🇺🇦 Ukrainan sota 🇺🇦

Meta title: 🇺🇦 Ukrainan sota – Suurvaltakonflikti joka muovaa Euroopan voimasuhteet uusiksi 🇺🇦

Meta description: Keskustelua sodan etenemisestä, aseavusta, taktiikoista ja poliittisista vaikutuksista – mitä tapahtuu rintamalla ja kulisseissa?*


Kauanko veikkaatte että sota vielä kestää vuosissa?

  • 1

    Votes: 10 23,8%
  • 2

    Votes: 12 28,6%
  • 3

    Votes: 4 9,5%
  • 4

    Votes: 1 2,4%
  • 5

    Votes: 3 7,1%
  • 6

    Votes: 2 4,8%
  • 7

    Votes: 2 4,8%
  • 8

    Votes: 0 0,0%
  • 9

    Votes: 0 0,0%
  • 10 tai enemmän

    Votes: 8 19,0%

  • Total voters
    42
Meneeköhän sekaisin tuon GLSDB:n kantaman kanssa, joka on se 150km? Tai olisiko lähde lipsauttanut ulos suustaan jotain sellaista, mikä ei ole julkista tietoa.
Jos ne koittaa miten Venäjä reagoi. Jos ei viikkoon tule nuke-iskua kostoksi tai edes uhkailua niin sitten kai niitä pidemmän kantaman ohjuksia voi alkaa toimittamaan 😁
 
Tästä kuvasta muistuu mieleen ne ketjun (jo kadonneet?) sotatieteilijät, jotka naureskelivat kuinka parikymmentä HIMARS:ia ei vielä mihinkään riitä.
EIkö enemmän olisi parempi? Toki ammuksia kanssa riittävästi.
Ryssiä on edelleen Ukrainassa joten ei ole riittänyt arsenaali.
 
Ukrainassa lisää sähkökatkoja. Vaikka Ukraina saisi ryssät ajettua pois mikä estää ryssää edelleen pommittamasta Ukrainan sähköverkkoa? Varmasti halpojen dronejen valmistus alkaa myös Venäjällä.

Pitäisi lähettää monikansalliset joukot Ukrainaan ja ajaa ryssä pois. Ilmoittaa niille selkeästi aikomus ja antaa aikaraja poistua.
Sitten mikäli edelleen jatkavat ammuskelua omalta puoleltaan niin eikun nokka punaseksi niiltä.
 
Tuosta öljyn hintakatosta alkaa rysyjen talous ottaa hyvin iskua.

Ilmeisesti jos kuljetus aluksella on kalliimpaa öljyä kun hintakatto määrittelee niin vakuutusyhtiöt eivät vakuuta alusta. Yli 90 % vakuutusyhtiöistä on länsimaisia yrityksiä.
 
Noihin Venäjän talousjuttuhin ajattelin kommentoida, kun edellisillä sivulla oli uskottavasta lähteestä (The Economist) näkemys, että Venäjän talous on nousemassa kun taas toisen yhtä uskottavan lähteen (Yalen raportti) näkemys oli lähes täysin päinvastainen ennustaen romahdusta. Näin äärimmäisen kovan tason Venäjän talouden asiantuntijana ja yhtä ultimaattisen kovan tason henkilökohtaisten lähteideni perusteella kallistun talouden selkeän hyytymisen, jopa romahduksen, kannalle Miksi?
  • Lähemmäs 2500 länsiyritystä on lähtenyt/lopettanut/keskeyttänyt/jäädyttänyt toimintansa Venäjälle. Kerrannaisvaikutuksineen puhutaan miljoonista menetetyistä työpaikoista. Joidenkin venäläisten talousasiantuntijoiden mukaan jopa 5 miljoonasta työpaikasta. Itäyritykset, lähinnä kiinalaiset, eivät ole paikanneet kuin muutaman prosentin menetyksistä.
  • Mobilisointi söi juuri 320 000 parhaassa työiässä olevaa kuntia. Mobilisointia on lähtenyt karkuun 700-800 000 kuntia, myös parhaassa työiässä. Erikoisoperaation alussa loikkasi jopa 500 000 kovan tason osaajaa länteen töihin. Näiden summana puhutaan jopa 1½ miljoonasta menetetystä työikäisestä.
  • Se on totta, että Venäjä on porskuttanut kohonneiden fossiilisten hintojen ansiosta. Ylivoimaisesti suurin ostaja on Eurooppa. Nyt kun joulukuun alusta Eurooppa lopettaa venäläisen öljyn ostamisen, niin Venäjä joutuu korvaamaan sen paljon pienemmistä asiakkuuksista. Ongelma on siinä, että Venäjällä ei ole tarvittavaa infraa/resursseja toimittaa öljyään kaikkiin näihin pienempiin asiakkuuksiin, eikä edes Kiinaan. Sama tarina kaasun suhteen. Toisin sanoen, Venäjän energiatulot tulevat laskemaan selvästi.
  • Venäjän inflaatio on monikertainen vs. Venäjän keskuspankin tavoitetaso mutta siitä huolimatta Venäjä ei ole nostanut korkojaan vaan päinvastoin eli aivan niin kuin se ei edes haluaisi hillitä inflaatioita. Miksi näin? Tulkitsen tämän niin, että ei ole muuta vaihtoehtoa. Venäjän ja venäläisten talous on jo nyt niin kuralla, ettei se kestäisi korkeita korkoja vaan on yritettävä epätoivoisesti pitää kulutusta yllä inflaatioriskistä huolimatta.
Näillä jutuilla olen perustellut itselleni, miksi Venäjän talous on menossa yhä jyrkempään alamäkeen + henk. koht. lähteistä kuullut kokemukset tavan kansalaisten ahdingosta.

Mihin tekijöihin perustuu näkemys siitä, että Venäjän talous alkaa hitaasti toipua ja mennä parempaan suuntaan? Tämä on ainakin minulle epäselvää.
Lainaan itseäni ja jatkan vähän tästä aiheesta, kun sain jotain uutta tiedontynkää. Autoteollisuus on (muistaakseni, en jaksa tarkistaa) Venäjän suurin teollisuudenala energian jälkeen. Venäjällä valmistetaan tai ainakin valmistettiin autoja lähes yhtä paljon kuin USA:ssa. Lisäksi autojen määrä per capita on ollut jatkuvassa vuosittaisessa kasvussa.

Sodan alussa ongelmana oli valmistus eli autoja ei pystytty tuottamaan venäläisille asiakkaille komponenttipulan takia eli kysyntä oli suurempaa kuin tarjonta, jonka takia myynti sakkasi rajusti. Nyt tilanne on käänytynyt päälaelleen. Venäjällä pystytään tuottamaan autoja tarpeeksi, toki tietyin teknisin puuttein, mutta kuitenkin pystytään. SIlti myynti sakkaa edelleen rajusti. Nyt syy onkin siinä, että ei ole kysyntää. Toisin sanoen ihmisillä ei ole enää varaa ostaa autoja, ei edes niitä halpoja Ladoja. Minusta tämä(kin) kertoo siitä, että talous on yhä jyrkkenevässä alamäessä ja elintaso kurjistuu. On varaa vain välttämättömään. Mm. tämän takia Venäjän keskuspankki ei voi lähteä hillitsemään inflaatiota nostamalla korkoja.

Mutta tosiaan on myös päinvastaisia mielipiteitä ja vielä ihan oikeilta asiantuntijoilta, jotta Venäjän talous on lähtenyt jo kasvuun. Oliko tästä jotain tarkempaa tietoa, mihin se kasvu perustuu? Pelkkään energiavientiin? Se kait on ihan selvää, että yksityinen sektori ei ole toipumassa?
 
Viimeksi muokattu:
Lainaan itseäni ja jatkan vähän tästä aiheesta, kun sain jotain uutta tiedontynkää. Autoteollisuus on (muistaakseni, en jaksa tarkistaa) Venäjän suurin teollisuudenala energian jälkeen. Venäjällä valmistetaan tai ainakin valmistettiin autoja lähes yhtä paljon kuin USA:ssa. Lisäksi autojen määrä per capita on ollut jatkuvassa vuosittaisessa kasvussa.

Sodan alussa ongelmana oli valmistus eli autoja ei pystytty tuottamaan venäläisille asiakkaille komponenttipulan takia eli kysyntä oli suurempaa kuin tarjonta, jonka takia myynti sakkasi rajusti. Nyt tilanne on käänytynyt päälaelleen. Venäjällä pystytään tuottamaan autoja tarpeeksi, toki tietyin teknisin puuttein, mutta kuitenkin pystytään. SIlti myynti sakkaa edelleen rajusti. Nyt syy onkin siinä, että ei ole kysyntää. Toisin sanoen ihmisillä ei ole enää varaa ostaa autoja, ei edes niitä halpoja Ladoja. Minusta tämä(kin) kertoo siitä, että talous on yhä jyrkkenevässä alamäessä ja elintaso kurjistuu. On varaa vain välttämättömään. Mm. tämän takia Venäjän keskuspankki ei voi lähteä hillitsemään inflaatiota nostamalla korkoja.

Mutta tosiaan on myös päinvastaisia mielipiteitä ja vielä ihan oikeilta asiantuntijoilta, jotta Venäjän talous on lähtenyt jo kasvuun. Oliko tästä jotain tarkempaa tietoa, mihin se kasvu perustuu? Pelkkään energiavientiin? Se kait on ihan selvää, että yksityinen sektori ei ole toipumassa?

En ole nähnyt mitään ennustetta missä Venäjän talous olisi lähtenyt kasvuun tai että se kasvaisi ensi vuonna. Joissain ennusteissa kasvua on pikkuisen 2024. Kahden vuoden laskun jälkeen. Kuluvan vuoden alkupuolisko oli todella vahva Venäjälle kun energia kulki Eurooppaan ja ennätykset paukkuivat, koska energian hinta oli niin korkea. Silti tämä vuosi ennusteissa on kaikilla mitä nähnyt miinuksella, koska kaasun vienti väheni merkittävästi, hinnat jäähtyneet ja nyt varmaan myös öljyn vienti todnäk vähenee. Tämä siis Venäjän valtion kassan kantilta katsottuna. Kotimarkkina ja tavallisten ihmisten toimeentulo ja elintaso alenee eniten pakotteilla, työpaikkoja menetetään ja talouden toimeliaisuus vähenee. Ketään diktaattoria ne sen sijaan eivät ole syrjäyttäneet. Äärimmäisen kauppapakotettu Iran vie droneja ja ohjuksia Venäjälle edelleen ja Rocket Man kehittelee ties mitä ohjuksia. Kansat kyllä köyhiä mutta..🤷🏻‍♂️
Muutamia huomioita miksi Venäjän valtion kassa ei täysin romahda:
Suurin osa maailmasta ei sanktioi Venäjää. Edes EU ei sanktioi kaasun ostoa, toimivia putkiakin on ja EU:n lng ostot Venäjältä tänä vuonna +50%.
Öljyn hintakatto ei vaikuta Venäjän omilla aluksilla tehtyyn kauppaan tai sanktio maiden ulkopuolisten maiden tankkereiden toimintaan suuresti. Venäjä on jo alkanut hamstraamaan (ylihintaan) vanhaa tankkerikalustoa itselleen. Lisäksi öljyä voi toisesta maasta viedä kolmanteen(EU) maahan kun alkuperä hämärrytetty. Muutamat EU maatkin jäämässä öljysanktioinnin ulkopuolelle. Hintakattoa tai sanktiointia ei voi kääntää niin kovalle että Venäjän vienti romahtaisi, koska sitten öljyn hinta nousisi voimakkaasti, suo siellä, vetelä täällä. Pidemmällä tähtäimellä Venäjä voi tehdä kaasuputkia itään päin ja kasvattaa tankkerilaivastoaan.
Mutta ihan varmasti Venäjä kurjistuu kovaa vauhtia sisältäpäin ja suuntana on Giant North Korea.
 
Tuossahan epäiltiin että lähtevät kuitenkin, mutta pestään alkuperä pois ja sittenhän öljyn voi taas myydä vaikka EU:n sisään. Kaasun ostolla ei ole minkäänlaisia suoria sanktioita, mutta koska putki poikki niin… https://www.highnorthnews.com/en/eu-imports-russian-lng-sore-record-highs-supply-mostly-arctic Ja etelän kaasuputki on toiminnassa. Eli ei tuo Venäjän touhu EU:n kanssakaan seinään lopu, vaan heti ollaan kiertämässä sanktioiden ideaa.

Epäilen tuota suuresti. 25% Venäjän öljyviennistä on älytön määrä ja haiskahtaa, että tuollaisia määriä voitaisiin noin vain kuljettaa pimeänä. Todennäköisemmältä vaikuttaa minusta se, että tässä on taas venäläisten kikkailua jolla saadaan pakotteiden vaikutus minimoitua paperilla. Venäjä tekee tätä kaikessa muussakin ja mm. manipuloi talouslukuja joita julkaisee. Miksi tässäkin ei tehtäisi samaa?
 
Venäjän toimet muualla taloudessa puhuvat myös siitä, että öljy- ja kaasukauppa eivät toimi normaalisti. Gazprom ei jaa osinkoa ekaa kertaa sitten vuoden 1998, Venäjä nostaa rahaa kansallisesta rahastostaan, Venäjän keskuspankki painaa rahaa ja eikös Venäjä vielä laittanut juuri valtion velkakirjojakin markkinoille. Venäjä on myös joutunut myymään öljyä alennushinnalla saadakseen sille ostajia.

Samalla tavalla ruplan kurssi ei ole romahtanut, kun Venäjä on kieltänyt sillä kaupankäynnin ja saako länsimaalaiset sijoittajat vieläkään myydä omistuksiaan Venäjän pörssissä? Venäjä valehtelee ja väärentää tilastoja taloudestaan samalla tavalla kuin sotamenestyksestään. Jos ei ole skeptinen kaiken Venäjältä tulevan tiedon suhteen, niin pian uskoo miten Venäjä on jo voittanut sodan ja miten Putin on pelannut koko ajan 4D-shakkia.
 
Epäilen tuota suuresti. 25% Venäjän öljyviennistä on älytön määrä ja haiskahtaa, että tuollaisia määriä voitaisiin noin vain kuljettaa pimeänä. Todennäköisemmältä vaikuttaa minusta se, että tässä on taas venäläisten kikkailua jolla saadaan pakotteiden vaikutus minimoitua paperilla. Venäjä tekee tätä kaikessa muussakin ja mm. manipuloi talouslukuja joita julkaisee. Miksi tässäkin ei tehtäisi samaa?

A vast shadow fleet of tankers with unknown owners is being amassed to service Moscow’s interests, Bloomberg reports.
This is happening in the run-up to Dec. 5, when the EU is due to ban Russian crude imports and halt the provision of shipping, financing and insurance cover to related trades,
“If you look at how many ships have been sold over the past six months to undisclosed buyers, it’s very clear that a fleet is being built up in order to transport this,” said Christian Ingerslev, chief executive officer of Maersk Tankers A/S in Copenhagen.
Anoop Singh, head of tanker research at Braemar, also said that there had been a spike of tanker trading in the runup to 5 December.
According to shipbroker Braemar, 240 more vessels – 102 Aframaxes, 58 Suezmaxes and 80 very large oil tankers – have been purchased to support Russia’s transportation of four million barrels per day to the Far East. Last year they carried Iranian and Venezuelan oil.
 
Kotimarkkina ja tavallisten ihmisten toimeentulo ja elintaso alenee eniten pakotteilla, työpaikkoja menetetään ja talouden toimeliaisuus vähenee. Ketään diktaattoria ne sen sijaan eivät ole syrjäyttäneet. Äärimmäisen kauppapakotettu Iran vie droneja ja ohjuksia Venäjälle edelleen ja Rocket Man kehittelee ties mitä ohjuksia. Kansat kyllä köyhiä mutta..🤷🏻‍♂️

Onhan noita kansannousuja ollut useitakin viime aikoina, jotka ovat alkaneet tyytymättömyyden hallintoon kasvaessa. Mm. arabikevät ja euromaidan. Länsimaat sitten tuki kapinallisia ja voisin kuvitella saman kuvion Venäjälle. Siellähän on nytkin ollut kaikenlaista sabotaasia Venäjän armeijaa vastaan. Suurin syy sille miksi en usko Venäjän hallinnon pysyvän vallassa pitkällä tähtäimellä on se, että hallinto on vanhoja ukkoja. Putin on 70v ja hänen potentiaaliset seuraajat Patrushev, Bortnikov ja Narushkin ovat kaikki 70v eläkeläisiä ja ketään nuoria nykyisen linjan vetäjiä ei ole. Jossain vaiheessa oli puhetta, että muistaakseni Bortnikovin poika olisi seuraava johtaja, mutta miten tuollainen tyyppi pysyisi vallassa, kun hänen tukijat ovat vanhainkodissa? Väkisinkin kohta tulee joku vallanvaihto Venäjällä, kun nuorempi porukka tulee valtaan. Varsinkin, kun nykyinen valtaklikki on käytännössä tuhonnut Venäjän vuoden sisällä. Ei kukaan venäläinen ole tyytyväinen Putinin hallinnon toimintaan. Ainut syy tukea on isänmaallisuus ja se, ettei vaihtoehtoja ole. Koska Venäjä on käytännössä diktatuuri, niin valta vaihtuu väkisin. Kun ilmaantuu joku varteenotettava vastustaja, niin hänen taakseen tulee heti oligarkit ja länsi. Ja miten valitsee Venäjän kansa, jos joku uusi nuorempi tyyppi ilmaantuu ja sanoo lopettavansa Ukrainan sodan, sopivansa lännen kanssa pakotteet pois ja modernisoivansa Venäjän?

Suurin osa maailmasta ei sanktioi Venäjää. Edes EU ei sanktioi kaasun ostoa, toimivia putkiakin on ja EU:n lng ostot Venäjältä tänä vuonna +50%.
Öljyn hintakatto ei vaikuta Venäjän omilla aluksilla tehtyyn kauppaan tai sanktio maiden ulkopuolisten maiden tankkereiden toimintaan suuresti. Venäjä on jo alkanut hamstraamaan (ylihintaan) vanhaa tankkerikalustoa itselleen. Lisäksi öljyä voi toisesta maasta viedä kolmanteen(EU) maahan kun alkuperä hämärrytetty. Muutamat EU maatkin jäämässä öljysanktioinnin ulkopuolelle. Hintakattoa tai sanktiointia ei voi kääntää niin kovalle että Venäjän vienti romahtaisi, koska sitten öljyn hinta nousisi voimakkaasti, suo siellä, vetelä täällä. Pidemmällä tähtäimellä Venäjä voi tehdä kaasuputkia itään päin ja kasvattaa tankkerilaivastoaan.
Mutta ihan varmasti Venäjä kurjistuu kovaa vauhtia sisältäpäin ja suuntana on Giant North Korea.

Länsi voi kuitenkin pakottaa noiden muiden maiden yritykset noudattamaan sanktioita. Kuten nähtiin USA:n toimissa Huaweita vastaan, niin kun Huawei kiersi pakotteita ja teki kauppaa Irania kohtaan, niin USA rankaisi heitä kovasti. Kiinalaiset yritykset pelkäävät samaa ja siksi Venäjän kanssa ei uskalleta tehdä kauppaa normaalisti. Tietty jos yritys on puhtaasti Kiinan sisäinen ja ei koskaan tee kauppaa USA:n kanssa tms. niin pakotteilla ei ole väliä, mutta jos haluja länteen on, niin pakotteita pitää noudattaa oli missä päin tahansa.

Tuossa uudessa hintakatossa on myös se nerokkuus, että on kaikkien etu noudattaa sitä. Miksi mikään maa jäisi hintakaton ulkopuolelle ja ostaisi Venäjältä kalliimpaa öljyä?
 
Monastirskyi sanoo Venäjän tehneen 600 ohjusiskua Ukrainaan lokakuun 10. päivän ja marraskuun 23. päivän välillä. Hauskasti jo kesällä puhuttiin, kuinka Venäjän ohjukset ja varastot lopussa. Samaa puhuttu taloudesta, sotilaista yms jo puoli vuotta. Varmasti Venäjällä ohjuksia ja jonkinlaista kalustoa löytyy, mutta taitaa laatu ja tekeminen olla kokonaisuudessaan niin paskaa, ettei muuhun pystytä kun siivilialueita pommittamaan.
 
A vast shadow fleet of tankers with unknown owners is being amassed to service Moscow’s interests, Bloomberg reports.
This is happening in the run-up to Dec. 5, when the EU is due to ban Russian crude imports and halt the provision of shipping, financing and insurance cover to related trades,
“If you look at how many ships have been sold over the past six months to undisclosed buyers, it’s very clear that a fleet is being built up in order to transport this,” said Christian Ingerslev, chief executive officer of Maersk Tankers A/S in Copenhagen.
Anoop Singh, head of tanker research at Braemar, also said that there had been a spike of tanker trading in the runup to 5 December.
According to shipbroker Braemar, 240 more vessels – 102 Aframaxes, 58 Suezmaxes and 80 very large oil tankers – have been purchased to support Russia’s transportation of four million barrels per day to the Far East. Last year they carried Iranian and Venezuelan oil.

Tuohan liittyy vasta siihen miten Venäjä varautuu tuleviin pakotteisiin ja yrittää toimittaa jatkossa öljyn omilla laivoillaan.
 
Back
Ylös Bottom