🇺🇦 Ukrainan sota 🇺🇦

Meta title: 🇺🇦 Ukrainan sota – Suurvaltakonflikti joka muovaa Euroopan voimasuhteet uusiksi 🇺🇦

Meta description: Keskustelua sodan etenemisestä, aseavusta, taktiikoista ja poliittisista vaikutuksista – mitä tapahtuu rintamalla ja kulisseissa?*

Kauanko veikkaatte että sota vielä kestää vuosissa?

• 1

Votes: 10 23,8%
  • 2

Votes: 12 28,6%
  • 3

Votes: 4 9,5%
  • 4

Votes: 1 2,4%
  • 5

Votes: 3 7,1%
  • 6

Votes: 2 4,8%
  • 7

Votes: 2 4,8%
  • 8

Votes: 0 0,0%
  • 9

Votes: 0 0,0%
  • 10 tai enemmän

Votes: 8 19,0%

• Total voters
    42
Kesäkuussa Lapissa kun ajeltiin niin tuli vastaan venäläisten autojen letkoja. Ne varmaan oli ylittäneet rajan tuolta Norjan puolelta.

Tuli muuten varsin kotoisa fiilis, kun vastaan ajeli Venäjän rekkareissa olevia autoja, pelkääjän paikalla istuva henkilö puhui venäjää puhelimeen ja auton soittimesta tuli venäläisiä slovareita.

Käytiin Levillä ja en nähnyt ainuttakaan ryssää.

Käytiin Levillä ja en nähnyt ainuttakaan ryssää.
Jos ne olikin menossa etelämpään lomailemaan.

Savon suunnilla näkynyt jonkun verran minun korvin venäjää solkkaavia, useimmiten 30-40v pariskuntia/perheitä. En sit tiedä ovatko venäläisiä vai ukrainalaisia. Sen verran hyväosaisen turistin habitus, että olen arvellut venäläisiksi.

Savon suunnilla näkynyt jonkun verran minun korvin venäjää solkkaavia, useimmiten 30-40v pariskuntia/perheitä. En sit tiedä ovatko venäläisiä vai ukrainalaisia. Sen verran hyväosaisen turistin habitus, että olen arvellut venäläisiksi.

Kysyin vielä serkulta kun asuu Ivalossa niin meinasi ettei ole paljon, vaan muutamia rekkareita päivässä näkee. Kuulostaa kyllä paljolta, mutta ehkä niitä on sitte ennen ollut enempi.

Ootteko hakannu ryssiä kohdatessa?

Pekka Toveri: "Venäjän puolustus murtuu Etelä-Ukrainassa viimeistään elokuun alussa"​

Kuten minulle on täällä huomautettu, niin toveri ei ole koskaan väärässä, joten kuinka pitkällä ovat jo menossa?

Pekka Toveri: "Venäjän puolustus murtuu Etelä-Ukrainassa viimeistään elokuun alussa"​

Kuten minulle on täällä huomautettu, niin toveri ei ole koskaan väärässä, joten kuinka pitkällä ovat jo menossa?
Itse en ole yhtä optimistinen kuin Toveri, mutta eikö olisikin hienoa, jos hän olisi taas oikeassa?

Kesäkuussa Lapissa kun ajeltiin niin tuli vastaan venäläisten autojen letkoja. Ne varmaan oli ylittäneet rajan tuolta Norjan puolelta.

Tuli muuten varsin kotoisa fiilis, kun vastaan ajeli Venäjän rekkareissa olevia autoja, pelkääjän paikalla istuva henkilö puhui venäjää puhelimeen ja auton soittimesta tuli venäläisiä slovareita.
Tästä tuli mieleen, kun joskus aiemmin oli intensiivistä keskustelua siitä, mitä hyvää Venäjältä tulee, jolloin taisin useampaankin otteeseen leijua venäläiseltä yhteistyökumppaniltani saamasta kuivuneesta hauenpääarä. Nyt keksin myös toisen. Venäläiset slovarit. Minähän olen henkeen ja vereen ysärikunteja ja armoton E-Typen fani, mutta valitettavasti matkakumppani ei anna koskaan autossa luukuttaa ysärikokoelmiani, vaan pitää mennä hänen musiikkimakunsa mukaisesti. Tässä yhteydessä sain ison annoksen venäläisiä hitaita biisejä ja ne on oikeasti hyvää settiä. Vaikka sanoja ei ymmärrä niin ne menee tunteisiin.

Joskus 2016 olin venäläisten asiakkaiden kanssa illallisella isolla kirkolla jossain venäläisessä ravintolassa, jonka nimeä en muista, mutta jossa oli kabinetteja ja niissä kävi illallisen aikana esiintymässä laulaja akustisella säestyksellä. Muista vielä, että laulaja esitteli alkuun millainen biisi on tulossa, ja kuvasi sitä, jotta tätä ei yksikään venäläinen pysty poraamatta kuuntelemaan. Totesin hänen olevan oikeassa, se oli yksi liikuttavimmista esityksistä mitä olen missään nähnyt vaikken silloinkaan ymmärtänyt sanoista mitään.

Ei tiedetä varmuudella mikä on tilanne rintamalla tällä hetkellä. Viikonloppuna ukrainalaisia joukkoja oli varmistettujen videoiden perusteella noilla alueilla. Ukraina ei yleensä tiedota ja tietoa rintamanliikkeistä on tullut lähinnä venäläisten sotabloggareiden kautta ja Venäjä sulki heidän suut ja sieltä ei ole kuulunut enää mitään.

toverinevermiss.webp

Fantasiointi ei ole todellisuutta.

Sickille taas yksi esimerkki Comrade toverin vikaisuuksista.

Hei miten se ryssien vastahyökkäys meni pohjoisessa? Pääsivätkö jo Harkovaan asti kuten epäilit käyvän? 😀 Taitaa jätkät vetää hirsiä pelloilla vaan. 😴

bac3b65cde03c27a.webp

Arviota että 20k-50k menettäny raajan tai useampia sodassa. Luvussa ei oletettavasti ole edes kaikki.
Pistää miettimään että millaset ne todelliset tappiot on...Haavoittuneiden sotilaiden totaaliluku täytyy olla melkoisen karmea.

Ei tiedetä varmuudella mikä on tilanne rintamalla tällä hetkellä. Viikonloppuna ukrainalaisia joukkoja oli varmistettujen videoiden perusteella noilla alueilla. Ukraina ei yleensä tiedota ja tietoa rintamanliikkeistä on tullut lähinnä venäläisten sotabloggareiden kautta ja Venäjä sulki heidän suut ja sieltä ei ole kuulunut enää mitään.

katso liitettä 254010
Tuo alempi paikka on kyllä fakenews. Ylempi varsin mahdollinen ainakin hetkellisesti.

Arviota että 20k-50k menettäny raajan tai useampia sodassa. Luvussa ei oletettavasti ole edes kaikki.
Pistää miettimään että millaset ne todelliset tappiot on...Haavoittuneiden sotilaiden totaaliluku täytyy olla melkoisen karmea.
Mitä järkeä on linkata uutinen josta voi lukea kaksi ensimmäistä riviä?

Tässä samaa tietoa jonka pystyy lukemaan:

Epäilen, että syynä tuohon on sama kuin Venäjällä, että on puutetta lääkintämiehistä ja hyvää ensiapua ei saada annettua ajoissa ja se johtaa myöhemmin amputaatioihin. Toisaalta Ukraina ja Venäjä eroavat kuin yö ja päivä siinä miten haavoittuneita kohdellaan. Venäjä jättää omat jälkeensä ja Ukraina pyrkii hakemaan kaikki takaisin. Ukraina ei ole myöskään hyökännyt lihamuuritaktiikalla kuten venäläiset.

Tuo alempi paikka on kyllä fakenews. Ylempi varsin mahdollinen ainakin hetkellisesti.

Se oli todistettu videolla.

Back
Ylös Bottom