❓ Treeni-osion yleiset kysymykset

Meta title: 💥 Treeni-osion yleiset kysymykset – kaikki rautaa koskevat pulmat yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua treenin perusasioista, tekniikoista, ohjelmista ja ongelmista – yksi paikka kaikille yleisille kysymyksille.

Pitkäkätisenä ja -reitisenä kyykky aina ollut pirun heikko suhteessa maveen itsellä. Paras kyykky ehkä 110kg paikkeilla ollut ja mavessa otettu 182,5kg sumona ja konventionaalisena (sumona ois varmaan ollut potentiaalia paljon parempaankin mutta se alkoi aiheuttaa mulla polveen lukko-oiretta). Toki mun huono liikkuvuus ja polvi- sekä nilkkaongelmat on välillä estänyt kyykkäämisen useammaksikin kuukaudeksi kerrallaan, samalla kun mavea on kuitenkin pystynyt jotenkin tekemään.

Ei käy selitykseksi. Täällä myöskin pitkät reidet ja kyykky ja mave melkein samoissa.

Mitä ite oon seuraillut perussaleil niin jos on luontasesti leveä selkä niin kyykky on sitten huono suhteessa maveen eikä sitä oikeen haluta tehä kun se ei suju. Ihmiset ruukaa tehä sitä missä on ns luontasesti hyviä ja siellä se kehitys myöskin on parempaa.

Pointti oli se että on helpompaa olla siellä omalla mukavuusalueella. Eli jos selässä on jerkkua jo luonnostaan mutta jalkoja ei oo niin on mukavempi tehdä selkäliikkeitä. Sit taas jos on toisinpäin niin on mukavempi kyykkäillä.

Yllättävän harva tosin näyttää ees kyykkäävän.

Jostain syystä meidän salilla smith-kyykky näyttää olevan sekä miesten että naisten keskuudessa suositumpi kuin vapaa tankokyykky / prässi / hack

Mites porukka on saanut toimiin kyykyn dieetillä?

Jostain syystä ei vaan kulje dieetillä koko homma ja painot tippunut 5-10%, kaikissa muissa liikkeissä tasot on säilynyt maltillisella dieetillä, mikä on täysin päinvastoin mitä oletin.

Palautuminen on aina ollut hidasta jaloissa, mutta kalorikaudella on voinut treenata noin 2x viikkoon. Dieetillä ollessa treenit on lähempänä 1xviikkoon ja jalkapäivä on todella rankka. Kyykyssä tulee tehtyä tyyliin 5x5x ~80% / 6x2 x 90% + kaikki muut liiikkeet mitkä kalorikaudel.

Erityisesti iso raudat ei tunnu kulkevan ja painaa vietävästi niskassa vaikka lihakset tuntuu olevan palautuneet. Tämä vaikka muutoin olisi optimi tilanne, eli hyvin syöty nukuttu jne eikä tunnu jumeja. Mutta 80+% raudat alkaa painaan kovasti enkä tiedä miksi. Mikä neuvoksi?

Jostain syystä ei vaan kulje dieetillä koko homma ja painot tippunut 5-10%, kaikissa muissa liikkeissä tasot on säilynyt maltillisella dieetillä, mikä on täysin päinvastoin mitä oletin.
Jos sä tekisit 5x5x ~80% / 6x2 x 90% muissakin lihasryhmissä, huomaisit melko varmaan saman dropin niissä. Ei mitenkään poikkeuksellista dieetillä kun glykogeenit on vähissä.

Joo kyllä kehonpainon lasku vaikuttaa lähes aina romuihin. Suurimmalla osalla ensimmäinen kärsijä on penkki, mutta nää on aina tyyppikysymyksiä eli geeniloton tuloksia. Treenin pitää joka tapauksessa olla suhteessa päivän kuntoon ja tekemällä ylirankkoja, pelaat vaan palautumiselle entisestään haasteita. Fiksulla suunnittelulla ja toteutuksella voimatasot voi dieetillä kyllä noustakin, vaikkei se kovin helppoa ole. Mä valmennan aika paljon kisaavia voimailijoita ja yleisohjeena vois olla, että pari viikkoa ennen kisaa oltais sarjapainossa suht hyvin jo. Ei menis se viimeinen valmistautumisaika sitten pieleen painonvetojen takia.

Pointti oli se että on helpompaa olla siellä omalla mukavuusalueella. Eli jos selässä on jerkkua jo luonnostaan mutta jalkoja ei oo niin on mukavempi tehdä selkäliikkeitä. Sit taas jos on toisinpäin niin on mukavempi kyykkäillä.

Yllättävän harva tosin näyttää ees kyykkäävän.
Mä kyllä koen vahvan selän isoksi avuksi kyykyssä. Nimenomaan yläselän. Jos on vahvat jalat ja keskipönkkä mutta yläselässä heikkoutta, niin yhtälailla se vaikuttaa koko pakettiin kyykyssä. Esim jos kyynärpäät karkaa taakse - > painopiste muuttuu - > "vittu ku tuntuu raskaalta".

Liikkeiden järjestyksestä:

Heräsin tässä hiljattain miettimään, missä järjestyksessä eri lihasryhmät olisi ns. järkevintä tehdä treenin aikana. Oon tehnyt 3-jakoista ohjelmaa (jalat, veto, työntö) jo pidemmän aikaa, mutta nyt vasta oikeastaan aloin ensimmäistä kertaa miettiä, että oonko tehnyt asiat ihan turhaan jotenkin hassusti/epäoptimaalisesti. Vetopäivänä oon tehnyt liikkeet järjestyksessä hauis-selkä, työntöpäivänä rinta-ojentaja-olkapää.

En oikeastaan osaa varmaksi sanoa, että miten oon näihin järjestyksiin alunperin päätynyt, mutta veikkaan että oon joskus aikoja sitten lukenut jostain tai kuullut jonkun sanovan, että hauikset kannattaa tehdä ennen selkää, jotta hauikset "auttaisi" vähemmän selkäliikkeitä tehdessä = liikkeet menee paremmin selälle. Joku samanlainen logiikka on luultavasti ollut siinä, että oon tehnyt ojentajat ennen olkapäitä, jotta ojentajat "auttaisi" vähemmän olkapäitä (etenkin pystypunnerrusta) tehdessä = liike menee paremmin olkapäille. En ole jotenkin yhtään ajatellut asiaa sen kummemmin, mutta nyt aloin tosiaan pohtia, että onko tuossa logiikassa minkäänlaista järkeä edes :D Kun faktahan toki kuitenkin on se, että näillä järjestyksillä selkävedoissa ja pystärissä joutuu tekemään jonkun verran pienemmillä romuilla, kuin millä silloin, jos ne tekisi ennen hauiksia ja ojentajia.

Ajatuksia? Oonko ollut aivan David tajuamattani?

Liikkeiden järjestyksestä:

Heräsin tässä hiljattain miettimään, missä järjestyksessä eri lihasryhmät olisi ns. järkevintä tehdä treenin aikana. Oon tehnyt 3-jakoista ohjelmaa (jalat, veto, työntö) jo pidemmän aikaa, mutta nyt vasta oikeastaan aloin ensimmäistä kertaa miettiä, että oonko tehnyt asiat ihan turhaan jotenkin hassusti/epäoptimaalisesti. Vetopäivänä oon tehnyt liikkeet järjestyksessä hauis-selkä, työntöpäivänä rinta-ojentaja-olkapää.

En oikeastaan osaa varmaksi sanoa, että miten oon näihin järjestyksiin alunperin päätynyt, mutta veikkaan että oon joskus aikoja sitten lukenut jostain tai kuullut jonkun sanovan, että hauikset kannattaa tehdä ennen selkää, jotta hauikset "auttaisi" vähemmän selkäliikkeitä tehdessä = liikkeet menee paremmin selälle. Joku samanlainen logiikka on luultavasti ollut siinä, että oon tehnyt ojentajat ennen olkapäitä, jotta ojentajat "auttaisi" vähemmän olkapäitä (etenkin pystypunnerrusta) tehdessä = liike menee paremmin olkapäille. En ole jotenkin yhtään ajatellut asiaa sen kummemmin, mutta nyt aloin tosiaan pohtia, että onko tuossa logiikassa minkäänlaista järkeä edes :D Kun faktahan toki kuitenkin on se, että näillä järjestyksillä selkävedoissa ja pystärissä joutuu tekemään jonkun verran pienemmillä romuilla, kuin millä silloin, jos ne tekisi ennen hauiksia ja ojentajia.

Ajatuksia? Oonko ollut aivan David tajuamattani?
Tuolla tavalla käsien pienet lihasryhmät rasittuu enemmän ja isot vähemmän kun avustavat lihakset on väsytetty aluksi. Vaihtaisin justiin toisinpäin ainakin tuon vetopäivän kohdelihakset.

Olkapäissä vipunostot, pystysoutu ym menee tuolla järjestyksellä ihan ok, mutta jos on pystypunnerrusta niin tekisin joko rinta-olkapää-ojentaja tai olkapää-rinta-ojentaja riippuen siitä mille lihasryhmälle haluaa kehitystä enemmän.

Kai se on siitäkin kiinni mitä haluaa.
Etukäteisväsytys on ihan hyvä kikka tehdä raskaita pääliikkeitä pienemmillä painoilla.

Joskus muuten puhuttiin että heikot hauikset nimenomaan estää tehokkaan selkätreenin.

Kiitos vastauksista! Tänään tuli vetopäivänä kokeiltua tehdä liikkeet toisinpäin, ja ai että miten tuntukaan treeni erilaiselta (hyvällä tavalla)! Esim. ylätaljaan sai laittaa sarjapainoon 14kg lisää kun ei ollut hauisliikkeet alla, ja toisaalta taas hauikset oli mukavampi mehustella aivan finaaliin asti, kun tiesi, ettei oo enää selkäliikkeet edessä tehtävänä. Hyvä muistutus itselle (ja miksei muillekin) että tekee hyvää aina sillon tällöin kyseenalaistaa, tai ainakin miettiä että miks tekee jonkun asian niinkun tekee.

Moi! Onko kukaan täällä koskaan koittanut tehdä sotilaspenkkiä kapealla otteella? Itse tein tänään ensimmäistä kertaa elämässäni tätä liikettä kapealla ja täytyy sanoa että sain v*tun hyvän tuntuman rintaan tällä tyylillä :) . Tuosta tulee varmaan yksi omia suosikkiliikkeitä.

Onko liikaa kerralla jos rinta-olkapää-ojentaja päivänä vetää penkissä ja v.penkissä Miken 2x6 treeniä?
Tuleeko "liian" kova treeni kropalle vai onko ihan ok? Kuitenkin noissa on tarkoitus vetää aika äärimmilleen kroppa ja onko kaks saman kaltaista treeniä vaan liikaa, ja voisi altistaa kropan helpommin flunssille yms.? Voisin kyllä v.penkkiä ottaa ihan 8-10 toistoakin.

Onko liikaa kerralla jos rinta-olkapää-ojentaja päivänä vetää penkissä ja v.penkissä Miken 2x6 treeniä?
Tuleeko "liian" kova treeni kropalle vai onko ihan ok? Kuitenkin noissa on tarkoitus vetää aika äärimmilleen kroppa ja onko kaks saman kaltaista treeniä vaan liikaa, ja voisi altistaa kropan helpommin flunssille yms.? Voisin kyllä v.penkkiä ottaa ihan 8-10 toistoakin.
Niin kauan kun tulokset menee ylöspäin niin anna mennä vaan. Kyllä se sitten pitäisi salilla huomata jos on liian monta viikkoa treenannut täysiä niin suorituskyky alkaa laskea.

Lievä rasitustila sitten vaikeuttaa unen saantia ja lisää yöllisiä heräämisiä kun kroppa käy kierroksilla ja huonompien unien takia alkaa yleensä immuniteetti myös kärsimään ja sairastuu helpommin.

Turha mitään rasitustilaa on kuitenkaan pelätä jos ei sellaista ole ennen ollut. Varmaan 1% treenaaijsta ylipäätään treenaa tarpeeksi kovaa että voi sellaseen tilaan edes päästä ja sekin yleensä edellyttää että on jotain muuta työ/parisuhdestressiä taustalla joka huonontaa yöunia.

Miten tehdään failureen ne liikkeet, joissa lihaksen väsyessä muut lihakset avustaa? Esim rinnalle ristitaja seisten tai hauis seisten. Kyseessä kehonrakennus jos sillä merkitystä.
Onko ko. liikkeissä failure saavutettu kun:
a. Kohdelihas ei enää yksin jak
b. Muut lihakset jo avustaa tai koko keho heijaa, ja kun sittekkää ei enää jaksa

Mun mielestä a, koska b on huijausta. Kyykky tms moninivelliike asia erikseen siinä jalat joka tapauksessa tekee suurimman työn.

Miten tehdään failureen ne liikkeet, joissa lihaksen väsyessä muut lihakset avustaa? Esim rinnalle ristitaja seisten tai hauis seisten. Kyseessä kehonrakennus jos sillä merkitystä.
Onko ko. liikkeissä failure saavutettu kun:
a. Kohdelihas ei enää yksin jak
b. Muut lihakset jo avustaa tai koko keho heijaa, ja kun sittekkää ei enää jaksa

Mun mielestä a, koska b on huijausta. Kyykky tms moninivelliike asia erikseen siinä jalat joka tapauksessa tekee suurimman työn.
A tietenkin.
esim.

View: https://www.youtube.com/shorts/bTlH9eo6hLg

Back
Ylös Bottom