kerran aika tehdä se uusi yritys, joten kaipailen seuraaviin ongelmiin avustusta:

1. Syväkyykky ei suju alkuunkaan. Ala-asentoon jäädään aivan mitättömillä painoillakin. Kokeilin tänään, että jos laitan kädet selän taakse ristiselän päälle (siis ilman tankoa tai painoja) ja koetan mennä syväkyykkyyn (siis persuksen pitäisi osua kantapäihin), niin selälleen kellahtaa vaikka kuinka yrittää pysyä jaloillaan. Tyttöystävä kuitenkin teki tempun leikiten. Voiko syynä olla liian jäykät pohkeet? Venyttelyäkö kaipaan ja minkälaisia liikkeitä?

2. Takakyykyssä ala-asennossa (siis reidet n. vaakatasossa) kun lähtee puskemaan ylöspäin persus menee pakolla taaemmas (ja siten nosto enemmän selälle) lähes riippumatta raudan määrästä. Johtuuko tämä liian heikoista lantion seudun lihaksista? Jos näin on, millä liikkeillä vahvistan niitä (voimapyörän lisäksi)? Yleisesti ottaen kyykätessä tuntuu selvästi, että reisissä olisi tehoa vaikka tuplapainoihin, mutta jostain muualta loppuu voimat jo ennen. Itseasiassa en saa edes reisiä kipeiksi kyykkäämällä (koska joudun käyttämään niin pieniä painoja). Pidän katseen yläviistoon koko kyykyn ajan eli se ei voi olla ongelmana.

3. Oikea nivustaive kipeytyy kyykkäämisestä ja joskus sattuu jo kyykkämisen aikana. Kipua on havaittavissa toisinaan jopa ilman painoja, kun menee kyykkyyn. Missä vika? Auttaako joku venytysliike tms.?

4. Alaselkä menee myös toisinaan kivuliaasti jumiin kyykyn seurauksena. Onko tähänkin syyllisenä heikot lantionseudun lihakset (eli siis joudun työntämään persettä taakse, että saan painot ylös)?

--

Seuraavanlaisia asioita on tullut kokeiltua ja huomioitua:

1. Olen kokeillut vähentää raudan määrää tangossa - jopa niin kevyeksi, että on pelkkä keppi niskassa. Syväkyykky tuntuu silti järisyttävän surkealta. Kaiken saa laittaa peliin ala-asennossa, jotta saa pidettyä liikkeen muodossaan.

2. Etukyykky auttaa hiukan edellämainittuihin ongelmiin, mutta edelleen työnnön alkaessa pää notkahtaa hiukan eteenpäin ja persus taaksepäin, mistä seuraa, että paino siirtyy käsille ja ranteet kipeytyvät (en siis pidä käsiä ristikkäin edessä).

3. Tempausvala puukepillä on aivan surkean näköistä touhua. Ei toivoakaan päästä alas niin, että kädet olisivat ylöspäin, vaan ne siirtyvät huomattavasti kehon etupuolelle. Jos yrittää pakolla pitää kädet suoraan ylöspäin, alkaa yläselkä kramppaamaan. Lantion asento siis lienee väärä...

--

Välineistä sen verran, että en käytä nostovyötä ja jalassa on painonnostokengät (kokeiltu myös muunlaisilla kengillä ja ilman kenkiä). Olen kokeillut erilevyisiä jalka-asentoja, ja kohtuullisen leveä asento tuntuu toimivan parhaiten. Tankoa pidän takakyykyssä suunnilleen tuossa takaolkapäiden "kupeissa".

Nöyrin kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista! :worship:

Ekaksi... Hyvä, että et käytä vöitä, sitä oikeastaan ei tarvitse, jos teet liikkeen oikein ja jännität lihakset.

Itse kun aloitin treenaamisen niin kyykky tuntui todella helpolta (en tiennyt tuloksien arvosta mitään), en tajunnut, että kyykyssä kannattaa pitää kroppa tiukkana ja happea sisään kun mennään alas.
Tän takia mulla oli muutama kuukausi alaselän nikamat hellinä.

Okei, no se parantu parissa kolmessa kuukaudessa ja pääsin taas kyykkäämään, ja mä kyykkään syvään eikä tähän asti ole ollut selkäkuvuista tietoakaan. En käytä vyötä maastavedossakaan.

Teet nyt rauhallisesti. Tee hack kyykkyä sen vapaakyykyn sijaan. Otat sen apupilarin pois hackkyykky laitteen pohjalta. Pyydät vaikka jonkun sitten katsomaan sivussa kun teet lyhyitä sarjoja.

Siis, mitä mä tekisin. Koska mä tiedän miltä tuntuu olla selkä kipeänä, selkätreeniä nyt ei ainakaan voi kovin tehokkaasti tehdä, mutta teet kuitenkin nyt sen hackkyykyn. Älä yritä pakottaa ittees, kyllä sä vielä pääset kyykkäämään, annat itselles anteeks muutaman kuukauden ja teet hack kyykkyä.

Ja jos noi pohkeet tulee kipeeks kyykystä, niin aika todennäköisesti on vähän etunojaa sun kyykyissä, jolloin sun pohkeet joustaa sun tasapainoo enemmän.

Juza76 sanoi:
Penkki- ja maastavetotulokset etenevät kuitenkin tyydyttävällä vauhdilla, mutta kyykky se vain tökkii.

...

1. Syväkyykky ei suju alkuunkaan.

Mikä onkaan tavoitteesi? Puhut voimanostoliikkeistä, mutta sitten syväkyykystä. Kehonrakentaja ei tarvitse kyykkyä lainkaan, voimanostaja ei tarvitse syväkyykkyä. Jos treenaat molempia, opettele voimanostokyykky. Onko jalkojen lihasmassa kuitenkin sopiva muuhun kehoon nähden? Entä onko muissa jalkaliikkeissä tullut voimaa?

Juza76 sanoi:
3. Oikea nivustaive kipeytyy kyykkäämisestä ja joskus sattuu jo kyykkämisen aikana. Kipua on havaittavissa toisinaan jopa ilman painoja, kun menee kyykkyyn. Missä vika? Auttaako joku venytysliike tms.?

4. Alaselkä menee myös toisinaan kivuliaasti jumiin kyykyn seurauksena.

Ensimmäisenä tulee mieleen, että lonkan koukistaja olisi jumissa. Tässä voisi auttaa käynti vaikka urheiluhierojalla, joka osaisi sanoa, onko jokin lihas todella jumissa.

Muuten sitten voi olla, että ruuminrakenteesi ei yksinkertaisesti sovellu tuolle liikkeelle. Siihen ei auta mikään. Ensin kannattaa kuitenkin sulkea pois muut vaihtoehdot. Jos vaikka joku osaisi siitä tekniikasta kommentoida jotain, minulla ei tule mitään mieleen.

Arvo Paperi sanoi:
Mikä onkaan tavoitteesi? Puhut voimanostoliikkeistä, mutta sitten syväkyykystä. Kehonrakentaja ei tarvitse kyykkyä lainkaan, voimanostaja ei tarvitse syväkyykkyä. Jos treenaat molempia, opettele voimanostokyykky. Onko jalkojen lihasmassa kuitenkin sopiva muuhun kehoon nähden? Entä onko muissa jalkaliikkeissä tullut voimaa?

Ensisijainen tavoite olisi saada edes jokin kyykkyliike sujumaan! Treeni on ollut ennen enemmän kehonrakennustyyppistä, mutta kallistumassa koko ajan enemmän voimanostotyyppiseen (ja sitä kautta voimanostokyykky lienee se halutumpi vaihtoehto). Reisissä on kyllä sopusuhtaisesti massaa, ja jalkaprässilläkin tulokset ovat kohtuullisesti parantuneet.

Ensimmäisenä tulee mieleen, että lonkan koukistaja olisi jumissa.

Selittäisikö tuo myös mahdollisesti sen, että esim. tempausvalaan ei saa ollenkaan sopivaa asentoa? Tempausvalahan on kuitenkin liike, joka kertoo aika tavalla kehon liikkuvuudesta.

Jos vika on lonkan koukistajan "tukkoisuudessa", voiko sitä auttaa jollain venytysliikkeellä hieronnan lisäksi?

Jos vaikka joku osaisi siitä tekniikasta kommentoida jotain, minulla ei tule mitään mieleen.

Sekä syvä- että tavallisen kyykyn tekniikkaa ovat katsoneet muutamakin taho. Eräs painonnoston (ei siis voimanoston) juniorivalmentaja sanoi, että tekniikassa ei sinänsä ole mitään vikaa, jos tangossa ei ole yhtään painoa. Tosin silloinkin joutuu todenteolla puskemaan, että saa pidettyä asennon hyvänä. Heti kun painoa laitetaan tankoon (vaikkapa edes 30kg), alkaa yläkropan kippaus eteenpäin (ei vaan pysty pitämään asentoa, vaikka kuinka yrittää). Ja toistan tässä uudelleen, että reisissä tuntuisi olevan reserviä huomattavasti kovempiinkin painoihin.

Tämä samainen valmentaja sanoi, että kannattaa tehdä alkuun ainoastaan paljon sarjoja pelkällä tangolla, niin alkaa asento asettumaan ja sen jälkeen vasta painoa tankoon. Tämä ei ole kuitenkaan tuottanut mitään tulosta vaan liike tuntuu yhtä tuskaiselta edelleen... Siksi uskoisinkin ongelman olevan pääasiassa liikkuvuudessa.

Kuinka leveä asentosi on kyykätessä? Mikä on jalkaterien suunta?

EDIT:
Minkälainen on takareisien liikkuvuus? Kuinka maastaveto ja suorinjaloin veto sujuvat?

Itselläni on sama ongelma kuin Juzalla. Jo 90-asteeseen pääseminen tuottaa tuskaa ja voimaa ei ole niin alhaalta lähtiessä. Nivustaipeet ovat myös aina kipeät jos tuota yritän tehdä, tuohon jos olisi jotain hyviä venyttelyliikkeitä heittää niin olisin kiitollinen. Lankkua käytän jo kantapäiden alla. Voimaa jaloissa olisi kyllä huomattavasti isompiinkin painoihin, mutta nyt jo tangon kanssa kyykkäys tuntuu pahalta.

Salillani ei ole prässin lisäksi mitään korvaavaa laitetta joten kyykky on ainut vaihtoehto.

Juoppo sanoi:
Kuinka leveä asentosi on kyykätessä?
Jalat ovat noin päkiän leveyden verran hartioita leveämmällä. Siis päkiän sisälaita on suunnilleen hartian ulkolaidan tasalla.

Mikä on jalkaterien suunta?
Melko reilusti ulospäin. Jalkaterien välinen kulma on ehkä hiukan vajaa 90 astetta (huom! jalkaterien - ei siis jalkaterän ja etusuunnan välinen kulma :))

Oon kokeillut erilaisia jalan asentoja, ja tuo on tuntunut mielekkäimmältä.

Minkälainen on takareisien liikkuvuus?
Erittäin hyvä. Etutaivutuksessa menee pää polviin kevyesti.

Kuinka maastaveto ja suorinjaloin veto sujuvat?
Lähes ongelmitta. SJMV ehkä hiukan perusmavea paremmin. Mavessa ongelmia lähinnä maastairrotuksen kanssa (jalat ovat suhteessa heikommat kuin selkä?).

Kovien mavesarjojen jälkeen seuraavina päivänä voi olla selässä kipua (ei DOMS). En käytä vyötä ja vedän perinteisellä tyylillä. Vetotyylin pitäisi olla kohtuullisen oikeaoppinen (tai näin ovat sanoneet salilla, kun olen pyytänyt kavereita tarkastamaan).

Olen harkinnut välistä vetoon siirtymistä, koska se vähentää käsittääkseni painetta selältä (jos pääsisi tuosta lievästä oireilusta eroon). Mulla on just menossa "sisäänajo" välistä vetoon eli pienillä painoilla pikkuhiljaa totuuttelua...

EDIT: Vähän selvennystä jalka-asentoon...

Back
Ylös Bottom