ärtyvä suoli vai mikä?

Ei se niin justiinsa ole sen ruuan kanssa. Mitä mä oon ton kanssa eläny jokusen vuoden niin eniten pitäs välttää sitä että se ruokavalio muuttuu radikaalisti nopeasti tai sit sitä et pidemmän aikaa syö kunnolla päin persettä. Stressipohjasesti toi on tosissaan ne ainoat kerrat lauennu kunnolla. Nyt tosin oli huonomman ruokavalion ja stressin yhdistelmä ja aika villi oli reaktiokin.

Toisaalta olin tossa jossain välissä joitain pätkiä ketogeenisellä (menee aika pitkälti just niinkuin SCD) ja sillon vatsa toimi parhaiten. Pää vaan ei. Ilman hiilareita tai vähillä hiilareilla tuntus aivotoiminta jumittuvan täysin ja muisti temppuili jne, mut tätä kautta on varmaan nyt lähdettävä taas vetämään eteenpäin. Kortisonit tosin kun sain taas päälle niin olo parantu jotenkin heti, mut kananmunat tulee taas valtaamaan keittovihannesten kanssa ruokavalion.

edit: Eli siis toi oli täysin oireeton 1.5v käytännössä sillä et vedin ihan normi ''bodysafkaa'', random kebabbeilua yms mukana ja ehkä kerran pariin viikkoon kaljaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei varmaan mut henk koht ei houkuta vetää kortisonia ELLEI oo absoluuttinen pakko! Aion tehdä kaikkeni ettei siihe tartte mennä. Myös pelko komplikaatioista on sen verran suuri pelote et ruokahommia pidän tärkeinä.

Mietin, et niillä kenellä on pahana sairaus - mikä saa ne vetää huonolaatusta ruokaa, kaljaa jne. ? ..ja olisko tarkemmalla ruokavalion valinnoilla merkitystä hoitojen / lääkityksen määrään..?

Oma kroppa oli ainekin niin lopussa (vuoden akuuttien) oireiden vuoksi kun en tienny mikä vaivaa ni söin tietty sokereita (mustikka keittoa), maitotuotteita, viljoja (puuroa) - tulos oli jotain aivan kauheeta (kipukouristuksia, lämpöilyä, kaikkia mahd vatsavaivoja). Ja noihan on periaatteessa terveellisiä, hyviä ruoka-aineita!!! Nyt pidän tiukan linjan, syön puhdasta ruokaa ja voin paaaljon paremmin..kaikki hiilarit tulee vihanneksista, hedelmistä ja marjoista. Karkkia söin viimeiksi helmikuussa! Pää toimii muutenkin niin huonosti etten oo huomannu eroa. ;) Parempi kuitenkin kun mitä sen kivun kanssa, josta jouduin kärsimään aiemmin!

Ohho, en olekkaa ainut jolla maha menee helposti kuralle ja pierettää niin v'tusti... On se mukava piättää paskaa josaki tilaisuudessa tai ruokapöydässä:curs:
Tätä kestäny varmaa parisen vuotta...

Joo, samaa täällä. Eli todettu ärtyvä suoli joskus viisi vuotta sitten. Tässä sitä sitkutellaan. Maha välillä kunnossa, sen jälkeen voi tulla pitkäkin huono ajanjakso jollon esim. pelkkä juosulenkin ajattelu saa aikaan vessahädän. Miulla esim. sipuli ja paprika täysin kielletyjä, samoin tuore ruisleipä on aika nounou. Huomaa kyllä jos tulee ahmittua. Välillä turvottaa ja maha ei toimi ja sit välillä ihan toiseen suuntaan. Hirveet kouristuskivut välillä myös.

Tämän mahavaivan lisäksi on sitten alhainen hemoglobiini, toimii niin että todetaan pari kertaa vuodessa. Sen jälkeen hevoskuuri rautaa, hetki menee hyvin ja taas homma alusta.

Onko kenelläkään muulla näihin mahavaivoihin liittyen myös hemoglobiini huono. Oon siis miettiny johtuuko tästä vatsaongelmasta nuo huonot veriarvot vai jostain muusta. Lääkäri(t) ei oo osannu sannoo vastausta aisalle!?! Vai voisiko viitata johonkin muuhun tautiiin. Hb ei voi olla alhainen esm. kuukautisten takia sillä minipillereitä syödessä ei menkkoja juuri koskaan tule.

Mut tsemppiä kaikille muillekkin joilla ongelmia on ja joita tää mahavaiva rajottaa jotenkii. Esim. itelle pitkä bussimatka on kaikkien painajaisten äiti...:D

Luulin myös ennen ett sipuli ja paprika on "huonoja" eikä sovi mulle mutta kun mulla todettiin toi MB Crohn niin jätin viljat, maitotuotteet, sokerin ja kaiken valmisruuan pois. Nyt kestää maha jos sun mitä (siis puhtaista ruuaista)..myös omenaa!
Kuinka alhainen se hb:si on?
Hb:n aleneminen (tässä yhteydessä) voisi viitata siihen että suoli on niin ärtynyt että se vuotaa. Onko otettu koskaan ulosteen veri-näytettä? Jos ei, kannattaa se tsekata. Jos uloste on tummaa/mustaa, se voi olla merkki verenvuodosta. (Colitis Ulserosa, haavainen paksusuolen tulehdus) Huomaatko mitään muuta haittaa alhaisesta hemoglobiinista?
Onko tehty koskaan colonoskopiaa/tähystystä?

Ennen taudin diagnosointia itsella kans pitkät matkat oli myrkkyä, en ymmärrä miksi.. Myös jos ruokailujen välit on liian pitkät tulee vatsa paineluaraksi. Enää ei niinkään kun TIEDÄN mikä on...enkä siitä johtuen syö enää väärin! Itsellä ei koskaan alentunut hb, sen takia en päässyt myöskään tutkimuksiin.

Jos nuo vatsa ja suolivaivat on pitkään, voi yleiskunto laskea todella paljon. Kun ei tiedä mikä vaivaa (eikä myöskään TK:m yleislääkäri osaa auttaa) voi oireet pitkittyä ja pahentua. Itse kärsin n. reilu 9kk lämpöilystä, väsymyksestä, huonosta olosta, ripulista, kivuista, järkyttävästä turvotuksesta, unettomuudesta, painon laskusta jne. Myös alkoi masentaa koska minussa ei mukamas ollut "mitään vikaa" ja piti vaan yrittää jaksaa vaikka olo oli todella heikko. Suosittelen erikoislääkärin/gastroenterologin vastaanottoa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom