🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

Meta description: Tehokkaimmat harjoitteet, tekniikat ja rutiinit, joilla pohkeet kasvavat ja räjähtävät eloon.

Oletko kokeillut kuuma-kylmä kylpyjä? Eli sellanen 5-6min yhteensä vuorotellen 20-30sekunnin pätkissä kylmää ja kuumaa vettä. Niin että viimeinen satsi jää sitten kylmälle. Yleensä helpottaa pahassakin jumissa vallankin silloin jos ne on niin kipeet ettei hierontaa voi edes aatella

Penikkatautia... Venyttelyy säären ja pohkeen lihaksille. Hieronanssa hyvä käydä urheilu hierojalla joka osaa venyttää säären kalvot kunnolla auki. Parhaiten saa jäsenkorjauksella jolla itekki sain ne auki . (penikka tauti myös leikattu ps. leikkaukseen ei kannata ei auta)
Itse hoitamista :)

Kiitos vastauksista! tänään oli pohkeet jo sen verran kunnossa että pakko oli taas juoksemaan mennä, tosin oikee pohje alko lenkin jälkeen taas kramppaamaan, mutta venyttelin ja hieroin saunassa ni kyl se taas parempi on.. näkee aamulla taas mite käy ku pitäs nousta ylös :D

Kiitos vastauksista! tänään oli pohkeet jo sen verran kunnossa että pakko oli taas juoksemaan mennä, tosin oikee pohje alko lenkin jälkeen taas kramppaamaan, mutta venyttelin ja hieroin saunassa ni kyl se taas parempi on.. näkee aamulla taas mite käy ku pitäs nousta ylös :D

Kannattaa sitten myös katsoa alustaa missä juoksee. Mulla on penikat edelleeki niin pahassa kunnossa vaikka niitä hoidan että asvaltilla en pysty 1km enempää juoksee menee meinaan ihan tukkoon. Ja kengät kannattaa olla oikeasti hyvät. Paras alusta on muutenki pururata ja siihen hyvät lenkkikengät ni jalat ja polvet pysyy kunnossa :)

Mahdollisia syitä:
-väärä juoksutekniikka (astut liikaa kantapäällä / päkiällä / ulko- tai sisäsyrjällä)
-huonot lenkkarit
-liian kova juoksualusta (lue: asfaltti)
-liika rasitusta (haloo! 7krt/7pv)

Joo tossa kuukauden verran kävin jokaikinen päivä juoksemassa.. lenkin mitta päälle 3kilsaa. Reitillä puolet asfalttia suunnilleen ja puolet hiekkatietä. Uudet hyvät juoksukengät kyllä on, että ei niistä kyllä ole kiinni. Tuosta juoksutekniikasta en sitten tiedä meneekö siinä jokin vikaan, no tänään aamulla ei krampannut pohkeet ja nyt illalla kävin kaverin kanssa juoksemassa, tosin tällä kertaa alustanu pururata ja on siinä kyllä huomattavasti parempi juosta :D

noni se vaikuttaa heti. Ite en kärsi juosta asfaltilla ollenkaa. Smantien pohkeet jumissa ja penikka käyntiin :(! Aktiivista kunnossapitämistä vaa :)=!

Nuorempana jalkapalloa harrastaessa tuli niin pahat pohje/penikkaongelmat että harrastus loppui siihen. Nykyisellään harrastan yleisurheilua ja kovan harjoitusalustan (yleisurheilukenttä) takia ovat kuuma/kylmä vesihoidot (kovien harjoitusten jälkeen) ja hieronnat (min. 1krt/vko) välttämättömiä.. Kuten aiemmin jo sanottiin asfalttijuoksua pitää välttää viimeiseen asti jos on ongelmia pohkeiden kanssa. Jos ei halua juosta pehmeällä pururadalla, kannattaa kokeilla soratiellä juoksua!

Niin penikkaongelmiahan saa usein vähennettyä venyttelyllä, vanha valmentajani suositteli 2-3 krt päivässä tehtävää pitkäkestoista (suht kovaa) pohjevenytystä jalka seinää vasten, koska joskus penikkavaivat johtuvat juuri vastalihaksen eli pohkeen jäykkyydestä.

Threadin aloittaja on aivan kuten ilmetty minä, ja päätin nostaa threadia, ja kysyä pari kysymystä lisää.

Olen 15 vuotta eikä murrosikäni oikein ole kunnolla vielä startannut.

Eikös tuo saliharjoittelu voi tehdä jotain hormoonitoiminnalle? Mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Hidastuuko murrosiän kehitys?

Ja tosta proteiinin saannista. Mitä tarkoittaa tuo läskitön painokilo? Miten sen saa tietää?

Threadin aloittaja on aivan kuten ilmetty minä, ja päätin nostaa threadia, ja kysyä pari kysymystä lisää.

Eikös tuo saliharjoittelu voi tehdä jotain hormoonitoiminnalle? Mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Hidastuuko murrosiän kehitys?

Ja tosta proteiinin saannista. Mitä tarkoittaa tuo läskitön painokilo? Miten sen saa tietää?

Ei siitä oo mitään muuta ku hyötyä, kunhan ei itseään riko ja sitä pitää varoa aina oli sitten nuori tai vanha. Nuoren miehen testotasoilla kehittyminen on nopeaa, kun muutenkin kroppa on muuttumassa miehisempään suuntaan. Muurosikä tai mikään muukan ei hidastu tai muutu yhtään mihinkään suuntaan. Läskitöntä painokiloa ei edes tarvi tietää, vaikka helppohan se on laskea ku vaan rasvaprosentin tietää. Turhaa hifistelyä. Vedät sitä proteiinia pari grammaa per painokilo ja se on siinä.

Nostetaanpas tähän kun otsikko sopii:
Elikkäs nyt on tullut intin jälkeen jatkettua juoksentelua. Viikossa 2 pidempää(10km) lenkkiä ja muutama aamulenkki(n.5km). Nyt on alkanut sitten oikea pohje vihoittelemaan. Arvelin aluksi penikkataudiksi, mutta kipu on siis tuossa "ison" pohjelihaksen ja nilkan välissä, karkeasti n. 4x4cm alueella.
Tänään aamulenkillä ei se oikeastaan kipuillut. Mutta illalla pitkän lenkin jälkeen tuli kipeäksi ja paineleminen sattuu kunnolla.

Mitäköhän tälle vaivalle tulisi tehdä? perus venyttelyä vaan ja toivoo että paranee?

Itselläni sijaistee koulu mäen kukkulalla. Oli huonot kengät ja piti takaperin kävellä ylös mäkeä xD Kengät vaikuttaa itsellä aivan älyttömästi tuohon pohkeen toimintaan. Porukka varmaan ihmetteli mitä puuhaan ._.

Terve

Tämä on eka viesti, kun tein just tunnuksen tänne. Äidinkielen kielioppi ei ole parhaassa kunnossa myöskään. Asiaan, elikkä onjo pari vuotta mietityttänyt pohkeitteni koko. Nyt sitten mittasin ja seisoessani paksuimmasta kohdasta 39-40 cm on ympärysmitta. Eli omasta mielestä aika reilu. Harrastuksista sen verran, että olen ala-asteella harrastanut salibandya ja sitten harrastin pesäpalloakin noin 8 vuotta. Voisiko näissä olla syy pohkeiden kokoon? Koostani sen verran olen siis 15v poika , pituutta 177cm ja painoa 66kg. Muutenkin lapsesta asti harrastanut kaikkia normaaleja urheilu juttuja. Ei muuta normaalista poikkeavaa paitsi vähän maatalouteen ja metsähommiin liittyvää, koska isäni on puoliksi maanviljelijä. Mistä muuten tietää onko tossa paljon läskiäkin ja voiko saada pienemmäksi. Itse on ole nähnyt ikäisilläni näin isoa ( pohjetta :D). Enkä hirveän monilla aikuisillakaan. Ei olisi välttämättä tarvinnut tehdä uutta kirjoitusta, mutta tulipahan tehtyä. Toivottavasti, joku vastaa niin ei tarvi yksin murehtia :).

Viimeksi muokattu:
Ainaki mun mielestä aika iso suhteessa mittoihisi.. Mutta ole vaan tyytyväinen siitä, joillakin (kuten mulla) ne pohkeet ei tunnu kasvavan ollenkaan :)

Mitä niitä pohkeita pienentään, treenaat reidet sopiviksi pohkeisiin nähden niin ei pohkeet näytä enää liian isoilta :thumbs:
Ja siitä on sitten hyvä jatkaa treenaamaan yläkroppaa...

Mitä niitä pohkeita pienentään, treenaat reidet sopiviksi pohkeisiin nähden niin ei pohkeet näytä enää liian isoilta :thumbs:
Ja siitä on sitten hyvä jatkaa treenaamaan yläkroppaa...
juu:) no eine reidetkään mitkään riisikepit oo kaippa. Niin oon ruvennu käymään lenkillä ja kävelyllä. Jalkoja en hirveesti kait treenaa, jossen kiinteytä. Eli sitä yläkroppaa pitäis alkaa treenata enemmän. Jotain hauiskääntöjä ja vatsalihaksia oonkin jo tehnyt. Sekä leukoja. Jotkun kaverit sanonu et pohkeet ois siks isot jos oisin tulossa isona pitkäksi?:D . Vaikka kasvuennuste on 185. Vaikka niihin ei parane luottaa. Niin ja olen itseasiassa 14. 15 tulee mittariin parin viikon sisällä. Taas tuli vähä höpöteltyä turrhiaki.:rolleyes:

Ei se lenkkeily korvaa jalkojen treenausta.. Mavella ja kyykyllä pääset jo pitkälle, ne myös tukee yläkropan kehittymistä :) Ei ne pohkeet siihen sun pituutees vaikuta :D

Back
Ylös Bottom