Ei tämä ole mitään nollasummapeliä, jossa yhden promootion menestys olisi toiselta pois. Päinvastoin ne tukevat toisiaan. Jos henkilö on joskus ostanut striimin Ice Cageen, hänelle on paljon helpompi myydä lippu tai striimi myös Immu Fight Clubiin, Hamaraan, Voimaa on Fightiin tai Oulu Strike Nightiin.
Kyse on siitä, miten isoksi markkinaa voidaan kasvattaa. Ei siitä miten nykyinen markkina jaetaan. Jos kyse olisi jälkimmäisestä, niin kukaan ei voisi enää viiteen vuoteen myydä yhtään lippua mihinkään, kun Ice Cage on jo myynyt ne kaikki. Ei se sillä tavalla toimi. Hamarakin teki yleisöennätyksen vähän sen jälkeen kuin Ice Cage oli käynyt Turussa.
Ottelijoiden puute ei myöskään rajoita toimintaa. Suomessa on eri lajeissa vähintään kymmeniä ottelijoita, jotka voivat ottaa asiallisen ammattilaismatsin tai korkean tason amatöörimatsin ja joita ei ole nähty missään isomman profiilin illassa. Heistä merkittävä osa on myös sellaisia, joiden persoona sopisi hyvin julkisuuteen.
Jos arvioi markkinan maksimikokoa, ei pidä ajatella nykyistä - niin kuin ei vuosi sitten pitänyt ajatella sitä että Cage vetää 1000 ihmistä neljästi vuodessa. Ei sekään ollut totta.
Ajatelkaa jääkiekkoa. Ei tarvitse mennä kuin Viroon niin potkunyrkkeily on suositumpi yleisölaji kuin jääkiekko. Ei se ole mikään luonnonlaki, että jääkiekko vetää katsomoon tuhansia ihmisiä joka viikko kymmenellä eri paikkakunnalla. Se johtuu siitä, että jääkiekkotoimijat ovat markkinoineet tuotteensa niin hyvin.
Jääkiekon suosion saavuttaminen lähivuosina ei ole realistista, mutta kasvumahdollisuuksia on silti valtavasti. SM-liigan yhteenlaskettu liikevaihto on noin 200 miljoonaa. Kamppailu-urheilun tänä vuonna ehkä 2 miljoonaa eli yksi prosentti siitä. Viime vuonna se oli ehkä puoli miljoonaa. Mitä jos se vuonna 2035 olisi 10 tai 20 miljoonaa? Se olisi vasta 5 % tai 10 % jääkiekosta.
Suomeen mahtuu aivan helposti useita jäähallitason tapahtumia pääkaupunkiseudulle, kaksi vuodessa Turkuun, Tampereelle ja Ouluun, yksi , Kuopioon, Jyväskylään, Lahteen ja ehkä muuallekin kuten Hämeenlinnaan, Vaasaan, Lappeenrantaan, Joensuuhun, Poriin ja Seinäjoelle. Ja moninkertainen määrä pienempiä 300-3000 katsojan tapahtumia.
Kaikki tämä on mahdollista, jos vain löytyy tiimejä joilla on markkinointiosaamista, lajiosaamista ja jonkin verran riskeerattavaa pääomaa. En tietenkään kuvittele, että näitä nyt ilmaantuu saman tien jokaiselle sopivalle paikkakunnalle, mutta osaan on jo ilmaantunut.
Se kannattaa erityisesti ymmärtää, että eri paikkakuntien tapahtumat eivät kilpaile keskenään käytännössä ollenkaan jos eivät ole samana päivänä. Ja jos ovat niin silloinkin vain osittain.
Samoin on hyvä huomata, että vaihtoehdot eivät ole Ice Cagen tasoinen menestys ja konkurssi. Siihen väliin mahtuu monenlaista toimijaa ja käytännössä ammattilaistapahtuman voi järjestää voitollisena jo muutamalla sadalla katsojalla. Tiedän koska olen tehnyt sen. Kulurakenne ei tietenkään voi silloin olla samanlainen kuin 10 000 katsojan tapahtumalla, johon myydään 50 000 striimiä.