🔥 EAA – ESSENTIAL AMINO ACIDS 🔥

Meta title: 🔥 EAA – ESSENTIAL AMINO ACIDS 🔥

Meta description: Välttämättömät aminohapot, jotka tukevat lihaskasvua, palautumista ja treenitehoa ilman turhia kikkailuja.

No mitä sitten jos aikataulut on tiukat, sitten ei auta kun kiskoo sitä kanaa naamariin tuntia ennen treeniä, koska missään nimessä jauhot ei voi koskaan olla parempi vaihtoehto. Ja kerro nyt mistä aminohappoja saa samalla tapaa kuin yksittäisinä tuotteina? Jos mä haluan treeniin asetyyli-L karinitiinia, niin alanko mä mussuttmaan jotain pomeloa tai jotain missä sitä on vai otan ne 2g kapseleista? Edelleen, sun mielestä kiinteä ruoka on AINA parempi, ei ole. Se on kaiken perusta, mutta kyllä saa olla aika hölmö jos ei ymmärrä lisäravinteiden täsmäkäytön etuja.

Mähän sanoin, että lisäravinteet on siinä tapauksessa tarpeellisia, jos syöminen on puutteellista.

No mitäs sä luulet että se EAA sisältää? Se on proteiinia. Nyt sulla menee puurot ja vellit pahasti sekaisin. Siis oletko sä siinä käsityksessä, että joku elää EAA:lla eikä syö mitään muuta? Ei se niin mene, anna kun valaisen. Se on siis vapaita aminohappoja, joka on proteiinia joka lasketaan päivän kokonaismakroihin. Ei se eroa sen kummemmin herasta, paitsi että se on paremmin imeytyvää eikä siinä ole rasvaa eikä hiilaria. Se on siis pelkkiä vapaita aminoita. Ja koska se on vapaassa muodossa olevia aminoita, se myös imeytyy hyvin tehokkaasti. Se on siis erittäin hyvää proteiinia jos sitä jossain vaiheessa päivää käyttää.

Ei mene mikään sekaisin, mutta en näe järkeä vetää yksittäisiä aminohappoja jos päivän kokonaisproteiininsaanti on kunnossa. Ruoka(liha) sisältää kaikkia aminohappoja, ja ruoka pitäisi olla ensisijalla ennenkun aletaan suunnittelemaan mitään lisäravinteita. Ja en nyt puhu erikoistapauksista mihin tuossa jo viittasitkin...

No ei todellakaan ole, typerin väite koskaan. Riippuu ihan kaikesta. Ei se kiinteä ruoka nyt vain ole niin hyvä juttu ennen treeniä. Tai sun mielestä on, mutta oot väärässä. Ruoansulatus ei normaalia ole treenatessa etkä sä halua siihen hukata resursseja saati treenata pihvi vatsassa. Ja jauheille on paikkansa monessakin kohtaa ravintoa. Jos haluat esim aminoita kuten sitruliinimalaatti tai tauriini, niin sun väittämän mukaan parempi ottaa ne kiinteästä ruoasta. No siinä katsos tulee kaikenlaista muuta mukana.

MItä mä syön treenin aikana jos perustan treenit verensokerin nousuun ja kortisolin blokkaamiseen hiilareilla? Banaaniako kesken kyykkytreenin? Sunhan mukaan kiinteä ruoka on aina parempaa, ei se nyt vain ole.

Oon samaa mieltä siitä että lisäravinteilla varmasti on paikkansa pitkälle edistyneen bodarin ruokavaliossa. Mutta mitä vikaa banaanissa kesken treenin on? Pitkissä voimatreeneissä olen joskus käyttänyt ja ihan hyvin antanut energiaa.

Mutta mitä vikaa banaanissa kesken treenin on?
No se kiinteä ruoka ei sinne vatsalaukkuun ole kovin hyvä idea noin lähtökohtaisesti. Esim Leskinen ei voi kunnolla edes vitargoa tai aminoita käyttää kun meinaa tulla ylös. Saati jos sinne laitetaan kiinteetä. Vatsan toiminta ei ole optimaalista ruoansulatukseen fyysisen rasituksen aikana ja jos sinne jotain laitetaan, niin hyvin imeytyvää tavaraa. Tämän pitäis nyt olla päivänselvää, mutta ei ole. Koska ootte nähnyt maratoonarien vetävän banaania, kyllä ne ihan litkua siellä vetää.

Onko BCAA proteiinisynteesibuusti kumottu myytti, eli mieluummin välttämättömiä aminohappoja(EAA) ravintoa paikkamaan? Jos ei, niin milloin sitten BCAA>EAA?

Onko BCAA proteiinisynteesibuusti kumottu myytti, eli mieluummin välttämättömiä aminohappoja(EAA) ravintoa paikkamaan? Jos ei, niin milloin sitten BCAA>EAA?
Ei se proteiinisynteesibuusti ole myytti, mutta toisaalta siihen riittää pelkkä leusiini. Ongelma on siinä, että annetaan käsky kasvattaa lihasta, mutta rakennusaineita ei ole tarjolla.

Eli mieluummin EAA kuin BCAA. Mutta toisaalta EAA:kin on mun mielestä turhaa hifistelyä. Heraprotskua koneeseen ja sillä siisti.

Kuten ektomorffi tuossa tavallaan totesi jo niin se pelkkä proteiinisynteesin käynnistäminen ei paljoa auta.

Ei se proteiinisynteesibuusti ole myytti, mutta toisaalta siihen riittää pelkkä leusiini. Ongelma on siinä, että annetaan käsky kasvattaa lihasta, mutta rakennusaineita ei ole tarjolla.

Eli mieluummin EAA kuin BCAA. Mutta toisaalta EAA:kin on mun mielestä turhaa hifistelyä. Heraprotskua koneeseen ja sillä siisti.

Kiinnostais tietää mikä tämä leusiini-myytti(BCAA) on solutasolla, onko jotain linkkejä tutkimuksiin mitä tekee vs. jotain muita välttämättömiä aminohappoja sama määrä?

Kiinnostais tietää mikä tämä leusiini-myytti(BCAA) on solutasolla, onko jotain linkkejä tutkimuksiin mitä tekee vs. jotain muita välttämättömiä aminohappoja sama määrä?
Vanha viisaus on, että yleensä n. 3 grammaa leusiinia riittää MPS:n maksimointiin.

Aiheesta löytyy varmasti reilusti julkaisuja, tässä ensimmäinen mikä tuli vastaan.
(PDF) Optimal protein intake to maximize muscle protein synthesis Examinations of optimal meal protein intake and frequency for athletes

Mistä tuota EAA:ta on järkevää tilata? PPS:ltä on ollut melkein kaikki maut jo niin kauan loppu, että mahtaako koko kauppakaan olla enää hengissä? Fitnesstukulla on niin kallista, että ahistaa.

Mistä tuota EAA:ta on järkevää tilata? PPS:ltä on ollut melkein kaikki maut jo niin kauan loppu, että mahtaako koko kauppakaan olla enää hengissä? Fitnesstukulla on niin kallista, että ahistaa.
Kannattaa hinnan lisäksi katsoa se että eaa:sta löytyisi tosiaan ne kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa, esim. pps:llä ja star nutritionilla tais olla 8 ja m-nutritionilla muistaakseni 7.

Kannattaa hinnan lisäksi katsoa se että eaa:sta löytyisi tosiaan ne kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa, esim. pps:llä ja star nutritionilla tais olla 8 ja m-nutritionilla muistaakseni 7.
Kaikki välttämättömät aminot ei ole kuitenkaan ihan saman arvoisia. Ja enemmän vaikuttaa aminoiden suhde. Jos sinne lykätään kaikkea tarpeeksi, niin leusiinin määrä jää auttamatta pieneksi ja se taas tarkoittaa isompaa annoskokoa mikä taas tarkoittaa, että olis melkein sama vetää heraa kymmenesosahinnalla.

Mulla tuo on enemmänkin maun takia mukana. Lisäproteiini on vain plussaa.

Kaikki välttämättömät aminot ei ole kuitenkaan ihan saman arvoisia. Ja enemmän vaikuttaa aminoiden suhde. Jos sinne lykätään kaikkea tarpeeksi, niin leusiinin määrä jää auttamatta pieneksi ja se taas tarkoittaa isompaa annoskokoa mikä taas tarkoittaa, että olis melkein sama vetää heraa kymmenesosahinnalla.
Enemmän kuin aminoiden suhde vaikuttaa se että siellä olisi ne kaikki aminot nyt ylipäätänsä läsnä. Tää on vähän kuin lähtis makroja viilaamaan ennen kuin energiatasapaino on edes vähän sielläpäin. Kaikissa tutkimuksissa joissa on tutkittu eaa:n mahdollisia hyötyjä on tuotteessa ollut kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa. Yhtenä esimerkkinä John Meadowsin paljon hehkuttama eaa + gatorade intrajuomana tutkimus. Ja ihan just for the record, en itse käytä eaa:ta ja en usko että sille on tarvetta jos treenataan ns. hyvin ravitussa tilassa eli syödään tarpeeksi proteiinia riittävän laadukkaista lähteistä päivän aikana ja siitä riittävä osa ajoitetaan tarpeeksi lähellä treeniä. Itse tykkään treenata tyhjällä vatsalla ja sen vuoksi käytän peptoprota yhdessä hbcd:n kanssa.

Enemmän kuin aminoiden suhde vaikuttaa se että siellä olisi ne kaikki aminot nyt ylipäätänsä läsnä.
Täysin epätosi väittämä. Kuten sanoin, kaikki välttämättömät ei ole saman arvoisia eikä joillakin ole mitään tekemistä itse lihaskasvun kanssa. Niitä kun tungetaan sinne liiallisesti, niin ne vie vain tilaa niiltä oikeasti tarpeellisilta. Se suhde on juuri se tärkein asia, ettei siellä ole vaikka leusiinia niin vähän, että joutuu kiskomaan sitä jauhoa 30 g saadakseen leusiinia 3 g. Vähemmän tärkeitä voi olla vähemmän ja toisinaan niitä tuntuukin olevan sen verran, että sanoa saa, mutta mitään käytännön tekemistä niillä ei siellä ole.

Menno Henselmans

New study finds no benefits of consuming leucine-enriched whey 3x per day in strength training elderly. Strength gains, functional performance and weight loss were the same in both groups.

The protein intakes were 1.1 g/kg/d vs. 1.6 g/kg/d, suggesting 1.1 g/kg/d was already enough for our older friends. The latest meta-analysis on protein intake by Morton et al. (2017), which I co-authored, found the effect of protein supplementation on fat-free mass is reduced with age, but the change in 1RM strength was not affected. The totality of evidence indicated a protein intake of 1.6 g/kg/d is needed for maximum gains, at least for younger individuals.

This study also confirms previous research that supplementing leucine or BCAAs in general on top of a sufficient dietary protein intake is useless.

It's not that hard to consume enough protein!

Study reference: Kirk et al. (2019) Exercise and Dietary-Protein as a countermeasure to skeletal muscle weakness: Liverpool Hope University Sarcopenia Ageing Trial (LHU-SAT).

Mulla pwo:na kahvi, intrajuomana NOCCO ja palkkarina Gainomax.

Intrana hilihapollista juomaa, jossa tippa bcaa ja kofeiinia. Tosi hyödyllistä

Edit. Ootkohan vaan uudelleensyntynyt trolliksi siideritölkistä

No en.

btw. Mulla on tossa 5 purkkia BCAA:ta jauheena mutta jotenkin koen helpommaksi ottaa aminohapot valmiista juomasta, ei siinä sen kummempaa ole. Ja täytyy myöntää että olen kofeiini addikti, joten NOCCO täyttää senkin tarpeen :rock:.

En tiedä mitä nykynen tietämys on, mutta Itse luin vuosia sitten että BCAA on treenin aikana yhtä hyvä kuin EAA jos syöt kuitenkin riittävästi proteiinia lähellä treeniä tai edes vuorokausitasolla. Koska treenin aikana et rakenna uutta lihasta. Ainut hyöty aminoista treenin aikana on että BCAA-aminoja voi purkaa energiaksi ja vähentää tryptofaanin pääsyä aivoihin aiheuttamaan väsytystä. Ei missään nimessä kannata sellaista EAA:ta vetää missä on tryptofaani mukana. Ne muut EAA:t paitsi leusiini, isoleusiini ja valiini (bcaa:t) on turhia treenin aikana.

Mutta sitten taas olen vetäny kovia treenejä 20h paaston jälkeen paastossa ja ihan hyvin silloinkin jaksanu treenata. Että taitaa harrastelijalle olla yksi merkityksetön asia elämässä ottaako aminoja treenin aikana kun vuorokausitasolla ravitsemus on ok.

Back
Ylös Bottom